Förskola - är detta normalt?

Sv: Förskola - är detta normalt?

Sjukskrivningen utgår jag från var oförutsedd.

Kanske är min dotter bara väldigt lätt att ha att göra med i sådana här fall men menar du att barnen tar skada av att det är ny personal på plats?
Aldrig att jag skulle få för mig att begära att personalen bara får ha semester ett visst antal veckor per år. Nog tycker jag att de förtjänar mer frihet än så.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Jag tror att ett ett-tvåårigt barn som varit hemma i fyra veckor har mycket lättare att komma till förskolan, lämnas utan allt för mycket gråt och ha en trivsam dag om det finns personal där som barnet känner. Jag tror inte att barn tar skada eller får men för livet, men vänd på resonemanget. Tar en vuxen människa skada av att inte varje år få exakt de 4-5 veckor semester som de vill? Arbetsgivaren har ju rätt att förlägga semestern under sommarmånaderna när det passar verksamheten, och det tycker jag är fullt rimligt att göra när det handlar om arbete med människor. Vare sig det är barn, äldre eller sjukvård. Det borde ju inte vara några som helst svårigheter när verksamheten dessutom är stängd i fyra veckor!

Jag har högre krav på mitt barns tillvaro än att det inte "ska ta skada", det antar jag att du också har?

Jag tycker inte det är helt vedervärdigt det här, jag hade nog inte brytt mig så mycket egentligen. Men jag tycker det är ett jävla skit att chefer inte vågar anpassa sina anställdas semestrar så det passar verksamheten, när verksamheten består av levande människor. Minst en ordinarie borde vara på plats, om inget oförutsett händer så klart!
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Jag håller med LC, min dotter har under sommaren gått på sommardagis, då dagmamman haft 6 veckors semester, varken jag eller maken har haft semester. Där var det ingen inskolning, vi åkte dit en dag och såg lokalerna och skrev schemat, och sen var nästa gång hon var där, några veckor senare, då hon började där. Hon knata rakt in, och har så gjort, aldrig en krånglig lämning. Sen har jag personligen tyckt att alla i personalen inte var sådär jättepedagogiska alla gånger, och därmed valt att ordna barnvakt till henne på annat sätt de senaste 2 veckorna, men det är en annan femma. Nästa vecka är dagmamman tillbaka.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Sjukskrivningen utgår jag från var oförutsedd.

Kanske är min dotter bara väldigt lätt att ha att göra med i sådana här fall men menar du att barnen tar skada av att det är ny personal på plats?
Aldrig att jag skulle få för mig att begära att personalen bara får ha semester ett visst antal veckor per år. Nog tycker jag att de förtjänar mer frihet än så.

Sjukskrivningen var faktiskt planerad, en planerad operation.

Rent allmänt så får man planera semestrar efter vad som passar verksamheten, så är det nog på de flesta arbetsplatser.

Sambon är socionom och luftade den här frågan på jobbet idag. Hans chefs reaktion var att hon jämförde med deras egen arbetsplats där de alltså jobbar med vuxna människor men ändå verkligen har försökt att planera semestern så att klienterna ska få träffa någon av de handläggare som de tidigare träffat för att få kontinuitet.

Hon som varit sjukskriven sa igår att det inte var konstigt alls att det blev såhär eftersom han varit borta länge, ny personal, inga kompisar osv, och då tycker jag lite att de kunde flaggat för det innan semestern.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förskola - är detta normalt?

Visst är det tråkigt, men ibland går det helt enkelt inte att planera så att alla blir nöjda.

Oftast handlar det ju till stor del om ekonomi också.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Det är möjligt att det är lättare men jag ser det inte som orimligt att så inte blir fallet. Barnet ifråga kanske hade varit lika ledset om det varit ordinarie personal. Det vet vi ju inte.

Betänk att personalen kan ha egna barn där deras förskolor är stängda andra veckor och föräldern måste vara ledig vissa veckor. Eller så kanske partnern måste ha semester i juli och för att deras barn inte ska vara ensamma hemma så får denna person ta semester i augusti. Eller så är det något särskilt evenemang som sker i augusti. Eller så vill man helt enkelt ha en hel semester.

AG får styra så det passar verksamheten men det är ju trevligt om det dessutom är rimligt för arbetstagarna.

Som jag ser det är det här ett större problem på en mindre förskola. Vare sig man har valt det eller det inte finns andra alternativ så får man vara beredd på det. Min dotters förskola stänger inte överhuvudtaget och det är ju ett av skälen till att vi valde just den förskolan. (Jag är student och jobbar heltid under sommaren.)
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Jag vet inte vad de anställda på din sambos arbetsplats jobbar med för uppgifter men det kan ju vara så att de har knepiga ärenden att handlägga?
Oavsett så är det ju en sak att utgångspunkten kan vara på ett visst sätt men det är inte alltid det går att genomföra. Då får man helt enkelt lösa det så gott det går.
På mitt arbete får de intagna nya kontaktpersoner under semesterperioden. Det kan vara personer de aldrig träffat förut och det är definitivt ett utsatt position för den intagne. Men det löser sig ändå. Jag föredrar absolut det framför att AG dikterar att den och den har semester vecka 27-30 och den och den har semester vecka 29-32.
Jag sitter själv som vikarie på en av arbetsplatserna (yrkesutbildning) i fängelset. Här är jag ensam kriminalvårdare men det funkar ändå. De intagna har trots allt förståelse för att den ordinarie personalen måste ha semester. Det trots att flera av de intagna avslutar sina utbildningar under den här perioden och således ska få slutrapport skriven av mig.

Givetvis kunde personalen ha tagit upp det före semestern men det är väl bara att påpeka det så kan det göras på ett annat vis nästa år.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Nej, min sambo har inga särskilt känsliga eller knepiga ärenden, han jobbar med långtidsarbetslösa, och precis som på din arbetsplats är det ju vuxna människor men där du till och med säger att det är en utsatt position för klienterna med kontaktpersoner de aldrig träffat förut.

Kan du då hålla mer om att barn är i en lite mer utsatt position? Jag kan ju inte heller resonera med min tvååring och förvänta mig att han ska kunna förstå att personalen vill ha semester.

Vi ska byta förskola om några veckor eftersom den här är kass. Det är så mycket som är/har varit konstigt och vi är glada att vi fått plats på ett annat ställe.

Jag satt med under frukosten i morse också och hon som varit sjukskriven sa "det är bra att ni ska ta honom härifrån".

Det är ju inget bra betyg om sin arbetsgivare, även om den här personen är lite speciell. Jag orkade inte fråga vad hon menade eftersom vi ju snart ska byta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förskola - är detta normalt?

Det är möjligt att det är lättare men jag ser det inte som orimligt att så inte blir fallet. Barnet ifråga kanske hade varit lika ledset om det varit ordinarie personal. Det vet vi ju inte.

Det är klart att man inte vet. Men det finns ju mer eller mindre orimliga scenarion. Tycker du inte själv att det är rimligt att ett barn är tryggare med en person som det känner än som det inte känner?
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Vad är det du håller med LC om? Att man inte behöver anpassa något eftersom era barn inte tyckte att det var jobbigt?
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Att mycket annat inte är bra är ju en sak, och då är det ju toppen att ni får byta! Förskolor är väldigt olika, jag vet av egen erfarenhet.

Att man däremot inte kan matcha schemat för personalen efter enskilda barn är en annan sak, och inget man kan kräva heller. Det var ju faktiskt en ordinarie personal där, som dessutom kände barnet, även om det var ett tag sedan de sågs.

Lycka till på nya fsk :-)!
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Att mycket annat inte är bra är ju en sak, och då är det ju toppen att ni får byta! Förskolor är väldigt olika, jag vet av egen erfarenhet.

Att man däremot inte kan matcha schemat för personalen efter enskilda barn är en annan sak, och inget man kan kräva heller. Det var ju faktiskt en ordinarie personal där, som dessutom kände barnet, även om det var ett tag sedan de sågs.

Lycka till på nya fsk :-)!

Ja, jag förstår. Jag startade tråden för att se vad andra tyckte och de flesta verkar ju tycka att det inte är så märkligt, och det är det säkert inte heller.

tack, vi ser väldigt mycket fram emot att byta! :)
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Vet du vad jag jobbar med? Jag jobbar i ett fängelse där de intagna är mer eller mindre avskurna från omvärlden. De är väldigt beroende av en bra kontakt med sin kontaktperson. Ändå är det inget gnäll på att det under sommaren kliver in vikarier på de platserna.
Den utsatta positionen är frihetsberövandet, inte att de får ny kontaktperson på sommaren.

Varför resonera med barnet om det inte förstår? Bara berätta att det är ny, och för den delen nygammal, personal på förskolan och att de är lika bra som den vanliga personalen. Om det nu ens behöver göras en grej av det.
Att förskolan i övrigt är knepig är en helt annan diskussion.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Det är fullt möjligt men det behöver inte innebära otrygghet med en ny person. Särskilt inte som det i det aktuella fallet var en sen tidigare känd person med i bilden.
Och i mitt specifika fall så har jag hittills inte upplevt min dotter otrygg med någon. Vare sig det är någon hon träffat ofta eller inte alls.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Jag tolkade det här:

På mitt arbete får de intagna nya kontaktpersoner under semesterperioden. Det kan vara personer de aldrig träffat förut och det är definitivt ett utsatt position för den intagne.

som att du menade att det var en utsatt position för de intagna att de fick nya kontaktpersoner. Men det kanske inte var så du menade.

Angående att resonera så skrev du att era intagna förstår att personalen vill ha semester. Det kan ju en vuxen människa förstå, men inte min tvååring.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Det är klart att vi inte vet. Men jag tror att sannolikheten är mycket större.

Mig veterligen erbjuds man annan plats på annan förskola om man jobbar när förskolan stänger. Kam barnen inte vara ensamma hemma får de ju vara på förskola. Det finns massa evenemang jag missar varje år, men det finns normalt sett alltid annat roligt att göra.

Självklart ska man få ha önskemål om semester men det är upp till chefen att fördela semestern så det passar verksamheten, om de anställda inte själva kan komma överens.

Jag är också socionom. För att verksamheten ska fungera har vi tre semesterperioder vi alternerar. Man vet ju redan i februari när man ska ha semester och då få man ju planera livet där efter.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Syftningsfel håller jag med om. Det är iaf frihetsberövandet som gör det till en utsatt position.
Måste ett barn förstå varför det är på ett visst vis? Räcker det inte med att nu är det på det här viset och det går bra?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 352
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: ginnies
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp