Ni som lämnat ut på foder

Sv: Ni som lämnat ut på foder

Jag skulle naturligtvis lämna med passet!!!!
Litar jag TILLRÄCKLIGT mycket på fodervärden för att anförtro denne min häst så är väl passet en bagatell!!!!!
Skulle aldrig lämna ut hästen till en person som jag inte litade på!!!:eek:

Håller med dig faktiskt.
Om personen känns oseriös, skulle jag aldrig lita påa tt den höll hästen i bra skick.

Sen vet man ju aldrig med någon människa om den skulle få för sig om att sälja hästen, men då tror jag ju mer på att den säljer hästen utan papper.

Tycker inte dte har med förtroende att öra, jag litar på denna tjej till 100 % Men dte känns bättre att ha det själv under kontroll. Det är trots allt mitt ansvar hästen befinner sig under

Passet är bra att lämna med. Jag har haft foderhäst & då fick jag med passet för tänk om någoting skulle hända & han måste avlivas direkt & det flesta som avliver hästar måste ju ha passet att kolla på men om det är akut så kanske du inte hinner dit med passet & måste hästen då lida & kanske till och med dör lidande? det skulle ju inte vara så kul för både dej & hästen :( Nu menar jag inte att det kommer hända något men man måste ju alltid vara på den säkra sidan & vara berädd om oturen var framme. Så jag tycker du ska skicka med passet för det är det säkraste även så ska den som har hästen, ha passet som jag hört så det är nog bäst du skickar med passet tycker jag:angel::angel::angel:

Vi avlivade vår shettis idag. Han som gjorde det bad inte om några papper alls. Han tog emot betalningen opch frågade om jag ville hålla..Var mkt trevlig och bra på alla sätt men några papper bad han inte att få se.

Brukar hingstägare/seminstation vilja (alt kräva att få) se passet i samband med betäckning/seminering?

Ja det är många som vill se iallfall när det kommer en som för dem inte är känd.

TS: Nu vet jag inte hur långt du har till din fodervärd/häst men vad gör du om din häst blir skadad och det bäst verkande preparatet är något som gör att hästen inte får gå till livsmedlesproduktion senare, för att få detta preparat utskrivet så skall det skrivas in i på passet, kastar du dig på stört in i bilen och kommer med passet på omgående då (under förutsättnng att du går att få tag på/är där passet är) eller är det bättre att din häst får ett liknade preparat men som inte är lika bra?

Om du inte litar 100% på din fodervärd så behåll ägarpappret, men skicka med passet! I ditt fall ska ju hästen inte tävla men om den skulle det så krävs passet.. Likaså om det händer en otäck olycka o hästen ENLIGT VETRINÄR PÅ PLATS behöver avlivas på plats så behövs passet. Skriv ett ordentligt fodervärdsavtal. Komplettera gärna fodervärdsavtalet med en bilaga som MYCKET noggrant visar vad som ska göras vid ev avlivning pga olycka. En fodervärd har ju inte befogenhet att ta det beslutet om inget finns skrivet.. lite jobbigt för ev fodervärd om hästen lider o man inte får tag i ägaren... MEN DET SKA JU INTE HELLER KUNNA MISSBRUKAS AV FODERVÄRDEN.Skulle det göras ett ogiltigt ägarbyte så måste ett kvitto kunna visas upp i rätten o det finns ju inget sånt, bara ett riktigt fodervärdsavtal. Så se till att ha ALLT svart på vitt är mitt råd.

Jag har rätt nära och vid olycka slkulle jag kunna ta mig dit fort..
Men hur noga är d eg med pass på hästar vid avlivning? HAr avlivat några senaste året och ingen bad om pass

vänta lite nu... ägarbevis? då jag är i färd med att sälja min häst så låg jag senast igårkväll o funderade på hur sjutton man gör, det måste ju finnas något papper man skickar in.. typ som med bilar. det ska alltså finnas här ngnstans menar ni? hur ser det ut? gulp...

Det är ett A4 papper från ASVH där det står att du är ägare och om du ska byta ägare ska man fylla i nya uppfifter o skick ain det

Jag har rätt nära och vid olycka slkulle jag kunna ta mig dit fort..
Men hur noga är d eg med pass på hästar vid avlivning? HAr avlivat några senaste året och ingen bad om pass

och du är alltid hemma? Aldrig bortrest? Om fv skulle behöva passet omgående är det verkligen alltid lösbart?

Alltså, fodervärden SKA väl ha passet om denne har hästen, dom två hör ju lixom ihop. Tänk om nått händer eller man vill ut o tävla eller liknande.

Jag har både pass o ägarbevis till Fabian trots att jag inte äger honom, alltså, då har jag ju ägarens ägarbevis.

Och nu när han är kvar i Skåne o jag hemma i Sthlm under sommaren och jag har skaffat hästvakt, då lämnade jag hans pass i stallet, just för att OM det skulle hända nått.

alltså jag tänker inte börja diskuttera mina åsikter och era åsikter i frågan eller hur ofta jag är hemma och vad jag har för möjlighet att komma ut till stallet.
Men, om jag är bortrest är mina föräldrar tillgängliga med pass

Tråden skapade jag för att fråga hur folk har gjort.
jag ringde advokat och fick mitt svar.

Vill du inte ha våra åsikter så förstår jag inte varför du gjorde en tråd över huvudtaget, varför ringde du inte advokaten från början?

men du!
jag började här för jag trodde någon VISSTE. Tydligen inte för det är ju bara vad ni TYCKER man ska göra. DÄrför ringde jag advokat för och veta hur lagen säger.

Du frågade hur "vi" har gjort inte vad lagen säger :smirk:

jag har lämnat ut min häst på foder på obestämd framtid,skall användas som sällskap o som skogsmulle.O givetvis lämna jag med passet!där vaccinationer mm står.skulle d hända nåt så dom behöver snabbt iväg till klinik så skall allt antecknas där i..själv står ja för försäkring...:):banana:

Passet följde med hästen, ägarpapperet stannade hos mig.
Självklart skrev vi ett fullgott fodervärdsavtal som vi har var sitt ex av.
Skulle fodervärden sedan göra en fuling med ägarbyte så borde väl domstol kunna utläsa ägarskapet. Kostnaden för det torde väl betalas av den förlorande fodervärden?......

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 362
Senast: Cina B
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 041
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar