Ni som har opererat era hästar för patella upphakning...

Minnaa

Trådstartare
Hur har tiden efter operationen sett ut för er? Går hästarna i full träning? Märkt av några biverkningar?

Opererade min 6 åring i november nu i samråd med veterinär då vi ansåg att han inte kunde leva med hakningarna då dom var riktigt besvärliga för han och han fick andra skador av det, typ inflammationer. Så efter att friröntgats i alla leder och inte kunnat finna någon annan orsak till att han inte fungerat i ridningen på ca 1 års tid blev det operation.

Han opererades på båda benen. Vi hade aldrig sett han haka på höger bak men efter opererat vänster blev höger en katasrof och han kunde knappt röra sig. Inte konstigt jag kliat mig i huvudet när han hakat på vänster men upplevt att höger släppat efter. Att han inte kunnat få in det under sig riktigt m.m.

Nu sitter man och funderar på tiden efter och om han kommer fungera som fälttävlanshäst igen. Därför är jag nyfiken på hur det gått för er och era hästar!?!

En lycklig häst är resultatet jag märkt av än så länge. Riktigt lyser i ögonen på han och han är omöjlig att stänga in i vilohage :)

Boxvilan på 2 veckor fick dras ner till 10 dagar och han skulle gått i vilohage i ung 2 veckor till. Men efter han brutit sig ut för hundra elfte gången trots ström, extra höga staket och extra tråd längst ner gav vi upp. Nu går han i en lite större hage fast jämte dom andra hästarna. Och där är han nöjd och glad. Lugn som en filbunke efter en rejäl vända krumsprång.

Och som sagt känns det som han är väldigt lycklig, känner sig fri...

Så berätta nu hur det var för er efter operationen :)

Sv: Ni som har opererat era hästar för patella upphakning...

Har ett travsto som är opererad på båda sidor. Hon har fungerat utmärkt efteråt. Har inte märkt några andra problem heller. Hon verkar nöjd och glad med tillvaron. Har nu fått två föl utan problem. Alltså inga problem med bakbenen menar jag. (föl väger en hel del och det frestar ju på bakbenen).
Lycka till med din häst. Det kommer nog att bli bra.

En kompis häst som jag ridit en hel del opererades i båda bakbenen för ca 2 år sedan, hon har i år placerat sig i flera 1,30 hoppningar och debuterat 1,40 med ett nedslag 2 ggr. Hon blev en helt annan häst att rida efteråt, mycket piggare. Lycka till med din häst!

Vår förra häst opererades för pattella upphakning på ena benet när hon var 4, sedan kom det smygande på andra benet och opererade även d när hon var 7. Var min syster som hade henne då så minns inte så mkt från rehabiliteringen. Men jag minns att hon inte heller gick att stänga in i vilohage =)
Men hon har aldrig haft några komplikationer efter operationerna. Tävlade upp till 110 hoppning som 6 och 7 åring. När hon var 12 och jag hade henne så var vi och kollade upp en bakbenshälta. Trodde att d kunde ha ngt att göra med operationen, men det hade det inte. Enligt veterinären så var det väldigt ovanligt att det blev komplikationer, även om det är ett ganska kraftigt ingrepp.

En häst i stallet är opererad för patellaupphakning i båda bakbenen... han har nu en otroligt spattig trav och går knappt att arbeta i traven! Om han arbetas i form och trav så blir han halt, men däremot om man håller sig till skritt och galopp och hoppa hinder så går det helt kanon! Hoppa gör han och verkar inte må dåligt alls, tvärtom, en glad och positiv häst, otroligt snygg att se på!! Tyvärr tror jag inte han skulle gå igenom en veterinärbesiktning, så jag vet inte vad ägaren ska göra med honom då han gärna vill tävla och det kan ju bli svårt (har dessutom problem att åka transport, hoppar över bommen fram...)

Jag har två som opererats, inga biverkningar efter, full tävligkondiotn (ja inte just nu under vinter vila).

Men det är så, även om du bara sett det på det ena benet så är det är opererat så går det på något sätt över till de andra, jag vet ingen som bara opererats på ett ben, min veterinär talade om detta redan vid första opertionen och sa att det finns ingen förklarig hur det kommer sig.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Hästvård Hästen har haft klippkort på klinik i flera år. "Alla" (inkl jag) har varit överens om att ursprungsproblemet är vänster bak, men det...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 507
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 655
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix