Hur har ni gjort? Visste ni direkt vad ni ville bli? Började ni på ett program men bytte sedan? Vill gärna ha lite tankar och erfarenheter. Finns det några universitet som är bättre/sämre? Vet ju att Lund och Uppsala anses som väldigt bra men det finns ju så många fler. Hur gick det med boende? Flyttade ni långt hemifrån? Frågorna är många
Blir så tacksam för allas åsikter och erfarenheter!
Mina erfarenheter:
Jobbade ett halvår efter studenten (hade läst natur) och var efter det extremt pluggsugen. Visste att jag ville till en traditionell studentstad och för mig innebar det Lund eller Uppsala. Flyttade ca 50 mil till Uppsala och älskade staden från första stund. Läste fristående kurser (humaniora) i ett år för att det var roligt och bodde sedan ett halvår utomlands i väntan på höstens programstarter. Flyttade tillbaka till Uppsala och läste till civilingenjör i energisystem. Läste under studietiden till ett flertal kurser inom miljö- och hållbar utveckling samt mer humaniora så att jag förutom civilingenjörsutbildning även har en filkand. För mig var det väldigt bra att få pröva på universitetsstudier innan jag började på ett program, humaniora och samhällsvetenskap är generellt sett mindre betungande att läsa än teknik.
Jag trivdes fantastiskt bra med att plugga i Uppsala och vi hade en väldigt fin gemenskap i min klass och som @hvala nämnde en väldigt bra "nollning". Det finns dock väldigt många bra civilingenjörsutbildningar exempelvis Chalmers, KTH eller i Linköping eller Luleå.