Ni som har kanin och bor i lägenhet!

A

Amber_89

Jag har två kaniner (Dvärgvädurar) som jag skaffade för ett tag sedan, och tanken var att dom skulle bo ute året om, för min pojkvän som jag bor med tycker att det luktar om dom. Vi bor nu på landet.. Men är tvungna att flytta till lägenhet pga ekonomin. Vet inte hur jag ska göra med kaninerna.. Vill inte lämna ifrån dom, men pojkvännen vägrar ha dom inne :( Och balkongen får dom ju inte vara på för dom som vi hyr av.. Ni som har kanin och bor i lägenhet, luktar det verkligen så mycket? Om man städar ofta borde det ju inte lukta.. Har ni något speciellt strö som ni tycker gör så att lukten försvinner? Vill verkligen inte göra mig av med dom.. Snälla ge mig tips för att det ska bli så luktfritt som möjligt!

// Emma

Sv: Ni som har kanin och bor i lägenhet!

Jag har haft kanin i lägenhet i åtta år sammanlagt och hittills har det inte varit några luktproblem (förutom vid taskig mage på kanindamen..). Jag har henne på tidningspapper med halm på och byter på morgonen och kvällen. Åt min förra kanin bytte jag en gång per dag, men hon var ingen liten förstörare.

Jag vet dock att det finns andra varianter som är betydligt mer luktsäkra och där du slipper byta så ofta. Det finns ju sådana där kaninlådor (som för katt) t ex. Jag skulle gärna ha det, men har tyvärr skaffat en kanin som bestämt skottade ut hela innehållet och sedan kastade runt lådan till höger och vänster.

Jag hade min kanin inne hela tiden. Jag hade inte heller några problem med lukt men en kompis kunde ibland säga att det luktade men vi kom fram till att detta inte var från själva kaninen utan från höet, spånet, halmen.

Jag hade spån i botten av buren och halm ovanpå. Det fungerade jättebra! Visst följer lite spån med ut ur buren när kaninen fritt får hoppa in och ut men det löste jag med att ha en liten matta (typ sådan man har i badrum,finns att köpa jättebilligt) utanför buren. Då fastande spånet där och släpades inte runt i hela lägenheten. Att ha tidning i buren valde jag bort eftersom min kanin mest roade sig med att riva och förstöra och vända upp och ner på buren om det låg en tidning på botten.

Min kanin gick på låda :idea: när hon var lös så lådan städade jag kanske två gånger om dagen (avände toaströ där och tog bort det smutsiga och ersatte med nytt) och storstäda ett par gånger i veckan (tvättade ur den). Därför städade jag buren efter behov, hon använde ju inte den så mycket som toalett det var mest när hon var instängd på natten.

Men det här med att inte få ha kaninerna på balkongen- varför inte?

Jag vet inte anledningarna till att man inte får det.. Vet bara att man inte får ha något djur som bor på balkongen. Det är synd att det är så..

Tack för era svar! Men nu har det löst sig.. =)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 529
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 670
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar