Ni som har hingst!

Sv: Ni som har hingst!

Dessa två-hingst-familjer består alltså av två vuxna betäckande hingstar, där dock den dominanta har större avelsframgång än den sub-dominanta.

Hingsten betäcker heller aldrig sina egna avkommor (eller snarare de han ser som sina avkommor och känner igen). Även syskon är mindre troliga att betäcka varandra (utanför sin födslo-flock, som de lämnar vid 2-4 års ålder ungefär), om de har varit i sin födsloflock vid samma tid och därför känner igen varandra.

(utanför sin födslo-flock, som de lämnar vid 2-4 års ålder ungefär),

Lämnar ja. Precis. Eller drivs ifrån. Därför ska man inte tro att en vuxen hingst med ston att bevaka för all framtid kommer att kunna gå i hagen med andra hingstar eller valacker som är vuxna. OM vi nu håller oss till tamhästar som jag antar att NiraK frågade om...

Nej, precis. Det fanns ju i studien även hingstar som var "ledare" i en-hingst-familjer, men jag ville ändå påpeka att det inte ALLTID är så.

Jag har erfarenhet av hingstar i alla möjliga åldrar och de som inte betäcker (även äldre hingstar) har i alla fall kunnat gå med andra valacker (och oftast även yngre hingstar). Däremot de som betäcker är mer territoriella och kan gå in i "killer-mode" tidigare än de som inte betäcker. Med betäcker menar jag de som är verksamma inom aveln, främst fribetäckning. Ju närmare betäckningssäsong desto "värre" är de, medan de ur betäckningssäsong kan trivas ypperligt med en valack eller fler.

*KL* till TS

mer att tänka på är det extra ansvar man som hingsthållare har!

Jag hade en treårig hingst som var jättetrevlig men beslöt att kastrera honom ändå, just för allt merjobb det innebär att ha hingst.

Det finns många ponnyungar på små ponnyston i byn, när de red förbi så sprang min hingst runt å showade i hagen och skrek. De skrek tillbaka.
vad händer när de brunstar? sticker han? Slänger stona av sina små ryttare och springer till honom?
OM han rymmer - vad händer då?
Om jag ramlar av - vad händer då med en massa ston i hagarna runt omkring i byn....

Nog viktigt att påpeka i hingsthanteringen, som kanske någon skrivit, att visst - tuff kärlek. Men jag ser allt för många som korrigerar sina brummande hingstar med ryck i stigbettet, ett rapp med spö över bogen/halsen, rytande.
Smärta och stryk ger bara hingsten ÄNNU mer hormonrusningar! Adrenalin och testosteron är INGET att leka med.

Korrigera hingsten bestämt men tänk på hur de reagerar på smärta/stress/rädsla. en valack kanske ger sig när den får ett rapp men en hingst kan svara precis tvärtom och bli ÄNNU mer hingstig.

Själv skulle jag INTE hålla en hingst om den ej var menad att användas i avel. Så jäkla mkt att hålla koll på, jag orkar helt enkelt inte vara så dominant varje minut.

OT
läste just om Flyinges hingststation och de använder sig ju av teaserston för att få hingsten i rätt stämning och enligt dem är det inte svårt att lära hingstarna att betäcka bocken. (de har ju även tussar med brunstkiss som de kan locka hingsten med, en del får stå å komma i rätt stämning vid ett sto i en box å sen vill de mer än gärna betäcka bocken ;) ) Så både snälla och galna hingstar fixar att betäcka bocken (som numer tom är ergonomisk :D)
Däremot var det tydligen svårt att få en fribetäckande hingst att betäcka bocken sen - de hingstarna "såg" inte bocken utan letade bara efter det riktiga stoet.

(de har dessutom en teaserhingst dit de släpper brunstiga ston för att se om de är mottagliga! om de reagerar som de ska så tar de ut stoet ur hagen och seminerar henne med vald hingst. )

Hingstar tillsammans finns f ö inte i naturen när de är vuxna.

Fakta: hästar är flockdjur

För enkelhetens skull säger vi så här: att det föds 50-50. På 10 stycken föl blir det 5 hingstar och 5 ston. En hingst får hand om dessa 5 ston i vuxen ålder, vad gör de andra hingstarna? Sätter sig ned och pillar i naveln?

Nej, precis. Det fanns ju i studien även hingstar som var "ledare" i en-hingst-familjer, men jag ville ändå påpeka att det inte ALLTID är så.

Jag har erfarenhet av hingstar i alla möjliga åldrar och de som inte betäcker (även äldre hingstar) har i alla fall kunnat gå med andra valacker (och oftast även yngre hingstar). Däremot de som betäcker är mer territoriella och kan gå in i "killer-mode" tidigare än de som inte betäcker.

Håller med dej här! Det är skillnad men det är inte alltid de behöver betäcka för att hamna i "killer-mode" :cool: (vilket det f ö verkligen handlar om för er som inte upplevt det :crazy: Och det är andra hästar dom är ute efter då)
Ofta är det den för tillfället starkaste även om den inte betäcker, som lättast hamnar där särskilt under den period stona brunstar.

Senast ändrad av en moderator:

Min hingst är bara 2,5 år, så jag kan inte riktigt utala mig om hur det blir när han är vuxen.

Jag hoppas på att han ska kunna fortsätta gå med sina kompisar. Men visar det sig att han inte kan så tänker jag kastrera honom. Vill inte under några omständigheter att han ska behöva gå själv.

Han är nu väldigt trevlig att ha att gör med. Inte speciellt hingstig.
Men visst märker man ibland att han är hingst. Men det är mest på hans utseende som det märks.
Kan humma lite när man kör förbi ston, men då är det bara att säga till honom så slutar han.

Jag kommer försöka ha honom som hingst, men inte till vilket pris som helst.

Jag har inga ston på gården, har medvetet valt det för att inte orsaka oro i onödan.

MVH Russin8

Min hingst är 3 år och han går ihop med en 4 åring och en ett åring, alla är hingstar. det går hur fint som helst :) Tur att min häst är en vek sak :D

Har ingen vana från hingstar som går med andra hästar, endast hingstar på stuteri.

Hanterade två av deras hingstar när jag var i 14-15 års åldern. Fullblodshingsten var supergo att pyssla med, borstning leda in och ut osv - han tävlade galopp innan så var välhanterad och stabil. Den andra hingsten var Magini som det var fullt ös på så att säga, han galopperade på stället ut/in ur hagen i princip men han passerade mig aldrig utan höll sig snällt på sin plats.

Hade aldrig några problem med dessa hingstar men det beror nog mycket på att jag såg dem som hästar. Visst, jag hade varit med vid otaliga betäckningar och sett hur de fungerade en längre tid men det fanns ingen rädsla. Bara respekt men det hanterar jag alla hästar med.

Dessa två hingstar var oerhört väluppfostrade, jag hade aldrig fått hantera dem om det fanns någon tvekan om deras eller min egen säkerhet.

Så det är en hingst ni har på g? spännande ! ser fram emot att se det nya underverket :D

Kan uppdatera lite.
Kl 02.30 klev hingsten ut på stallplanen hos oss. Han hade då stått 10 timmar i transporten och stått som ett tänt ljus. Tror knappt att han ens rört sig på hela resan. Vi har stannat flera gånger efter vägen och han har bara stått där och typ "hej hej" när vi öppnat.

Väl framme fick han ta en bensträckade efter vägen en sväng och kollade intresserat på omgivningen.
När vi kom in på stallplanen igen så ropade hans nya vän på honom från stallet. Då tvärstannade han och stämde upp i ett rungande gnägg (som antagligen väckte halva byn). Ingen kan ha missat hans ankomst :o:D Sen traskade han rakt in i stallet och hälsade på sin nya vän. Mumlade lite, men inget mer. Det gick oerhört lugnt till. Hans nya vän stack in mulen lite mellan gallren och då passade hingsten på att käka upp lite hö som hängde i hans väns mungipa :rofl::rofl:
Sen rullade han sig noggrant och övergick sen till att ...äta! :D

Så långt har vi alltså kommit.

Tack för alla svar i tråden! :)

Nirak

har ej orkat läsa hela tråden.

Men min hingst går ihop med en liten shettiskorsning nu. Vi släppte ihop dom redan första dagen den lilla kom.
Han har gått med min vbl valack tidigare.
och även med en annan vbl valack och en annan shettis.
Både stora som små hagar.
Även efter att han betäckt kan tilläggas.

Om man inte kan ha sin hingst ihop med annan häst så bör man nog tänka på att kastrera. Alla hästar mår ju bra av kontakt med andra. Alltför många isolerar sina hingstar.

Min förra hingst gick ihop med en hingst den tiden jag hade honom.

Min hingst är väldigt snäll och väluppfostrad. Jag behandlar honom som en valack (men har alltid i åtanke att det är en hingst, det måste man ha) Och min erfarenhet är att även den snällaste hingst kan utan förvarning tända till. Det måste man vara medveten om.

Jag kommer kastrera min nu då jag är trött på att tänka på säkerhetsrisken.

Det låter klokt. Jag vet inte hur gammal din är men som fullt vuxna (även mentalt) räknas de ju inte förrän vid cirka 7 år så det är först därefter man riktigt kommer att se personligheten.

Varför går han inte med ditt vbl längre? Du har väl vbl kvar:confused:

Ålder, ras mm?

Det var ju trevligt att det gick bra, men varför skulle det inte göra det? Hingstar är inte rovdjur:cool:

Det är i relationerna sen som det kan uppstå saker, inte så att dom äter alla hästar dom ser:rofl:

Det är en PRE, 10 år :)

Nu har vi släppt ut hästarna i hagen. De går i varsin hage nu men kan bekanta sig med varandra över staketet.
Det som var problem i morse var INTE hingsten utan hans 23 år gamla kallblodstravarkompis :o Han som alltid är lugn som en filbunke stod och skrek, hoppade och studsade. Vi fick en smärre chock haha :rofl: Hingsten tog det hela med ro ;)
Nu står bägge och äter hö i hagen och det verkar hur lugnt som helst

Nirak

Är det gammelpojken som stod på naturbruksskolan du pratar om?

Han som inte lyfte på örat ens om det dundrade förbi en traktor på lektionen?
O.o

Hahaha ja :rofl: Han reagerade inte ens när hela dressyrstaketet blåste in på banan och alla hästarna på framridningen skenade när han tävlade.. eller när han blev överskottad av en snöslunga i vintras :p

Du ska se honom nu.. Han är i sitt esse :rofl:
Nu har han lugnat sig dock :p

Vackringen :love:

samladtrav-1.jpg

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Det är en PRE, 10 år

Nu har vi släppt ut hästarna i hagen. De går i varsin hage nu men kan bekanta sig med varandra över staketet.
Det som var problem i morse var INTE hingsten utan hans 23 år gamla kallblodstravarkompis :o Han som alltid är lugn som en filbunke stod och skrek, hoppade och studsade. Vi fick en smärre chock haha :rofl: Hingsten tog det hela med ro
Nu står bägge och äter hö i hagen och det verkar hur lugnt som helst

Nirak

Såg bilder på dressyr:love: Otroligt lik fullblodshingsten på 3, i typen o färgen o hela kroppen Alltså, jättefin:D Trodde du hämtat honom:eek::rofl:

Ja gamlingen känner nog att det är en kille att hålla koll på. :cool:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
606
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar