Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Men ni har ju 44 timmar och utnyttjar mindre, det är ju okej. Men det finns väldigt många som, av ngn anledning, inte skriver upp tillräckligt med tid.

Som personal ser jag hellre att man gör som ni, har timmar uppskrivna men kanske inte utnyttjar de till fullo varje vecka. (För då har vi lagt vårt schema efter maxantalet timmar).

Ibland blir det lite körigt när man har 4-5 barn "extra" och ens arbetskamrater börjar gå hem (eller inte börjat sin arbetsdag).
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Jag önskar att vi fick bättre scheman med barnens riktiga tider så att våra tider kan läggas där de behövs som mest!

Jag skulle hellre önska att det fanna marginaler i form av mera resurser så att dagis kan fungera för familjer som av olika skäl har svårt att passa tider.

Visst man kan lösa det med att skriva upp typ all tid som finns, men det är ju inte riktigt schysst heller...
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Men vad är anledningen till att man inte ökar tiden?

Vi har fått diskreta påpekningar när vi börjat komma 5 min försent i förhållande till de prel veckotiderna och då har personalen ökat dem med en halvtimme vilket fortfarande har marginaler till våra "ramar".

Det KOSTAR ju inget liksom, varför skulle inte de som brukar komma för sent också kunna göra så ?

cirkus - jag förstår verkligen din synpunkt.

Jag har ständig panik de eftermiddagar JAG ska hämta på dagis, det är skitlätt att det kör ihop sig med en patient man inte kan lämna förrän man är klar helt enkelt.

Jag har ju flextid på gott och ont. Och att gå tidigare på eftermiddagen är tusen ggr svårare än att komma sent på morgonen så jag tar ut mitt föräldralediga på morgonen och enstaka strödagar.

På eftermiddagen måste man ovilkorligen jobba klart, liksom. 70% av vår verksamhet är oplanerad och akut.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Man lägger ju ut personalen så att den ska nyttjas så effektivt som möjligt, så lite personal som möjligt på morgon och kväll för att ha resurs till aktiviteter under dagen.
Skulle alla skriva schema för fulla dagar och utnyttja bara en bråkdel skulle schemabygget haverera i molekyler.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Tora:
Varför jag tror personalen kan vara snäsig ibland beror på att personalschemal läggs efter hur barnen ska vara på förskolan. Naturligtvis försöker man ställa upp när föräldrar behöver jobba över av en eller annan anledning. Men det är ibland väldigt svårt att räcka till när barnen behöver stanna över. Ett eller flera barn extra till mellanmål kan göra att man inte får plats vid bord så varje bord får en "fröken"(6 barn/bord) och att man kan vara själv med 10-12 barn själv istället för 8 när näst sista personal går hem.

Hm hur kan förskolor ha problem med att barnen kommer 6.30 ibland och 8 ibland? Bara man får reda på det i god tid är det ju inga problem.

Problemet är att vissa sitter på grupper som inte får reda på sin exakta arbetstid förren dagen innan (man vet om man får en A-tjänst (tidig) eller B-tjänst (sen) + att det finns vissa regler om dag före fridag och dag efter fridag + att tidsuttaget skall vara rätt. Men man vet tex inte om man börjar 6 eller 7. Detta kan ställa till en hel del problem.

Som det är nu så får arbetsgivaren anpassa sig efter hur de på dagis vill ha det. Detta i sin tur kan ställa till en hel del problem i trafiken då risken är att det saknas folk.

Det finns dagis där man tydligt visar att det ej är önskvärt med andra tider än 7-8 på morgonen och 15-16 på eftermiddagen. Medan det finns dagis som är helt suvärena (detta kan vara dagis inom samma stadsdel så teoretiskt så borde förutsättningarna vara detsamma).

Många gånger räcker det alldelles utmärkt om man förklarar hur det ligger till och varför det blir så som det blir (tyvärr brukar de flesta tro att föräldern bara utnyttjat dagiset för att tex åka och handla på vägen, tråkigt att vissa föräldrar tydligen kan göra så).

Jag som inte har barn trodde i min dumhet att dagis var till för att föräldrarna skulle kunna arbeta, inte för att lägga till ett stressmoment ytterligare.

Det är samma problem med några av de jobb jag har (de är olika jobb men i samma företag). Där kan det mycket väl hända att man får jobba över både 10 minuter och 2 timmar (eller till och med mer om det verkligen är kaos) med ingen eller lite varsel. Men så är jobbet där jag har valt att arbeta. Kollektivtrafiken går före min arbetstid då det är så fruktanvärt många som är beroende av att trafiken fungerar.

Däremot så tycker jag det är fult som förälder att uppge att barnet skall vara där tex 30 timmar i veckan men den riktiga tiden blir 31 eller kanske tom 32 timmar.

Mvh

Tora
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Jag har haft ett barn på dagis ,,kommer att ha 2 nu i höst.

Jag har lämnat 6.30 när de öppnar .så jag hänger på låset .för att hinna klä av och säga hejdå. (och hinna till jobbet)
Hämtningarna så har jag sagt 16,00 men det kan bli tidigare och det kan bli senare ..men jag brukar ringa om det senare än 10 minuter.

jag brukar tala om för personalen att -den här veckan kommer bli tuff så de dagar jag hämtar så kan klockan bli 17,30-17,45. , Men jag rinder alltid och medelar om jag blir sen .

Är det fel ? är det bättre att jag skriver 6,30- 17,30 alla dagar jag lämnar -hämtar . ?
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Vi har tider från 7.30 till 17.30 på vissa barn varje dag. Ibland stannar de, inblad inte. Dvs. helt värdelöst schema... Många av våra föräldrar lämnar ett sådant schema till kommunen och så får vi ett inofficiellt med barnen riktiga tider över veckorna =) Oftast de barn som är lediga mitt i veckan här och där beroende på hur föräldrarna jobbar och går mycket skiftande tider. De tycker att det är lättare att skriva schema än att ringa hela tiden.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Ja det önskar jag med! Vissa tider är inte roliga för någon av oss. Försök att påverka politikerna så att vi får mer pengar till fler personal!
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Jag tycker att det är bra att alla som har sådana problem berättar det. Att ibland skiter det sig. Vi har en mamma med ett yrke som innebär mycket resor. När hon ringer och säger att hon sitter fast i xxx pga flygstrejk så är det ju helt förståeligt och bara barnen kommer hem innan vi stänger så är det ju helt okej :) Samma sak med de som sitter fast i rusningstrafiken etc. Ibland händer det ju! Har man ett akutjobb och det kanske sker regelbundet att jobbet tar över livet för en föräldrer så skulle jag köpa en sådan föklaring rakt av och då vet man det. Då vet man det även när man planerar eftermiddagens verksamhet, att Pella kanske blir kvar tills den andra föräldern slutat jobbet och han/hon slutar xxx. Men jag antar att alla inte är lika flexibla som vi är där jag jobbar :o Det ska mycket till innan vi säger till. Men våra föräkdrar är oftast duktiga på att kommunicera med oss och responsen är ju att vi ställer upp. Men min kollega är sjukskiven halvtid efter utbrändhet. Jag kan känna ibland att jag måste säga stopp. Jag kan inte bara serva och serva tills jag kreverar. Det är ju många gånger så att ger man halva fingret så tar många föräldrar hela handen. Jag vet att många är sura, men strumpor krälar jag inte omkring och letar något mer. Är vi bara eftermiddagspersonal så behövs jag i barngruppen (kanske är jag till och med ensam i barngruppen innan hopslagning) bättre än att leta kläder. Allt vi hittar sätter vi på ett ställe och det får räcka (fast jag vet att vår har ÄR rörig när 15 barn redan gått hem).

Men ibland önskar jag att jag var jättepetig och petade i barnens tider så att allt flöt på bättre. Någon som vet om det är mer petigt när man jobbar privat?
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Det är inte personalen som sätter reglerna :D

Nej, det är föräldrarna. :smirk: I alla fall när man jobbar som dagmamma. Officiellt heter det att det är samma regler som för förskolan som gäller, men inofficiellt ska man vara sk flexibel tills man går av på mitten. :crazy:

Allt för många föräldrar anser att om de har tid mellan 0800-1730 så kan de komma och gå som de vill, ibland även utanför schemat. Som dagmamma "är man ju ändå alltid där"! Har även fått höra (av föräldrarna!) att jag får skylla mig själv som valde att bli dagmamma. Och att man väljer dagmamma istf förskola för att det är så flexibelt. Jag har blivit utskälld av en förälder pga att vi var ute i trädgården (varm, solig dag) när h*n kom oanmäld flera timmar före hämtningstiden, eftersom ingen öppnade ytterdörren när h*n ringde på. Jag kunde ju ha satt en lapp på dörren hette det! Man får t.o.m. lämna sjuka barn hos dagmamma. Och när man säger ifrån till chefen får man bara höra att man får se mellan fingrarna och vara ännu lite mer flexibel eftersom föräldrarna behöver jobba så mycket och det är synd om barnen annars... :mad:

Så jag har vägrat att förlänga mitt vikariat som dagmamma, jag slutar efter mina första 6 månader. Jag längtar till sista arbetsdagen, även om jag har en hel del plustimmar att ta ut innan dess, utöver semestern, så jag slipper jobba nästan hälften av den kvarvarande tiden, tack och lov. :angel:
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

kl

Jag har två barn på förskola, 2 och 5 år dom skall lämnas av mig 11.15. Ibland är vi 5 minuter tidiga och ibland max 10minuter sena.

Den senaste terminen har det inte varit något gnäll då personalomsättningen varit helt horribel.
Dock började barnen gnälla, mina barn som älskat dagis började protestera, nya vikarier varje vecka...
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Men det blir ju lite fel om alla skulle allokera tid för 44 h per vecka men bara utnyttjar säg 25. Då går flera personal där och har inget att göra och kostar kommunen en massa pengar :idea:
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Ja. Hela schemaläggningen spricker. Men samtidigt - nånstans så är väl ändå dagis till för barn och föräldrar så att föräldrarna skall kunna arbeta ? oerhört många arbetsplatser har flextid och då borde man kunna flexa inom vissa rmar även för barnen - annars funkar det ju inte. Och då får man skriva upp 40 timmar även om man de bara utnyttjar 2, eftersom man inte vet VILKA 25 som barnen behöver nyttja.

Det är svårt...och det är tråkigt när hämtningen blir ett stressmoment.

jag kan ju säga att när jag var ensam med mina flickor var det måttligt kul att ha längsta dagarna och dessutom så var ungarna klädda och satt på bänken utanför dagis (som var släckt och låst) med den personal som skulle stänga och väntade på att jag skulle komma och hämta även kalla vintereftermiddagar.... TROTS att jag kom i tid.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Vi har tider från 7.30 till 17.30 på vissa barn varje dag. Ibland stannar de, inblad inte. Dvs. helt värdelöst schema... Många av våra föräldrar lämnar ett sådant schema till kommunen och så får vi ett inofficiellt med barnen riktiga tider över veckorna =) .

Ja så ser vårat också ut. Vi har ett med godkända ramar som vi får utnyttja och så lämnar vi så långt i förväg vi kan ett definitivt på de verkliga timmarna. Men vi har tex ett barn som har en förälder på annan ort som med kort varsel tar hand om det barnet ibland och då är ju han "borta". Det står inte i vår makt att ha med det i ett långtidsschema.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Nja. Vi betalar för heltid men "vår" personal stänger ju ofta 16.00 så de kostar inte pengar bara för att vi har ramar som tillåter till 17.30.

Däremot kan jag behöva någon sådan dag i höst när jag ska hämta och sambon jobbar sent. Bävar för detta och förstår inte hur lite eller förutsägbart alla andra verkar jobba :crazy: för mitt dagis stänger ofta 15-16 typ.

Att passa dagistiderna är den absolut största stressen i mitt liv :eek: Kanske ett lyxproblem men det är verkligen svårt att ställa patienternas behov mot barnet VARJE DAG :cry:

cirkus har en stor poäng i resonemanget. Har föräldrar med oregelbunda och oförutsägbara arbetstider inte rätt till barnomsorg :cry: ?
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

...glömde - dagispersonalen är super ! De klagar inte utan försöker hjälpa oss på alla vis, vi följer liksom det system de föreslagit.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Nja. Vi betalar för heltid men "vår" personal stänger ju ofta 16.00 så de kostar inte pengar bara för att vi har ramar som tillåter till 17.30.

Får de alltså gå hem om de inte har några barn efter kl 16? Då jag har arbetstid till 18.15 får jag lov att stanna tills dess, tidigare än 18 får vi inte gå...Har vi inga barn kvar får man göra det man inte hinner annars.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Ja alltså, det är ofta helt öde, släckt och låst om man går förbi senare (men före 18) så jag antar att de stänger tidigare. Då har väl ingen arbetstid till 18.

Det kan de väl inte ha när senaste barnen hämtas 16 ? Som sagt, föräldrar i min stad verkar inte jobba :crazy:
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

cirkus har en stor poäng i resonemanget. Har föräldrar med oregelbunda och oförutsägbara arbetstider inte rätt till barnomsorg ?
Självklart har alla som behöver rätt till barnomsorg! Och det är klart att inte alla kan planera minutiöst men jag bara funderade på vad som hände om alla skulle säga jättemånga timmar men inte utnyttjar så många :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 866
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 162
Senast: oz_joj
·
R
Småbarn Vår sons förskola har varit stängd i fyra veckor och öppnade igen igår. När vi kom dit med sonen igår så var där två personal; en som...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 013
Senast: tyra1
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 960
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp