Ni som lämnat ut på foder

Pegija1

Trådstartare
Vad har fodervärden fått med för papper? Om hästen endast ska användas hemma till allroundridning och lite avel?

Fudnerar på om jag verkligen behöver lämna med hästpasset`?

Sv: Ni som lämnat ut på foder

kan inte det här men passet ska man nog inte lämmna i från sig. för då kan väl fodervärden ändra ägare och du står helt plötsligt utan häst. vet inte hundra men har för mej att det är så annars får nån rätta mej

jaa dte var lite så jag tänkte lämnar inte licensen heller eftersom det inte ska vara tävling

Passet ska väl vara där hästen är?? Det är vad jag har hört i alla fall... När jag lämnade ut min f.d häst på foder fick fodervärden bara med sig sin del av kontraktet eftersom passet inte var färdigt då, men det skickade jag upp senare när det var klart

Passet är en värdhandling som jag personligen inte skulle lämna ifrån mig allafall inte till någon jag inte kände väldigt väl. Men passet ska å andra sidan följa hästen, men det tror jag inte gäller vid utlåning av häst på foder utan med det menas nog vid försäljning. Ska hon inte tävla och du kan närvara vid t ex vaccination och andra situationer där passet kanske behövs så är det väl inga problem, kan ju bli jobbigt om du bor långt borta. På tävling behöver man ju inte ha med passet om man har ett separat vaccinationskort vill säga...

passet följer hästen, punkt slut.
vi lämnade ut passet till fodervärden MEN, vi tog ägarbeviset och bevarade det hemma.

Jag ringde upp advokat precis.
Passet ska stanna hos ägare! Samma som försäkring, man kan ge fodervärden en fullmakt till försäkringen men då ska bolaget skicka all apapper till mig.

Enligt gällande regler ska passet alltid följa hästen, men jag hade personligen inte lämnat ut det till fodervärden. Å andra sidan ska vaccinationer t ex införas i passet, vilket blir knivigt...

Passet är bra att lämna med. Jag har haft foderhäst & då fick jag med passet för tänk om någoting skulle hända & han måste avlivas direkt & det flesta som avliver hästar måste ju ha passet att kolla på men om det är akut så kanske du inte hinner dit med passet & måste hästen då lida & kanske till och med dör lidande? det skulle ju inte vara så kul för både dej & hästen :( Nu menar jag inte att det kommer hända något men man måste ju alltid vara på den säkra sidan & vara berädd om oturen var framme. Så jag tycker du ska skicka med passet för det är det säkraste även så ska den som har hästen, ha passet som jag hört så det är nog bäst du skickar med passet tycker jag:angel::angel::angel:

Min häst är utlämnad på foder jag har passet kvar själv, därimot så har fodervärden ett vacc häfte där jag har allt uppskrivet samt i passet, så det är väldigt bra, då man kan skriva in det i passet vid nästa vet besök, Det är så mkt skumma människor där ute så jag skulle inte våga lämna ut hästens pass,

Jag fick med alla papper på min foderponny, men jag skulle aldrig få för mig att göra något med dom:eek:

Jag skulle inte lämnat med papperena, för man vet inte vad folk gör, tyvärr :cool:

Min häst är lämnad på foder för tävling och träning i hoppning. Jag pratade med ridsportsförbundet som rekommenderade att behålla passet själv men att kopiera vaccinationsbevis och hästbevis så att fodervärden kan visa upp vid tex tävling eller veterinär. Har funkat perfekt. Jag skulle aldrig lämna passet då de då har möjlighet att göra en hästägarändring om de är "fula". Inte för att jag vet hur de gör men det finns folk som rånar banker och det vet jag inte heller hur man gör... även fast det skulle vara lägligt nu och åka iväg på en härlig utlanssemester Hi, hi

Jag ringde upp advokat precis.
Passet ska stanna hos ägare! Samma som försäkring, man kan ge fodervärden en fullmakt till försäkringen men då ska bolaget skicka all apapper till mig.

hm okey.. men om fodervärden ska tävla? och vaccinationer osv?

SJälvklart skall papperen följa med hästen. Man vet aldrig när man kan behöva intyga att hästen verkligen är den som det sägs att den är. Och samma sak om något skulle hända. Däremot så behåller ägaren ägarbytespapperen och så har man ett kontrakt mellanägare och fodervärd. På så vis kan ju inte fodervärden komma undan med att göra något knasigt.

Hon ska inte tävlas på, utan avel endast.. som jag skrev högst upp ;)
Vacc kort medföljer

okey, men då är det kanske inte så viktigt :)
men jag tänkte, om man behåller ägarbeviset hemma, då kan dom väl inte på något sätt fiffla med passet?

Man skulle ju iprincip kunna göra ägarbyte på vilken häst som helst. Men kommer det ut i domstol så måste man väl kunna visa ett kvitto/ägarbevis.

Jag lämnade passet till fodervärden, passet ska du följa med hästen, men ägarbesviet behåller ju självklart jag.

Man skulle ju iprincip kunna göra ägarbyte på vilken häst som helst. Men kommer det ut i domstol så måste man väl kunna visa ett kvitto/ägarbevis.

Jag lämnade passet till fodervärden, passet ska du följa med hästen, men ägarbesviet behåller ju självklart jag.

men man måste ju skicka in ägarbeviset med den nya ägarens adress på baksidan?

så gjorde jag också :)

joo men det kan ju säljas utomlands oxå, då spelar inte ägarbeviset så stor roll. tror jag..
Jag lämnar iaf inte passet.

Jag skickade med passet till den första tjejjen, men behöll ägarbeviset.
Även vaccinationsintyg och licens (tror jag iaf, är inte säker på licensen)

Den andra fodervärden (släkting) skulle varken tävla eller göra nånting, plus att vi bor bara 10 minuter ifrån, så då behöll vi alla papper och fixade med vaccin själva.
Dom skulle jag nog inte lämna papprena till :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 362
Senast: Cina B
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 041
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar