Ni som inte får plats med skötbordet i badrummet

Sv: Ni som inte får plats med skötbordet i badrummet

vi har ställt vårat skötbord i hallen precis utanför toan, det fungerar jätte bra.
behöver aldrig tänka på om toan är upptagen:laugh:

Här har vi köpt 2 st köksskåp (40+60) från IKEA och lagt en bänkskiva över.
Dessa har vi ställt uppe i Alice rum som ligger vägg i vägg med ett badrum. Därifrån tar vi med vatten i en liten balja.

Det funkar jättebra och dessutom är det mycket med plats, vilket är skönt nu när hon tycker det är skojjigt att försöka åla av skötbädden.

Angående våtservetter så innehåller dessa MASSOR med kemikalier som inte är särskilt hälsosamma, olika märken innehåller olika mycket. Det finns en gammal undersökning om detta på Naturskyddsföreningens hemsida (ska försöka hitta den) och det är ganska skrämmande läsning. Det som är läskigt med detta är att man ju låter vätskan från dessa tvättservetter vara kvar på barnets hud, man torkar inte bort det med vatten, så att huden kan absorbera alla dessa ohälsosamma kemikalier.

edit: tror detta är rätt länk
http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/rap-barnvard.pdf

Senast ändrad:

Vi har ett Ikea-skötbord (Leksvik) i matdelen av köket, tar en bytta med vatten dit och har nu också börjat använda våtservetter när det bara är lite att torka.

åh det skötbordet har vi också :D vi har det i vårat "storarum". Håller på att bygga ut huset, som nu endast är på 37 kvadrat (ska bli 120 kvadrat) och eftersom vårt badrum är väääldigt litet så får vi ha skötbodet i det stora rummet. Jag kör med våtservetter, funkar kanon. Men behöver jag vatten så finns det plats på skötbordet att ställa en skål!

Ni får inte rum med ett sånt här Br*o vägg sköt bord ?
Vi köpte det och det är helt super satt den ovanför toalett stolen :)
Den är platt och bra och tar inte stor plats.

Annars e det väll som flesta säger våtservetter som gäller.

Lycka till ;)

I förra huset hade vi pyttelitet badrum (knappt så vi själva kunde vända oss där inne) så då hade vi ett skötbord på väggen utanför sovrummen. Hade ljummet vatten i en stor termos stående vis skötbordet i början, men latmasken kröp fram så vi gick över till tvättservetter relativt snabbt. Tyckte bäst om ICA:s parfymfria, men även Eldorados. Natusans gillade jag inte lukten på (att parfymfria kan lukta så mkt parfym :crazy:) och huggies tycker jag var för torra.

Nu har vi större badrum, och skötbordet på badkaret :)

skötbädd från ikea.... den har använts på sängen, på golvet, på bodet, på tvättmaskinen osv..... :)

Vi har köpt två "expedit" från ikea, den minsta varianten med 4 fack, som vi satt ihop "rygg mot rygg" och på så vis fått 8 fack med lådor/plastbackar för blöjor och kläder och vad nu bebis kan tänkas behöva.
Ovanpå detta ska vi lägga en skiva med kanter på så Lillskit inte trillar ner.
Hela skapelsen har vi ställt i köket så vi har väl 5 meter till vatten och 8 meter till duschmunstycket på toaletten.
Kan tänka mig att vi blöter servetter/handdukar och tar med till skötbordet alternativt tar med ungen till vatten och spolar av.

kl

Vi har ett likadant skötbord som Freya, som vi ställt i tvättstugan.
Dock finns bara kallvatten där inne men vi använder våtservetter ändå så det kvittar. Dessutom börjar Isak bli så stor att han är lättare att byta på ståendes och då kan man ju byta varsomhelst.

Vi har vårt hemmabyggda skötbord på spjälsängen. Funkar super. Har han bajsat tar jag helt enkelt med honom till badrummet och spolar av honom!

*kl*

Man tar en liten plastskål med ljummet vatten och ev. olja/mild tvål i och en trave servetter med sig till det rum/golv där man vill byta. Alt "färdiga" våtservetter (dock är de lite kalla och fulla med kemikalier..).
Tjocka tvättlappar (av samma modell som de som används på äldreboenden, sjukhus etc) är bäst. Lägg dem i blöt i oljevattnet medan du klär av barnet och sen vrider man ur och har en perfekt ljummen servett till hands.

Det stora problemet jag har här är att det är ont om varmvatten.. Eldar jag så finns det, annars så är det kallt.. Men det går ju iofs att värma i micron om det blir akut.

Angående våtservetter så innehåller dessa MASSOR med kemikalier som inte är särskilt hälsosamma, olika märken innehåller olika mycket. Det finns en gammal undersökning om detta på Naturskyddsföreningens hemsida (ska försöka hitta den) och det är ganska skrämmande läsning. Det som är läskigt med detta är att man ju låter vätskan från dessa tvättservetter vara kvar på barnets hud, man torkar inte bort det med vatten, så att huden kan absorbera alla dessa ohälsosamma kemikalier.

edit: tror detta är rätt länk
http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/rap-barnvard.pdf

*delvis KL*

Gah! Jag blir alldeles matt!!! Nog fattar jag att det är kemikalier i alla våtservetterna, och jag har aldrig gillat natusan eftersom jag nyser så dant av dem, men de marknadsförs ju som det "bästa" (såklart) o hamnade verkligen långt ner på bägge listorna i den här tråden.:mad:.. Har nog sett både en o hundra mammor som torkar barnen runt munnen med tvättservetterna. Hua, jag blir arg, KAN man verkligen inte göra produkter för barn som faktiskt är lämpliga för barn???

Jag använder helst eldorados, och de låg ju riktigt bra till på Muls lista (testfakta), de fanns kanske inte då naturskyddsföreningen gjorde sin???

Tänkte på att som någon annan rekommenderar att istället använda vatten o barnolja, då får man kolla oljorna också om man inte vill ha kemikalierna eftersom de inte heller verkar så bra...:mad:

Finns det några liknande roliga undersökningar på blöjor ni som verkar ha koll???

som mig :p

Hur har ni löst det hela?
Om ni har haft skötbordet någon annanstans, hur har ni löst vattenfrågan?

Sätt ett skötbord i sovrummet tex, Lägg fram allt du behöver av prylar. Se till att du har en mycket bra pedalhink och fixa en pumpflaska, tex en gammal shampoflaska eller liknande som du sköljer ur. fyll den varje morgon med varmt vatten och en skvätt olja!!:)

Har du kollat på den här typen av vägghängda skötbord?

Vi har ett sånt ovanför badkaret. Jätteenkelt att fälla upp det när man vill bada och man rymmer "allt " i hyllorna ovanför!

Hua, jag blir arg, KAN man verkligen inte göra produkter för barn som faktiskt är lämpliga för barn???
Det behöver väl finnas lite kemikalier i såna här prylar för att de inte ska mögla eller ruttna där de ligger våtförpackade, skulle jag tro. Så att komma från det helt är säkert omöjlig.
Tänkte på att som någon annan rekommenderar att istället använda vatten o barnolja, då får man kolla oljorna också om man inte vill ha kemikalierna eftersom de inte heller verkar så bra...:mad:
Till våra tre barn har vi använt vatten och tvättlappar i frotté och linne. Det behövs ingen olja. Om behov har funnits så har vi smörjt in rumpan med lämplig kräm/salva, men oftast behövs inget annat än vatten.
Finns det några liknande roliga undersökningar på blöjor ni som verkar ha koll???
Jag har inte hittat någon, men det finns säkert.
Pampersblöjorna innehåller ju i alla fall lotion, av någon outgrundling anledning. Eller gjorde i alla fall senast jag kollade.

Inte Natusan. Natusan innehåller mest kemikalier av alla märken. Helst bör man använda våtservetter så lite som möjligt, egentligen enbart i nödfall. Vanlig hederlig olja går lika bra att tvätta med, är skonsammare och det blir rent.

Vi har i alla fall skötbordet i vardagsrummet. Vi har torra tvättlappar som vi har olja på. Olja är ärligt talat mycket bättre än vad man tror, och man behöver inte använda oljor speciellt för barn. Köp rapsolja eller liknande.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
861
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 273
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka