Ni som sökt jobb som gravida...

Aningsfull

Trådstartare
Imorgon är det min första arbetsintervju på ett jobb som är ett riktigt drömjobb för mig. Känns som att jag skulle göra vad som helst för att få det.

Men nu till frågan.. Ni som sökt jobb som gravida, har ni berättat att ni är gravida? Det syns ju inte nåt på mig än.. Och att vara gravid är ju knappast till min fördel, tyvärr.
Är det fult av mig om jag inte berättar att jag är gravid? Att om dom frågar så svarar jag ärligt, men om dom inte frågar så utelämnar jag bara den lilla detaljen.. :angel:
Imorgon när intervjun är går jag in i v. 19.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Som arbetsgivare hade jag aldrig ställt en sådan fråga, däremot hade jag uppskattat, av planeringsskäl, om den arbetssökande själv talat om hur det ligger till (oavsett om den arbetssökande var man eller kvinna).
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Men då går det ju lika bra att säga det efter att man har fått jobbet, annars kan ju planeringsskälen leda till att man inte får jobbet?
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Men sen går det ju inte att komma ifrån att det inte direkt är någon fördel för mig om jag berättar att jag är gravid. :crazy: Då känns det som att det är att vinka hejdå till jobbet?
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

jag sökte ett jobb när jag var gravid iv 15 och först sa jag inget,men innan dom hade bestämt sej om dom skulle anställa mej så sa jag att det är bättre att vara ärlig till er jag är gravid. och det uppskattade dom,jag fick jobbet men tyvärr så blev det stora kompl i min graviditet så jag blev sjuksriven iv 22,så dom ville inte ha tillbaka mej efter min förlossning.men hade jag varit gravid nu och sökt arb så hade jag nog inte sagt ngt förrän jag hade fått besked om jag blev anställd el inte,sen hade jag berättat det.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Men då går det ju lika bra att säga det efter att man har fått jobbet, annars kan ju planeringsskälen leda till att man inte får jobbet?

Jo, det är klart. Ändå hade jag som arbetsgivare uppskattat denna ärlighet (och nej, jag hade inte tvekat att anställa en gravid arbetssökande om allt annat stämde), men sen vet jag tyvärr att de flesta arbetsgivare inte resonerar så.

Sen tycker jag att det beror lite på vad det är för typ av anställning som man söker.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Men sen går det ju inte att komma ifrån att det inte direkt är någon fördel för mig om jag berättar att jag är gravid. :crazy: Då känns det som att det är att vinka hejdå till jobbet?

Som jag skrev i mitt förra inlägg vet jag att många arbetsgivare drar sig för att anställa gravida, så jag förstår din tvekan. Jag har endast svarat ur min synvinkel, som arbetsgivare. Men som jag skrev tidigare beror det även mycket på vilken typ av anställning det handlar om.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

KL
Svarar också som arbetsgivare. Jag hade blivit jättebesviken om någon inte berättat förrän efter att antällningen är klar. Sen hade det förtroendet varit förstört för min del, vilket inte heller gynnar anställningen.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Alltså. Hade jag varit intervjuaren hade jag definitivt viljat veta om ditt tillstånd. Även om det ligger dig i fatet måste du nog berätta det. För som ovan skriver, hur glad tror du att din nya chef blir av att få reda på att du aldrig sa nått? I princip behöver ju denne rekrytera en ny person till din plats om bara nån månad?

Och ja, det verkar tyvärr rätt osmart av arbetsgivaren att anställa en gravid kvinna med tanke på att arbetet knappast handlar om någon särskilt hög kompetensmatchning.Så jag förstår att du inte vill berätta. Men långsiktigt, det är ditt drömjobb? Det är inte direkt förtroendeingivande att inte berätta, tror jag.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Det är ju det. Det känns som pest eller kolera. Berättar jag lär jag inte får jobbet. Berättar jag inte lär jag förlora arbetsgivarens förtroende ändå.
Men jag har nog bestämt mig för att lägga korten på bordet och på nåt vis i alla fall försöka vända det till min fördel.
För jag är ju inte långt gången, det är några månader kvar innan det är dags och jag har planer på att jobba tills det är dags att föda. För än har jag inte haft några krämpor och har intyg från min arbetsgivare i Norge, där jag jobbar fram till för 12 dagar sen, att jag inte haft en enda sjukdag.
Så får jag bara säga att jag vet att det inte är till min fördel, men att jag vill vara ärlig. Och att det är mitt drömjobb, att jag kommer att jobba hårt, och att barnet ju faktiskt gör att jag vet var jag kommer att bo de närmsta åren så bortsett från mammaledigheten behöver dom inte oroa sig för att bli av med mig.

Så det får bära eller brista. Vi ser ju.
Men det känns nervöst. :crazy:
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Jag förstår att det känns jobbigt och berätta! Speciellt om det är ens drömjobb.Dessutom vill man ju ha pengar :)
Men vet du vad? Ofta syns sånt väldigt tydligt på anställningsintervjun. Att man vill ha jobbet alltså. Och har du bra argument, så går de flesta människor att prata omkull. Berätta hur det gick imorrn! Och lycka till!!
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Jag hade nog tänkt såhär. I en klädaffär så har de nog ganska stor omsättning på folk ändå. Det är inte svårt att få vikarier. Har du tur kan du jobba i 20 veckor till. Jag tycker helt klart du ska berätta, det kommer kännas bättre efteråt. Du får intyga dem om att du är precis den tjejen de vill ha, fast du måste vara ledig ett par månader om ett tag.

Lagligt sett så får de inte neka dej jobbet för att du är gravid.

Lycka till imorrn! Själv ska jag förklara för irlänska arbetsförmedlingen varför jag inte fått nåt jobb, och att säga att jag trivs ypperligt som hemmafru lär inte funka! :D
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Själv ska jag förklara för irlänska arbetsförmedlingen varför jag inte fått nåt jobb, och att säga att jag trivs ypperligt som hemmafru lär inte funka! :D
Varför bryr sej de irländska myndigheterna i om du jobbar eller inte? Systemet ser ju inte alls ut som i Sverige!
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Flåt för trådkap Aningsfull

Ramona: För att jag får bidrag för att vara arbetssökande och tillgänglig på arbetsmarknaden.
Nä, systemet ser inte ut som i Sverige, många gånger enklare här tycker jag :)
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Jag tror att du gör helt rätt !!!!!!

Om du inte får jobbet just nu - så kommer iallafall den här arbetsgivaren minnas dig som en ärlig person, så då kan du ha större chanser på jobb senare hos den arbetsgivaren.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Jag struntar i att svara på frågan då idag är dagen för intervjun.

Men hur gick det, hur reagerade dom ??:bump:
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

knapplån...

Som en liten reflektion bara;

Rent teoretiskt så skulle TS kunna jobba tills dagen för förlossning, vara hemma de tio dagarna och sedan återkomma till jobbet och pappan är hemma med barnet (inget vanligt senario jag vet, men ändå). Alltså inget som skulle påverka arbetet mer än det gör för de flesta män som bli pappor.

Är det någon som skulle fråga en man på en arbetsintervju; "är din fru/sambo gravid?" och sen inte ge den personen jobbet om han svarade ja?
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

Jag var på anställningsintervju när jag var i vecka 15-18 el nåt sånt.
Jag berättade ingenting.
Nu fick jag visserligen inte jobbet, men jag tycker det är bättre att gå dit utan att berätta.
Risken är ju som sagt stor att de inte vill anställa en.
 
Sv: Ni som sökt jobb som gravida...

...och som arbetsgivare skulle jag tycka att det är en person som ljugit en rätt upp i ansiktet. Dålig egenskap.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 796
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 394
Senast: kolblakkur
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 059
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag har sökt två extrajobb, A & B. Vill helst ha det A då det erbjuds fler tider, ser bättre ut på CV:t, seriösare företag. Dock kommer...
Svar
9
· Visningar
4 917
Senast: Ziki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp