Ni som tagit hjälp av en jurist

Betsy

Trådstartare
Har sett i en hel del trådar här att bukefolket tar hjälp av jurister ibland. Jag är lite nyfiken på hur folk tänker när man väler person att ta hjälp av och vad man vill ha hjälp med. Jag skulle bli jätteglad om någon orkar svara :laugh:

Ni som tagit hjälp av en jurist (i hästfrågor men även andra frågor), hur har ni valt? Har ni hittat personen genom annons, bekanta etc.? Valde ni mellan flera eller är det enda juristen på orten? ;)

Vilka saker har ni fått hjälp med?

Eller för all del, om ni aldrig behövt juridisk hjälp så får ni gärna tala om vad ni skulle ta hjälp med.

Sv: Ni som tagit hjälp av en jurist

Jag fick tipset genom en bekant, och i vårat fall tog vi hjälp för att rådfråga. Jag skötte själv ärendet, men vissa saker behövde jag ha hjälp med hur vi skulle gå vidare. Nej jag valde inte mellan flera, och denna jurist befann sig också på lite närmare håll om än ej precis där jag bodde. 1 ½ timme totalt behövde jag hjälp med.

Jag har använt min mamma:)

Har varit i situationer som ifall jag ska godkänna ett kontrakt eller hur jag själv ska utforma ett.

Nu har jag fördelen att ha flera vänner som är duktiga jurister så jag har pratat med ngn av dem, sen i vissa fall har dom skickat mig till ngn annan som är bättre på just det området som jag behövt hjälp med.

Har 2 ggr blivit tilldelad advokat och en var värdelös, den andra riktigt bra.

Men om man inte har känningar inom den världen tror jag att man ska fråga sin omgivning om de varit i kontakt med ngn och på så sätt försöka hitta en bra. För hur det än är så är de dyra och då vill man att de ska engagera sig lite med för att det ska kännas bra för oss som kund.

Man vänder sig ju trots allt inte till en jurist för skitsaker utan då är det ju något som är viktigt som man vill ha hjälp med.

För hur det än är så är de dyra och då vill man att de ska engagera sig lite med för att det ska kännas bra för oss som kund.

Jag förstår inte hur man INTE kan engagera sig. Oavsett hur lite/mycket man tar betalt så är det ju tråkigt om man råkar träffa på någon som inte bryr sig. Jag hoppas att jag aldrig kommer uppfattas som oengagerad, det är klart att man vill att klienten ska känna det som att man bryr sig och vill hjälpa!

Personligen tycker jag det är självklart att man inte bara ger juridiska råd utan också visar engagemang och medkänsla för att folk oftast hamnat i kniviga situationer när de väl ber om hjälp.

Tack för intressanta kommentarer :bow:

Jag (eller, det var egentligen min mamma då jag fortfarande var ganska ung) har tagit hjälp av jurist en gång. Vi hade inte direkt tid att sitta och välja i evigheter utan behövde komma igång med hjälpen snabbt.
Jag har för mig att vi kollade annonserna i ridsport eller nåt sånt. Eller om vi sökte på internet. Det var iallafall via någon form av annons.
Mamma valde en som verkade vettig, hon fanns inte på vår ort utan vi hade kontakt via telefon/mail/brev.

Vi hade stor hjälp av henne, även om det inte slutade riktigt ultimat för vår del. Vi orkade inte bråka efter en lång tid så förlikade trots att vi egentligen hade rätten på vår sida.

Det var en tvist ang en ponny vi hade sålt. Juristen skötte all kontakt med köparens jurist. Det skickades en massa papper hit och dit i en evighet.. Asjobbigt, jag ville inget hellre än att åka och hämta hem min ponny igen..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 658
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa... 2
Svar
36
· Visningar
3 677
Senast: Johannna1
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka