Ni som sökt jobb som gravida...

Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Nej, men statistiskt sett är risken:
att han blir hemma pga gravidietsproblem är lika med noll.
att han blir hemma halva föräldraledigheten är vaddå, 20%?
att han blir hemma pga VAB är också liten.
att han kommer få ta 100% av föräldraledigheten och VAB pga att mamman dragit, är också rätt liten.

Sedan, om nu den ogravida tjejen som anställs har likvärdiga meriter och social kompetens, stör det ändå att man nekade den gravida jobbet?

Att lära upp en tjej som sedan efter fem månader försvinner för längre tid framöver och då leta reda på en vikarie, är inget drömscenario.

Att nyanställa en gravid är nog rätt sällsynt och jag chansar på att det främst är inom yrken där det är en akut efterfrågan på personal med inte allt för komplicerade arbetsuppgifter (vård/omsorg som ex) eller inom akademikeryrken.

Sådant som du skriver nu är en anledning till att jag mer och mer tänker om kring det där med föräldraledighet och börjar anse att mannen och kvinnan ska ha 50% av dagarna. Då kanske AG börjar inse att även mannen är förälder och måste vara hemma.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Sådant som du skriver nu är en anledning till att jag mer och mer tänker om kring det där med föräldraledighet och börjar anse att mannen och kvinnan ska ha 50% av dagarna. Då kanske AG börjar inse att även mannen är förälder och måste vara hemma.

Ja.
Jag sökte själv för ett par år sedan ett kanonjobb där jag blev kvar till slutet. Valet stod mellan mig och en man i 30-års åldern.

Jag stupade på, enligt chefen:
Jag var 27år, hade ett 7årigt förhållande.
De vågade inte ta risken att anställa mig med tanke på att det fanns en risk att jag inom en mkt snar framtid skulle skaffa barn.
Företaget var i ett expansivt skede och de behövde någon som verkligen ville satsa på karriären de närmaste 2-3 åren.

Jag hade på tidigare intervjuer med de tre högsta cheferna fått barnfrågan och svarat att jag med garanti kunde säga att jag ville satsa på karriären och utlovade att under de närmaste fem åren skulle de kunna känna sig trygga på den punkten.

De valde min konkurrent och hänvisade till att de inte vågade anställa mig.
Jag frågade faktiskt hur de skulle agera om killen de anställde skulle bli pappa.
Då fick jag svaret att han utlovat att oavsett om han blev pappa eller inte så skulle han hålla sig på jobbet.
Eftersom han är man och har statistik i ryggen så antar jag att han kändes mer pålitlig när han lovade att satsa på karriären.

Det där känns fortfarande rätt irriterande märker jag nu när jag skriver om det :cool:
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Jag fick inte jobbet. Men dom var i alla fall ärliga nog att bespara mig bullshit och sa att hade jag inte varit gravid hade jag fått jobbet. Dom vågade inte anställa mig som gravid.

Jag tycker att ärlighet ska löna sig, men i det här fallet var ärlighet negativt - för er båda. Du förlorade jobbet för att du var ärlig, och arbetsgivaren riskerar straff för diskriminering (om du väljer att anmäla) för att h*n var ärlig.

Jag tycker det är skit när lagarna är utformade så att folk knappt har något annat väl än att ljuga/undanhålla sanningen!:mad::mad:

Visst kan jag förstå en arbetsgivare som resonerar som den du just träffat. Det blir arbetsgivaren som får stå för de första veckornas sjukskrivning, ifall du blir sjukskriven pga graviditetsbesvär, och den risken är ju ganska stor.

Att folk tar ut planerad föräldraledighet tror jag däremot inte att arbetsgivarna har problem med. De behöver inte betala och de får veta minst två månader i förväg.

För att skydda kvinnor från att råka ut för sånt som aningsfull, tycker jag att sjukskrivning under graviditet INTE ska betalas av arbetsgivaren. Dessutom tycker jag att kravet på arbetsgivare att anpassa arbetsuppgifterna efter den gravida kvinnan ska tas bort. Båda gångerna jag varit gravid har jag varit rädd för att inte orka, för jag vill verkligen inte vara krånglig för arbetsgivaren. Att arbetsgivaren ska betala ev sjukskrivning för mig, eller börja omplacera folk för min skull - det känns inte alls lockande, bara jobbigt och pinsamt.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Inte för att det nånsin skulle hända då det alltid finns skillnader mellan människor:smirk:

Men ja, varför inte.
Vet själv hur svårt det är att få jobb som gravid eller kvinna i allmänhet....

Jag hade i alla fall inte valt bort en människa enbart pga en graviditet.
Klonen kunde ju erbjudas att ta vik. för den gravida.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Inte för att det nånsin skulle hända då det alltid finns skillnader mellan människor:smirk:

Men ja, varför inte.
Vet själv hur svårt det är att få jobb som gravid eller kvinna i allmänhet....

Jag hade i alla fall inte valt bort en människa enbart pga en graviditet.
Klonen kunde ju erbjudas att ta vik. för den gravida.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

*kl*

Kan bara meddela att jag fått jobb på stället ändå. Var förbi där i torsdags och då kom ägaren fram till mig och frågade om jag fortfarande var intresserad att jobba för dom. Jag sa visst. Hon lovade att höra av sig, men jag ska nog erkänna att jag tänkte att det lär hon aldrig göra. ;)
Men fredag morgon ringde telefonen och hon frågade om jag ville komma in och jobba. Så jag har jobbat både igår och idag och jag trivs utmärkt.
Jag ser det bara som en fördel att cheferna vet och att jag slipper dölja min graviditet.
Istället frågar alla hur det går och ler åt lilla magen och tycker att den är så söt. :D
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Jag fick inte den fasta anställningen på 75 % som jag sökt utan får bara jobba extra. Men det kommer nog ändå att bli ganska mycket. Och helt ärligt som gravid arbetssökande är jag glad för varje minut jag får jobba. :angel:
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Nä, men tyvärr så är det lätt att bara säga att
"tyvärr, vi hittade en annan som hade mer erfarenhet än du":crazy:

Men om man misstänker att de faktiskt inte säger sanningen så kan man anmäla dem och då måste de i domstol kunna bevisa just detta; att det inte rört sig om diskriminering. Frågan är ju dock om man verkligen vill gå så långt för egen del...

Är det en offentlig arbetsgivare (stat eller kommun) är dock alla ansökningshandlingar offentliga så då kan man begära ut dessa från arbetsgivaren och själv konstatera om personen verkligen har mer erfarenhet eller ej (enligt ansökan i alla fall).
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

...och som arbetsgivare skulle jag tycka att det är en person som ljugit en rätt upp i ansiktet. Dålig egenskap.

Men har man ljugit om man inte ens fått frågan??..... Och när graviditet enligt lag inte ska påverka anställningens vara eller icke, varför "ska" man då behöva upplysa om det?

Det finns förresten ett läge när en arbetsgivare kan diskriminera pga graviditet. Och det rör sig om tidsbegränsad anställning i vissa fall. Säg tex att man söker ett vikariat på 3 månader och när man söker är man i 8:e månaden. Då kommer man ju rent praktiskt inte kunna arbeta mer än kanske 1 månad av själva anställningen. Då har arbetsgivaren rätt att låta bli att anställa den gravida.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Det är väl så att arbetsgivarn inte har rätt att fråga?
Sen hur ärligt och moraliskt det är som arbetssökande att inte berätta är ju en annan femma, men du har som arbetsgivare inte rätt att fråga om jag har rätt för mig.

Man får nog fråga... men det får inte påverka i själva beslutet om vem man anställer. Och det blir ju svårt som ag att bevisa att det INTE var därför man lät bli att ta in just den gravida... när man dessutom frågat en sån fråga.

Det skulle kunna bedömas som diskriminerande om man konsekvent bara frågar sökande kvinnor om de ska få barn snart. Men om man frågar ALLA sökande samma fråga så är det inte könsdiskriminering i alla fall. Däremot är det diskriminerande om svaret påverkar huruvida personen blir aktuell för anställningen eller inte.

*blev lite surrigt där tror jag...* :crazy:
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Det du skall göra nu är att ta kontakt med facket. Du har rätt att inom två veckor efter det att den andra personen fått jobbet få ta del av dennes ansökningshandlingar.

Har du bättre/mer relevanta meriter så ryker jobbet för den personen och jobbet är ditt.

Mjoaeee... facket har egentligen inte någon "bestämmanderätt" över detta. Men är det ett tydligt fall av diskriminering där arbetsgivaren inser att facket kommer få rätt i domstol; ja, då gör man nog upp direkt istället för att låta facket driva frågan vidare. Antingen genom att; som du beskriver; låta personen få jobbet eller genom en uppgörelse via förhandling där personen får ekonomisk ersättning.

En ag kan heller inte ta jobbet ifrån den som anställts. Denne har ju fått ett anställningskontrakt! Så; då står ag där med två personer när de egentligen bara ville ha en. Därför väljer man nog ofta att göra upp med ekonomisk ersättning till den förfördelade parten istället (om man inte kan ha nytta av att faktiskt få in en extra person).
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

I mitt fall gick de runt det på så vis att mitt platsombud på det nya stället ställde frågan när chefen satt i rummet... Sen fick jag visserligen jobbet ändå (var inte gravid precis vid det tillfället men fick en provanställning och blev gravid i samband med att det fasta skulle skrivas på) och det var ju mindre poppis men det kan jag ju skita ett stort stycke i...

Platsombud? Det var alltså ett fackligt ombud som ställde frågan?
:crazy:
Jag har tyvärr hört om flera fall där fackligt ombud ställt olämpliga frågor vid anställningsintervju. Ett sånt fall var uppe i AD för inte så längesen... Tyvärr hittar jag det inte just nu...
Jag har också fått information från en man som fått frågan av fackligt ombud "kommer du att klara att jobba här, eftersom det bara är kvinnor på avdelningen?" - en högst olämplig fråga och skulle också kunna bedömas som könsdiskriminerande.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Sedan, om nu den ogravida tjejen som anställs har likvärdiga meriter och social kompetens, stör det ändå att man nekade den gravida jobbet?

I ett sånt fall är det omöjligt att bevisa diskriminering. Vid lika meriter så väljer faktiskt ag själv vem de vill ta. De kan helt enkelt hävda att den ogravida hade en bättre personlig kompetens dvs: man bedömde henne som mer passande i arbetsgruppen utifrån hennes personlighet.

Det enda sättet att hävda diskriminering är väl om ag varit så dum att denne sagt rätt ut till den gravida: "vi anställer inte dig eftersom du är gravid". Och då bör hon nog också ha det inspelat på band för att kunna ha tillräckliga bevis för att detta verkligen sagts.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Med all rätt! Det du råkade ut för var faktiskt olaglig diskriminering!

Precis!
Men jag gjorde inget åt det pga anledningen du själv tryckte på tidigare: det ska bevisas.

Många människor tror att det är så lätt att "bara stämma - vi möts i rätten", typ.
Bevisningen är svår och hörsägen räknas inte, om det inte finns flera vittnen som inte på något sätt kan misstänkas för jäv.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 796
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 394
Senast: kolblakkur
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 059
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag har sökt två extrajobb, A & B. Vill helst ha det A då det erbjuds fler tider, ser bättre ut på CV:t, seriösare företag. Dock kommer...
Svar
9
· Visningar
4 917
Senast: Ziki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp