Ni som har hingst!

Sv: Ni som har hingst!

Min hingst skulle du kunna släppa ihop med vilken annan häst som helst. Tror jag iallafall, jag har ju inte provat. :D

Har du inga ston på gården blir det säkert lättare. Hingstar är sällskapliga och vill ha kontakt med andra hästar. Idealiskt vill de ju ha en flock tjejer men de verkar resonera att "man tar vad man har"

Men har man en blandad flock på gården och släpper ihop hingsten med andra hingstar/vallacker kan det hända att hingsten mer ser det som en möjlighet att kunna göra sig av med sina konkurenter och ger sig på sina nya hagkompisar. Kanske inte direkt, men om ett sto börjar brunsta så kan det trigga igång saker.

Var jag du så skulle jag inte oroa mig för att köpa hingst, det går säker bra med gammelvalacken.

Givetvis påverkas en hingst av andra hästar, men en uppfostrad hingst vet att bland människor är det arbete och uppförande som gäller.
Ja, de är svårare, men de är inte monster som många får dom att framstå som.

En ouppfostrad hingst är bland det farligaste som finns.
När min äldre hingst släpptes ihop med mitt sto för fribetäckning kunde jag kalla tillbaka honom från stoet direkt, även första minutrarna.
När han blev för påflugen kallade jag honom till mig så stoet fick vara ifred. Det var första gången han (mig veterligt) betäckte.

Med hingsthysteri menar jag att uppfattningen om hingstar är lite väl "alta det ör en hingst gå inte i närheten" eller att alla hingstar är vilddjur, vilket de inte är om de är uppfostrade.

Visst är det bra att det finns valacker, för hingstar är inte lä,pliga ridskole/nybörjar-hästar direkt. Men det behöver itne innebära att alla hingstar ska snöpas direkt.

Min hingst äldre hingst är uppfostrad av travgubbar. När han kom till mig var han lite väl skvättig av sig och osäker på sig själv, hade ingen trygg punkt i livet, när jag frågade efter ledarskapet och bevisade att jag var värdig kastade han lättat över ledarskapet till mig. Givetvis krävs det kunskap för att uppnå en sådan sak, inget för den som just börjat med hästar.

Jag har omuppfostrat min nu 19 åriga hingst, han behövde det verkligen.
Jag har även uppfostrat min 3 åring som är mycket trevlig till psyket. En av de finaste unghingstar jag hållt på med. Ett resultat av föräldrarnas temprament (vilket var en stor del av valet av föräldrar) och en uppväxt där jag sett till att hantera honom efter NH-tankar.
Trotts att jag inte haft möjlighet att hålla på med honom så mycket jag ville, så har han blivit fin, och alltid fått lovord från de stallägare han stått hos, som till en början varit en aningens skeptiska till att ha hingst i stallet, men deras erfarenhet av att ha haft honom uppstallad har vänt på deras åsikter om hingstar.

Han hade en hingstig period just när han flyttade till sitt nya stall, troligast en kombination av att han fått stå brevid sin pappa en hel vecka (de gillar inte varandra) och att han kom ner till våren.
Perioden har gått över och även om han småpratar så är han sitt fina jag igen.

Utöver dom har jag även jobbat på stuterier och andra stall där jag hanterat hingstar.

Att ha hingstar tillsammans går, det kräver bara rätt temprament, uppfostran och att de gått tillsammans med hingstar under sitt liv. Samt valet av vilka hingstar man har tillsammans. Båda bör ju itne vara extremt dominanta.
Min gammelhingst behöver en dominant valack om han ska gå med andra hästar. Han kan inte gå med andra hingstar.
Medans min unghingst på 3 år är väl lämpad att gå med andra hästar och en bra extrapappa till unghingstar.

Över lag tycker jag att så länge man håller avstång till andra hästar med en hingst som är uppfostrad så går saker bättre.

Därmed inte sagt att en hingst skall hanteras av en nybörjare utan tillsyn.

Jag har min hingst tillsammans med två valacker. Nu var min bara 6 månader när jag släppte ihop honom med dom andra så det var ju inte som att släppa in en vuxen hingst.

Skulle tror att det beror mycket på om hingsten gått med andra hästar förut. Många har ju hingstar ensamma i hagen.
En vuxen hingst som gått själv skulle inte jag släppa in till mina valacker.

Sen är det ju väldigt beroende på individen. Även om det finns ston i närheten spelar ju in.

Jag tror att det bästa är att låta dom gå i hagar brevid varandra först för att se lite hur hingsten reagerar. Jag skulle tycka det var jätte läskigt att släppa in en vuxen hingst till mina killar:crazy: och då har jag ju ändå en hingst:D

MVH Russin8

hur gammal är din "lilla" hingst nu???

det verkar som att ju tidigare man släpper ihop dem(alltså när hingstarna är så unga som möjligt) destå bättre.

en sak som jag tror förstör MKT är att man låter hingstar gå ensamma...de lär sig inte hästspråket och de bildar ju ett eget revir att släppa in en valack till en hingst som gått själv är nog som att vilja att den dog.

så jag tror på att även hingstar ALLTID ska ha kompisar.

jag har en minishettis hingst 10år och en 8årig valack(islandshäst) som gick som hingst tills han var 4år.
de är bästa vänner.

men då har shettisen aldrig gått ensam vad jag vet heller.

men ska nu släppa in 2st 1åringa hingstar till dem ska bli spännande att se hur det funkar.
men ju mindre hingstiga 1åringarna är destå lättare kommer det ju gå.

sen tror jag de gör upp rangen succesivt ju äldre 1åringarna blir.
jag tror att en vuxen hingst kan vara mkt bra som lärsomästare till unga hingstar.
sen min valack är en toppen läromästare med eftersom han är så van att gå med hingstar.
han gick tillsammans med sina syskon + andra hingstar tills han var 4år och den äldstra hingsten tror jag var 8år och eftersom de gått tillsammans sen de var föl så var det inga som helst problem.

1åringarnas pappa har gått tillsammans med sina söner(dock inte dessa vad jag vet) och det har gått hur bra som helst.

jag tror det är individuellt med och på våren är det ju som mest känsligt, då kanske man får vara bredd på att sära på dem lite i några veckor men jag tror att man skall försöka akta sig från att låta hingstar gå själv iaf.

men om lillhingsten 10år bråkar allt för mkt nästa vår kan han ju gå tillsammans med valacken igen eftersom valacken inte "utmanar" på samma sätt.

kom på en sak till.
det är nog ingen hit att introducera dem genom att ha en enda tråd emellan dem alltså utan ett mellanrum mellan hagarna eftersom hingstar sparkas med frambenen så lär de snabbt riva ner staketet.

min valack(som som sagt gick som hingst till 4år) sparkas med frambenen när han möter nya hästar och det hade inte jag velat ha i närheten av ett staket.

då är det nog bättr att de får nosa på varann i boxar med galler.

men det allra bästa är att släppa ihop dem direkt för det är då de i lungt och ro får göra upp ihop.

ni kommer se om de slåss eller om de bara gör upp rangen det ser tufft ut och det kan pågå vecko vis MEN är hästarna smarta och vana att gå med andra hästar så är det bara deras sätt att göra upp rangen.

jag tror folk är lite mesiga emellanåt.
såklart de skriker o har sig men har de bara stora ytor så kan de springa ifrån varandra.

sen om man har hingstar så är det kanske ingen hit att ha ston i hagen mitt emot då får man nog räkna med att hingstarna börjar försöka göra upp vem som ska få betäcka det brunsitiga stoet det är ju inget konstigt med det.

om de inte försöker visa vem som är starkast så är det ju nåt fel på dem, men för vissa kan det ju gå mer lungt till o jag tror man måste låta dem få visa sina muskler för varann bara de inte börjar försöka döda varann så blodet sprutar osv.

men jag tror inte att man ska ha ston i samma stall egentligen om man vill att det skall fungera felfritt.

i så fall får man ha stona utan räckhåll/synhåll och helst lukthåll för hingstarna.

men sen finns ju alltid risken att ett sto rider förbi tex. men det går ju sin väg sen.

och STARK EL och HÖGA staket är ju väldigt viktigt så de absolut inte kommer ut för det vore inte skoj.

Givetvis påverkas en hingst av andra hästar, men en uppfostrad hingst vet att bland människor är det arbete och uppförande som gäller.
Ja, de är svårare, men de är inte monster som många får dom att framstå som.

En ouppfostrad hingst är bland det farligaste som finns.
När min äldre hingst släpptes ihop med mitt sto för fribetäckning kunde jag kalla tillbaka honom från stoet direkt, även första minutrarna.
När han blev för påflugen kallade jag honom till mig så stoet fick vara ifred. Det var första gången han (mig veterligt) betäckte.

Med hingsthysteri menar jag att uppfattningen om hingstar är lite väl "alta det ör en hingst gå inte i närheten" eller att alla hingstar är vilddjur, vilket de inte är om de är uppfostrade.

Visst är det bra att det finns valacker, för hingstar är inte lä,pliga ridskole/nybörjar-hästar direkt. Men det behöver itne innebära att alla hingstar ska snöpas direkt.

Min hingst äldre hingst är uppfostrad av travgubbar. När han kom till mig var han lite väl skvättig av sig och osäker på sig själv, hade ingen trygg punkt i livet, när jag frågade efter ledarskapet och bevisade att jag var värdig kastade han lättat över ledarskapet till mig. Givetvis krävs det kunskap för att uppnå en sådan sak, inget för den som just börjat med hästar.

Jag har omuppfostrat min nu 19 åriga hingst, han behövde det verkligen.
Jag har även uppfostrat min 3 åring som är mycket trevlig till psyket. En av de finaste unghingstar jag hållt på med. Ett resultat av föräldrarnas temprament (vilket var en stor del av valet av föräldrar) och en uppväxt där jag sett till att hantera honom efter NH-tankar.
Trotts att jag inte haft möjlighet att hålla på med honom så mycket jag ville, så har han blivit fin, och alltid fått lovord från de stallägare han stått hos, som till en början varit en aningens skeptiska till att ha hingst i stallet, men deras erfarenhet av att ha haft honom uppstallad har vänt på deras åsikter om hingstar.

Han hade en hingstig period just när han flyttade till sitt nya stall, troligast en kombination av att han fått stå brevid sin pappa en hel vecka (de gillar inte varandra) och att han kom ner till våren.
Perioden har gått över och även om han småpratar så är han sitt fina jag igen.

Utöver dom har jag även jobbat på stuterier och andra stall där jag hanterat hingstar.

Att ha hingstar tillsammans går, det kräver bara rätt temprament, uppfostran och att de gått tillsammans med hingstar under sitt liv. Samt valet av vilka hingstar man har tillsammans. Båda bör ju itne vara extremt dominanta.
Min gammelhingst behöver en dominant valack om han ska gå med andra hästar. Han kan inte gå med andra hingstar.
Medans min unghingst på 3 år är väl lämpad att gå med andra hästar och en bra extrapappa till unghingstar.

Över lag tycker jag att så länge man håller avstång till andra hästar med en hingst som är uppfostrad så går saker bättre.

Därmed inte sagt att en hingst skall hanteras av en nybörjare utan tillsyn.

En unghingst på 3 ska kunna gå med andra, i den åldern brukar det inte vara problem att gå med valacker om de är vana från början.

Hästar är inte helt vuxna förrän vid sju dvs även mentalt, tycker jag. Som vuxen kan den bli annorlunda med andra hästar, beroende på en massa faktorer, bla personlighet och omständigheter.

Att 3-åringen är "osams" med pappa är nog ett tecken på att den inte är så oskuldsfull, ur hästperspektiv! Den 3-åring jag rider bla står bredvid gamla pappa och han är nog den som bäst genomskådar denna lilla rara kille:D Nyligen fick pappa nog och tänkte ta saken i egna hovar och förklara att lillen nog borde ta och tänka på att flytta hemifrån:mad::cool:

Vi människor ser det inte lika väl, det är världens gulligaste lilla kille:love: och har varit hela tiden, men pappa ser ju på ett annat sätt hur han flyttar fram sina positioner i smyg......Det är en tuff liten häst, utan tvekan.

Om några år är det inte alls säkert att han (beroende på omständigheter bla vilka andra hingstar som finns då) kan gå med andra av hankön utan att vilja driva dem från gården:cool: Nu finns två hingstar som är äldre och har mer pondus, samt flera valacker som håller honom kort, då råder ett läge, om ett antal år kanske ett annat.

Man kan inte ta hingstar för givna, att de "är" på ett visst sätt alltid, det beror som sagt på.
Och jag pratar om förhållandet till andra hästar (och att det kan drabba andra hästägare) då i första hand, för hingstar har ständig koll på omgivningen dvs hästarna i omgivningen. I ett större stall med inackorderingar kan det bli synpunkter på en hingst som faktiskt skulle kunna ta sig in till valacker i hagen och slå ihjäl dem om "rätt" förutsättningar uppstår. Eller betäcker andras ston. :cool: Hur välhanterade de än är finns inte alltid människor på plats och det är därför många står instängda så mycket, vilket inte gör saken bättre......

När jag gick i skolan så åkte jag och min kompis utomlands i tre veckor på praktik på ett PRE-stall på Mallorca.

Där var det fler hingstar än ston som vi hanterade, det var bara en enda valack och han var valack för att han blev galen. (Menar galen, galen-galen. Han var jobbig som valack också, envisare än ett sto och kaxigare än en hingst! xD)

Vi hade inga problem alls att hantera hingstarna, vi jobbade med hingstar från ålder 2 till 16 år. Det var tydligt hur väluppfostrade de var, har aldrig mött lika väluppfostrade hästar.

Dessa blev hanterade ordentligt redan som små, det var tydligt, för man kunde leda hingstarna med slack på linan och hålla sig på en halvmeters avstånd utan att de ens tittade på de andra hingstarna. Var endast en hingst där som var pipig och visade upp sig, men han var också _väldigt_ hingstig. (T o m ägarinnan hade problem ibland.)

Tja, vad jag vill säga är väl att om du uppfostrar en häst väl, ska det inte spela någon roll om det är en hingst, sto eller valack. Visst kan det vara lite mer riskabelt med en hingst pga hormoner, men har den fått lära sig att inte hoppa på första bästa häst (attackera eller betäcka) så bör det inte vara problem.

Förstår inte allt tjafs om att "hingstar är livsfarliga att hantera". Allt handlar om uppfostran och hästvett. Klart att en hingst blir tokig om man från början har den ensam i en hage, ensam i stallet och endast hanterar den själv.

Oj, vad långt det blev. Hoppas det hjälper lite...

hur såg det ut på Mallorca då gick alla hingstar ensamma eller tillsammans?

jag håller med dig, för det är inte förrän man har en hingst som man verkligen inte kan slippa undan längre och måste ta tag i uppfostran.
men det menar jag att säkert många ston och valacker ofta får som de vill men det är inte förrän man har en hingst som det kan bli farligt på samma sätt iaf. såklart det kan bli farligt med valack och ston men en hingst har ju hormonerna med. och när det väl slår till så gäller det ju att man är konsekvent och redan har "satt" en ordentligt grund och regler.

"Förstår inte allt tjafs om att "hingstar är livsfarliga att hantera". Allt handlar om uppfostran och hästvett. Klart att en hingst blir tokig om man från början har den ensam i en hage, ensam i stallet och endast hanterar den själv."

texten ovan håller jag oxå med om fullständigt....

måste berätta en rolig sak.

min shettis hingst är ju inte mindre hingst än ett halvblod tex bara för att han är liten MEN han gick tillsammans med en nordsvensk valack på sitt förra ställe och tydligen så kunde han betäcka 2 ston i samma hage och de började aldrig bråka.

när det ena stoet brunstade så gick hingsten med henne och valacken med den andra stoet sen när de andra stoet började brunsta så bytta de kompis:) hihi tyckte de lät så himla bra...

men min hingst har ett enormt bra lynne med och valacken utgjorde väl inget hot.

men väldigt häftigt faktiskt....lr vad säger ni?

jag håller helt med dig igen..

det är jobbigt att höra alla som säger "när ska du kastera honom då" "vad ska du ha honom till, det är bäst du kasterar va",
"varför ska du ha honom som hingst? ska du visa honom"
" du ska väl visa honom annars ska du väl inte ha en hingst"
"en hingst mår jättedåligt av att vara hingst och aldrig få betäcka så det är bäst att du kasterar nu"
"om du kasterar nu så kommer han inte betäcka ston senare och om du ska sälja så vill ingen ha en valack som inte kan gå med ston" osv osv osv osv osv.....

någon mer med hingst/funderat ha kvar sin unghingst som hingst som fått höra detta?

rätt jobbigt i längden...

vadå jag vet väl inte när han ska kasteras eftersom jag vill sattsa på honom, man får väl se hur det funkar, att han inte kan gå med ston sen är ju inte precis en anledning att kastrera en lovande hingst.

och för den delen är det inte ens sant för det kvittar hur tidigt man kasterar dem för ibland kan de gå med ston och ibland inte.

Jag känner igen kommentarerna men eftersom russet blev godkänd i våras så kan jag lätt tysta såna kommentarer.
Tack och lov har ingen "med något vett i huvudet" ifrågasatt, det vill säga olika körtränare och andra experter har samtliga förstått vitsen med att behålla honom, på grund av modellen och psyket...Så :p Det är mest de där "lekmännen" som tror sej vara proffs och ha åsikter om alla andras hästhållning, som är dryga.
Svårare är det förstås om man vill stalla upp dem någonstans...och den oron som stallägare uttrycker kan jag också förstå.

Var jag du så skulle jag inte oroa mig för att köpa hingst, det går säker bra med gammelvalacken.

I hope so! Gammelhästen lär knappast sätta sig emot. Han var högre i rang än ett ponnysto vi hade, men betydligt lägre i rang när vi släppte ihop honom med en yngre valack. De gjorde aldrig upp på något sätt utan den yngre valacken tittade bara på den äldre och då gick han snällt undan. Tur det eftersom vår gamling behöver någon som inte låter honom äta upp allt käk :p

Det vi har gjort är att vi har fixat två rymliga hagar så att de kan gå och hälsa på varandra lite till en början innan vi testar att släppa ihop dem. Vi har också sett över staketen så att det är rejält osv.
Våran gamling skulle knappt behöva ett staket :p men vi har gått igenom och kollat och stabiliserat upp osv.

När det gäller eventuella uppstallningproblem är det inte aktuellt för oss då vi har eget stall som vi sköter själva

Nirak

Hingstar tillsammans finns f ö inte i naturen när de är vuxna. Då handlar det om vem av dem som får vara kvar med stona. Detta driver även en tamhingst. De kan stå ut med varandra när man har dem i samma stall och de är välhanterade, och vet vad som gäller, men släpp dem lösa utan människans närvaro så lär de förr eller senare göra upp om vem som ska flytta från gården:cool:

Nu har jag inte läst längre än hit än så länge, men reagerade på det här.

I Camargue i Tour du Valat har bedrivits många studier. Där har hästarna gått utan inblandning av människan, vilda sedan 70talet. Där undersökte man bland annat avelsframgången bland hingstar.

Man undersökte 11 hingstar födda mellan 1972 och 1977 och såg hur många föl de fick per hingst. 196 föl föddes melan 1974 och 1987, 32 var dödfödda eller dog snart efter födseln och räknades inte in i avelsframgången. Avelsframgången varierade mellan 0 och 32 föl per hingst, median 10. Hingstarna började betäcka/avla vid 3-9 års ålder, sju av hingstarna hade första fölet vid fem års ålder. Den äldsta hingsten i flocken var 18 i 1990 och fick fortfarande föl. Avelsframgången varierade mycket med ålder och var störst vid 6-9 års ålder för hingstarna.

Här är det intressanta! I flocken (bland hästarna på det 300 ha stora området) så fanns det SJU två-hingst-familjer. Där den mest dominanta av hingstarna får flest föl och där den dominanta hingsten ofta var lättare i vikt än den sub-dominanta.

Nu har jag bara kommit igenom två korta artiklar än så länge och har en fler väntande, däribland en som heter "Alliances and reproductive success in Camargue Stallions", vilken jag tror tar upp det här med två-hingst-familjer än mer.

Dessutom har man sett i andra studier (i Camargue) att ledarhingsten (en hästfamilj består ofta av hingsten, 2-4 ston och avkommor) ofta vandrar iväg till ungkarlsflocken (som ofta befinner sig i närheten) för att leka.

Något som också bör tas i beaktande är att vårt avelssystem mycket väl kan premiera galna hingstar, då en normal hingst knappast skulle bli upphetsad och springa fram och betäcka en träbock..... Vid fribetäckning ses också de hingstar som vill uppvakta sitt sto som något konstigt, nej, de ska springa fram och hoppa upp utan tillåtelse. (och nu lär jag bli påhoppad, fast av en helt annan anledning ;) )

Intressant info. Hör gärna fortsättningen sedan.

Nu hör det kanske inte till vanligheterna att hingsten rusar fram och hoppar på en träbock utan träning. Det vanligaste är väl att man lockar med brunstigt sto och /eller doften av brunstigt sto tills hingsten lärt sig vad som förväntas av honom.

F.ö ser jag gärna att hingsten uppvaktar vid fribetäckning.
Intressant är dock att min hingst mer än gärna myser med sitt sto. Han vill nafsa och pussas lite men stoet hon sade ifrån bestämt- hoppa upp och gör det du skall!

Han försökte f.ö mysa lite med bocken då han testade på den också.

Hej
Tänkte svara på trådskaparens fråga.
Jag har en hingst som är ett och ett halvt. Han går med tre valacker i åldrarna 14,12 & 5 år. Han kommer att gå i samma hage som valacker resten av sitt liv. Ston är inte välkommna hos oss för att det inte ska skapa oro i flocken och av praktiska skäl. Jag tänker inte så mycket på att min häst är higst. Han är uppvuxen i en stooor flock o funkar bra med vilka hästar som helst. Han ska så småningom bli avelshingst men om det inte funkar hemma i hagen så blir det kastrering. Jag vill inte ha hingst för hingstandet skull. Jag tänker mycket på att vara EXTREMT konsekvent i allt jag gör, jag ger aldrig!!! mat i handen. Ser alltid till att det finns eltråd runt stallet och hanterar honom med hjälm på när jag känner att det behövs. Använder mig mycket av min repgrimma också förstås:) Jag är noga med tonen mot honom o skriker o tjoar inte utan tar det lugnt o är åter igen konsekvent. Tänker också på att inte vara ensam om jag tror att han ska bråka mycket.

Min kille är en ängel som knatar rätt in i transporten o beter sig mycket väl men jag har alltid i tanken att han är hingst o att man får planera bort så många möjliga olyckor som möjligt.
/C

Fast väldigt få 1,5-åringar beter sig hingstigt, och det lilla de gör går inte att jämföra med en vuxen hingst.

Jag jobbade tidigare på halvblodsstuteri. Där sade erfareheten att alla var änglar (mer eller mindre, så klart) fram till våren/sommaren då de blev tre. Sedan fortsatte en del att vara änglar, andra bytte inriktning... :devil:

Fast väldigt få 1,5-åringar beter sig hingstigt, och det lilla de gör går inte att jämföra med en vuxen hingst.

Jag jobbade tidigare på halvblodsstuteri. Där sade erfareheten att alla var änglar (mer eller mindre, så klart) fram till våren/sommaren då de blev tre. Sedan fortsatte en del att vara änglar, andra bytte inriktning... :devil:

Precis!

Jag tänkte samma sak ang psychogrrls inlägg att visst så länge de unga håller sej på mattan kan de tolereras, det är väl ingen hemlighet att det det är så i naturen, det är när dom visar att dom har "ambitioner" som de motas bort.

Jag har samma erfarenhet ang ålder, en hingst är oftast en ängel upp till tre och vissa längre, dessutom.

Orkade först inte skriva det igen, men gör det ändå :angel: (fast jag tycker att jag tjatat och även andra har gjort det:)

Man kan inte säga hingst som hingst, åldern har enorm betydelse. samt personlighet.
Att unga hingstar kan tolereras är inte dugg konstigt:confused:

En äldre mycket försynt och lågmäld äldre hingst kan möjligen också tolereras (i naturen) men jag gissar att i såna (ovanliga) flockar finns det bakgrundsförklaringar som gör det möjligt.

Hingstiga vuxna (dvs inte unga) hingstar vill ha kontroll över sin flock. Det kommer att påverka hur hingsten är öht. genom uppfostran får man dem att lägga ner kontrollen när man hanterar och rider dem. Men i fritt tillstånd kommer det att finnas ändå. Därför kan inte vissa komma lösa bland "konkurrenter". Så enkelt är det. ( Medan vissa är så fega att de flyr in i stallet om de råkar komma lösa - vill INTE slåss, bara mucka när de är i trygghet:rofl:)

Tänkte kolla lite rent allmän med ni som har hingstar. Nåt speciellt att tänka på?
Jag är medveten om att hästar är individer osv men berätta gärna lite om er erfarenhet av hingstar, nåt speciellt man bör ha i åtanke osv.
Vi är vana med att hantera hästar osv men vore kul att höra lite erfarenheter från hingstägare! :)

Nirak

Det viktigaste som JAG tycker är nr man skaffar hingst är att ha en annan häst som den kan gå med. En annan sak är väl att hingstar ofta slår med frambenen så man kanske ska tänka på det.

Hej
Tänkte svara på trådskaparens fråga.
Jag har en hingst som är ett och ett halvt. Han går med tre valacker i åldrarna 14,12 & 5 år. Han kommer att gå i samma hage som valacker resten av sitt liv. Ston är inte välkommna hos oss för att det inte ska skapa oro i flocken och av praktiska skäl. Jag tänker inte så mycket på att min häst är higst. Han är uppvuxen i en stooor flock o funkar bra med vilka hästar som helst. Han ska så småningom bli avelshingst men om det inte funkar hemma i hagen så blir det kastrering. Jag vill inte ha hingst för hingstandet skull. Jag tänker mycket på att vara EXTREMT konsekvent i allt jag gör, jag ger aldrig!!! mat i handen. Ser alltid till att det finns eltråd runt stallet och hanterar honom med hjälm på när jag känner att det behövs. Använder mig mycket av min repgrimma också förstås:) Jag är noga med tonen mot honom o skriker o tjoar inte utan tar det lugnt o är åter igen konsekvent. Tänker också på att inte vara ensam om jag tror att han ska bråka mycket.

Min kille är en ängel som knatar rätt in i transporten o beter sig mycket väl men jag har alltid i tanken att han är hingst o att man får planera bort så många möjliga olyckor som möjligt.
/C

Din hingst är en bebis. Om två, tre, fyra år kommer du att se vem han verkligen är. Om du inte kastrerat innan vilket jag tycker du ska göra.

Och igen, man får inte blanda ihop väluppfostrat beteende (som är en självklarhet) med vad hingsten ev kan hitta på lös tillsammans med andra hästar:cool: Alltså den fulllvuxna hingsten, inte en bebis.

Det kan man fråga sig ;)

Nej, men det var 11 hingstar som överlevde alla år som studien pågick (från födsel till 11 års ålder) och det var därför bara dessa som gjordes statistik på. Det fanns dock fler hingstar i flocken/på området, som dock dog eller togs ur flocken innan de uppnått 11 års ålder.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
606
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025