Ni som hyr ut boxar & ni som hyr

mysko

Trådstartare
Ingår sommarbete i stallhyran?
Om inte vad ger ni på sommaren i stallhyra?
Har ni era hästar i stallet på sommaren även med sommarbete?

Är det skillnad på priset när sommarbete ingår?

Sv: Ni som hyr ut boxar & ni som hyr

Det beror helt på person till person...en del stall jag stått i har INTE tagit vare sig sommarbeteshyra eller stallhyra under juni, juli och augusti. På andra ställen har jag betalt typ halva stallhyran och haft tillgång till stallet ändå. Senaste sommarbetet hyrde vi in oss hos grannen en bit bort för vi hade ej tillräckligt med bete...vi betalade då 200:-/häst..

OK det är lite variation på var man står.
Där du inte betalt har de haft egna sommarhagar att tillgå?
Många inhyrningar?

Har denna sommar betalat 500 kr/mån för bete och en summa, typ 900 eller något för dom månaderna som hon gick på betet till det vanliga stallet för att hon skulle spara min plats där. Men det var det verkligen värt...

MoonFlight skrev:
Har denna sommar betalat 500 kr/mån för bete och en summa, typ 900 eller något för dom månaderna som hon gick på betet till det vanliga stallet för att hon skulle spara min plats där. Men det var det verkligen värt...

900 sammanlagt eller/månaden?
Hur länge var hästen på betet?

Ibland är det värt sitt pris :D

Jag betalar 1650:- under vinterhalvåret och 900:- när de går på bete.

För de 900:- får jag:

*Mycket bra bete, hemma vid stallet.
*Tillgång till stall och sadelkammare mm, precis som på vintern.
*Havre, betfor, hö och mineraler, om man vill ge det.

Vet dock inte vad man betalar om man vill ha hästen inne på nätterna och på betet på dagarna.

mysko skrev:

jag betalar 950 kr per häst/mån (då hästarna inte är i stallet!) och då får hästarna ej vara i stallet under iaf en månad på sommaren. Finns ej bete så jag får hyra betet ngn annanstans.

Jag betalar samma hyra året om, då ingår bete under betesperioden. Vill jag ha hästen på bete någon annnanstans betalar jag halva stallhyran.

Vi har eget stall och "hyr" ut en box.

Ja, sommarbete ingår. Då ingår boxen, sadelkammare, stallet och allt annat som ingår vintertid.
Vintertid är hyran 0 kr
Sommartid är hyran 0 kr
Men istället har vi det så att den inhyrde får ta en del lunchfodringar, några in och utsläpp vintertid. Mer värt för min del att få hjälp i stallet.

Innan tog vi 300kr vintertid, kallhyra. Då ingick uppvärmd sadelkammare, stor box, utfodringar 4 ggr/dag, in och utsläpp, täckesservice.
Sommartid tog vi 100 kr, då hade hon ändå tillgång till box och stall, alltså samma som vintern.

Betet kostar 300kr extra. Boxhyran halva priset på sommaren.

Vi betalar 450 :- per månad året runt. Har tillgång till stort sommarbete, belyst ridbana, uppvärmd sadelkammare och bra vinterhagar. Mat och strö får var och en stå för själv. Vi hjälps åt med mat, in och ut.

Det var verkligen varierat ang denna fråga.

Är det skillnad på privat stall & drivande företag??

Jag skulle tro att det i stort beror på hur mycket/lite betesmark varje stall har att tillgå.
På stallet jag står på (har för mig att det räknas som företag faktiskt) har de mängder med hektar som används för sommarbete. Då har vi tre alternativ: 1. Stå på sommarbete på stallet och betala 800 kr (då ingår fullt utnyttjande av stall, sadelkammare, paddock samt övriga utrymmen); 2. flytta hästen till annat sommarbete och endast betala kallhyra för stallplatsen eller 3. välja annat sommarbete och säga upp stallplatsen för att sedan söka ny till hösten. de flesta har dock valt alternativ nummer 1. Fungerar smidigt, vi vet att hästarna blir väl omhändertagna och att vatten fylls på regelbundet.

mysko skrev:

Vi betalar samma summa året runt i stallhyra, då har vi sommarbete vid stallet. Vi har fri tillgång till stallet under sommaren, och i år var det flera av hästarna som stod inne nattetid.

Hos mig är det halva ordinarie stallhyran under perioden juni, juli och augusti. Tillgång till stallet och sadelkammaren även under den tiden men, då ska boxen tömmas och hela stallet städas. Alltså endast hästar inne om det är tvunget, tex vid sjukdom/skada.

Betalar kallhyran under betesmånaderna (bete vid stallet), 1000 kr. i månaden. Har vid krisfall tillgång till boxen.

Tack för era svar ska försöka hinna med och summera detta senare i kväll :bow: :bow:

De flesta verka inte ha några problem med stall+betalning+ bete.
Men skillnaden på privat & företag borde vara störr eller hur??

Jag betalar en sk kallhyra per månad och häst 12 ggr per år, detta gör jag oavsett om hästen är där eller inte. Under den del av året vi fodrar, tillkommer hösilage med en fast kostnad per månad per häst.
Alltså ingår sommarbetet i stallhyran, men det finns ingen service i form av utsläpp under sommaren så den får man iså fall ombesörja själv.

Jag ser alltid fram emot sommarhalvåret, då blir det mycket billigare än under fodringssäsong. :banana:

Betalar kallhyra för boxen på 2800:-/månad under sommaren, då ingår beteshagen i kallhyran (Sthlm).
NIN

Ingår sommarbete i stallhyran?Nej
Om inte vad ger ni på sommaren i stallhyra?samma + 800kr i sommarbetes avgift :crazy:
Har ni era hästar i stallet på sommaren även med sommarbete?Nej

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 865
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar