Förskola - är detta normalt?

Sv: Förskola - är detta normalt?

Det behöver inte vara förskolebarn. Det kan vara barn i skolålder men som är för små för att vara hemma själva.

Problemet är väl att vi inte är överens om vad som passar verksamheten och inte. Jag ser inte att det här är ett särskilt utbrett problem, om det ens är ett problem. Min dotters vanliga personal har varit borta allihop under en del av sommaren. Inga problem, det finns annan kompetent personal på plats.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Det är fullt möjligt men det behöver inte innebära otrygghet med en ny person. Särskilt inte som det i det aktuella fallet var en sen tidigare känd person med i bilden.
Och i mitt specifika fall så har jag hittills inte upplevt min dotter otrygg med någon. Vare sig det är någon hon träffat ofta eller inte alls.

Tolkar jag dig alltså rätt att du inte kan hålla med mig om att det är rimligt att ett barn känner sig tryggare med en person de känner än en person som det inte känner?

Att inte din dotter känt sig otrygg med någon är ju jättebra men det säger kanske inte så mycket om barn i stort. Det finns ju en anledning till att man har inskolning på förskolor exempelvis och inte bara lämnar barnet 8-17 direkt.

Min son har faktiskt heller aldrig känt sig otrygg med någon förutom inskolningen som var ett helvete och så nu då. Han är normalt absolut inte blyg utan rätt framåt och bra på att ta för sig och tar gärna kontakt med nya vuxna och barn. Att inskolningen var så jobbig var en chock för oss och vi blev förvånade att han reagerade som han gjorde nu efter semestern också faktiskt.

Han var ledsen när jag lämnade idag också men jag stannade kvar i kapprummet och han var bara ledsen några minuter. Skönt!
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Min dotters vanliga personal har varit borta allihop under en del av sommaren. Inga problem, det finns annan kompetent personal på plats.

Det har kommit och gått personal på min sons förskola ända sedan han började där i december. Han har inte haft några problem alls och det har ibland varit extrapersonal/nyanställda som varit där själva med barnen. Jag har inte tänkt på det som problematiskt eller ens reagerat över huvud taget faktiskt. Då har han ju varit så inkörd liksom och hemma i miljön och allt annat.

Men det som blev fel här var kombinationen 4 veckor stängt + ny personal/personal han inte träffat på flera månader.

Jag tror knappast att min son är ett unikum här, han är en normal unge och som sagt inte alls blyg eller reserverad.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Måste ett barn förstå varför det är på ett visst vis? Räcker det inte med att nu är det på det här viset och det går bra?

Du skrev ju själv att dina intagna förstår att personalen vill ha semester, så du verkar själv tycka anledningen till frånvaron gör det lättare för dem att förstå varför personalen är borta. Och de är ändå vuxna.

Om det räcker för mitt barn att en sak är på ett visst sätt kan ju inte jag bestämma. Jag kan ju inte säga åt honom att inte vara ledsen och kräva att han ska förstå att nu är det såhär.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Well, "känd" personal kanske är bättre med tanke på att en var nyanställd.

Fast det var ju en känd personal där även om hen varit borta o maj... Och självklart är det inte en optimal situation, men heller inte oacceptabel eller undermålig tycker jag, det finns ju många faktum att ta hänsyn till vid schemaläggning.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Jag skrev ju att det var fullt möjligt. Det är väl att hålla med?

Inskolningen handlar för mig inte bara om att det är nya människor barnen träffar utan också att de ska vara med andra barn, på ett nytt ställe och kanske för första gången utan sina föräldrar. I det här fallet rör det ju ett bekant ställe och barnet har ju varit med om att lämnas tidigare.
För övrigt så har min dotters dagis 3-dagarsinskolning som standard. Mathilde skolade in sig själv så hennes pappa kunde gå ifrån redan på första dagen. Unga fröken hade inte tid med sin pappa och ägnade honom inte en blick.

Jag kan inte bedöma vad som är "normalt" och inte men min åsikt är fortfarande att det generellt sett inte är ett problem när det blir såhär.

Bra att det gått bättre idag!
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Nej, barn kan inte alltid förstå varför det är på ett visst sätt. Det viktiga då, anser jag, är att jag som förälder visar och berättar att det är okej att det är på ett visst vis. Att jag visar att den personalen som finns på plats är någon man kan lita på och vara trygg med. Om jag hade stirrat runt och varit bekymrad för att Mathilde har ny personal på förskolan och dessutom måste vara på en annan avdelning så hade kanske hon också varit bekymrad över det. (Därmed inte sagt att det är vad som skett i det här fallet.)
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Kombinationen blev säkert tokig i hans fall men vad tycker du är alternativet? Förskolan har öppet med väldigt få barn? Att personalen får "tvångssemester" under vissa specifika veckor? Att förskolan håller stängt en längre period?
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Kombinationen blev säkert tokig i hans fall men vad tycker du är alternativet? Förskolan har öppet med väldigt få barn? Att personalen får "tvångssemester" under vissa specifika veckor? Att förskolan håller stängt en längre period?

Jag startade tråden för att höra ifall detta verkade vara normalt och det verkar de flesta tycka att det är. Det stämmer säkert.

Jag kan inte se något annat solklart alternativ, men jag kan allmänt tycka att man om möjligt ska försöka lägga semestrar så att det passar arbetsplatsen. Jag tycker inte att det är tvångssemester, det är jättemånga som inte kan få semester exakt när/hur länge de vill.

Men i detta fallet kanske man verkligen försökt, jag vet inte och jag tänker inte rota i det heller eftersom vi som sagt ska byta.

Annars kanske personalen kunde flaggat lite för att det kunde bli kämpigt och att vi kanske skulle ta lite kortare dagar första veckan eller så.

Det blev lite konstigt för oss bara, vi hade inte tänkt tanken att det kunde bli såhär.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Det behöver inte vara förskolebarn. Det kan vara barn i skolålder men som är för små för att vara hemma själva.

Problemet är väl att vi inte är överens om vad som passar verksamheten och inte. Jag ser inte att det här är ett särskilt utbrett problem, om det ens är ett problem. Min dotters vanliga personal har varit borta allihop under en del av sommaren. Inga problem, det finns annan kompetent personal på plats.

Men grattis till att din dotter är så trygg, det var min äldsta oxå... Min andra kunde jag under inga omständigheter lämna till okänd personal, han gick helt enkelt inte med på det och jag tycker inte att det är okej att lämna ett barn som skriker i panik. Nu hade vi tack och lov en underbar förskola på det viset som verkligen gjorde allt i deras makt för att barnen skulle ha trygga välbekanta ansikten på förskolan, speciellt efter ett långt uppehåll. Så när mitt andra barn skulle byta till storbarns avdelningen och det blev så att ingen av "hans" fröknar skulle följa med upp så gick en av hans välkända fröknar in och jobbade på hans avdelning den veckan det tog för honom att bli trygg med ny personal.
Jag var även med ett par timmar första dagen för att han skulle känna sig riktigt trygg och det gjorde han som sagt.
Mot slutet av hans tid på förskolan så släppte det allt mer och i dagsläget är han en trygg 8 åring som ber vilken vuxen som helst om hjälp på skolan, kliver fram till tränare och frågar saker och med stor glädje vill vara på "lekhus" som finns på vissa varuhus, dottern som man kunde lämna till vem som helst som liten är i dagsläget betydligt mer avvaktande och gillar inte nya situationer.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Jag håller med om att det så långt det är möjligt försöker lösas på ett annat vis. Men ibland går det tyvärr inte.
Som jag skrev tidigare så kan jag hålla med om att personalen borde uppmärksammat föräldrarna på att det kan bli såhär på sommaren. Lämna gärna den synpunkten även om ni ska byta förskola :)
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Redan i början av tråden skrev jag att min dotter är väldigt obekymrad över saker och ting och jag är såklart medveten om att alla barn inte är likadana. (Tänk vad tråkigt det skulle vara!)

Vet man att man har ett barn som är känsligare på den fronten så är det vettigt att ta upp frågan med personalen i god tid. Det är oftast lättare att lösa saker i god tid än pang-bom-direkt.

Gällande byte av avdelningar så vet jag att de på hennes förskola alltid byter plats på en personal per avdelning när bytet sker. Alltså att det alltid är en personal som följer med de större barnen till den nya avdelningen. Det känns klokt.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Man har rätt till barnomsorg när skolan är stängd. I alla fall här.

Jag tror inte heller det är ett utbrett problem. Skillnaden är att du tycker man ska planera semestrar efter personalens behov och jag tycker de ska planeras efter barnens behov.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Vid lämning andra dagen var det en ny person.

Visst är det mycket att ta hänsyn till och jag förstår att det inte är enkelt och till och med omöjligt ibland. Men jag tycker inte det är helt ok ändå.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Den förskola som jag har dottern på meddelar i god tid när ordinarie personal är borta. Under jullovet, en vecka på sommaren (personalen har 5 veckor ledigt på sommaren) och vissa klämdagar har all ordinarie personal ledigt (inarbetad tid då de arbetar längre dagar) och det finns då kända vikarier som tar över verksamheten. Inga problem med det. De som inte accepterar det få då ta ledigt eller ordna barnvakt. Redan när man söker till den förskolan (kommunal) får man veta det. Har aldrig varit några problem.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 353
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: ginnies
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp