Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?
Som frågan lyder i rubriken, ni som rider lektion på ridskola 1-2 ggr i veckan.. undviker ni att rida en speciell häst som ni inte passar ihop med eller är för svår för er?
jag gör det, jag går inte ihop mer märriga ston då jag är ganska drivande ryttare, jag trampar märrarna på nerverna i varje varv och det blir bara dragkamp och studsande.. inte kul för varken mig eller hästen och jag får inte ut något av lektionen..
varje gång jag är uppskriven på någon av dem två byter jag bort dem illa kvickt, har 3 andra ryttare i gruppen som bara älskar dessa knäppa ston.. :smirk:
På min ridskola finns det en del hästar som jag tycker är mindre roliga, och så en som jag absolut inte står ut med, jag bara blir förbannad när jag rider henne. Men det är bara att hålla god min, för hos oss är det inte ok att byta. Man har samma häst en hel termin, och det blir den hästen som ridläraren bestämmer. Men sist jag fick den där hästen jag verkligen avskyr så bad jag snällt att få byta efter halva terminen. Ridläraren blev inte glad, men jag fick faktiskt en annan häst.
Sen det där att man ska kunna rida alla hästar - varför det, egentligen? Den där hästen som jag avskyr kan jag faktiskt rida helt ok, hon går i alla fall inte sämre med mig än med andra, men jag skulle aldrig i livet köpa en sån häst med det temperamentet när jag själv köper häst. Skulle inte ta den om jag fick den gratis. Så varför ska jag lägga flera år av ridlektioner på att rida just den hästen?
Det skulle dessutom bli rätt dyrbart och smärtsamt, för jag får fruktansvärt ont i ryggen av att rida den hästen, hon är väldigt sned, vilket gör att jag belastar ryggen snett, och ryggmusklerna bara knyter ihop sig, och sen får jag gå till massör o naprapat för att inte gå med ständiga ryggsmärtor. Dessutom sitter snedheten i, så efter en halv termin på den hästen har jag fått kämpa i ett år för att lära mig att belasta ryggen rakt igen.
Och nej, åtminstone jag kan inte lära mig att sitta rakt på den hästen. När jag redn den så frågade jag ridläraren flera gånger om hon kunde se att jag satt snett men hon tyckte jag satt hur fint som helst, jag bara inbillade mig att det kändes snett - uppenbarligen inte, eftersom ryggen kajkade ur helt och hållet.