ni som har böckmann

Sv: ni som har böckmann

Sadelskåp har jag inte så gärna, de tar så mycket plats och är både tunga och svårstädade. Har hanterat många sadelskåp i olika former när jag packat lastbilarna för meeting på jobb. Men ska man iväg en längre tid är de ju smidiga på det sättet att man har allt på samma plats och slipper packa ur transporten. Jag lullar dock bara runt på lokala tävlingar och har max två timmar till 90% av alla tävlings platser i Skåne :p.

Det går säkert att få vad som helst, men nu handlade den här tråden om Böckmann och där ser sadelkammarlösningen ut så att den stjäl plats från hästen.

Kan man få böckmann med sadelkammaren på höger sida tro? Eftersom jag har hästen på höger sida så vill jag inte gärna gå in på höger sida av risk för att få ett knä i huvet osv.

Funderar jätte mycket nu, vill helst ha frontutlastning ju pga att få in luft i släpet på tävling och hästen älskar att kunna sticka ut huvudet och ha koll på allting utanför.
Men samtidigt är det lockande med sadelkammare och att köra 2 hästar.

Kanske man ska köpa en extra bred kylinge boggie med frontutlastning, tonad övre lucka, göra skötardörren större och ha fautras sadelkammare där och sen thules easy lock bommar bak. Tror ni det kan fungera ?

Kanske man ska köpa en extra bred kylinge boggie med frontutlastning, tonad övre lucka, göra skötardörren större och ha fautras sadelkammare där och sen thules easy lock bommar bak. Tror ni det kan fungera ?

Äsch köp dig ett sprillans Thule så kan du ju få både dina bakbommar, fronturlastningen, sadelkammare och kunna lasta två hästar :)

Jag har haft både sadelkammare inuti transporten, utanpå transporten och förvarat sakerna i bilen, och känner ärligt talat att det inte spelar någon roll. Är man på tävling parkerar ändå någon så nära att man inte kommer in med hästen emellan utan får be någon hålla eller hänga fram sadeln innan jag lastar ur.

Mina tidigare hästar har stått snällt bundna i bak, men den här vägrar och hatar tryck i nacken- drar tills det går sönder.

Som van ensamåkare (körde tom själv sista året jag tävlade ponny) med bil som går att rengöra så känner jag spontant att sadelkammare inte spelar nån som helst roll.

Jag har haft både sadelkammare inuti transporten, utanpå transporten och förvarat sakerna i bilen, och känner ärligt talat att det inte spelar någon roll. Är man på tävling parkerar ändå någon så nära att man inte kommer in med hästen emellan utan får be någon hålla eller hänga fram sadeln innan jag lastar ur.

Mina tidigare hästar har stått snällt bundna i bak, men den här vägrar och hatar tryck i nacken- drar tills det går sönder.

Som van ensamåkare (körde tom själv sista året jag tävlade ponny) med bil som går att rengöra så känner jag spontant att sadelkammare inte spelar nån som helst roll.

Å jag vill aldrig mer vara utan sadelkammare!
Trots att jag bara har en liten pluttig framtill.
Gud så skönt det är att slippa svettig och lerig utrustning efter träning/tävling i bilen som luktar pyton och är blött å skitigt överallt.
Jag har dessutom satt upp sadelhängare på transportväggen som är vikbar så jag hänger fram allt innan jag lastar ur.

ja då jag också åker mycket själv så kommer jag fortsätta att lägga fram allt före jag lastar ur. men att slippa hår, svett och grus i bilen så vill jag gärna ha sadelskåp. har ingen egen bil och är jag tar e kort så kommer jag köra mer med ngn av de finare bilarna då de får dra mer. =dödsstraff om det finns hästlukt i bilen

det blev ett böckmann ^_^ ett begagnat top master utan sadelkammare. = 2 skötardörrar och massvis med plats framför bommen :love:
får inte lasta 2 hästar i nuläget, får inte ens köra det i nuläget XD. 2400 i totalvikt och 1360 i max last så får ta E kort och behöver jag ha 2 hästar i framtiden med mig så får vi ha det i åtanke när vi ska köpa ny bil.
1383015_10151893052543847_1466756364_n.jpg

Senast ändrad:

Fint! Hoppas du blir nöjd med det. :)

Min har också 2400 totaltvikt med 1400 lastvikt, så kan köra två väldigt stora hästar om jag vill.

hoppas verkligen att hästen tycker om det också :D, ska bara försöka byta bakbommarna utan att ha i sönder släpet för mycket ^_^.

Sadelkammaren i mitt släp har jag märkt är bra till mer än att förvara utrustningen i! Perfekt när man kör sto och föl eller unghäst, då behöver man inte trycka in någon halm framför bommen! :)

Finns att köpa sadelkammare löst ^_^ har redan kollat upp det :D.
Så när jag har pengar till det blir det kanske en sån, eller ett sadelskåp, går ju att ha framför bommarna också :)

Vill du ha det får du komma och hämta det själv :p

Rampen behöver bytas och Thule bommarna snor jag till böckmann släpet :p

Äsch det orkar jag inte, det är ju så jävla långt!
Annars hade det varit perfekt till mitt ponnyskrälle.

Är väll alltid trevligt med en åktur ner till Skåne :p, och sen ligga i 80kmh 60mil tillbaka..

Min sambo som bara har den hästerfarenhet han fått sedan vi blev ihop hade en bra åsikt när det gäller stallskåp! Något jag inte alls tänkt på!

Han sa "va ska man ha ett löst skåp i hästsläpet, hästen kommer ju att bli knockad om något händer och skåpet flyger iväg!"

Måste ju erkänna att han har en poäng där! O_o

Är väll alltid trevligt med en åktur ner till Skåne :p, och sen ligga i 80kmh 60mil tillbaka..

60 mil räcker ju inte :(

Å jag har gjort den resan med släp några ggr nu och jag ska aldrig mer köra släp till/från skåne!
Det är bara hemskt hemskt hemskt!
Man hinner dö minst 711 ggr.
Nästa gång jag ska ha en häst får den bo som längst ifrån i grannbyn, annars är jag hellre hästlös :p

Liknande trådar

Utrustning har ni gjort det? hur blev det? har köpt ett släp med hemska bakbommar, dvs böckmann från 99 :p. har hela tiden tänkt byta bakbommar...
Svar
11
· Visningar
2 957
Senast: Buck
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 839
Senast: Bluefish
·
Utrustning Är på gång att byta ut min älskade Reko boogie mot en lite större ,då senaste hästen behöver det! Har tittat på Thule Royal som verkar...
Svar
13
· Visningar
1 450
Utrustning Just nu står jag i valet och kvalet mellan några släp, som ligger i samma prisklass. Thule Horseline - ny 07:a. Hård mellanvägg (vill...
2
Svar
28
· Visningar
3 291
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar