Ni som hyr ut boxplats

Limelight

Trådstartare
Jag har haft eget stall i 4år nu och funderat ett tag på att hyra ut en stallplats. Har 1 box som stått tom hela tiden.
Men varför jag inte hyrt tidigare är för att jag tvekar hela tiden, dels vad man kan ta i hyra och vilket inhyrningssätt som passar mig bäst.

Vad kan man ta i hyra tycker ni, svårt att säga sådär, men på ett ungefär. Stallet har 4 stora boxar ( större än normalt för stor häst ), stallet är inte nybyggt, men fräscht, uppvärmd sadelkammare, spolplats ( men vintertid fryser vattnet uppe i stallet så bara de övriga årstiderna). Stora hagar med kuperad terräng, har ca 4hektar bete.
Jättefina ridvägar, bor inne i skogen så mycket skogshagar, sandvägar och går även att rida till en liten sjö.

Sedan sitter jag och överväger fördelar- nackdelar med varandra när man hyr ut en plats.
Ni som hyr ut, ångrar ni er något eller stormtrivs ni med fler folk i ert stall ?

Skriv gärna lite tankar och tips vad jag bör tänka på inför en eventuell inhyrning. ( Jag blev tillfrågad idag om jag kanske kunde tänka mig hyra ut en plats. så därför alla tankar bara far i huvudet just nu ). :)

Sv: Ni som hyr ut boxplats

Det beror mycket på vad du får för hyresgäst.
Jag har haft både bra och dåliga erfarenheter, mest dåliga om jag ska vara ärlig. Av dom 5 vi har haft har två varit bra och övriga enbart problem. Nu har vi dock en gäst som är bra.
Vad du ska ta i hyra är så olika beroende på var man bor. Kolla upp vad stall i närheten tar, så får du en liten vink i alla fall.

Då det låter som att stallet inte ligger jättecentralt och inte har ridhus/paddock tror jag inte att du kommer kunna sätta ett särskilt högt pris. Så eftersom du tvekar tycker jag du bör fundera hur mycket värt det är att kunna dela några fodringar/skötsel. Eller att du handplockar en hyresgäst som du vet att du vill ha i stallet.

Som jag har förstått det är det inget man blir rik av att hyra ut boxplatser. Så fundera ordentligt!

Som någon här ovanför sa, fundera på "vad det är värt". Kan hyresgästen hjälpa till med fodringar/in-och utsläpp och på så vis avlasta dig eller ska du även sköta dennes häst till viss del? Nu tänker jag inte bara på stallhyran utan det dagliga i stallet, vissa människor är mer "platskrävande" än andra. Trivs du ensam i ditt stall eller kan du tänka dig en utomstående som sällskap? Även de dagar du "vill vara ifred"?

Om du bestämmer dig för att hyra ut en box så var väldigt noga med vem du väljer, att inte någon "väljer dig" och du är snäll och säger ja, ta sedan referenser! Jag har hyrt in en person där det blev jättefel, sedan dess är jag noga med referenser. Har man inte haft häst innan så får man hitta någon annan som kan ge referens på hur man är...

Stallet är inte centralt och ingen paddock/ridhus. Jag kan låna ut min transport och man har ca 15min till ridhus då.
Jag vet att man absolut inte blir rik på att hyra ut, men jag vette tusan vad man kan ta. Finns inga andra stall runt omkring som hyr ut.

Den här tjejen som frågat om stall plats är en 12-åring som ska få sin första häst av sina föräldrar.
Jag är mycket tveksam till detta ( har vart i andra stall förut och sett småflickor fått sina första hästar av sina rika föräldrar, en del har fixat det en del har det gått åt skogen med ).
Familjen bor ca 6min ifrån mig så det är cykelavstånd för tjejen.
De vill att jag ska följa med och titta på hästen de ska köpa ( de har inte börjat letat ännu ) så jag kan vara med och bedöma om den passar in med´mina egna hästar, vilket jag tycker är bra.

Den ena stora fördelen som jag känner är att jag kanske kan få chansen att åka bort någon gång, vilket jag har jättesvårt att göra nu då ingen kan ta hand om mina hästar.
Inget är bestämt ännu, men när det ska diskuteras måste jag vara noga med och fråga dem om föräldrarna vet vad de ger sig in på, för det är deras ansvar inte tjejens och sedan fråga hur de vill ha sin inhyrning, vill ha allt eller bara kallhyra, sedan fundera vidare över det hela..

Skitsvårt detta, jag är oftast för snäll, men denna gång måste jag vara noga känner jag.
Älskar att vara själv i stallet mycket, men ibland saknar man sällskap speciellt när man rider/kör ut jämt helt själv.
Familjen är väldigt ordningssam, flickan rider ibland hos mig nu, gjort det i någon vecka och är väldigt noga med att allt ska ligga på sin plats och vill absolut inte stöka till vilket jag känner är skönt, för jag vill ha ordning ;)

Är det mycket sämre eller kan det bli bra med en inhyrning som är flickans första häst ?. Förstår att det kan bli en del jobb för mig att lära flickan det dagliga om hästen och så, hon är jätteduktig på att rida, tuff och ridit länge på ridskola, men inget annat. Så förstår att de här vanliga sakerna som täcke, benlindor,skydd, fodring hyfs på hästen osv osv kommer jag få visa henne. ...

Är föräldrarna hästvana? Hur pass villig är tjejen att lyssna på andras kunskaper? Hur många kompisar kommer hon att dra med till stallet?

Det låter som att du kommer få mer besvär än nöje av att ha henne som inackordering.

Jag instämmer med Trollungen att det är viktigt att du funderar på hur du känner för att ha andra människor i stallet. Jag har stått på ett par ställen där stallägaren tidigare bara haft sig själv att ta hänsyn till. Det blev högst påtagligt att det blev jobbigt för dem när inte allt var exakt som de var vana vid. Saker hamnar inte på exakt samma ställe som man van vid tex. Att gången kanske inte alltid var ledig när de själva hade tänkt stå där osv.

För mig kändes det inte alls bra att de upplevde att man kom och "klampade" omkring på deras hemmaplan. Om jag betalar pengar för en stallplats och eventuella tjänster så vill jag känna att jag kan vara där jag med utan att det känns som att man stör och är i vägen (givetvis under förutsättning att jag är där under vettiga tider och inte har en massa orimliga krav och idéer ;) )

Jag hyr ut platser och har gjort i många år.
Nu har jag två stall (som jag hyr av min pappa) I det ena huserar jag och i det andra hyr jag ut platser händer även att jag har några av mina där i perioder.

Tidigare hade jag bara det ena stallet och i början hyrde vi ut platser där ( var på den tiden jag var så pass ung att detta beslutades av pappa) Så hade då inhyrda under ca 5-10 år sedan försvann de en efter en och det var sååå skönt när jag äntligen blev själv i stallet igen.

Kommer nog aldrig hyra ut stallplatser i "mitt" stall igen och jag vill sköta mina hästar själv (sambon är dock betrodd att göra det också han har bättre hand med dem än jag) Och jag vill ha mina saker ifred Och jag göra som jag vill helt enkelt inte behöva anpassa mig och hästarna efter nån annans önskemål.

Kan även tillägga att några av mina inhyrda har ridit på mina hästar innan och kanske tom sådana jag ansett som nära vänner men det har i de flesta fall lett till osämja. Och då tycker jag endå inte att jag stallt några orimliga krav utan mera bara det självklara= Hästarna ska få sin mat och komma ut eller in i hagen när de har ansvaret för det.

Är föräldrarna hästvana? Hur pass villig är tjejen att lyssna på andras kunskaper? Hur många kompisar kommer hon att dra med till stallet?

Det låter som att du kommer få mer besvär än nöje av att ha henne som inackordering.

Föräldrarna har haft egna hästar som unga, de är inte rädda för hästar, men tror dock de inte kan så mycket. Tjejen har bara ridit hos mig 3ggr och jag träffat föräldrarna lika mycket så inte hunnit frågat ut dem om allt.

Tjejen är jättevillig att lyssna på allt, det märks. Hon snappar upp allt jag säger och kommer ihåg det. Kompisar, hmm det var en bra sak att ta upp. Vet att hon har en lillasyster som kommer följa med ibland, men ska fråga om kompisar med. Vill inte ha något kollo hos mig !

Ja frågan är om det blir mer besvär än nöje, ibland känner jag så, ibland inte. Men det vet aldrig.

Jag var inackorderad i ett stall innan vi köpte egen liten gård och ägaren gillade att ha folk där, bara det att hon utnyttjade alla som var i stallet på alla möjliga sätt har vi förstått när vi blivit äldre :(.
Sådan stallägare vill jag inte bli, när jag flyttade till eget så älskade jag att bara vara för mig själv och göra precis som jag vill ha stökigt när jag inte orkar städa osv osv.
Men börjat känna det senaste året att det är bra trist att göra precis allt själv och knappt jag hinner det ibland. Jag har ingen snäll sambo eller någon annan som hjälper mig utan jag sköter hästarna till 100% 24h om dygnet året om. Sambon vill absolut inte ta i hästarna, så kan vara skönt med lite avbelastning någon dag så jag kan få sovmorgon iaf en dag om stallperioden ;)

Det jag grubblar om är att jag misstänker att jag kommer gilla att dela stall med någon i början, sedan kommer det kanske dala neråt, fast man vet ju aldrig.

Det enda jag vet att jag kan bli tokig på är om personen som är i mitt stall struntar i att städa gången efter sig eller att det slarvar bort saker hela tiden, jag är ganska så ordningssam av mig :)

Om jag kommer hyra ut så har jag en hel del krav
Ingen krubbitare, ingen vävare, ingen fång, ingen stolpätarhäst ( då kommer ägarna att få stå för kostnaden om det blir massor ) ingen hingst, den ska inte vara svårfångad i hagen ( har redan en egen och två ihop kommer aldrig att funka ) och ingen ranghög för då blir det slagsmål.

Är det orimliga krav på en häst ?

Hur jag vill ha själva inhyrningen, vad som ska ingå och så vidare är jag beredd på att diskutera fram med föräldrarna.
Och jag tänker då inte anpassa mig till 100% efter någon annan, utan den som hyr in sig hos mig kommer få anpassa sig efter mina tider hur jag tar in och ut osv och hur mina hästar vill ha det.
Klart jag förstår att jag kommer få anpassa mig något kanske efter dem, men inte fullt ut, då kan det lika gärna få vara.

Skriv gärna mer vad jag ska tänka på innan jag pratar med dem om allt. Jättebra grejer ni har tagit upp hittills, jag har fått lite tankar att snurra.

jag tycker inte det är några orimliga krav.
Men vad gör du om inhyrningen får fång? Kastar ut den?
Krubbitning o vävning smittar inte som vissa tror, om det är det du är rädd för.

Tydliga regler tycker jag är viktigt där det står om sopning, när det ska vara släckt osv.

jag tycker inte det är några orimliga krav.
Men vad gör du om inhyrningen får fång? Kastar ut den?
Krubbitning o vävning smittar inte som vissa tror, om det är det du är rädd för.

Tydliga regler tycker jag är viktigt där det står om sopning, när det ska vara släckt osv.

Självklart kastar jag inte tu den om den får fång, det får man lösa då. Men jag vill inte ah någon häst som man vet från början har fång då jag vill att hästarna ska gå ihop och så har jag ingenstans att ha en fånghäst då jag har gräs överallt.
Krubbitning/vävning kan smitta av sig, min mor köpte en häst som uppdagades var krubbitare och det smittade av sig. Men vet att det sällan smittar av sig, vill inte ha hela stallet sönderbitet därav ingen krubbitare och vävare blir jag tokig på ;).

Kanske är en idé att sätta upp någon form av lista på reglerna är i stallet ?.

Jag ställer mig tveksam till om jag själv skulle vilja ha dessa (eller någon alls) inhyrd.

Några saker jag reagerar på,
Transporten - jag vågar aldrig låna ut min. Chansen att få pengar för saker som går sönder är minimal. Även små repor och skrakmärken föredrar jag att min egen häst gör.

Åldern på flickan - hon lyssnar nu och tar till sig saker. Om en stund känner hon sig varm i kläderna. Hon börjar känna dig mer och tänjer mer och mer på gränserna. Precis som vilken gruppbildning som helst.

Okunskapen
-har erfarenhet av människor som skaffar sin första häst. Det kvittar liksom hur många gånger man påpekar att det är bra att ha några extra höpåsar fyllda ifall de inte hinner dit till lunch/em/kvällsfodringar.
Det är liksom inte saker som är naturliga/självklara för dem.
Nu efter två månader som hästägare anser de sig kunna tillräckligt mycket själva.
Detta innebär att hästen har 3 cm strö i boxen - det är lättare att mocka då.
Hästen är halvvild eftersom den aktiveras ca 20 minuter på lördagen, kanske även söndagen om de har tid.

Kompisar - brukar vara mer en regel än ett undantag. Alla vänner MÅSTE ju se det nya underverket.

Stolpar - Du tycker att nu får det vara nog med stolpätande! De tycker att lilla brunte har ju bara smakat lite eller lilla brunte skulle ALDRIG äta på stolparna. Detta sa ju säljarna.. :grin:

Sen inte sagt att alla är likadana.
Personligen känner jag att det är ganska skönt att rå sig själv. Eller annars skulle jag nog iaf skaffa mig en vuxenstallkompis där jag klart och tydligt redovisade stallregler och förutsättningar innan denna flyttade in.

Helt sant angående transporten, man kanske är dum om man lånar ut den, jag försöker alltid tro det bästa om folk, men det är nog svårt att få exakta summan för vad felen kostar de gjort eller så kanske de kommer skylla på att det redan vart där.. :crazy:

Allt du skriver blir att jag tvekar ännu mera, jag måste verkligen diskutera allvarligt med föräldrarna och se vad de svarar på te x dessa frågor:

- Hur hästvana är de?
- Vet du hur mycket jobb det är med en häst och att det är de som kommer ha ansvaret inte flickan?
- Är de medvetna om kostnaden?
- Förstår de att hästen behöver motionera regelbundet för att må bäst
- Och även ta upp hur de skulle ha velat haft inackorderingen
, för jag får känslan av att de tar för givet att jag ska sköta allt och flickan mocka/rida när hon är där. Men min känsla kan vara fel också, jag har bara fått frågan ännu, inte pratat grundligt med dem.

Kommer ni på fler frågor som är viktiga att fråga ?

Helt sant angående transporten, man kanske är dum om man lånar ut den, jag försöker alltid tro det bästa om folk, men det är nog svårt att få exakta summan för vad felen kostar de gjort eller så kanske de kommer skylla på att det redan vart där.. :crazy:

Allt du skriver blir att jag tvekar ännu mera, jag måste verkligen diskutera allvarligt med föräldrarna och se vad de svarar på te x dessa frågor:

- Hur hästvana är de?
- Vet du hur mycket jobb det är med en häst och att det är de som kommer ha ansvaret inte flickan?
- Är de medvetna om kostnaden?
- Förstår de att hästen behöver motionera regelbundet för att må bäst
- Och även ta upp hur de skulle ha velat haft inackorderingen
, för jag får känslan av att de tar för givet att jag ska sköta allt och flickan mocka/rida när hon är där. Men min känsla kan vara fel också, jag har bara fått frågan ännu, inte pratat grundligt med dem.

Kommer ni på fler frågor som är viktiga att fråga ?

Förtydliga gärna för dem vad du menar med regelbundet. Att det faktist innebär att ponnyn antagligen behöer ridas/aktiveras 1 timme om dagen.
Kannse lite att ta i men inte helt orimligt.

Skriv gärna upp vilka rutiner du har för dian hästar.
Exempelvis;
Morgonfordring 0600 (+/- 1 timme)
Utsläpp 0700 (+/ 1...)
Lunchfodring ...
Aja.. du förstår säkert.

Detta för att svart på vitt verkligen visa dem vilka rutiner som finns och krävs runt hästskötsel. Att det krävs oavsett om det är julafton eller man har maginfluensa..
Med grund av detta kan de ju sedan fundera på vad de önskar ska ingå.
Men du... Var inte för snäll bara när det gäller hyran. Tjänsterna tycker jag att de ska betala för!
Då skulle jag hellre dra ner lite på själva boxhyran/materalkostanden och istället vilja ha hjälp ibland.

Våra kära stallkompisar har tagit förgivet att vi fixar allt åt dem - alltså de deltar inte i fodringsscheman. Men det är en annan historia och har ganska bra grund.

Jag är också en sådan som tror alla om gott. Min transport däremot är värd sin vikt i guld för mig och skulle endast lånas ut om det rörde sig om akuttransport till sjukhus..

De vill skaffa en stor häst på en gång åt flickan, ev ett varmblod för pappan vill också rida någon gång säger han och jag vet inte vad jag tycker om det för flickan är ganska så liten, så hästen i mitt tycke ska inte vara stor.
Som du sa att motionera en timme om dagen kanske är att ta i, men det behöver det ju heller inte vara för vissa hästar kräver mycket motion, men lik förbaskat kan de räkna med minst 1-2h om dagen för att bara sköta om hästen. ( Åka till och från stallet, mocka, fodra sköta om osv.. )

Bra förslag att skriva upp mina rutiner så de får se !! :idea:

Vad tar man för priser ungefär ( förstår att det inte går att säga exakt utan det får jag bestämma ) på alla sorters tjänster, fodring, täcken, ut - in osv..
Är 500kr i kallhyra för mycket eller för lite att ta ungefär ?

Allt detta är svårt, det är en ganska så stor grej att besluta, för blir det fel så är det riktigt synd om både flickan och hästen.

De kommer hit imorgon igen och jag ska fråga dem lite sådär om allt, men jag ska försöka få in dem på linjen att ta en foderhäst som ev går att köpa senare. Kanske ta den på foder antingen över sommaren eller 1år för att de ska få känna på innan de köper en..

Ska du ha in en 12-åring tycker jag att du ska höja stallhyran, det kommer bli mycket jobb för dig... Alla inackorderingar gör att det blir extra jobb, är de dessutom barn så borde det öka dina insatser betydligt. Ansvarsbiten är också knepig när det gäller en 12-åring.

Låna INTE ut din transport, risken att den går sönder på något vis är överhängande!

Jag har inackorderingar, men har 18-årsgräns, skulle aldrig ta in barn eftersom det hos mig kommer ett stort personligt ansvar då vi kör lite kollektivstall.

Har nog bestämt att jag inte ska låna ut min transport, endast i nödfall. Det kommer kosta mer än vad det är värt misstänker jag så det är ingen idé.

Det här vad man kan ta i stallhyra är riktigt svårt. Jag har aldrig hyrt ut stallplats tidigare, finns ingen i närheten jag kan fråga vad de tar osv. Jag vet bara vad folk tar genom annonser på blocket ( läser där för att försöka få ett hum vad jag kan tänkas ta ).
Vill inte vara för billig eftersom jag vet att det är mera jobb för min del, men vill samtidigt inte vara hisklig dyr.
Vad tar ni för priser ungefär ? och vad tar ni för betalat på sommaren när de går ute på bete, men har tillgång till stallet ?

Jadu 12åring är lite ungt tycker jag med, det kan bli riktigt bra, men det kan barka åt skogen med...

Var tydlig med dem vilka krav du har på dem som inackorderingar. Mockning, göra i ordning foder, se till att det finns ombyte täcken om hästen har det, regelbunden hovvård etc.
Var också tydlig med vad du vill ha betalt om du måste mocka/fixa sånt som de ska göra. Antingen i pengar eller i tjänster.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 016
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 551
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 223
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4