Ni som jobbar med tramp/halva steg

Tack för ditt svar! Jag ska återgå till marken och se om tioöringen ramlat ner nu när vi gått vidare med samlingen "uppifrån". I början gick detta nämligen jättebra, men sedan slutade hon lyssna på duttandet på benen. Att be henne komma in med bakbenen för pet lite högre upp går bra tex i stretching, kanske ska jag gå vidare med det ist.

Har även övat en del på upp-lyftet av bakbenen för skänkeln på vägen hem som du säger och det fungerade över förväntan. Det är på banan när jag ska "öva" som jag tänker så mycket och låser mig.

En mix av de råd jag fått här och övningar jag känner igen (öppna och sluta) tillsammans med torrövningarna för sitsen borde göra susen för min säkerhet och inverkan.

Tack alla för era tips och råd, tar gärna emot fler!
 
Sv: Ni som jobbar med tramp/halva steg

*Knapplån*

Jag satt i väntan på konstruktiva tips och idéer i min för dagen nystartade tråd, Högre grad av samling för mig och min häst - tanke piaff och städade lite bland gamla trådar på barockforumet. Jag har använt sökfunktionen tidigare, men inte riktigt hittat någon tråd med Aha-upplevelse i vad jag är ute efter. Men i den här "antika" tråden, finns ju en hel del matnyttigt att läsa och tänka på för mig och andra som är i samma fas som mig och Tima. :bow:
 
Sv: Ni som jobbar med tramp/halva steg

Jisses, Ingela, du hade visst skakat liv i en tråd 2 år senare! Jag trodde det var en ny tråd och hoppade nästan av stolen när jag såg att jag hade skrivit :smirk:

Så här två år senare så kan vi faktiskt rida riktig piaff, fast övergångar till trav är fortfarande svårt. Min häst gör det med väl undersatta bakben/sänkt kors och svingande rygg men man skulle nog vilja ha lite mer lyft fram. Känslan jag får är att det känns långsammare men med mer energi.

HUr har det gått för er andra?? Skulle vara kul att ta del av.
 
Sv: Ni som jobbar med tramp/halva steg

Hobbyryttaren skrev:
Jisses, Ingela, du hade visst skakat liv i en tråd 2 år senare! Jag trodde det var en ny tråd och hoppade nästan av stolen när jag såg att jag hade skrivit :smirk:

Japps, jag försöker föregå med gott exempel och visa att sökfunktionen här på bukefalos kan vara bra att komma ihåg. Många frågor som ställs, har många andra redan gett väldigt bra svar på! :bump:
 
Sv: Ni som jobbar med tramp/halva steg

Jag har skickat ett PM till Nica2. Jag hoppas att hon(?) och hästen mår bra och att vi kan få en liten rapport. :smirk:

IH
 
Sv: Ni som jobbar med tramp/halva steg

Det går fint med tramp och början till piaff både från mark och uppsuttet, men jag gör det inte uppsuttet utan medhjälpare, vilket innebär att det inte blir så ofta... Men det går bra och både hästen och jag vet vilka hjälper som gäller.
 
Sv: Ni som jobbar med tramp/halva steg

Jättekul att få en liten rapport. Grattis till framstegen och hoppas att det fortsätter lika bra! :bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 148
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 489
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp