Sv: Ni som har hingst!
Givetvis påverkas en hingst av andra hästar, men en uppfostrad hingst vet att bland människor är det arbete och uppförande som gäller.
Ja, de är svårare, men de är inte monster som många får dom att framstå som.
En ouppfostrad hingst är bland det farligaste som finns.
När min äldre hingst släpptes ihop med mitt sto för fribetäckning kunde jag kalla tillbaka honom från stoet direkt, även första minutrarna.
När han blev för påflugen kallade jag honom till mig så stoet fick vara ifred. Det var första gången han (mig veterligt) betäckte.
Med hingsthysteri menar jag att uppfattningen om hingstar är lite väl "alta det ör en hingst gå inte i närheten" eller att alla hingstar är vilddjur, vilket de inte är om de är uppfostrade.
Visst är det bra att det finns valacker, för hingstar är inte lä,pliga ridskole/nybörjar-hästar direkt. Men det behöver itne innebära att alla hingstar ska snöpas direkt.
Min hingst äldre hingst är uppfostrad av travgubbar. När han kom till mig var han lite väl skvättig av sig och osäker på sig själv, hade ingen trygg punkt i livet, när jag frågade efter ledarskapet och bevisade att jag var värdig kastade han lättat över ledarskapet till mig. Givetvis krävs det kunskap för att uppnå en sådan sak, inget för den som just börjat med hästar.
Jag har omuppfostrat min nu 19 åriga hingst, han behövde det verkligen.
Jag har även uppfostrat min 3 åring som är mycket trevlig till psyket. En av de finaste unghingstar jag hållt på med. Ett resultat av föräldrarnas temprament (vilket var en stor del av valet av föräldrar) och en uppväxt där jag sett till att hantera honom efter NH-tankar.
Trotts att jag inte haft möjlighet att hålla på med honom så mycket jag ville, så har han blivit fin, och alltid fått lovord från de stallägare han stått hos, som till en början varit en aningens skeptiska till att ha hingst i stallet, men deras erfarenhet av att ha haft honom uppstallad har vänt på deras åsikter om hingstar.
Han hade en hingstig period just när han flyttade till sitt nya stall, troligast en kombination av att han fått stå brevid sin pappa en hel vecka (de gillar inte varandra) och att han kom ner till våren.
Perioden har gått över och även om han småpratar så är han sitt fina jag igen.
Utöver dom har jag även jobbat på stuterier och andra stall där jag hanterat hingstar.
Att ha hingstar tillsammans går, det kräver bara rätt temprament, uppfostran och att de gått tillsammans med hingstar under sitt liv. Samt valet av vilka hingstar man har tillsammans. Båda bör ju itne vara extremt dominanta.
Min gammelhingst behöver en dominant valack om han ska gå med andra hästar. Han kan inte gå med andra hingstar.
Medans min unghingst på 3 år är väl lämpad att gå med andra hästar och en bra extrapappa till unghingstar.
Över lag tycker jag att så länge man håller avstång till andra hästar med en hingst som är uppfostrad så går saker bättre.
Därmed inte sagt att en hingst skall hanteras av en nybörjare utan tillsyn.
En unghingst på 3 ska kunna gå med andra, i den åldern brukar det inte vara problem att gå med valacker om de är vana från början.
Hästar är inte helt vuxna förrän vid sju dvs även mentalt, tycker jag. Som vuxen kan den bli annorlunda med andra hästar, beroende på en massa faktorer, bla personlighet och omständigheter.
Att 3-åringen är "osams" med pappa är nog ett tecken på att den inte är så oskuldsfull, ur hästperspektiv! Den 3-åring jag rider bla står bredvid gamla pappa och han är nog den som bäst genomskådar denna lilla rara kille
Nyligen fick pappa nog och tänkte ta saken i egna hovar och förklara att lillen nog borde ta och tänka på att flytta hemifrån
Vi människor ser det inte lika väl, det är världens gulligaste lilla kille
och har varit hela tiden, men pappa ser ju på ett annat sätt hur han flyttar fram sina positioner i smyg......Det är en tuff liten häst, utan tvekan.
Om några år är det inte alls säkert att han (beroende på omständigheter bla vilka andra hingstar som finns då) kan gå med andra av hankön utan att vilja driva dem från gården
Nu finns två hingstar som är äldre och har mer pondus, samt flera valacker som håller honom kort, då råder ett läge, om ett antal år kanske ett annat.
Man kan inte ta hingstar för givna, att de "är" på ett visst sätt alltid, det beror som sagt på.
Och jag pratar om förhållandet till andra hästar (och att det kan drabba andra hästägare) då i första hand, för hingstar har ständig koll på omgivningen dvs hästarna i omgivningen. I ett större stall med inackorderingar kan det bli synpunkter på en hingst som faktiskt skulle kunna ta sig in till valacker i hagen och slå ihjäl dem om "rätt" förutsättningar uppstår. Eller betäcker andras ston.
Hur välhanterade de än är finns inte alltid människor på plats och det är därför många står instängda så mycket, vilket inte gör saken bättre......