Ni som kör par, fyrspann, tandem osv

F

Fjunet

Skiljer det ljusår i körningen från när man kör med en häst, tills att man kör med flera? Är de två sakerna väldigt olika? Hur är hästarna ni kör tillsammans, är de i samma ålder?

Sv: Ni som kör par, fyrspann, tandem osv

Hej!

Jag tänkte svara för att jag har en fråga just om parkörning!
Varför måste bröstorna kopplas ihop med däckeln vid par körning?

Annars har jag bara provat köra par nån enstaka gång pga att jag inte har rätt utrustning, har en gammal bröstsele o en loksele till mina ponnyer.
De är iof helsystrar men för olika att köra par med. Ismira är livlig, lite större och gråbrun (odentifierad färg :D) Lina är sävlig lite mindre och svart (med bruna skiftningar).
Ismira
Lina

Det är några ljusår mellan en enda häst/ponny framför vagn och att ha koll på till två o fler så gäller det att dom är mkt körda och lydiga!
Att ha en van o lite äldre körhäst och en unghäst i par är nyttigt för den oerfarne unghästen!

/Lisa

Har hört ett Danskt ordspråk:
En häst kör försynen allena, två hästar kan vem som helst köra, fyra hästar kräver en kusk!

Ta ordspråket med en nypa salt!

Själv har jag kört i tandem, men drömmer om ett fyrspann. Det är lite krångligare tömhantering med hästarna efter varandra, då man inte kan ha korstömmar som vid parkörning, utan måste ha två olika tömmar, en för skakelhästen och en för förlöparen.

Eftersom tomten har sina renar på rad, var jag tvungen att prova att ha mina i tandem. det är lite vingligare, går stabilare i trav. Viktigt är att förlöparen är den snabbare hästen, en av gångerna provade vi med en hästkombination där skackelhästen ville köra om förlöparen, vilket är lika med självmord enligt Wrangel. Tja, det var ganska äckligt att parera ekipaget, kan jag säga.

Det är lite trixigare i tandem än med par, då förhästen har mer utrymme att slingra sig på. Egentligen borde jag åka å ta några körlektioner för Hans Sidbäck

Parkörning är inte direkt mycket svårare om man får hjälp att ställa in korstömmarna så det passar de två individerna man kör och det är en vetenskap att lära sig och helt avgörande för hur körningen kommer att gå. Men några lektioner för tränare så man får ett hum om hur det fungerar så har du nog kommit en bit påväg.
Hästarna bör vara ungefär lika stora, ha ungefär lika stor gång och optimalt är även om de har likasinnat temprament. Men visst går det att köra en lat och en het häst det kräver bara lite mera kunskap. det går även att köra en liten och en större men kräver då mera inställning på korstömmar och stångkoppel.
jag brukar säga att det är roligt att köra en häst men MER än dubbelt så kul att köra två när allt fungerar.
Tandem är dok mycket trixigare, har den stora fördelen att ha lärt mig av mycket duktig tysk kusk. Även vid tandem är anspänningen viktig för att allt ska fungera bra.
Går du i partankar?
/M

Ja, det gör jag. Har fått erbjudande om en häst i samma storlek, två år yngre än min häst och som är tränad för A-tränare i körning. Ruskigt billig också :crazy: Tänkte dock inte börja förrens om ett par år, med att köra par isåfall. Vad tror du?

Det blir nog toppen. Det behövs flera par! Perfekt att lära sig på mindre hästar.
/M

Vad skönt att höra från någon som är betydligt mer erfaren än mig :) Får bara hoppas att den nye inte är lika ouppfostrad som den jag har nu :crazy:

Jag håller helt med. Det är såååå roligt när paret fungerar.:banana: Har man kunskap att köra en häst på ett bra sätt så är det inte dubbelt så svårt att köra par. Det svåraste är just detta att lyckas ställa in partömmarna. Tandem däremot är betydligt vingligare och svårare men det är roligt och har man en större ponny eller häst så varför inte rida den ena och ha den andra kusen framför, det är roligt.

När jag va 16 år så var jag på ett gästgiveri i Ungern. Dom hade då så man kunde hyra häst och rida ut på pustan.mm. Dom höll då på att köra in ett spann med 4 nästan svarta hingstar. Självklart så ville jag ju åka med. När han sedan gav mig tömmarna så trodde jag att jag skulle svimma. Visst var det maffigt och stort. Men nej tack inget för mig . Är nog för feg. Håller på att sätta ihop ett par nu. Nöjer mig med det.

_L_ skrev:
Hej!

Jag tänkte svara för att jag har en fråga just om parkörning!
Varför måste bröstorna kopplas ihop med däckeln vid par körning?

Annars har jag bara provat köra par nån enstaka gång pga att jag inte har rätt utrustning, har en gammal bröstsele o en loksele till mina ponnyer.
De är iof helsystrar men för olika att köra par med. Ismira är livlig, lite större och gråbrun (odentifierad färg :D) Lina är sävlig lite mindre och svart (med bruna skiftningar).
Ismira
Lina

Det är några ljusår mellan en enda häst/ponny framför vagn och att ha koll på till två o fler så gäller det att dom är mkt körda och lydiga!
Att ha en van o lite äldre körhäst och en unghäst i par är nyttigt för den oerfarne unghästen!

/Lisa
Hej _L_.
Bröstorna behöver inte vara ihopkopplade med däckeln för bröstan är ju kopplad till stången och så beror det ju på vad man har för sele. Helst ska man ha en högeroch vänstersele men det är inte nödvändigt. Det där är saker som du kommer att lära dej. Lycka till med spannkörningen.
Hälsn. Fenton.

Fjunet skrev:
Skiljer det ljusår i körningen från när man kör med en häst, tills att man kör med flera? Är de två sakerna väldigt olika? Hur är hästarna ni kör tillsammans, är de i samma ålder?
:) Hej Fjunet.
Jag håller inte med Lisa om att det är ljusår emellan men däremot att man måste ha väl körda och lydiga hästar. Och som du nog vet så går det att lära sig det mesta bara man har tid och tålamod.
Hälsn. Fenton.

Kart det skiljer det är ju mkt mer att hålla i asså tummarna är ju fler.. Det spelar ingen roll vilken ålder hästarna är i men man ska ju hellst sätta dom erfarna där man vet att dom kan*hjälpa* dom yngre.. :)

Senast ändrad av en moderator:

Menar du att man är flera kuskar??
Jag har bara två tummar, oavsett om jag kör spann eller enbet :angel:

Lotta

Vid parkörning är det inte fler tömmar!:idea:

Fia-Lina skrev:
Menar du att man är flera kuskar??
Jag har bara två tummar, oavsett om jag kör spann eller enbet :angel:

Lotta

Jo fyrspann är det mer

Första gången jag körde körde jag par. Har inte kört så mycket med bara en häst, men så länge hästarna kan så tycker jag inte det är så stor skillnad.

Hmmmm, Ditte, jag har alltid bara en tumme på varje hand, däremot kan ju antalet tömmar skilja sig åt om det är enbet/par eller spannkörning ;)
Lotta

Fia-Lina skrev:
Hmmmm, Ditte, jag har alltid bara en tumme på varje hand, däremot kan ju antalet tömmar skilja sig åt om det är enbet/par eller spannkörning ;)
Lotta

Jaaa det e ju de ja menar:)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 148
Senast: Hajfisk
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
715
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar