Ni som har hingst!

Sv: Ni som har hingst!

jag säger som min Nh-tränare: hingstar är också hästar och ska inte behandlas speciellt bara för att dom är hingstar. om man går och oroar sig för att "han blir nog hingstig och får ett ryck snart" så blir det så...

Ja men så är det väl med alla hästar. Går man och tänker att hästen ska få ett ryck så lär det ju hända? :confused:

Jag tänkte mer på allmänna tips från hingstägare

Nirak

Jag inbillar mig att det är skillnad om hingsten betäcker. Och framför allt om han är van att gå med andra. Om hingsten betäcker och inte gått med andra hästar förut skulle jag vara väldigt tveksam till att släppa ihop honom med andra hästar.

MVH Russin8

Jag har inte stor erfarenhet mer än av de två unghingstar jag haft i min ägo, och det har varit milsvid skillnad på dem i hur jag måst "ta" dem och hantera dem. Min erfarenhet är helt enkelt att en hingst i jämförelse med en annan hingst kan vara lika nyanserad som en jämförelse mellan två ston (jag har träffat kobra-ston och ston som varit det mesigaste som gått i ett par hästskor).

Kallblodet var en tuff individ hemmavid, visst kunde man märka att om han fick lillfingret - så högg han fort hela handen, i beteenden, men det var ändå alltid lätt stävjat, en harkling och på sin höjd en tydlig markering i kroppsspråk och han tog det.
Men när vi kom på bortaplan hösten som 1-åring, då fick jag mej en chock. Då var jag glad att jag hade hjälm och pisk och långa tyglar i tränset. Den var inte kul någonstans, det värsta med honom var att han inte "tog" korrigering utan svarade EMOT korrigering när hormonerna rusade i kroppen. Dvs när han brummade upp sej och jag korrigerade honom så vände han sej emot och sa tydligt "Jag gör som jag vill" vilket ju medförde att jag behövde vara extremt sketa-tuff precis hela tiden.

Jag sålde honom, såna hästar har jag inget för då jag inte är tillräckligt tuff - eller tja, jag TRIVS inte med att vara som en morrande monster på mina hästar, och köparen kastrerade rätt fort trots att det var en lovande travare...Som valack är han betydligt mycket lugnare, om än fortfarande en tuff och hård individ.

Hursomhelst, min russhingst är en helt annan femma. Där passar till exempel det Nafayette skriver in väldigt bra. En felkorrigering är en djup förolämpning och han blir väldigt olycklig av dem. Det är fortfarande ingen menlös häst, han har egen vilja och humör men är verkligen lätt att ha å göra med i allt. Oavsett situationer vi varit i, så har han aldrig "svarat emot" mej i "skarpa situationer".
I slappa situationer är han som russ är mest, en djävul bakom varje öra....Han har kaxighet och humör så det räcker och blir över, men just det tror jag inte sitter i att han är hingst, utan snarare personligheten.

Men han har också en fantastiskt samarbetsvilja, och mycket av den viljan tror jag kommer ur att han är hingst. Han älskar att få röra sej, och älskar ändå mer att få höra att han är duktig, och mest älskar han att förstå. Förstår han vad som väntas av honom så bjuder han till 150% på det.

Han är hingstig, - väldigt tydlig könsprägel på honom i beteende och fysik, men på ett sätt som jag trivs med mycket bra. Han är inte den som "tar hela handen" om han får lillfingret, men visst måste man vara tydlig, fast och konsekvent. Han har sina små genomskinliga testing-testing av andra människor - jag vet inte om det beror på åldern (han är 3) eller på att han är hingst, men visst checkar han i princip med alla hurpass "flyttbara" de är (Om man bara är jordad och trygg i sej själv och sin kropp, så säger han bara "Jaha okej då") och även hur långt han kan gå i sitt enerverande "pockande" på uppmärksamhet och stimulans.
Här lägger han inget krut alls med mej, eftersom han så tydligt vet vad som gäller. Mej flyttar man inte på, i vilken situation det än gäller (dvs körning, tömkörning, på gången, när han leds etc) och jag tolererar varken nafsning eller puffar.
MEN som sagt, det här kollar han med alla. Så därav är han ju ingen lämplig "barnponny" ännu, det är en bit kvar innan dess, och jag får ofta påminna särskilt folk som inte är hästerfarna, om hur de bör bete sej (han är ju en smygare, till exempel när han leds så är han mycket smidig på att sakta men säkert flytta på den som "leder", om den inte är medveten om det eller saknar jordning).

Vad gäller hagar så har min hingst gått med valacker och andra hingstar sedan han var ett år och jag har hittills inte märkt några problem. Jag kommer fortsätta ha honom med min valack så länge det går bra.
Han kommer gå på fribetäckning och under den perioden kommer jag dela på dem, det är ju en helt annan sak om det finns ston inblandade. Men tanken är att han ska kunna gå tillbaka och spendera vintrarna tillsammans med valacken.
De hingstleker otroligt mycket och jag tror att min lillhingst skulle ha varit extremt odräglig att hantera om han inte hade fått utlopp för den helt makalösa energin och uthålligheten han uppvisar i lekandet i hagen. De kan emellanåt leka i 10 h i sträck.
Utan det utloppet kanske han hade varit farlig att hantera, jag vet inte. Uppenbart är i alla fall att han har ett HELT annat behov av samvaro med andra hästar, än alla andra hästar jag haft innan.

Hur gammal är din hingst?

Han är sex år i år.

Just nu svär jag osande eder över hingstar och deras fasoner. Plötsligt ur vad som känns som ingenstans har han fått för sig att han är überhingsten Hubert som ska betäcka första bästa häst han får syn på. Idag fick jag alltså roa mig med att drilla kadaverdiciplin och upplysa ett styck spansk machoman - med enbart en sak på hjärnan - i konsten att uppföra sig runt folk.

Nu har jag ont, jag förväntas ta det lugnt nu eftersom jag har mindre än vecka kvar tills jag ska ha barn (enligt schemat alltså). Bara tanken på att jag ska ställa mig och laga mat får det att tåras i ögonen.

Och nej, jag har inte tänkt kastrera honom bara för det här. Efter en del dividerande och mental maktkamp kom vi överrens om att han inte behöver hingsta sig bara för att han ser en annan häst.

Det där har jag tänkt på. Min tvååring går ju med två valacker. Och han busar väldigt mycket med dom. Så om han skulle gå själv så skulle han ju vara tvungen att få ur sig allt det där buset på något annat sätt.

Min ena valack, 15-årigt halvblod, är väldigt rang hög och han tuktar den lille ganska rejält. Hingsten skulle aldrig komma på tanken att försöka flytta på honom! Samtidigt kan dom leka i långa stunder tills valacken säger att nu är det nog.

Just detta att han får lära sig gränser på hästars vis tror jag hjälper mig när jag sätter gränser för honom.

MVH Russin8

Min hingst är som hästar är, altså inte ett dugg annorlunda än de andra...utom vissa hingstrelaterade fasoner...som att han alltid väntar med att bli hämtad i hagen tills hans lilla flock har blivit hämtade först...vallar gärna sin flock, håller utkik etc, etc.Men som ridhäst och familjemedlem är han fenomenal, mkt följsam o lyhörd isamarbetet....En häst kort o gott, men hingst.:bump:

jag säger som min Nh-tränare: hingstar är också hästar och ska inte behandlas speciellt bara för att dom är hingstar. om man går och oroar sig för att "han blir nog hingstig och får ett ryck snart" så blir det så...

Tja jag tycker inte man skall gå och oroa sig men man skall vara medveten om att en hingst kan bete sig ganska dramatiskt om den får för sig det. Jag anser det vara bra att vidta säkerhetsåtgärder och ha ett extra öga på hingsten. Det är bara dumt att gå och tro att alla hingstar är snälla nallebjörnar och sen få sitt livs överraskning den dan man hanterar en hingst som inte är det.

En del hävdar envist att ston kan vara minst lita knepiga men själv har jag aldrig stött på ett sto jag behöver hålla koll på så som med en hingst.

håller med om att man måste sätta tydliga gränser för en hingst, men samma sak gäller ju alla hästar, kan inte se att det skulle vara annorlunda med ett sto eller valack.Folk e så himla rädda för hingstar så att rädslan i sig själv skapar situtationer....men därmed vill jag också säga att man bör nog vara rejält hästvan för att kunna ta ansvar för sin hingst, men inget att vara rädd för.

När jag gick i skolan så åkte jag och min kompis utomlands i tre veckor på praktik på ett PRE-stall på Mallorca.

Där var det fler hingstar än ston som vi hanterade, det var bara en enda valack och han var valack för att han blev galen. (Menar galen, galen-galen. Han var jobbig som valack också, envisare än ett sto och kaxigare än en hingst! xD)

Vi hade inga problem alls att hantera hingstarna, vi jobbade med hingstar från ålder 2 till 16 år. Det var tydligt hur väluppfostrade de var, har aldrig mött lika väluppfostrade hästar.

Dessa blev hanterade ordentligt redan som små, det var tydligt, för man kunde leda hingstarna med slack på linan och hålla sig på en halvmeters avstånd utan att de ens tittade på de andra hingstarna. Var endast en hingst där som var pipig och visade upp sig, men han var också _väldigt_ hingstig. (T o m ägarinnan hade problem ibland.)

Tja, vad jag vill säga är väl att om du uppfostrar en häst väl, ska det inte spela någon roll om det är en hingst, sto eller valack. Visst kan det vara lite mer riskabelt med en hingst pga hormoner, men har den fått lära sig att inte hoppa på första bästa häst (attackera eller betäcka) så bör det inte vara problem.

Förstår inte allt tjafs om att "hingstar är livsfarliga att hantera". Allt handlar om uppfostran och hästvett. Klart att en hingst blir tokig om man från början har den ensam i en hage, ensam i stallet och endast hanterar den själv.

Oj, vad långt det blev. Hoppas det hjälper lite...

Vem har påstått att hingstar är livsfarliga att hantera:confused:

Tvärtom säger väl alla här att de ska vara väluppfostrade?

Sen är det en sak i ett stall med proffs som hanterar hingstar dagligen och hingstar som därmed är välhanterade och vet sin plats en annan sak när Lilla Lisa köper unghingst och har hemma i skogen utan en uns erfarenhet av dem.

Tack för alla svar!! :bow:

Hur gör ni som har hingstar med hagvistelse. Är det bara att glömma att ha hingstar tillsammans med tex. andra valacker? Vi har ju en förhoppning att kunna ha hästarna tillsammans (i stor hage naturligtvis).
Hur introducerar man dom bäst för varandra?

Nirak

Där jag står med mina går avelshingsten med valackerna, det har han alltid gjort så han är van. Nu är han bara tre år ännu, men det är tänkt att han ska fortsätta gå med dem.
Har också en bekant vars vuxna avelshingst alltid gått med valackarna, och det funkar också utmärkt, även med ston på gården.

Ojdå, tänk vad "NH" kan ha olika åsikter :crazy: "min" NH-tränare säger tvärtom, hingstar är INTE som en valack och kan inte behandlas därefter.

Ska väl lägga till, att jag tycker inte att alla hingstar är galna alls, och är de rätt uppfostrade så kan de säkert vara trevligare än många andra.
MEN jag tror att det är mycket svårare att få till denna disciplin (stavning? :crazy:) på en hingst än på en valack. Och därmed skiljer de sig alltså från valacker/ston.
Man bör inte vara rädd för dem, men man ska heller inte tro att de är lika sävliga som ens gamla valack.

"problemet" med en hingst är ju att humöret kan svänga och av naturliga skäl kanske inte alltid är super snäll om det finns brunstiga ston osv...

våran hingst är jätte trevlig och social. super mysig i stallet och jag rider ihop med andra hästar osv. Men han har betydligt meera humör än våra ston och vallacker. han vill visa att han är bäst och han tycker att han är snyggast i världen. en snäll häst me med attityd.
skulle han då hanteras av någon som som är lite försiktig av sig så skulle han med all säkerhet ta över väldigt snabbt.
inte för att han är elak utan för att han tycker att han vet bäst själv..

han är dock en väldigt känslig kille...älskar att stå i centrum men kan bli så förolämpad när man säger till honom... våran hovslagare skällde lite på honom när han tramsade vid en skoning....o han blir så förolämpad.. får en blick som att han helst skulle vilja sätta sig på hovslagaren....han skärper sig och står still men blir tjurig...

om man har folk som tittar på honom kan han stå och vis upp sig hur länge som helst....

min ett åriga hingst... ja han är mest jätte gosig och glad...men är ganska kaxig med kompisarna i hagen.

Känner igen det där med hovslagaren. Min russkille "sköter" sej men avskyr det och står med "död i blicken" under hela "behandlingen" när hovis är här. Men hovis hävdar att det beror på att han är ett russ, alla russ är såna enligt honom ;)

... våran hovslagare skällde lite på honom när han tramsade vid en skoning....o han blir så förolämpad.. får en blick som att han helst skulle vilja sätta sig på hovslagaren....

Min då nykastrerade 5-åring gjorde det:eek: Satte sej på en hovis som tappade humöret på hästen utan anledning. Det höll på att sluta illa. :crazy: Den hovisen fick vi förstås byta ut, han kunde inte sko den hästen mer, det syntes i hästens ögon att det inte skulle gå.... Sen hade vi aldrig hovisproblem, eftersom den nya som vi hade i många år, var en helt annan sort, lugn tålmodig och tappade aldrig humöret om hästen viftade med svansen mot flugorna:bow::bow:

Men jag vill nog säga att såna hästar finns av alla "kön" såna som säger emot när de anser sej orättvist behandlade.:mad:

Det blir svårare att hitta stallplats och alla hingstar kan itne gå med andra hästar.

I övrigt ser jag inga större problem.
Mina hingstar är mer lätthanterliga än vissa besvärliga valacker.

Ett sto är mer besvärlig att rida, utbilda och hanetra än en hingst.

En hingst säger man, gör så här, och de svarar Gärna!
En hingst tillrättavisar man och de svarar men ok då.

Ett sto säger man snälla söta rara underbara du, skulle du kunna Tänka dig att Kanske, kanske fundera på om du skulle kunna kanske, göra så här... och stoet svarar... "Vi får se, gulla lite mer"
Ett sto tillrättavisar du... inte... men om du är dum nog att göra det... så blir deras blick svart och de surar totalt ihop.

Lite överdrivet med skämt i blicken, men lite sant med.

Senast ändrad:

Ojdå, tänk vad "NH" kan ha olika åsikter :crazy: "min" NH-tränare säger tvärtom, hingstar är INTE som en valack och kan inte behandlas därefter.

Mjah, jag skulle väll vilja säga att det är valacken som inte är som en hingst, eftersom valack inte är ett naturligt tillstånd, utan något som sker eftersom människan har varit och fingrat på juvelerna.

Jag tycker hingstar är mer lätthanterliga än både ston och valacker. Har du kunskapen att förtjäna ledarskapet från en hingst så kastar de hjärtans gärna över ledarskapet, till skillnad från både ston och valacker som är mer krävande, imo.

Det är egentligen mest i sverige som vi har sån hingsthysteri. I övriga norden, och framför allt i övriga världen, är hingstar hästar, och inte monster.

Jag var till camargue med 2 andra bukefalister när de skulle bla titta på hästar. En gård visade upp en avelshingst, och det var andra hästar ute på gården (rätt stor anläggning).
Uppfödaren slängde upp sin dotter som inte kan varit mer än typ 5 år på hingsten och lät henne rida helt själv.
Hingsten gick som en klocka och tänkte inte ens tanken att skita i flickan.

Hingstar är dock inga leksaker.
Det är iofs inte hästar övht.

Men igen, det är inte bara i förhållande till dej som människa det handlar om utan till andra hästar också. Det är där det händer saker.

Jag tycker rent "uppfostringsmässigt" är det ingen skillnad i hur de lär sej, men om du inte har koll på din hingst kan det bli betydligt större konsekvenser för andra än med ett sto eller en valack.

Att man har vad du kallar "hingsthysteri" i Sverige (om det stämmer vilket jag inte tycker) så beror det nog på att vi har ansett att det inte finns skäl att ha hingst om man inte ska avla vilket är klokt enligt mitt sätt att se. Numera ser man på samma sätt med hanhundar :bow: vilekt man inte gjorde förr, med många tråkiga hundslagsmål som följd, helt i onödan.

Vi är därmed inte lika vana att hantera hingstar vilket i sin tur gör att det finns skäl att varna för att ha hingstar! Det sitter i ryggmärgen på dem som är vana och då händer inte lika mycket, så är det inte hos oss, och därmed kan saker hända. Man är inte uppmärksam på rätt saker tex.:cool:

Hur många hingstar har du uppfostrat själv och haft som vuxna? Det är stor skillnad på en unghingst och en vuxen hingst och på olika hingstar beroende på deras bakgrund och personlighet mm.

Skillnaden på hingstar och valacker är egentligen mest att hingstar vill betäcka och de vill det väldigt gärna emellanåt,:angel: och att de dessutom är mer styrda av driften att hålla reda på sin flock dvs stona.

Hingstar tillsammans finns f ö inte i naturen när de är vuxna. Då handlar det om vem av dem som får vara kvar med stona. Detta driver även en tamhingst. De kan stå ut med varandra när man har dem i samma stall och de är välhanterade, och vet vad som gäller, men släpp dem lösa utan människans närvaro så lär de förr eller senare göra upp om vem som ska flytta från gården:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Mitt sto verkar vara mer som en hingst :eek:

väääldigt lik på det ni säger faktiskt, hon kan tillomed hingsta sig, eller ja... sen hon kom tillbaka från betäckningen så gör hon det iaf... hon kanske har ett hingstföl i magen :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
606
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar