Ni som har hingst!

Sv: Ni som har hingst!

kl

Får jag låna tråden och ställa en fråga?

Jag får hem min hingstunge från Usa nu i höst, då kommer han få gå på en liten lösdrift med två andra hingstar (dock är båda ett år äldre än honom, 07'or, bör det bli några problem?) och så kommer han stå på box på nätterna.
Till våren vill jag släppa honom med min 4 årige valack, tror ni att det fungerar iochmed att hingsten är bra mkt yngre än valacken? Kan liksom inte tänka mig att det ska vara några problem.

Erfarenheter?

Jag tror inte det ska bli problem men du kanske får vakta i början så att dom inte är stöddiga mot din lilla.:crazy:

Men den kombinationen har jag i alla fall erf av går jättebra, de är så unga. Valacken lär inte heller bli problem sen, inte i den åldern, och kanske inte sen heller, men det beror på, som det står mer om tidigare i tråden.
Jag tror det kommer att gå jättebra med valacken, kan den inte gå med honom direkt? Den är ju så ung att det blir leka ändå, här går 3-årshingsten med lite äldre valacker och dom har fullt upp att leka:bump:

Det låter klokt. Jag vet inte hur gammal din är men som fullt vuxna (även mentalt) räknas de ju inte förrän vid cirka 7 år så det är först därefter man riktigt kommer att se personligheten.

Varför går han inte med ditt vbl längre? Du har väl vbl kvar:confused:

Han är 6½, så jag kan nog räkna han som vuxen :-)
Jag har flyttat vbl:et till ridskolan. (för ca 3 veckors sen) Han (hingsten) går kvar hemma på min gård. Så endast därför jag särat på dom o införskaffat den lilla ponnyn. Han och vbl.et va (är) bra kompisar. Brukar släppa ihop dom när tillfälle ges så dom får leka med varandra.

Kan uppdatera lite.
Hans nya vän stack in mulen lite mellan gallren och då passade hingsten på att käka upp lite hö som hängde i hans väns mungipa :rofl::rofl:
Sen rullade han sig noggrant och övergick sen till att ...äta! :D

Nirak

Kanske skulle lagt till att min grabb är ett matvrak. Häromdagen sprang ena ettårstoet fram och stoppade in mulen i hans box. Han hummade glatt men såfort jag ledde bort henne återgick han lugnt till sin krubba. Inget hojtande där inte när det finns MAT!:D Lycka till med fina grabben!

Jag tror inte det ska bli problem men du kanske får vakta i början så att dom inte är stöddiga mot din lilla.:crazy:

Men den kombinationen har jag i alla fall erf av går jättebra, de är så unga. Valacken lär inte heller bli problem sen, inte i den åldern, och kanske inte sen heller, men det beror på, som det står mer om tidigare i tråden.
Jag tror det kommer att gå jättebra med valacken, kan den inte gå med honom direkt? Den är ju så ung att det blir leka ändå, här går 3-årshingsten med lite äldre valacker och dom har fullt upp att leka:bump:

Jo, jag tänkte ha honom med min 4 åring direkt eftersom jag inte ville skicka iväg honom till andra jämnåriga. Men nu ska jag flytta min verksamhet till ett nytt ställe där det finns lösdrift.
Jag får se hur jag gör, lösdriften är mer kuperad och det finns mer skoj i den för en såpass ung häst. Fyraåringens hage är bara en stor gräsruta.

Det finns några nytagna bilder på PRE hingsten i en annan tråd. Duger det från i lördags? ;)

Ska ut och rida kallblodstravaren nu, men det blir nog inga bilder.. Vi ska testa att lämna hingsten ensam hemma för första gången så pappa får nog hålla sig i närheten (och han är den enda tillgängliga fotografen idag :p )

Nirak

Haha ok. Tack! :)

Det gick hur bra som helst att lämna honom ensam. Han reagerade inte ens. Han bara åt :o
Kallblodstravaren däremot blev lite upprörd över att lämna HONOM :D

Nirak

Har ni släppt ihop hästarna?

Själv vet jag inte om jag skulle våga. Känns inte helt schysst mot den äldre valacken. Har hingsten gått med andra hästar i vuxen ålder?

De går i varsin hage bredvid varandra. De brukar stå och klia varandra över staketet :p
Vi tror inte att det är något problem med att släppa ihop dom då de verkar ha en såpass avslappnad relation. De brukar tom stå och äta från varandras mungipor :o:D
Däremot är gamlingen mkt lättfödd och hingsten behöver i stort sett fri tillgång så tillsvidare blir det lättare att de går i varsin hage.

Nirak

KL.

Jag har läst lite på tråden inte allt. Tycker det låter som ni har era hingstar ute mycket hage, det tycker jag låter bra. Har sett ex på hingstar som fått va inne i box alldeles för mycket. Dom hingstarna hade stora behov att få komma ut och röra på sig i hage. Hingstar begöver ju också vara ute och röra på sig. En hingst ex va inne så mycket i box att han blev mycket dålig troligen pga det. Alla hästar behöver vara ute i hagar mycket så dom håller sig friska.

Jag hoppas verkligen att det ska gå bra för er. Men var försiktig!! Min gammelhingst försökte jag släppa ihop med valacker och det fungerade alltid bra i början, det var liksom som att han bidade sin tid.. För att sedan få ett raseriutbrott och nästan äta upp krakarna..

Det hade ingen betydelse om det fanns ston i stallet eller ej.
Provade två ggr och det fungerade jätte bra dom första veckorna, sedan så började det dyka upp lite bett här och var för att sedan bli helt sönderbitna. Super var ändå jätte snäll och dom flesta fattade knappt att han var hingst, men ibland så tände det till. Så han fick gå själv och det var aldrig några problem med det.

Största skillnaden på hingst och valack tycker jag är behovet av kontroll. Super var alltid en kontrollfreak och blev väldigt upprörd av nya rutiner, nya hästar i stallet, nytt stall etc..

Lycka till med din jätte vackra häst!!

jag har både hingst vallack o ston.. hingsten går med vallacken och det funkar aldeles utmärkt.. stona visar upp sig då o då från sin hage och då börjar alla dansa sin vackraste dans för varandra härligt att se.. sedan återgår allt till sitt vanliga gärsbetandet. =) att tänka på ar att när stona brunstar så bör man inte ta honom på promenad just runt deras hage.. mycket svårt att få hans uppmärksamhet då.. annars inga problem. hingsten fungeras som vilken häst som helst med lite mer synbara hormon attacker =)

En hingst är ofta mer intensiv än en valack och det som kan hända är att hingsten blir så överlycklig att äntligen få gå med en annan häst att han blir alldeles till sig och skrämmer valacken med sin intensitet. Jag menar alltså inte att hingsten kommer attackera honom av ilska utan nästan tvärtom om du förstår. Min hingst fick för länge sen en äldre valack att kissa på sig av skräck:eek:, då var han bara tre år och hade inte ens själv uppfattat han var hingst.

Din nya häst är verkligen gudomlig:love:.

Nja det där är nog inte största problemet, utan det är mer som super skriver. Jag känner också igen det hon berättar, man vet aldrig riktigt säkert att det kommer att gå över tid, eftersom hingsten fungerar enligt delvis andra "regler" i umgänget med andra hästar.

Genom sitt oerhörda kontrollbehov så händer saker som den anser sig behöva lägga sig i eller inte, och som vi kanske inte ens uppfattar.....(Har man flera hingstar där en är väldigt dominerande så behöver de andra inte ha samma kontrollbehov så länge den starkare finns. )

De bevakar helt enkelt sin flock, stor eller liten. De lägger under sig, så att säga, därav att de kan ligga lågt först ev och känna av läget och innan de hunnit börja muta in sitt nya revir.

Någon skrev nånstans att hingsten blev upprörd när man särar på sto coh föl, ja det är EN förändring och som super skrev, hingstar kan reager mycket starkt på alla förändringar.

Jag håller med dig i allt du skriver, speciellt att hingstarna ligger lågt först. Men jag ser också ett problem i första ihopsläppet där det kan bli som jag skrev. Själv skulle jag inte släppa ihop en vuxen hingst med en valack, alldeles för riskabelt.

Jag måste bara tillägga att jag har min 3åriga hingst tillsammans med en annan 3årig hingst och en som är runt 15. Släppte in honom i höstas (då fanns även en 4åring med) och det gick alldels utmärkt. I hagen bredvid går det en som är runt 8 (hingst) och två valacker på dryga 25 och 5.

Är det någon av dem som betäcker?
Jag har själv tre hingstar tillsammans. De är 2, 3 och 4 år gamla.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
606
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar