Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Dvs. lämnar jag barnet 8.00 så kommer jag 7.45. Hämtar jag 16.00 så är jag därifrån 16.15 och det är de faktiska tiderna som ska stå på barnens schema. dvs 7.45-16.16. Men de flesta föräldrar skriver fortfarande 8-16 trots att vi försöker att förklara och förklara. Jag tycker faktiskt inte att det är så svårt att förstå :o

Men om ni vet om det, hur svårt är det då att ta med det i beräkningen när ni gör era scheman? Eller skriva precis det du skrev här på lappen där föräldrarna skriver tiderna? Förvänta er inte att andra ska veta hur ni bär er åt för att planera era jobb!
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Jag tror inte "har rätt till" och "säger" är samma sak?

Vi har ju ofta med oss barn på jobb i mån av möjlighet. Jag uppfattar det som att ramarna vi har på 44 timmar är maxtider på flexen. Dvs inom de timmarna håller vi våra 25 timmar.

Som nog måste bli fler i höst :(
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Om någon är borta "bara så där" så är det ju bara att ringa! Att ett barn är borta och har lämnat meddelande är aldrig något problem. Jag menade bara att våra föräldrar tycker att det är enklare att lämna in en lapp just för att slippa ringa! Men självklart så går det lika bra att ringa innan!
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Ja jag har hört hur turerna kan gå... Inget jag skulle vilja göra. Om vi dessutom skulle få igenom det med max 40 h arbetsvecka och 11 h dygnsvila så får ju DBV problem...

Nä... Hade det varit ett mansdominerat yrke där det av tradition inte var folk som vred av sig på mitten så skulle det vara annorlunda...
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Får de stänga så tidigt? Är det privat eller kommunalt? Vi måste ha öppet 11 h per dygn.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Måste dagiset ha öppet två timmar längre än de längsta barntiderna? Det verkar synnerligen slösaktigt med lönekostnaderna... Det är ett kommunalt dagis.

Jag vet att de i alla fall nu på sommaren (det är helt stängt semesterperioden också) lagt öppettiderna exakt efter barnens tider för att hushålla med vikariekostnad.

Nej jag menar inte lappar till dagiset. Dagiset får aktuella veckotidslappar hela tiden. Tiderna vi lämnar skrivs upp med blyerts i ett block där man ändrar så fort man vet om någon är ledig tex.

Jag menar andra formella blanketter till kommunen med underskrifter av samtliga vårdnadstagare och exakta arbetstider. Det är väl någon form av dubbel bokföring :D

Den formella blanketten står det flextid 7-11 till 16-24 + jour eller något liknande på för mig. Sambon får ändra från studerande 150% till sina faktiska arbetstider i höst, och det blir satans krångligt eftersom hans blivande arbetstider är totalt oförutsägbara med rätt sena kvällar säsongsvis. Och då har vi barnen spridda på två ställen med E18 emellan eftersom den äldsta börjat "nollan" :crazy:
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Måste dagiset ha öppet två timmar längre än de längsta barntiderna? Det verkar synnerligen slösaktigt med lönekostnaderna... Det är ett kommunalt dagis.

Jag vet att de i alla fall nu på sommaren (det är helt stängt semesterperioden också) lagt öppettiderna exakt efter barnens tider för att hushålla med vikariekostnad.

Jag har aldrig varit med om att man fått gått hem om det varit "tomt på barn", möjligtvis på sommaren när det varit få barn. Det har hänt att jag haft tomt någon timme innan min arbetstid är slut, då får jag sköta pappersarbete, planering etc. Personalens scheman är ju lagda efter hur många % man jobbar.

Jag har dock ALDRIG haft tomt två timmar innan min arbetstid är slut. (Och då har jag arbetat på flera olika ställen.)
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Ja jag har hört hur turerna kan gå... Inget jag skulle vilja göra. Om vi dessutom skulle få igenom det med max 40 h arbetsvecka och 11 h dygnsvila så får ju DBV problem...

Nä... Hade det varit ett mansdominerat yrke där det av tradition inte var folk som vred av sig på mitten så skulle det vara annorlunda...

Som DBV har vi ordinarie arbetstid mellan 0600 - 2200, däremellan måste vi ta emot barn, efter föräldrarnas arbetstider och uppgjorda schema. Problem uppstår när vissa föräldrar anser att de kan komma och gå som de vill, utan att ta hänsyn till att man faktiskt försöker planera sin verksamhet och bedriva någon slags pedagogisk verksamhet. Det enda man önskar är att de hör av sig på något sätt, tex sms om de inte hinner ringa, ifall de tänker hämta timme/timmar före utsatt hämtningstid, eller inte kan lämna i tid på morgonen. Så att man vet vad man har att spela med och inte barnen hela tiden blir så vilsna och ledsna när föräldrar kommer mitt i lek eller mellanmål eller bakning eller målning etc.

Det heter ju 42 h på heltid. Men jag jobbar ibland över 60 h/vecka och det är skitsvårt att planera verksamheten när somliga föräldrar beter sig som om det var vilda västern. Självklart är inte alla såna här, men tillräckligt många för att det ska räcka och bli över. Vår kommun har jättesvårt att hitta folk (dvs kvinnor/mammor) som är intresserade av att jobba som DBV och de har lika svårt att få dessa att stanna kvar.

Varför tror dessutom så många föräldrar att just deras barn är de enda som räknas inom barnomsorgen? Att DE självklart kan lämna sjuka barn, men gud nåde om deras telningar blir smittade av någon annan som lämnar sjuka barn! :crazy:
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

...men inte i Karlskoga :crazy:

De flesta barnen på mitt dagis är "8-11-barn", dvs de har 15-timmarsplats.

Jag tror som sagt inte föräldrar jobbar i den här stan :confused:
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

förresten - det är lite störigt att dagiset stänger 5 veckor och det är ett h-es pussel att få ihop sommaren (sjukhuset stänger som bekant inte) men räkningen är fortfarande 2100 kr/mån även den stängda månaden :mad:
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Fast de måste väl erbjuda er en annan förskola att vara på? I min hemkommun är det oftast så att 3-4 förskolor slår sig samman under semesterperioden. Då är det alltid någon personal från varje förskola som arbetar varje vecka.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Nja, barnen måste ha sommarsemester som jag har fattat det. Fast vi måste betala för platsen ändå.

Jag tror man kan få barnomsorg under de stängda veckorna i en annan del av kommunen (vilket inte funkar för oss) men då måste barnen ha sommarlov före eller efter stängningen.

Industrisemestern härskar nog fortfarande i gamla bruksorter :crazy:
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Jag har hysteriska arbetstider. Kommer hyfsat i tid och försöker ringa när det blir ändring. På vårt första dagis var detta ett JÄTTEPROBLEM för personalen. Helt ok, jag respekterar att de hade sina åsikter men tänker inte byta bort mitt relativt välbetalda dröm jobb som skänker mig tid att både rida och umgås med gubbe och barn frikostigt. Så jag började kolla runt. Jag ringde och beskriv min situation för andra dagis och undrade om de kunde stå ut med min situation - och hör och häpna- det ville de gärna. No problems:) Det har inte varit en sur min eller ens ett knyst, trots att jag vid många tillfällen stämt av med flera i personalen. De har bara tittat konstigt på mig och sagt - "men det där har vi ju kommit överens om redan."
De är min livlina och har plockat bort en stor stressfaktor ur mitt liv.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Det är ju en viss skillnad på att det misstämmer på timmar, men jag måste ju erkänna att det känns lite småaktigt när föräldrar blir bemötta av irritation när vi pratar om 15 minuter hit eller dit
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Allt är ju relativt. Men om tex min arbetsdag börjar 0800, i mitt hem dessutom, så är det rätt så irriterande om man dyker upp oanmälda en kvart före, speciellt om man sätter det i system och sen blir supersura när ajg frågar om de vill skriva om sitt schema pga ev ändrat behov... Ringer man innan och kollar eller säger något vid hämtningen kvällen innan så är det inga problem, då visar ju föräldrarna lite vanligt hyfs och respekt och det är ju alltid roligt och då gör man gärna så gott man kan för att hjälpa till. Men dyker föräldrarna bara upp när som helst, utan hänsyn till ens privatliv och fritid och rycker på axlarna så känns det inte roligt i längden. Speciellt inte när de dessutom enbart visar otacksamhet och snorkighet och tar allt för givet. :(

Men de föräldrar som pratar med en och berättar om sin situation och förklarar etc i förväg hjälper man gärna lite extra vid behov.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

All form av repektlöshet är trist.
Allt som sätts i system är också trist.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Helt ärligt!! :eek: Det var det värsta jag läst! Min svärmor har varit dagmamma och hon berättade att hon haft vissa barn 12-13 timmar om dagen, men som jag förstod det så var det självvalt och en överrenskommelse mellan henne och föräldrarna. Samma när hon tog emot barnen när de var sjuka.

Men jag trodde aldrig att en dagmamma skulle ses som skyldig att vara så flexibel?? :confused:

För mig, som ska lämna mina barn till dagmamma, så är det nästan tvärtom. En dagmamma är mindre flexibel än en förskola.

Jag är jättenoga med att hålla tider, tyvärr är inte sambon lika noga, så jag oroar mig lite grann för hur det ska gå när han ska lämna barnen varje morgon. :crazy:

Vad tråkigt för dig att det inte blev som du tänkt dig! Hoppas det ordnar sig ändå! :)

/Timsetim
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Jag har tid 8-15 just nu, börjar jobbet 7, men då är det sonens storebror eller pappa som lämnar, jag slutar 13,06, men då det relativt ofta blir lite överdrag på den tiden så pratade jag med dagmamman och satte en senare hämtningstid, för att slippa att ringa var och varannan dag för att hämta senare.

Är jag mer än 10 min sen så ringer/smsar jag och förvarnar.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Nope inte jag heller. Kanske 15 minuter. Då hinner jag stänga och vara ifrån när jag slutar och inte 15 minuter efter.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Det är ett utdöende yrke. Det förstår jag faktiskt... Vem orkar? De nya som kommer som är yngre inom yrket är inte beredda att ta vad som helst. Det tycker jag är bra!
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 866
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 162
Senast: oz_joj
·
R
Småbarn Vår sons förskola har varit stängd i fyra veckor och öppnade igen igår. När vi kom dit med sonen igår så var där två personal; en som...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 013
Senast: tyra1
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 960
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp