Ninen Pontus är ensam

T

Tingla

Min första kanin kom till mig i somras och är världens goaste och sötaste. Han kom från en familj där dottern hade blivit allergisk och jag bestämde mig så fort jag såg knubbisen, han var ljuvlig!! Men han bodde ensam och har alltid gjort det. Han är en rätt stor tigrerad dvärgvädurshane på ca 2 1/2 år. Pontus bor i en hyfsat stor innebur och får vara ute och springa dagligen. Pontus är såå sällskaplig och gosig att det inte finns nått stopp på kelandet. Han är nästan så där "dumsnäll" och vill inget annat än att få kela dygnet runt och jag ägnar så mycket tid åt honom som jag bara kan, men jag jobbar också och får så dåligt samvete när han lämnas ensam och det märks verkligen att han är utsvulten på sällskap när jag kommer hem.
Så nu till min fråga... Jag tänkte låta kastrera honom nu i slutet av januari och sen skaffa honom en liten kaninflicka, men hur gör jag för att det ska gå så smidigt som möjligt?? Låter man dem bo i burar bredvid varandra den första tiden? Ska de träffas på golvet först?? Tror ni att han kommer att acceptera den lilla nya??
Eftersom han är så snäll, både mot alla människor han möter och mot alla de hundar han träffat så hoppas och tror jag att han skulle vara lika go mot en kanin, men är samtidigt rädd att han ser den nya som ett hot, någon som han måste dela min uppmärksamhet med. Jag vill bara att han ska vara glad och inte så ensam. Pontus är min ögonsten och jag lider när jag lämnar honom och åker iväg och jobbar eftersom jag ofta är borta nästan ett helt dygn i sträck.
Vad har ni för erfarenheter av att "sätta ihop" kaniner? Hur har ni gjort? Hur har det gått?
Är det bästa att köpa en liten flicka?? Min tanke var en kanintjej eftersom jag fått för mig att det lättare accepteras, och att hon är så ung som möjligt...
Nån som vet om det är möjligt att ta hem en kanin på prov, dvs kunna lämna tillbaka den om det absolut inte funkar?? Annars står jag ju där med samma problem igen, men då dubbelt upp med två ensamma kaniner.

Alla råd, tankar och idéer mottages tacksamt!!

Sv: Ninen Pontus är ensam

"men är samtidigt rädd att han ser den nya som ett hot, någon som han måste dela min uppmärksamhet med"

Tror du seriöst att kaninen blir arg för att han ska dela din uppmärksamhet med en annan gnagare??

Jisses.. ungefär som mammor som säger att deras treåringar är INTERLIGENTA??

"Tror du seriöst att kaninen blir arg för att han ska dela din uppmärksamhet med en annan gnagare??

Jisses.. ungefär som mammor som säger att deras treåringar är INTERLIGENTA??"

Kanske inte formulerade det på bästa sätt, men har märkt av vissa tendenser med andra, visserligen större, djur som inte gillar att dela uppmärksamheten och då kivas när jag pysslar med dem. Så anledningen till att jag skrev så är för att jag inte vet hur niner fungerar när de helt plötsligt får en sambo, det är ju därför jag skriver och frågar massor.

Men du, finns väl ingen anledning att använda sån ton i svaren eller hur?? Om du inte känner för att ge råd så behöver du inte

Hoppas de blir vänner, de små ninerna.

:smirk: Det hoppas jag med, men det är ju ett tag kvar. Måste först kastrera Pontus så det inte blir bebbar på köpet och sen gäller det att hitta "den rätta" kaninflickan till honom...

Ett tips är nog faktiskt att köpa en lite äldre flicka åt honom, som är runt året ungefär... för jag märkte att min kastrerade kaninhade hade väldigt svårt att acceptera en yngre flicka.. tänkte först att han skulle få bo tillsammans med sin dotter, som då var 5 månader, men det gick sig inte alls... han tyckte INTE om att umgås med henne... Däremot kommer han väldigt bra överens med mina två tjejer på 9 månader... :) Bodde ihop med en utav de tills jag märkte att honan i säga hellre ville bo ensam...

Dessutom, om du köper en lite äldre hona så har hon förhoppningsvis kommit ur "tonårsperioden" och borde vara lite lugnare då, än om du köper en liten flicka... risken är att de kan börja bråka när hon blir könsmogen och kommer in i "tonåren".... det är vad jag tycker... men du väljer ju som sagt själv.. :)

Lycka till med att hitta den rätta åt Pontus. :smirk:

Åh vad kul att höra, för jag kan inte låta bli att kika efter nästa kanin redan nu och jag fastnade såå för en "äldre" kanin som var 9 månader. Hon var så söt :love: och påminde mycket om min Pontus.
Men men, jag får vänta ett tag till...

Tack ni som svarat

Tittade några gånger till på honan jag sett annons på, och kunde inte låta bli att ringa och höra mer om henne och hon lät precis som "den rätta" tjejen för min Pontus. Hur som helst så slutade det med att jag ringde och beställde tid för kastrering av honom och tog sen hem lilla pluttan och de bor nu i burarna bredvid varandra och turas om att vara lösa. Först var de båda lite stirriga, men sen tog nyfikenheten överhanden och de ägnar all tid åt att nosa på varandra och Pontus sover utanför hennes bur när han är lös och tjejen sitter bredvid Pontus bur när det är hennes tur att vara lös. :)

Min kanin är oxå ensam och det har hon varit de senaste tre åren som jag har haft henne. Ska jag ha dåligt samvete för det? Nej, det ska jag inte.

Min kanin har det nog bättre än många andra kaniner. Hon springer fritt i ett hus på 150 kvm, har en egen filt, egen matplats och en egen kattlåda. Hon får uppmärksamhet och så mycket kärlek som hon vill ha och kräver av mig.

Hon älskar livet och river huset med sina hopp och språng!

Det är nog bäst för en kanin och ha sällskap av en annan kanin men det är så mycket annat som spelar in när det gäller en kanins välbefinnande. Jag tror min kanin är glad över att hon finns hos mig där hon har så mycket frihet och får så mycket uppmärksamhet och kärlek.

Det låter underbart att kunna ha så stor yta till kaninen, önskar att jag också kunde ha större. Nu, än så länge, bor de båda ninerna i varsina burar och kommer ut hälften av tiden var och gar då tre rum de kan röra sig fritt i.

Idag har de två bekantat sig lite mer och Pontus gör glädjeskutt runt Snoffsans bur :banana:

Jag tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete, om du är nöjd med din/er situation så är det jättebra.
Jag tyckte däremot inte om att lämna min kanin ensam så mycket som det ibland blir när jag åker iväg och jobbar och kanske är jag sån som lätt får dåligt samvete, vill liksom alltid ge mina djur allt. Vet att det är omöjligt, men sällskap dygnet runt har nu busen fått. Han får fortfarande samma kärlek och tid av mig, men när inte jag finns tillhands så har han Snoffsan också...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 223
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 543
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV