Ni som har blivande 1-åringar...

bambi82

Trådstartare
Vad har ni planerat för dem till våren, lösdrift, box och jämnåriga kompisar att leka med på dagarna eller box och bara gamlingar som sällskap i hagen? Har funderat lite över det här å bestämt att min bebis (hingst) ska gå på lösdrift med kompisar till våren! Har ju en egen så det blir inga större problem. Tror att det är det absolut bästa för honom, vad tycker ni för och nackdelar?

Sv: Ni som har blivande 1-åringar...

Jag tycker själv att det är bäst för så pass unga hästar att gå på lösdrift men min egen kommer inte att göra det. Han kommer att vara ute varje dag i hagen med ponnyer och stora hästar sen blir det bete till sommaren. Vi har alltid haft travfölen på lösdrift och det har ju fungerat hyffsat bra.

Min pojke kommer att vara på lösdrift med ett jämnårigt föl. Tar hem honom snart, och släpper ut dem tillsammans. Jag tycker att det är viktigt att han får vara ute så mycket som möjligt och leka med ett annat föl i hans ålder.

Hade helst haft min dam på lösdrift men då jag inte kan ta hem henne till mej förrän till hösten får hon tillbringa nätterna i box fram till sommaren.

Hon har en jämnnårig kompis och tre äldre damer att gå med. I vår blir det förhoppningsvis två små föl så då har hon tre kompisar att busa med. :) :)

När jag tar hem henne till mej blir det lösdrift men en kompis, vet inte vad det blri för kompis, återstår att se men den blir vuxen iaf. Hade gärna köpt ytterligare en bebis som leksällskap men det får vänta ett litet tag iaf, dkostar ju en del och man ska ha tiden till det.

Tycker att lösdrift är ett bra alternativ, men det kan vara svårt att få tag i bra lösdrift, om man inte har egen. Har sätt många skräckexempel, där det inte finns ligghall etc. Min lilla halvblodstjej kommer dock bo inne i box, men gå ut i stor hage med två ett år äldre ston, storasyster och lilla russet. De går ihop nu med, funkar väldigt bra, tror att avväningen kommer gå som en dans.

Min ska ut på lösdrift nu när hon avvants och ska gå där fram till betet nästa sommar. Det blir en blandad grupp med ett föl, en ettåring och en del äldre.
Jag vill hon ska röra sig så mycket som möjligt och senaste forskningen visar att föl/åringar som går på lösdrift blir starkare och friskare än de som står mkt i box. Hon kommer att ha ligghall (förstås! - det måste man ha enligt svensk djurskyddslag om de går ute mer än tolv timmar/dygn) fri tillgång till hösilage och bindas upp en gång om dagen då hon får havre + grön Krafft Pluss.

Mitt hingstföl kommer att gå här hemma i en flcok på 6 hästar. Utevistelse minst 12 timmar/dag och inne i box på natten.
Han är nu 6 månader och vi ska prova släpp ihop flocken imorgon. OM det skulle visa sig att det ej fungerar så måste jag föröka hitta nångon lösdrift alt uppstallning till honom med jämnåriga hingstar.

Till sommaren blir det hingstbete och sedan blir han valack innan han komemr hem på hösten.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar