Ni som hoppar Mvs.b kolla här!

Moreeeno

Trådstartare
Hej! Det är såhär att jag har funderat på att gå upp i Msv.B Men jag vet inte om vi är redo än! Vi har fyra felfria L.A och han går fint och tvekar inte. Min tränare Anders Normann tycker att jag ska vänta men det sa han när vi ville gå upp i L.A också och allt gick bra ändå! Jag vet att det är ett stort steg men mina föräldrar tjatar att vi borde gå upp men jag vet inte...
Kan jag testa en Mvs.B? Vad kommer hända om vi misslyckas? De är ju ett stort steg... När gick ni upp?
Snälla hjälp mig!!!

Sv: Ni som hoppar Mvs.b kolla här!

Jo, som sagt, det är ett ganska stort steg men man får fundera lite över andra saker också. Hur gammal är ponnyn? Hur mycket rutin har den/du sedan tidigare? Du skriver att ni har fyra nollor, är det alla starter ni har gjort eller har ni gjort fler? Om du bara har startat fyra starter i LA tycker jag att du ska göra några fler starter innan du går upp. Det är viktigt att ni får bra självförtroende.

Min ponny var relativt ung men vi kom upp i klasserna ganska fort. Inget jag ångrar idag, så det kan ju gå bra om man säger så. Vad som händer om ni misslyckas är att du kommer få dåligt självförtroende.. Kanske också din häst. Men en sak man kan göra är att prova och utgå om man känner att det går åt skogen.

Lyssna på din tränare, han vet nog bäst! Sen en sak till, gå upp i klasserna för DIN skull inte för dina föräldrars skull.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade startat ett antal LA innan jag gick upp (då var kvalgränsen 5 felfria, vet inte hur det är idag), jag tror jag hade 6 nollor och säkert minst lika många med 4 fel (pet) och sen ett par rundor med mindre bra resultat. Jag kände mig redo och framförallt ville jag inte gå upp tidigare då jag hade en unghäst så jag väntade tills han var 7. Jag tycker du ska prata med din tränare, berätta om vad som gör dig orolig och så bestämmer ni tillsammans när det är läge och var. Plats/banor kan också vara avgörande. Det finns vissa platser jag hellre skulle debutera en svårare klass än andra beroende på underlag, utrymme mm.

Min ponny är nio år gammal... Jag köpte honom för ung två och ett halft år sedan... Han har en otrolig kapasitet men en dålig ryttare om man säger så... Vi har startat många L.A men då har vi haft typ 4 fel. Just nu går han flytande på L.A och hoppar oxrar och alllt som ingenting. Men sen är det ju faktiskt inte det de handlar om det är vägarna det handlar om! Och jag vet att det kommer bli svårare vägar i Msv.B...
Jag skulle nog säga att vi har rätt mycket rutin upp till L.A Men jag har aldrig tävlat Msv.B med någon annan ponny innan utan detta är min första ponny...

Hur var din första gång på Msv.b? Hur snabbt gick du upp?

Ja det stämmer att vägarna blir svårare, men också avstånden. T.ex. En banbyggare kan bygga ett avstånd som är antingen fem korta eller fyra långa, alltså bygga mittemellan..

Det låter ju som att ni har rätt så mycket rutin i mina öron. Så att testa skulle väl inte vara helt fel tycker jag. Utgå om det inte går bra!

I min första msv b hade jag fyra fel. Jag var sjukt nervös och kom för nära på ett räcke. Upplevde det inte högt eller särskilt svårt men man är ju olika. Jag valde en klubb som jag visste hade bra underlag och bra bana samt en banbyggare som bygger "snällt". Försök göra det du med!

jag hade väntat. tycker din tränare att du inte är redo så är du nog inte det och eftersom du tvekar så är du inte redo även om kanske hästen är det. jag gick upp i LA för snabbt och rådfrågade inte min tränare, det slutade med att jag fick börja om från början. nu var det inte enbart höjden utan lite annat åxå som gjorde det, men jag skulle ha lugnat mej. tro mej du hinner komma upp i MSV B. stressa inte! ta det lugnt, d kommer.

Hej! Det är såhär att jag har funderat på att gå upp i Msv.B Men jag vet inte om vi är redo än! Vi har fyra felfria L.A och han går fint och tvekar inte. Min tränare Anders Normann tycker att jag ska vänta men det sa han när vi ville gå upp i L.A också och allt gick bra ändå! Jag vet att det är ett stort steg men mina föräldrar tjatar att vi borde gå upp men jag vet inte...
Kan jag testa en Mvs.B? Vad kommer hända om vi misslyckas? De är ju ett stort steg... När gick ni upp?
Snälla hjälp mig!!!

Du kan testa msvb när du tycker att LA är simpelt. Något både du och ponnyn går i sömnen. Det ska dina föräldrar INTE påverka när det inträffar. Lycka till.

Btw, jag red hur många LA på ponny som helst men aldrig msvb, var inte redo. Ändå var LA enkelt så det är väldigt individuellt.

Fråga din tränare varför han inte tycker ni är redo för msv.
Han säger förmodligen inte så "bara för att", utan han har säkert en bra anledning..
Jag menar, alla tränare vill väl att deras ekipage ska utvecklas och komma högre i klasserna?!!

Det är ju inte meningen att man bara ska komma runt banan, det är meningen att man ska klara av det bra!

Det som kan hända om ni misslyckas är ju att du knäcker ponnyn så den slutar hoppa.
Men å andra sidan kan du ju lika gärna lyckas jättebra.

Det är tränaren du ska lyssna på i första hand.
Sen måste du såklart lyssna på både hästen och dig själv. Om DU inte känner dig redo ska du absolut inte starta högre. DU måste vara 100 % säker så det inte blir några misstag.
Dina föräldrar ska bara hålla tyst och lyssna på dig och din tränare.

Jag borde nog vänta lite... Göra fler L.A som funkar flytande innan och vänta tills min tränare säger att jag är redo! Tack så jättemycket för alla svar jag uppskattar det verkligen!

De säger ju att från L.A till Mvs.B är ett mycket större steg än L.B till L.A så jag borde nog sakta ner lite och som ni sa jag hinner ju jag borde inte skynda mig (: Jag är femton och får ha ponnyn till jag är 18! (:

Tack så jättemycket för alla svar och kom gärna med flera! :)

Jag skulle lyssnat på min tränare. Det finns så mycket som kan gå fel om man skyndar för fort upp i klasserna. Vore ju tråkigt om din ponny började sluta hoppa för att den tycker att det är för svårt.

Vad tränar ni på för nivå på träningarna? Rid flera LA, det är mitt råd!

På träningar hoppar vi nog upp till mellan 120 och 130.
Okej aa jag ska göra så (: Tack för tippset!:)

Finns det inte LA+5 du kan börja med?

Det tycker jag också. La + 5 är ju steget efter La.. :)
Sen så står jag fortfarande fast vid att du kan prova, går det dåligt så utgår man och håller sig på lägre klasser tills man känner sig redo.

Min tränare sa till mig att jag skulle hoppa 60 cm vilket jag sket fullständigt i eftersom han är lite konstig och speciell. Jag lyssnade inte på honom och hoppade 70,80. Jag vann båda klasserna och då sa han ingenting. När jag skulle gå upp till LA sa han att jag skulle hoppa 80 cm, och jag vann även LA (såklart efter att ha tävlat 90 ca 5 gånger felfritt med vinster och placeringar. Även när jag skulle gå upp till MSV B sa han, nej stanna på LB nu. Jag hoppade msv B och klarade mig felfritt presis utanför placering. Jag han vinna MSV B ca 7 gånger innan jag var tvungen att sälja min ponny. Jag tävlade MSV b ca 10 ggr, eftersom MSVB till MSV A är ett riktigt stort steg enligt mig.

Jag blir väldigt tveksamm till dina råd till TS.
Har man en tränare så ska man lyssna på sin tränare, och har man inte den respekten för sin tränare så bör man kanske byta. Oftast har ens tränare väldigt bra aneldningar till varför man inte bör gå upp i klasserna.
Sedan är jag lite nyfiken vilket år du gjorde dina resultat då de inte finns någon stans i registret (du skrev ut ditt namn i en annan tråd). Och att då sitta och ge råd på saker och ting man inte har upplevt är inte speciellt snällt.

Jag tycker du ska fråga din tränare varför du ska vänta och höra vad han har att säga.
Sedan är det även viktigt att DU känner dig mogen att ta steget upp, det är ingen annan som ska bestämma det till dig.
Om du är lite sugen på att pröva så brukar det finnas LA + 5, och då blir ju inte steget så stort till Msv B.
Sedan så kan man ju alltid utgå om man känner att det inte känns bra.

Min tränare sa till mig att jag skulle hoppa 60 cm vilket jag sket fullständigt i eftersom han är lite konstig och speciell. Jag lyssnade inte på honom och hoppade 70,80. Jag vann båda klasserna och då sa han ingenting. När jag skulle gå upp till LA sa han att jag skulle hoppa 80 cm, och jag vann även LA (såklart efter att ha tävlat 90 ca 5 gånger felfritt med vinster och placeringar. Även när jag skulle gå upp till MSV B sa han, nej stanna på LB nu. Jag hoppade msv B och klarade mig felfritt presis utanför placering. Jag han vinna MSV B ca 7 gånger innan jag var tvungen att sälja min ponny. Jag tävlade MSV b ca 10 ggr, eftersom MSVB till MSV A är ett riktigt stort steg enligt mig.

Oj oj oj!

Jag är helt ute och vimsar. Jag har ju c-ponny nu så jag rörde rejelt om klasserna i grytan. igentligen ska det vara såhär erftersom jag hade b-ponny!

Min tränare sa till mig att jag skulle hoppa 60 cm vilket jag sket fullständigt i eftersom han är lite konstig och speciell. Jag lyssnade inte på honom och hoppade 60,70. Jag vann båda klasserna och då sa han ingenting. När jag skulle gå upp till LA sa han att jag skulle hoppa 70 cm, och jag vann även LA (såklart efter att ha tävlat 80 ca 5 gånger felfritt med vinster och placeringar. Även när jag skulle gå upp till MSV B sa han, nej stanna på LB nu. Jag hoppade msv B och klarade mig felfritt presis utanför placering. Jag han vinna MSV B ca 7 gånger innan jag var tvungen att sälja min ponny. Jag tävlade MSV b ca 10 ggr, eftersom MSVB till MSV A är ett riktigt stort steg enligt mig.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 839
Senast: co-SMAD4
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2