Ni som sökt jobb som gravida...

Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Ja, jag blir också arg! Fast att jag inte ens känner dig! Ju mer jag tänker på det desto argare blir jag.

Över en sak som hänt någon på ett internetforum. Klockan nio en fredagkväll. Verkar inte riktigt sunt, men jag kan inte hejda mig.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Det är ganska stor skillnad tycker jag. Om ett företag annonserar så behöver de uppenbarligen folk nu. Ibland är det tom ett vik för någon som ska vara föräldraledig:angel: Att då anställa en person som man vet kommer behöva ersättas snart förstår iallafall jag att de inte vill. De får ju börja om rekryteringsprocessen nästan på en gång.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Fast de verkar behöva Aningsfull efter att hon är klar med sin föräldraledighet. Då är det ju rätt osmart att inte anställa henne på en gång.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Är det på den här tjänsten då? Eller något helt annat? Eller så sa de bara så för att hålla henne glad - vilket jag däremot inte tycker är så schysst.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

En arbetsgivare får inte diskriminera en gravid kvinna, så är det bara. Jag är tveksam till om jag skulle berättat eftersom det inte angår dem förrän jag söker ledigt.
Jag skulle dessutom gått vidare med en anmälan. Varje tjej som finner sig i detta hjälper arbetsgivare att kunna diskriminera fler tjejer.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

En bra grej för att motverka sådant här är att den stora majoriteten av män oavkortat och självklart tar 50% av föräldraledigheten.

De kvinnor som inte går med på att dela lika på föräldraledigheten har förverkat sin rätt att klaga över diskriminering både gällande anställningsvillkor och löneskillnader.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Min sambo kommer att ta halva föräldraledigheten. Både han och jag tycker att det är viktigt att barnet får knyta an till honom tidigt.
Och så vill han vara pappaledig mer än allt annat, medan jag (hemska tanke) gärna jobbar. :angel:
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Fast samtidigt.. även om dom vill ha mig till tjänsten, så behöver dom mig inte. Eftersom att arbetet inte har något krav på yrkesutbildning och det var många sökande till tjänsten så förstår jag varför dom väljer någon som inte är gravid.
Även om det gör mig ledsen och upprörd att jag blir nekad av samma anledning. För jag vill ju verkligen jobba, och jag skulle ge allt i jobbet.
Men vill dom inte ge mig den chansen nu så.. ja.. trist för mig. Kanske trist för dom att dom inte "kunde" anställa den dom tyckte om på intervjun, men det är snabbt glömt och kan dom få mig sen har dom bara vunnit på det.
Kommer jag inte dit har dom inte förlorat allt för mycket.
Tråkigt nog. Man önskar att man var lite mer speciell kanske.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Min sambo kommer att ta halva föräldraledigheten. Både han och jag tycker att det är viktigt att barnet får knyta an till honom tidigt.
Och så vill han vara pappaledig mer än allt annat, medan jag (hemska tanke) gärna jobbar. :angel:

Jättejättejättebra!! :)
Hoppas han är med och delar på VAB också ;o)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Faktum är att det är diskrimerande att neka dig jobb nu bara för att du är gravid.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Men sa de rätt ut att du inte kan få jobbet ENDAST pga din graviditet? I såna fall kan du ju anmäla dem för diskriminering.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Men sa de rätt ut att du inte kan få jobbet ENDAST pga din graviditet? I såna fall kan du ju anmäla dem för diskriminering.


Även om man har rätt att anmäla, och säkert skulle vinna processen, så kanske man anser att det vore fel eftersom man kan se problematiken ur arbetsgivarens ögon.

Jag skulle som arbetsgivare sannolikt INTE anställa en gravid kvinna OM hon inte för mig genom sin person och kompetensprofil var svårersättlig.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Det är väl så att arbetsgivarn inte har rätt att fråga?
Sen hur ärligt och moraliskt det är som arbetssökande att inte berätta är ju en annan femma, men du har som arbetsgivare inte rätt att fråga om jag har rätt för mig.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Det du skall göra nu är att ta kontakt med facket. Du har rätt att inom två veckor efter det att den andra personen fått jobbet få ta del av dennes ansökningshandlingar.

Har du bättre/mer relevanta meriter så ryker jobbet för den personen och jobbet är ditt.

Det här är klockren diskriminering om det visar sig att den som fick jobbet inte fyller de kriterier som är önskvärda enligt annonsen, medan du uppfyller kraven/önskemålen.

Jag vet det här eftersom jag gick på anställningsíntervju när jag var höggravid. Jag var nervös och ringde facket för att ta reda på vilka rättigheter jag hade.

Nu fick jag jobbet, men hade jag inte fått det och någon mindre meriterad fått det, så hade jag rört upp himmel och jord.

En arbetsgivare får inte diskriminera någon pga av kön, etnicitet, sexuell läggning etc. Det är dessutom mycket kortsiktigt av en arb.givare att tacka nej till en kompetent person bara för att hon är gravid. En man kan också vänta barn utan att det syns, och den barnlösa icke gravida kan bli gravid nästa månad.

Nej, usch och fy - stackars dig! Var det någon som hörde när de sade att det var pga graviditeten? I så fall har du tom vittnen.

morr-- vad ARG jag blir!!! :devil:
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Det är väl så att arbetsgivarn inte har rätt att fråga?
Sen hur ärligt och moraliskt det är som arbetssökande att inte berätta är ju en annan femma, men du har som arbetsgivare inte rätt att fråga om jag har rätt för mig.

Hur ärligt är det av en arbetsgivare att välja bort någon bara för att han/hon vet att den arbetssökande är gravid?

Jag hade av flera skäl inte berättat i första skedet.

1) Jag vet inte om jag ens blir erbjuden jobbet

2) Jag blir erbjuden jobbet, men jag vet ej om graviditeten kommer att fortlöpa (beroende på hur långt gången jag är)

3) har man väl blivit erbjuden jobbet och papper skall skrivas på, så kan jag möjligen tänka mig att tala om det. I det läget är det svårt för arb.givaren att backa

4) En bra arb.givare tappar inte humöret för att denne får reda på graviditeten när pappret är påskrivet. En bra arb.givare vet att diskriminering förekommer och att kvinnor är en utsatt grupp på arb.marknaden

5) är det bättre att får jobbet och bli gravid under första tiden på nya jobbet?

6) Ingen tackar en för att man är ärlig - tvärtom så kan det kosta en jobbet. Är det värt det?
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Hur ärligt är det av en arbetsgivare att välja bort någon bara för att han/hon vet att den arbetssökande är gravid?
Inte ett dugg ärligt!

Jag hade inte heller berättat, det var absolut inte så jag menade när jag skrev det där inlägget. Tvärtom var tanken just att man som arbetsgivare inte har rätt att fråga.
I mitt fall gick de runt det på så vis att mitt platsombud på det nya stället ställde frågan när chefen satt i rummet... Sen fick jag visserligen jobbet ändå (var inte gravid precis vid det tillfället men fick en provanställning och blev gravid i samband med att det fasta skulle skrivas på) och det var ju mindre poppis men det kan jag ju skita ett stort stycke i...

Nej, man ska se om sitt eget i första hand. Det är som du säger, det är ingen som tackar en i slutet sen i vilket fall...
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Prata mde PT och tillåt dig inte bli trampad på.... :devil: jävla skitställe, ska inte handla där :devil: ska klaga högt i butiken då jag går dit ;)
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Du ÄR diskriminerad! De har inte rätt att neka dig jobbet för den skull och de har gjort bort sig genom att vara så ärliga... Dvs. nu har du rätten på din sida...
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

En arbetsgivare får inte diskriminera någon pga av kön, etnicitet, sexuell läggning etc. Det är dessutom mycket kortsiktigt av en arb.givare att tacka nej till en kompetent person bara för att hon är gravid. En man kan också vänta barn utan att det syns, och den barnlösa icke gravida kan bli gravid nästa månad.

Nej, men statistiskt sett är risken:
att han blir hemma pga gravidietsproblem är lika med noll.
att han blir hemma halva föräldraledigheten är vaddå, 20%?
att han blir hemma pga VAB är också liten.
att han kommer få ta 100% av föräldraledigheten och VAB pga att mamman dragit, är också rätt liten.

Sedan, om nu den ogravida tjejen som anställs har likvärdiga meriter och social kompetens, stör det ändå att man nekade den gravida jobbet?

Att lära upp en tjej som sedan efter fem månader försvinner för längre tid framöver och då leta reda på en vikarie, är inget drömscenario.

Att nyanställa en gravid är nog rätt sällsynt och jag chansar på att det främst är inom yrken där det är en akut efterfrågan på personal med inte allt för komplicerade arbetsuppgifter (vård/omsorg som ex) eller inom akademikeryrken.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Sedan, om nu den ogravida tjejen som anställs har likvärdiga meriter och social kompetens, stör det ändå att man nekade den gravida jobbet?

Ja, för att hon nekades endast för sin graviditet!:mad:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 796
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 394
Senast: kolblakkur
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 059
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag har sökt två extrajobb, A & B. Vill helst ha det A då det erbjuds fler tider, ser bättre ut på CV:t, seriösare företag. Dock kommer...
Svar
9
· Visningar
4 917
Senast: Ziki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp