Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

break_a_leg

Trådstartare
De flesta föräldrar jag träffar/träffat på följer sitt schema och ringer om de blir försenade, men jag har även varit med om att:
*föräldrar och barn som hänger på låset 10-15 minuter innan öppning.
*kommer 15-20 minuter före sin schematid i princip varje dag.
*kommer över en timme för sent och hämtar utan att ringa och berätta.
*dyker upp fastän de egentligen ska vara lediga.
Detta var bara några exempel och naturligtvis pratar man med de föräldrar som struntar i schematiderna ett flertal ggr...

Men hur gör ni som föräldrar, tillhör ni de som personalen aldrig behöver säga till? ;)
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Jag är sån föräldrar som följer schemat. Jag kommer prick eller 5 min efter den bestämda tiden. Om jag nu skulle komma mer försenad så ringer jag alltid. Jag kollar alltid om hon har extra kläder eller om jag måste ta med dagen efter.

Mvh
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Vi hade alltid svårt att hålla tiderna.

Dock var ungarna aldrig där på lediga dagar. Snarare tvärt om. De var lediga trots att de skulle varit på fritids. Då ringde vi alltid och sa att de kommer inte.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Vi blir ofta försenade på morgonen, kommer nästan alltid 5-15 min sent, men eftersom inga aktiviteter börjar före 9 och barnen börjar 8 så tycker jag inte det borde vara något problem.

Ofta kommer jag inspringande prick eller 5 min sent vid hämtning. Skulle jag bli mer än 10 min sen så ringer jag och meddelar det. Min man är bättre på att hålla hämtningstiden och han hämtar oftare än mig. Vi ringer alltid och meddelar om barnen ska vara lediga.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

eftersom vi har haft butik har vi ibland kunnat bli försenade om det trillat in någon kund sent eller om något möte dragit ut på tiden, all personal på fritids/dagis vet det och om vi är upp till 15-20 min försenade ringer vi inte - är vi mer försenade så ringer vi... är oftast något till barn kvar när vi kommer... nu i höst kommer det förhoppningsvis bli bättre när vi flyttat och inte är lika låsta vid bilhämtning (jag kan hämta själv på dagis oftare och sonen kan åka skolbuss)

är det större ändringar i schemat så har vi frågat i förväg, men vi lämnar ganska sent på morgonen och hämtar ibland tidigare med beroende på planeringen - ska vi handla något till kontoret (dataprylar) så kan vi ta med oss barnen och äta på Mc Donalds i stora staden :D

ursäkta babblet :angel:
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Våra tider är 09- 14, men jag lämnar ofta strax före 9 för kl 9 börjar de med dagens aktiviteter och det är skönt för barnen att hinna in innan det drar igång. Men å andra sidan så brukar jag vara tillbaka på dagis 20 min före 14... Men sen blir man lätt kvar för dels vill personalen säga något, någon annan förälder, och så vill ungarna visa något/gör klart.

De är snarare lediga mer än vad jag har sagt, men då ringer jag och talar om. Jag håller dem hemma om de verkar hängiga eller trötta, trots att de inte är sjuka.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Bara en parentes, ni far gora som de flesta dagis har i England: tillampa forseningsavgifter :idea:

Har blir man debiterad £15 for de forsta 10 minuterna man ar sen och £1 per minut darefter. Att vara en hel timme sen blir mao mycket mycket dyrt....sarskilt som dagis kostar runt £55 per dag redan. Pundet star val i 13-13.5 SEK skulle jag tro.

Bade pa skola och dagis FAR man inte komma tidigare an utsatt tid (ja, 5 min gar val bra men inte 15-20 min).

Knappt - ja, men det verkar som om det funkar...
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

*knapplån*

Jag har ibland haft stora problem med förskola och liknade. Inte som privatperson utan som arbetsgivare.

Problemet har varit att det faktiskt händer oförutsedda saker när man kör spårvagn. Det kan bli stopp i trafiken, någon förare som inte dyker upp osv. Problemet är att man inte bara kan låta spårvagnen eller bussen stå där på hållplatsen tills vi kan lösa problemet. Oftast så får man bara reda på problemet någon minut innan eller när problemet väl har hänt. Visst finns det extraresurser att ta till (vi har personal som sitter och är beredda på att rycka ut så fort något händer) men ibland så tar även dessa extraresurser slut.

När man då ringer till dagiset för förarens räkning och talar om att vederbörande kommer tyvärr att bli sen så kan man få ganska så fräsiga svar och vissa är riktigt otrevliga. Jag förstår att det kan vara jobbigt när det blir strul i planeringen, men det är sådant som händer. Hittils så har det inte varit fråga om att någon måste stanna efter stängingstid utan att man kanske hämtar 16:00 istället för 14:30. Det är ganska så stor tidskillnad men problemet är att det tar oftast såpass lång tid innan spårvagnen är tillbaka igen och man kan avlösa föraren i fråga.

Ett annat problem är när folk börjar olika på morgonen. Ibland så börjar de 6:30 för att nästa dag börja 08:00. Vissa dagis har väldiga problem med detta (någon kan kanske förklara varför).

Visst har vi speciella föräldragrupper där arbetstiderna är mellan (7:45 och 16:00)men det är inte alla som vill ha dessa placeringar för det är bara 80% och alla har inte råd att gå ner i lön. Men dessa tider är inte på något sätt en säkerhet mot krångel. Alla kan inte jobba bara mellan dessa tider för då skulle det vara väldigt dålig kollektivtrafik.

Vi kör kollektivtrafik för att kunden skall komma fram. Vad dagispersonalen många gånger glömmer är att de är dessa "jobbiga" föräldrar som kör dem till och från jobbet.

Måste säga att det givetvis även finns toppenpersonal som är väldigt flexibel och aldrig det minsta sur. Men tyvärr verkar det som om barnomsorgen ibland kan vara väldigt oflexibel och "gnällig".

Mvh

Tora
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Bara en parentes, ni far gora som de flesta dagis har i England: tillampa forseningsavgifter :idea:

Har blir man debiterad £15 for de forsta 10 minuterna man ar sen och £1 per minut darefter. Att vara en hel timme sen blir mao mycket mycket dyrt....sarskilt som dagis kostar runt £55 per dag redan. Pundet star val i 13-13.5 SEK skulle jag tro.

Bade pa skola och dagis FAR man inte komma tidigare an utsatt tid (ja, 5 min gar val bra men inte 15-20 min).

Knappt - ja, men det verkar som om det funkar...

Jag har svårt att förstå att någon har råd att jobba med dessa höga taxor. Om man för enkelhetens skull tänker sig att pundet står i 10 kr så blir det en dags avgift på 500 kr dvs 10 000 i månaden. En hel månadslön för vissa. Då förstår jag att det är mycket billigare om bara en arbetar. Eller är det något jag har missat (visst är kanske skattetrycket lägre i andra länder men är det verkligen så mycket lägre att det i princip blir +/- noll jämfört med Sverige). Någon som kan får jättegärna upplysa mig!!

Mvh

Tora
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Vi kommer för tidigt ibland (en kvart kanske), om Hanna har bråttom till dagis (hon är inte så lätt att lämna om man kommer mitt i "rusningstid för lämningarna"). Vi har sagt något om det till personalen, men inte rätt ut (men iaf så de vet att vi är medvetna om att vi kommer före utsatt tid).
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Eftersom vi i Sverige numera har maxtaxa i förskolan så går det tyvärr inte att tillämpa "förseningsavgifter". Men jag vet att det har förekommit tidigare (innan maxtaxan) och de flesta som arbetar i verksamheten tyckte nog att föräldrar passade tiderna på ett annat sätt då.

Det är ju fortfarande semesterperiod i Sverige, vi skulle haft omkring 34 barn "på papperet" denna vecka, 15 st kom i dag - ingen ringde och talade om att de inte kom.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

När jag läser alla svar så har jag en fundering... Enligt mig kan man inte komma 5 eller 15 minuter försent. Våra scheman som skrivs (och så trodde jag att det var på alla ställen, men jag harr väl fel som vanligt) är inte tiderna när man hämtar och lämnar utan de faktiska tiderna man är där.

Dvs. lämnar jag barnet 8.00 så kommer jag 7.45. Hämtar jag 16.00 så är jag därifrån 16.15 och det är de faktiska tiderna som ska stå på barnens schema. dvs 7.45-16.16. Men de flesta föräldrar skriver fortfarande 8-16 trots att vi försöker att förklara och förklara. Jag tycker faktiskt inte att det är så svårt att förstå :o

Som det är nu så står det 16 på barnens schema och våra arbetstider är gjorda efter det. Klockan 16 förväntar vi oss att man kan slå ihop avdelningarna eftersom att det bara är 5 barn kvar och de som slutar 16 går hem 16. Men nu droppar föräldrarna in 3 min över 16 och är sen kvar 15 minuter till. Ibland slår vi ihop avdelningarna och det är kämpiga och stimmiga minuter innan 16-barnen gått hem. Och nej. Vi kan inte stanna över 15 minuter, för det innebär att vi då måste ta 15 minuter från morgonen och vem är då där till klockan 8?

Jag önskar att vi fick bättre scheman med barnens riktiga tider så att våra tider kan läggas där de behövs som mest! Däremot om barn går hem tidigare eller stannar hemma är bara välkommet eftersom att det minskar trycket i gruppen för de barn som är kvar. Helst för de barn som är kvar länge på eftermiddagen. Det är slitsamma dagar.

Vi har samling 9.00 och väntar alltid in barnen som börjar 9. Eftersom att de barn med föräldrar hemma har schemalagt från 9.00 så får de alltså inte komma tidigare. Utan 9 ska de komma innanför dörren. Vi väntar alltså alltid med samlingen så att de i lugn och ro får klä av sig.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Vi hade en kille som blev nekad semester denna vecka eftersom att han skulle ha 11 barn. 3 av de har kommit. De hade kunnat få vara med oss istället (som de var förra veckan) och han hade kunnat få ha sin semster...
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Dvs. lämnar jag barnet 8.00 så kommer jag 7.45. Hämtar jag 16.00 så är jag därifrån 16.15 och det är de faktiska tiderna som ska stå på barnens schema. dvs 7.45-16.16. Men de flesta föräldrar skriver fortfarande 8-16 trots att vi försöker att förklara och förklara. Jag tycker faktiskt inte att det är så svårt att förstå :o

Det är väl det här som är det "svåra";) Jag brukar säga att "skriv det senaste du kommer att hämta". Kommer sedan föräldern 15 minuter tidigare så är det bara bra.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Tora:
Varför jag tror personalen kan vara snäsig ibland beror på att personalschemal läggs efter hur barnen ska vara på förskolan. Naturligtvis försöker man ställa upp när föräldrar behöver jobba över av en eller annan anledning. Men det är ibland väldigt svårt att räcka till när barnen behöver stanna över. Ett eller flera barn extra till mellanmål kan göra att man inte får plats vid bord så varje bord får en "fröken"(6 barn/bord) och att man kan vara själv med 10-12 barn själv istället för 8 när näst sista personal går hem.

Hm hur kan förskolor ha problem med att barnen kommer 6.30 ibland och 8 ibland? Bara man får reda på det i god tid är det ju inga problem.

Övriga:
Jag vet inte hur det är i andra kommuner men där jag arbetat är "start"tiden den tiden när man går in på förskolan. (om man vill komma lite tidigare för att ha en "lugnare" lämning får man väl skriva den tiden om man nu sätter i system att ofta komma för tidigt) likadant är det med hämtningstiden, den tiden som ska stå på schemat är när man har gått ut från förskolan, inte när man kommer för att hämta barnen. :p Detta brukar vi poängtera vid inskolningar men det är något som föräldrar glömmer snabbt.

Hur mycket personal det är på en förskola beror på antalet barntimmar avdelningen har. (iaf i min kommun det kanske är annorlunda på andra ställen)

Så kommer ni tidigare för att lämna skriv då den tiden på schemat och brukar ni lätt bli lite sena med att hämta så skriv den tiden ni brukar komma lite senare. Då kanske någon i personalen kan gå upp i tid och man slipper fröknar som gnäller över att tiden inte passas ;)
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Vi bor inte i Sverige och hos oss har de en straffavgift om man hämtar barnen för sent. Den är olika i olika komuner och dagmammor bestämmer sin själva. Har för mig att vi får betala ca. 150 kr extra per gång vi hämtar försent (har aldrig råkat ut för det som tur är).
Om vi ska lämna senare eller hämta tidigare går det jätte bra utan att ringa först. Om det inte påverkar måltiderna eftersom de vill veta hur många barn som äter varje mål. Ska de på utflykt eller om det av annan anledning inte passar att lämna eller hämta när som helst så får vi alltid veta det med en veckas förvara.
Fast vi har för visso ett annat system än i Sverige. Vi betalar för antal timmar och sen får vi utnyttja den platsen som vi vill oavsett hur vi jobbar. Så vi har en 9 timmarsplats trots att det bara har hänt en eller två gånger att lillen behövt vara där hela dagen.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Vi har samling 9.00 och väntar alltid in barnen som börjar 9. Eftersom att de barn med föräldrar hemma har schemalagt från 9.00 så får de alltså inte komma tidigare. Utan 9 ska de komma innanför dörren. Vi väntar alltså alltid med samlingen så att de i lugn och ro får klä av sig.

Den där diskussionen har vi haft i omgångar och faktiskt fick personalen/ledningen ge sig... För de flesta barnen ialla fall på våran förskola har syskon, och om man nu inte får lämna "första" barnet före kl 9 så blir det andra barnet väldigt sen till sin avdelning som då ska sitta och vänta kanske närmare 20 min innan andra barnet har klarat av hej då osv...
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

*hm*
Jag är en sådan som nästan ber om ursäkt när jag kommer 12.25 istället för 12.30.
Om jag kanske skulle bli sen några minuter så ringer jag & säger till.

Personalen blev lite förvånade när jag ringde och sa att jag nog skulle bli sen för jag var tvungen att tanka bilen och det var studentutsläpp i stan (man vet ju aldrig om det är köer då)
Nu lyckades jag pricka in tankningen så att det inte var några "parader" just de minutrarna jag var där så jag hann till "dagis" när jag skulle vara där.
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Jag kommer alltid dit i tid. Hämtar numera i princip alltid före utsatt tid (ca 20 min). Det kan hända att jag är 15 min sen. Då ringer jag inte alltid. Om jag blir senare än 15 min ringer jag i god tid så personalen vet. Hoppas de tycker jag är en bra "kund".
 
Sv: Ni som har barn på förskola/fritidshem, passar ni tiden?

Varför kan man inte ha marginaler med tiderna så man hinner?

Vi har "godkänt" för 44 timmar/vecka (två heltidsjobb) men har barnen i snitt 25 timmar.

Måste man då utnyttja senare hämtning någon gång har ju dagiset fått avsatt resurser för det.

Det spelar ju ingen roll när man betalar maxtaxa oavsett :confused:

Fast det är skitjobbigt att passa tiderna på morgonen när det är aktiviteter. Särskilt på vintern. Man ska komma exakt så man kan tajma med färdigklätt barn. Ingen mening att komma för tidigt liksom, att ta av och på är ett MYCKET svettigt företag med en overallhatande 2-åring :angel:
Och man kan ge sig den på att just när det är utflykt så luktar det bajs om minstingen så fort han kommer fullt påklädd ut i trapphuset :eek:
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 866
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 162
Senast: oz_joj
·
R
Småbarn Vår sons förskola har varit stängd i fyra veckor och öppnade igen igår. När vi kom dit med sonen igår så var där två personal; en som...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 013
Senast: tyra1
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 960
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp