ni som har böckmann

Buck

Trådstartare
vad är bra/dåligt med era släp? är det för trångt mellan frambommen och sadelkammaren eller är det fullt möjligt att klä på en häst som samtidigt försöker klia sig på allt och alla :p?

är eventuellt på väg att skaffa ett duo C släp, blir det litet med 2 hästar i eller spelar de 18cm i duo R stor skillnad?

ventilation?

och är bakbommarna så hemska som de ser ut? hade helst haft de nya mms bommarna eller bytt till thules. men är ju ingen plyfa att fästa dem i mellanväggen så det blir ju jobbigare då :/.

skriv vad ni tycker om era släp helt enkelt, övertyga mig om att de är bra ^_^. hade helst köpt ett star trailer men kan ju köpa ett nytt böckmann för mindre än vad ringo och xr3000 kostar begagnat.

Sv: ni som har böckmann

Vi har en böckmann duo R och den är helt super!! :D Vi har dock inte med sadelkammare då vi tyckte att det skulle bli alldeles för trångt att ha det när man ska köra storhästar. Inte mycket plats man har att stå och tränsa och greja på. Tror inte att det gör jätte mycket om man har den lilla extra "bubblan" där fram men vi tycker det har vart skönt då det blir lite mer plats och släpet upplevs rymligare!

Bommarna har funkat super för oss, vi har haft både snälla hästar och såna som är lite jobbigare att lasta men det går snabbt att kroka på bommarna ändå!
Vi har köpt en lång bom till extra eftersom en av mina hästar gärna vill åka brett.

Ventilationen är super, fönstren kan man öppna lite hur man vill, helt öppna, stängda eller helt enkelt ha dem snett åt alla möjliga håll.

Sen går den jätte bra på vägen efter bilen, och kvalitén på alla saker har vart jätte bra! Nu har vi haft vårt släp i snart 10 år och vi är fortfarande lika nöjda! Kan varmt rekommendera Böckmann! :)

Finns som tillval och den enligt säljaren så har denna en sadelkammare :).

Såg nu att det var något nytt bomsystem på de nya böckmann, vi har ju den gamla modellen och då har ju bara bommen en krok som man krokar i, så det nya systemet vet jag inte riktigt hur det fungerar, verkar ju lite krångligare om man behöver vara snabb! ;) Du får bara köra snälla hästar i den :p

Fungerar som star trailers tror jag och de är väldigt snabba och enkla.

Väldigt nöjd med min, den är stor, ljus och rymlig på alla håll. Är en extra stor modell (Big Champion) och jag valde att inte ha sadelkammare för att ge extra utrymme åt min stora häst (som tidigare var svårlastad).

Har aldrig riktigt förstått poängen med att ha sadelkammare, mina sadlar och grejer åker alltid i baksätet.

Jag har Böckman Comfort och är så nöjd. :) Den har sadelkammare men jag upplever inte den som trång utan kan lätt tränsa och annat fixande i den. Den ligger stadigt på vägen och jag gillar den mjuka mellanväggen. Jag skulle inte köpa en transport utan sadelkammare men smaken och behoven är olika.

Jag har en Böckmann Duo GP utan sadelkammare från 2008.
Jag är supernöjd med vagnen som jag haft i drygt 2 år. Ligger jättebra efter olika bilar, storhästen som vill åka lite bredare kan lätt bredda benen tack vare den mjuka mellanväggen.
Nackdelen är att jag har de gamla bommarna med krokar, de som är i nyare vagnar är helt klart bättre.
En rejäl och tålig vagn för pengarna. Hade jag varit rik som ett troll hade jag valt annat märke men nu fick jag mycket vagn för pengarna.

Har aldrig riktigt förstått poängen med att ha sadelkammare, mina sadlar och grejer åker alltid i baksätet.

För att man jobbar på ett ställe där hästlukt inte funkar och ibland har passagerare med sig till tävling + hund i bagaget. Fruktansvärt skönt att slippa lukt, hår och kladd inne i bilen! Dessutom kan allt hänga snyggt och prydligt, även när man kör med två hästar.
Förstår inte de om INTE vill ha sadelkammare ;)

Köpte ny Duo R förra året och jag och hästen älskar den! Han åker jättebra i den utan skrap eller protester (som förekom innan)

Min har ju sadelkammare och min häst tycker det är lite läskigt när jag böjer mig ner under bommen under lastning. Nu kan jag ta loss frambommen framför sadelkammaren och slipper ducka och hästen slipper bli rädd för det.
Han kommer ju inte längre eftersom sadelkammaren är i vägen så det fungerar super för oss.

Sedan är det stort och ljust och ligger jättebra på vägen. Bakbommen har nya fästena och de går jättelätt att sätta på bakom hästen. De gamla med krokar gillade jag inte riktigt då jag har sett hästar backa och lyfta upp bommen.

Min utrustning är ren när jag åker och smutsig/svettig när jag åker hem ;). Har varit utan sadelkammare innan men tycker den är guld värd nu. Har bilbarnstol i baksätet och hundbur i bakluckan.

kl har ingen sadelkammare nu och känner ett starkt behov av det :p, inte för att min bil är någorlunda ren i första laget. men hade varit trevligt att ha all last utrustning i släpet hela tiden, och sen bara ösa in sadel och träns när man ska iväg ^_^. så man slipper packa in och ur 100 olika saker varje gång man ska bort :D

Så praktiskt. Min blir både svettig, hårig, lerig och nerdreglad efter en tävling/träning, men det är kanske ovanligt?

Min brukar inte lukta eller vara särskilt smutsig efteråt heller, men är noga med att hästarna skall vara rena och snygga om vi skall iväg så då är det begränsad hur smutsig utrustningen kan bli. På sin höjd lite hår i fällningstider men de är ju bara att borsta bort (har läderklädsel). Kanske lite sand på skydd/lindor men det lägger jag i en påse i bagaget, inte inne i bilen. Är bara sadeln och träns/kandar som ligger på sätet och jag har aldrig lyckats få lera på sadeln. Betten torkar jag av så de är inte dreggliga.

Så nej, har aldrig saknat sadelkammare faktisk. Har mkt hellre extra utrymme i transporten. :)

Senast ändrad:

Min brukar inte lukta eller vara särskilt smutsig efteråt heller

Det är stor skillnad på att inte vara särskilt smutsig och inte vara smutsig eller lukta alls :)
Jag är också mycket noga med att allt är rent när vi åker, men är det blött ute blir ALLT lerigt och få tävlingsplatser har tre ridhus så man inte behöver vara ute alls.

Jag åker bara till träning (i ridhus) och skulle aldrig få för mig att tävla i ösregn. ;)

Vi har väldigt olika behov du och jag. Blir inte många tävlingar på ett år om man skulle stryka sig varje gång det regnar eller är lerigt ute O_o
Sak samma, vi är långt off topic. Jag tyckte bara det lät konstigt att du inte kan förstå att man gärna vill ha sadelkammare bara för att DU inte har något behov av det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning har ni gjort det? hur blev det? har köpt ett släp med hemska bakbommar, dvs böckmann från 99 :p. har hela tiden tänkt byta bakbommar...
Svar
11
· Visningar
2 957
Senast: Buck
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 839
Senast: Bluefish
·
Utrustning Är på gång att byta ut min älskade Reko boogie mot en lite större ,då senaste hästen behöver det! Har tittat på Thule Royal som verkar...
Svar
13
· Visningar
1 450
Utrustning Just nu står jag i valet och kvalet mellan några släp, som ligger i samma prisklass. Thule Horseline - ny 07:a. Hård mellanvägg (vill...
2
Svar
28
· Visningar
3 291
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar