Ni som sökt jobb som gravida...

Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Jag var på anställningsintervju när jag var i vecka 15-18 el nåt sånt.
Jag berättade ingenting.
Nu fick jag visserligen inte jobbet, men jag tycker det är bättre att gå dit utan att berätta.
Risken är ju som sagt stor att de inte vill anställa en.

Inte så konstigt om de inte vill anställa folk som är gravida, det kostar att ta in vikarier & det är inte minsta lönsamt för ett företag att anställa ngn som kan jobba några månader & sedan ska vara ledig minst ett år.
Tycker alla klagar för företagen men jag tycker det är hemskt när personer utsätter småföretag för att inte berätta att de är gravida.Blir upprörd när jag läser om alla som planerar att utelämna sin graviditet i arbetsintervjuer.
Vet faktiskt flera företag som inte vill anställa föräldrar, de har helt enkelt inte råd.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Hur ska då problemet med att småföretag inte har råd att anställa småbarnsföräldrar lösas?

Samt en liten fråga.
Jag har fått löfte om att få förflyttning inom mitt arbete till den ort där jag vill arbeta och även har sambo. Senast till Årsskiftet är flytten tänkt att ske.
När (kommer oavsett inte ske innan alla mina och sambons nära vet) tycker du det är lämpligt att berätta om en graviditet för AG?
Bebis kommer födas i början av april = minst ca 3 mån arbete efter nyår.
Företaget skröt om sin braiga familjepolitik under anställningsintervjun, så jag gissar att de inte är helt negativt inställda till företeelsen.

Men visst, det känns lite olustigt att byta kontor för att mer eller mindre bli ledig på direkten. Fast samtidigt så är alternativet att fortsätta pendla inget alternativ.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Har en arbetskamrat som är i v. 26 och fortfarande inte talat om det för sin chef :crazy: Hon tänker vänta så länge det bara är möjligt säger hon. Men så har vår chef och hon ett rätt så krystat förhållande.

Jag berättade för min chef redan i v. 6. Men det var eftersom jag börjat må så dåligt. Dessutom gillar jag min chef och kände att jag ville tala om det.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Svarar er alla.
Intervjun gick sjukt bra. Dom tyckte jättebra om mig, frågade om jag eventuellt skulle vara intresserad av att arbeta inom samma företag i grannstaden också och vara någon typ av samordnare, hjälpa till vid inköp. Att jag kändes som rätt person för jobbet och att jag skulle passa i deras gäng.
Sen när dom fick veta att jag är gravid hette det att jag får besked imorgon, och jag tror att jag sumpade min chans att få jobbet när jag berättade. Tyvärr. :(
Men chefen sa i alla fall att det var jättebra att jag berättade, att jag fick en extra stjärna på himlen genom att vara så ärlig och att om jag skulle missa tåget denna gång så ska hon spara min ansökan som ett intressant namn längre fram.

Men som sagt.. jag tror tyvärr att jag förlorade jobbet på att vara gravid. Hur trist det än känns.

Men jag får besked imorgon. Jag vågar inte hoppas, men fortfarande brinner väl nåt litet hopp om att jag ska få jobbet.
Vill varken måla fan på väggen eller hoppas för mycket. Men det känns rätt tungt. Tyvärr..
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

När dom hör av sig imorn och OM dom skulle säga nej så be att få en bra anledning då dom ju inte får neka dig enbart för din graviditet.

Jag menar om allt verkade så bra innan dom visste:smirk:
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Det *är* väldigt ovanligt att man får besked direkt !
Du kommer att få jobbet antingen nu eller senare. Det tror jag - oh det blir så just för att du varit ärlig ! (hoppas och håller tummar serru)
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Har de hört av sig än då?
Så dumt om de verkligen gillade dig och sen neka bara för att du ska ha barn om några månader. Jag hoppas iaf du får goda nyheter från dom! :)

Själv är jag bara lite butter över att de inte ens hört av sig alls till mig... :mad: :angel:
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

En rätt bra sak att ha med sig i bagaget är att dom inte får neka dig ett jobb för att du är gravid. Det är diskriminering.

Jag sökte tre jobb som gravid, ett sa de "Hade du inte vart gravid hade vi anställt dig" Vilket ledde till en anmälan och jag fick rätten på min sida.

Ett jobb "fick" jag till 98%, men sedan försvann hon som intervjuvat mig och ja, det blev inte så.

Tredje jobbet jag sökte (inom vården) fick jag utan att ens blinka. Dom såg inte min graviditet som ett problem alls. Jag arbetade häcken av mig från tills nu då jag är sjukskriven, och har garanterad fortsatt anställning efter graviditeten.

Är du i vecka 19 BÖR du berätta för dem att du är gravid, det är trots allt endast HALVA tiden kvar innan du skall föda, och räkna med att vara borta från jobbet i vecka 36, man tror att man orkar allt, men man gör det inte..
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Hur ska då problemet med att småföretag inte har råd att anställa småbarnsföräldrar lösas?

Samt en liten fråga.
Jag har fått löfte om att få förflyttning inom mitt arbete till den ort där jag vill arbeta och även har sambo. Senast till Årsskiftet är flytten tänkt att ske.
När (kommer oavsett inte ske innan alla mina och sambons nära vet) tycker du det är lämpligt att berätta om en graviditet för AG?
Bebis kommer födas i början av april = minst ca 3 mån arbete efter nyår.
Företaget skröt om sin braiga familjepolitik under anställningsintervjun, så jag gissar att de inte är helt negativt inställda till företeelsen.

Men visst, det känns lite olustigt att byta kontor för att mer eller mindre bli ledig på direkten. Fast samtidigt så är alternativet att fortsätta pendla inget alternativ.

Hur det ska lösas?tja att företaget kanske går i kk & alla f.d anställda får leva på a-kassa kanske är en lösning?Men knappast billigare för staten.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Hur det ska lösas?tja att företaget kanske går i kk & alla f.d anställda får leva på a-kassa kanske är en lösning?Men knappast billigare för staten.

Ja ja var negativ du. Finns det verkligen inga andra alternativ än att företagen går i konkurs så fort någon anställd ska bli förälder?
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Är det någon som skulle fråga en man på en arbetsintervju; "är din fru/sambo gravid?" och sen inte ge den personen jobbet om han svarade ja?

Som jag fattat det får man inte fråga det alls. Inte till ev blivande mammor heller.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Det är ju det. Det känns som pest eller kolera. Berättar jag lär jag inte får jobbet. Berättar jag inte lär jag förlora arbetsgivarens förtroende ändå.
Men jag har nog bestämt mig för att lägga korten på bordet och på nåt vis i alla fall försöka vända det till min fördel.
För jag är ju inte långt gången, det är några månader kvar innan det är dags och jag har planer på att jobba tills det är dags att föda. För än har jag inte haft några krämpor och har intyg från min arbetsgivare i Norge, där jag jobbar fram till för 12 dagar sen, att jag inte haft en enda sjukdag.
Så får jag bara säga att jag vet att det inte är till min fördel, men att jag vill vara ärlig. Och att det är mitt drömjobb, att jag kommer att jobba hårt, och att barnet ju faktiskt gör att jag vet var jag kommer att bo de närmsta åren så bortsett från mammaledigheten behöver dom inte oroa sig för att bli av med mig.

Så det får bära eller brista. Vi ser ju.
Men det känns nervöst. :crazy:

Jag mådde också toppen i v 19 och trodde att jag skulle hoppa i väg till jobbet på lätta ben tills dagen före förlossning. Tro mig saker kan förändras. Jag har blivit tvungen att jobba halvtid för att orka med. Nu är jag föräldraledig sista 3 veckorna före BF men ska jag vara ärlig så var det på ren vilja och envishet som jag tog mig till jobbet de senaste 2 veckorna.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Har en arbetskamrat som är i v. 26 och fortfarande inte talat om det för sin chef :crazy: Hon tänker vänta så länge det bara är möjligt säger hon. Men så har vår chef och hon ett rätt så krystat förhållande.

.

Men hon måste väl lämna in ledighetsansökan till chefen för föräldraledigt. Enligt FK här skulle man göra det ca 3 mån före BF.

Sen måste jag säga att det var en konstig chef. Lite bättre kännedom om sina anställda måste man väl ha. Min chef hade tydligen ett sjätte sinne och jag berättade redan i v 5. Knappt så jag visste själv att jag var gravid:D
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

jag tycker att det later positivt!
visst, du kanske inte far jobbet den har gangen, men vem vet, kanske sen nar du borjar jobba igen? skulle du inte hellre ha mojligheten att bygga upp en kontakt med dem med forhoppning om arbete pa langre sikt? snarare an att inte ha sagt nagot i intervjun och kanske hamnat pa helt fel kant med dem och bara haft jobbet i nagon manad for att aldrig kunna jobba med dem igen?

jag tycker du gjorde ratt.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Jag fick inte jobbet. Men dom var i alla fall ärliga nog att bespara mig bullshit och sa att hade jag inte varit gravid hade jag fått jobbet. Dom vågade inte anställa mig som gravid.
Men dom sa att när mammaledigheten är över är jag mer eller mindre garanterad anställning hos dom för dom gillade mig och tyckte att jag skulle passa perfekt att arbeta hos dom.
Bra att veta.
Men jävligt surt för mig nu som arbetslös gravid. :( Men men. Det är tyvärr så det är.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Jag måste säga att jag tycker också att det är jävligt surt.

De begår ett brott mot dig genom att neka dig anställning enbart på grund av att du ska bli förälder, och sedan så förväntar de sig att du ska vara tacksam för att de "lovar" dig anställning när du såsmåningom är attraktiv för dem igen. Med tanke på hur perfekt du skulle varit till detta jobbet så är du verkligen värd en bättre arbetsgivare än såhär.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

...och som arbetsgivare skulle jag tycka att det är en person som ljugit en rätt upp i ansiktet. Dålig egenskap.

Att helt enkelt låta bli att berätta är inte att ljuga. Som arbetsgivare får man faktiskt leva med att folk skaffar barn ibland. Sett under ett helt arbetsliv är det en förhållandevis kort period och samhället som helhet skulle helt enkelt ligga risigt till om det bara var någon annans anställda som fick barn.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Jag måste säga att jag tycker också att det är jävligt surt.

De begår ett brott mot dig genom att neka dig anställning enbart på grund av att du ska bli förälder, och sedan så förväntar de sig att du ska vara tacksam för att de "lovar" dig anställning när du såsmåningom är attraktiv för dem igen. Med tanke på hur perfekt du skulle varit till detta jobbet så är du verkligen värd en bättre arbetsgivare än såhär.


Håller med:bow:
Fast kan ju inte säga att jag e speciellt förvånad.
Var oxå på intervju som gravid, fast på mig syntes det så jag kunde inte neka.
Jobbet var perfekt, och jag perfekt för jobbet.
Fick det inte då dom sa att dom hittade nån annan som passade bättre.
Trodde jag så mycket jag vill på...
2-3 veckor efter så hade dom på nytt ute en annons på exakt samma jobb...

Om du nu skulle börja jobba när bebis är född och det går några år och du blir gravid igen...
Vad ska dom göra då??:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

.../Men dom sa att när mammaledigheten är över är jag mer eller mindre garanterad anställning hos dom för dom gillade mig och tyckte att jag skulle passa perfekt att arbeta hos dom.
....

Ja, eller hur. Om de i vilket fall vill ha dig som anställd efter din föräldraledighet borde de anställt dig på en gång och inte tagit risken att du skaffar ett annat jobb. Du ska ju ändå vara ledig hur som helst och under tiden är det ju FK som betalar?
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Tycker jag med. Men tyvärr är det ju inte upp till mig att bestämma. :(
Känner bara att jag blir mer och mer upprörd ju mer jag tänker på det. Tala om att man är diskriminerad.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 796
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 394
Senast: kolblakkur
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 059
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag har sökt två extrajobb, A & B. Vill helst ha det A då det erbjuds fler tider, ser bättre ut på CV:t, seriösare företag. Dock kommer...
Svar
9
· Visningar
4 917
Senast: Ziki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp