Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Helt sjukt :D Välkommen till ett villaområde i Sthlm :D Vi undrar om föräldrarna jobbar dygnet runt eftersom att de aldrig verkar vilja ha hemma sina barn.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Har du aldrig semester själv?

Våra barn måste inte vara borta. Vi har alltid en plats öppen. Fast på annat ställe.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Har du aldrig semester själv?

Våra barn måste inte vara borta. Vi har alltid en plats öppen. Fast på annat ställe.

Jag tar ut min lediga tid löpande hela året för att just kunna vara hemma mer med barnen i vardagen :idea: Så, nej, jag har ingen lång sommarsemester. Men det gör inget- på sommaren är det ju långa mysiga kvällar :love:

"På ett annat ställe" i en liten håla är liksom ett par mil bortom cykelavstånd för oss så det funkar inte. Jag antar att det är tätare mellan förskolorna i Sthlm :D
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Helt sjukt :D Välkommen till ett villaområde i Sthlm :D Vi undrar om föräldrarna jobbar dygnet runt eftersom att de aldrig verkar vilja ha hemma sina barn.

Ja alltså.

Jag och sambon fick fundera ORDENTLIGT på små- kontra storstad nyligen då jag fick ett intressant (heltids-)jobberbjudande i Göteborg.

Med storstadsarbetstider och RESETIDER så hamnade man ju i en hopplös situation om man ville bo barnvänligt utanför stan. Dvs man var tvungen att ha dagistider typ 7-18.30 :eek:

Enda sättet att hinna se barnen öht var att bo mitt i centrum vid jobben. Där en liten lgh motsvarande den vi har nu skulle få en månadskostnad på 15-20000. Och så skulle man inte kunna släppa ut barnen :crazy:

Här i stan där husen kostar 250-900000 och det finns tomma billiga hyreslägenheter har väl folk råd att bara vara hemma eller hobbyjobba lite på halvtid, typ.

Med "folk" - läs "mammor" :mad:
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Ptja finns en handfull med 5 minuters gångväg... Så vi får ihop en lagom grupp på kanske 10 barn under sommaren (som dock växlar mellan veckorna eftersom att vissa har semester tidigt och en del sent)

Ah, då förstår jag. Jag förstår att du lägger det över året för att minska timmarna. Smart faktiskt...
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Det ska jag tänka på när jag skaffar barn :D Jag börjar redan planera vart vi ska köpa lägenhet för att komma till en bra förskola :p Men små- kontra storstad är också bra... Ena kommer från småstad och andra storstad, så vi skulle kunna välja...
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Vi har nog varit någon minut sen på morgonen men aldrig någonsin varit försenade att hämta dem (förutom den sista dagen på inskolningen när barnen skulle vara där mellan 9-16- sambon skulle lämna så ajg fick sovmorgon- på förskolan blev hämtningstiden ändrad till 14 så han la en lapp på köksbordet- kl.14.30 blev jag väckt av en snorarg sambo som blivit hemringd från förskolan då ingen (jag:o) hämtat barnen. jag insåg då att jag nog hade lite sömnbehov att ta igen eftersom jag fortfarande sov kl. 14.30.......

Dvs. lämnar jag barnet 8.00 så kommer jag 7.45. Hämtar jag 16.00 så är jag därifrån 16.15 och det är de faktiska tiderna som ska stå på barnens schema. dvs 7.45-16.16. Men de flesta föräldrar skriver fortfarande 8-16 trots att vi försöker att förklara och förklara. Jag tycker faktiskt inte att det är så svårt att förstå :o

jag har faktiskt svårt att förstå stycket ovan (även fast jag vet att så är reglerna). Jag anser att tiderna jag skriver upp på förskolan är de tider då barnen är där själva med personalen. Jag förstår självklart att hämttiderna måste vara när barnet de facto är ute ur lokalen eftersom någon måste låsa (om man nu hämtar så sent) och även om man är första barn på plats. Men eftersom det är JAG som klär av mina barn så anser inte jag att tiden borde börja förrän jag "överlämnar" barnen. D.v.s. 8-16.15 i exemplet uppe.

Nu går ju våra tjejer under 20 h per vecka så vi har inte mycket att spela på om det skulle strula till sig. Som tur är har vi flexibla jobb och släktingar som kan rycka in men ska barnen börja gå längre tider kommer jag att ta till ordentligt runt hämtning och lämning.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

All form av repektlöshet är trist.
Allt som sätts i system är också trist.

Du har så rätt så. Och ingen är perfekt eller ofelbar, man gör så gott man kan. Men det underlättar alltid när folk åtminstone försöker kommunicera, det blir så mycket enklare då. Än när de kör över en och behandlar en som slav.

Det här har gett upphov till extremt mycket stress i mitt liv de senaste månaderna (började jobba den 6 mars i våras). Med allt vad det innebär.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Helt ärligt!! :eek: Det var det värsta jag läst! Min svärmor har varit dagmamma och hon berättade att hon haft vissa barn 12-13 timmar om dagen, men som jag förstod det så var det självvalt och en överrenskommelse mellan henne och föräldrarna. Samma när hon tog emot barnen när de var sjuka.

Men jag trodde aldrig att en dagmamma skulle ses som skyldig att vara så flexibel?? :confused:

För mig, som ska lämna mina barn till dagmamma, så är det nästan tvärtom. En dagmamma är mindre flexibel än en förskola.

Jag är jättenoga med att hålla tider, tyvärr är inte sambon lika noga, så jag oroar mig lite grann för hur det ska gå när han ska lämna barnen varje morgon. :crazy:

Vad tråkigt för dig att det inte blev som du tänkt dig! Hoppas det ordnar sig ändå! :)

/Timsetim

Det finns ännu fler skräckhistorier att berätta...men jag vill helst bara lägga det bakom mig.

Din svärmor var kanske privat dagmamma? Och kunde bestämma mer själv? Eller var folk rent generellt mer trevliga förr kanske? :angel:

Jag var nog väldigt naiv när jag gick med på att jobba som dagmamma. Jag ställde dessutom upp och började ca ett halvår innan jag hade tänkt mig, bara för att de ringde och var desperata. :crazy: Jag trodde i min enfald att de som fick dagmamma var glada och tacksamma för det och att det därmed fanns ömsesidig respekt och välvilja. Här är det nämligen populärt med dagmamma och trycket är stort och köerna långa.

Jag har absolut all förståelse för de föräldrar som tex jobbar inom vården och har knepiga arbetstider mm mm. Jag är både flexibel och serviceminded och barnen trivs både hos och med mig. Vi har hittat på många kul och lärorika saker, som att gräva hål i gräsmattan, vad olika fåglar och blommor heter, åkt och tittat på dammfiskar (koikarpar) och pratat med dem, strosat på Familia och ätit glass, lärt om maskar och sniglar och lekt med pedagogiska kort som visar motsatser och associationer. Bakat, lagat mat, dukat på och av, gjort halsband och städat och badat i babypoolen och lärt oss att man inte slår, knips, knuffas eller bits. Men att det är OK att bygga koja i soffan och lära färger och siffror och pussla med jättepusselmattor. Jag har lagt ut tusentals av mina egna surt förvärvade på leksaker av alla de slag, extra bilstolar och bälteskuddar för att kunna åka iväg på äventyr och utflykter. Etc etc. Jag har lärt mig massor på den här tiden, som jag inte skulle vilja ha ogjort. :idea:

Men jag har skitsvårt för att bli så otroligt dåligt behandlad, som en mindre stående varelse utan eget liv ungefär. Tack och lov är inte alla föräldrar sådana, men de som är det räcker och blir över tyvärr. När sen cheferna dessutom suger blir det för mycket. Om man åtminstone hade fått vettigt stöd därifrån, så hade det känts mycket bättre. Jag är sån att jag kan göra i princip vad som helst för en bra arbetsgivare (förälder...), då finns det inga gränser. Men om även chefen har kass attityd och ser ner på sina "underlydande" då kan det vara. :mad:

Jag har börjat lära mig att inte ta skit. Ibland skjuter jag bredvid målet. :o Men mitt liv är för kort för att jag ska tåla att bli behandlad som dörrmatta. Snart 38 år gammal har jag börjat lära mig att bita ifrån. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 866
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 162
Senast: oz_joj
·
R
Småbarn Vår sons förskola har varit stängd i fyra veckor och öppnade igen igår. När vi kom dit med sonen igår så var där två personal; en som...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 013
Senast: tyra1
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 960
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp