ni som har böckmann

Sv: ni som har böckmann

Jag är emot att tävla med djur så gör inte det längre, men att stå ute på en tävlingsplats en hel dag i ösregn...
Hur kan det vara kul? Usch det är ju rena tortyren för alla involverade. :p Hade aldrig åkt på utomhus träning i ösregn heller så för mig är det ett icke-problem.

Men kan förstå att du vill ha sadelkammare om du ofta är ute och tävlar i skitväder.

Själv hade jag dock ändå inte behövt det, allt får ju plats i bagaget! Så hade valt bort det även om jag regelbundet hade problem med blöt och lerig utrustning. Föredrar den extra platsen. :)

Senast ändrad:

Det behöver inte regna alls för att det ska vara blött?
DU kan det ja, men som sagt att inte förstå att andra tycker det är 1000 gånger bättre med ett särskilt utrymme med hängare ter sig lite märkligt i mina ögon.

Jag skrev ju tvärtom att jag visst kan förstå att du vill ha det om du rider mkt på leriga banor, men JAG hade ändå inte valt det om jag så red i regn varenda dag.

Jag tycker som sagt att utrymmet är viktigare än sadelkammaren och att det går bra utan.

Du håller inte med och det är helt okej att du värderar sadelkammare framför mer plats.

Men jag har rätt att säga att jag tycker det är bäst att inte ha det.
:)

ok alla tycker olika så kapa inte min tråd ^_^.

funderar på om det kan vara motiverat att spana in sig på en Duo R istället för C bara för att få sadelkammare och 18extra centimeter.
jag har ju överlevt med utrymmet framför bommen i kylinge kärran, och ringo stars är nästan överdrivet stort t ex :p.
funderar på alltså på om det blir för trångt med sadelkammaren i c

Det går att få både garderob, sadelkammare och bra med plats för hästen. Om man väljer rätt transport.

Varför tumma på något, om man har behov av det?

Själv har jag svårt att tänka mig en bekväm tillvaro utan sadelkammare. Underbart att slippa ha grejor i bilen, oavsett om de är skitiga eller rena.

Min transport var åtminstone när vi köpte det både längre, bredare, högre och har mer plats framför bommen än tex bojs största så plats är liksom inget problem, trots stor sadelkammare.

Tummen upp för det. Låter vansinnigt att behöva välja mellan utrymme eller sadelkammare!

Allt beror ju på vad man har att välja på. Vissa prioriterar saker som gör att de inte kan få alla de grejor jag prioriterar.

ok alla tycker olika så kapa inte min tråd ^_^.

funderar på om det kan vara motiverat att spana in sig på en Duo R istället för C bara för att få sadelkammare och 18extra centimeter.
jag har ju överlevt med utrymmet framför bommen i kylinge kärran, och ringo stars är nästan överdrivet stort t ex :p.
funderar på alltså på om det blir för trångt med sadelkammaren i c

Nu kom jag inte ihåg om du hade 2 hästar som skulle åka i transporten eller bara en, men om du bara har en häst är ju det ett alternativ att ha ett mobilt sadelskåp på andra sidan hästen! Det brukar vi ha, tycker de funkar super bra och man slipper ha alla grejer i bilen och man har ändå gott om plats där fram! :)

Min transport är inte någon liten skittransport, den är en extra stor med båda extra längd, bredd och takhöjd.

Det är väl helt solklart att det blir mer plats utan sadelkammare?? För att få det utrymmet den har nu OCH sadelkammare så skulle transporten behöva vara mkt längre.

Vilken Böckmann är det du har Equilina? Ingen av de modeller som fanns när jag köpte min var så långa att jag hade kunnat välja lika mkt plats och samtidigt ha sadelkammare. Har det kommit någon ny nu som är så stor?

Men tycker inte det här är något att diskutera, vi har olika prioriteringar helt enkelt.

Jag har ingen böckmann. Och ja självklart är den längre än en transport utan sadelkammare?! Det är ju inte så att man monterar sadelkammaren inne i en befintlig transport ;)

Pja, jag behöver inte tumma på något iaf, varken plats för hästar eller ren bil. Så jag vet inte vad du menar med att vi prioriterar olika.

Senast ändrad:

Men den här tråden handlar om Böckmann.

Nej den hade inte blivit längre, det blir en stor bula in mot hästen och därför valde jag bort det. Utvändigt har min exakt samma mått som de har om man väljer att ha sadelkammaren.

Nu kom jag inte ihåg om du hade 2 hästar som skulle åka i transporten eller bara en, men om du bara har en häst är ju det ett alternativ att ha ett mobilt sadelskåp på andra sidan hästen! Det brukar vi ha, tycker de funkar super bra och man slipper ha alla grejer i bilen och man har ändå gott om plats där fram! :)

Så har jag också funderat på (även om sadelskåp tyvärr inte är billiga).
Hur lastsäkrar du skåpet?

Jag håller helt med att OM man väljer Böckmann så får man välja bort sadelkammare OM man vill ha plats fram. Men väljer man något annat kan man få både och.

Jag har idag vart och kikat och klämt och kännt på mitt nya böckmann duo c, som kommer ut på vägarna om en vecka (väntar på skyltar).
Sååå himla trevligt släp, stabilt och rymligt, vettiga säkerhetslösningar, mycket nöjd.

Det går att få både garderob, sadelkammare och bra med plats för hästen. Om man väljer rätt transport.

Varför tumma på något, om man har behov av det?

Själv har jag svårt att tänka mig en bekväm tillvaro utan sadelkammare. Underbart att slippa ha grejor i bilen, oavsett om de är skitiga eller rena.

Håller med... man kan få både och om man väljer en annan transport ;)

Så har jag också funderat på (även om sadelskåp tyvärr inte är billiga).
Hur lastsäkrar du skåpet?

Ja, dom är ju rätt dyra men så värt att ha ett faktiskt! Hade världens tur som fick mitt skåp helt gratis av mammas jobbarkompis som skulle sluta rida! (hon hade nog ingen koll på hur mycket pengar man kunde få för de begagnat ;) )

Men vi har spänt fast de med spännband lite varstans, har funkat super, flyttar sig inte en millimeter under körning och hästarna verkar inte störas över att det står där heller faktiskt!

Mestadels en häst men åt gången, men den ska absolut klara 2 st i max lastvikten om jag nu köper en ny. Så man kan om man vill :p
Men om jag hade kört 2 hästar ofta till tävling så hade jag nog velat ha helt fritt fram, men som det är nu med en bredåkare och en som bara åker på högersidan då ser jag inte sadelkammaren som ngt problem. Fast sen har jag bara sett böckmann Comfort i verkligheten, och den hade gott om plats när det bara var en häst i.

Liknande trådar

Utrustning har ni gjort det? hur blev det? har köpt ett släp med hemska bakbommar, dvs böckmann från 99 :p. har hela tiden tänkt byta bakbommar...
Svar
11
· Visningar
2 957
Senast: Buck
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 839
Senast: Bluefish
·
Utrustning Är på gång att byta ut min älskade Reko boogie mot en lite större ,då senaste hästen behöver det! Har tittat på Thule Royal som verkar...
Svar
13
· Visningar
1 450
Utrustning Just nu står jag i valet och kvalet mellan några släp, som ligger i samma prisklass. Thule Horseline - ny 07:a. Hård mellanvägg (vill...
2
Svar
28
· Visningar
3 291
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar