Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?
KL
Jag red på ridskola förut, men nu var det några år sedan. I början när jag red där så hade jag en del hästar jag inte ville rida. T.ex. hade vi ett welshmountainsto som helt plötsligt fick för sig att skena runt i ridhuset. Henne tyckte jag inte alls om, var livrädd för att rida henne. Men min ridlärare gav mig lik förbannat den hästen om och om igen. Flög av ett antal gånger, blev släpad efter och hoppad över (!) och grät över den där j-a märren och min j-a ridlärare. Sen skulle jag rida igen några gånger privat för en annan ridlärare, och vilken häst tror ni jag får? Galenstoet förstås. MEN till slut gick det bra. Sedan var jag inte rädd för henne längre och växte väldigt mycket som person av att klara av henne!
Sen fanns det ett litet ettrigt shetlandssto som jag också hatade, men det var samma sak med henne. Blev upptvingad på henne gång efter gång, och till slut....
I slutet på ridskolan så tyckte jag de hästar som var tråkiga att rida var de som var lätta. Red för en grym ridlärare, hon satte mig ibland på svåra hästar för att jag skulle få kämpa med att ens få fram hästen för skänkeln eller att få den att inte rusa eller att få den att hoppa, inte bocka, lyssna för fem öre... o.s.v.. Ibland gav hon mig hästar som hon tyckte jag kunde utvecklas på. T.ex. ett sto, inte så väldigt svår, men inte heller lätt. Utvecklades enormt på henne, speciellt vad gällde känslan för att ha en häst i form och att få den dit. På henne blev det små smågrejer som att få henne att inte gå en gnutta bakom hand, få henne att gå perfekt i sidförande rörelser, göra bättre galoppombyten, gå mer samlat, öka/länga bättre...
Allt som allt, både de svåra hästarna och de lättare utvecklade mig som ryttare för man kunde träna på olika saker. Men att klara av t.ex. heta hästar, stoiga tanter, bråkstakar o.s.v. tycker jag är väsentligt om man ska kalla sig en bra ryttare. Annars är man bara en bra ryttare av en viss typ av häst.
(Sedan går man förstås inte ihop med alla hästar, som med människor - alla är inte ens "typ". Men man bör KUNNA om man kämpar. Sen att det inte alltid är kul att betala för att kämpa sig igenom en lektion där man bara typ kan skritta, det förstår jag. Men jag tycker man ska KUNNA om man KÄMPAR.)