Ni som har både A1 och A2 försäkring(eller liknande)

break_a_leg

Trådstartare
Om man nu köper en relativt "dyr" häst så är det ju hiskeligt dyrt att bara ha A1-försäkring. Ni som har hästar värda mycket pengar, hur har ni delat upp försäkringen? Ni behöver ju inte nämna några belopp, men kanske hur ni fördelat det på A1/A2 procentuellt.

Eller har ni era hästar underförsäkrade?

Sv: Ni som har både A1 och A2 försäkring(eller liknande)

Hej på dig!
Min häst var inte svin dyr, men han är fullblod vilka är dyra att försäkra, och jag är ingen rik tjej. Så jag har honom försäkrad i hälften A1 och hälften A2 av inköpspriset. Det innebär att om hästen måste avlivas får du tillbaks hela köpe summan. Utöver det har jag ett veterinär/sjukvårds tillägg på honom som uppgår till 50.000. Det räcker ganska långt samtidigt som premien är helt resonabel....När somhelst kan man såklart försäkra upp, vilket jag planerar göra så fort hästen ökat i pris om ngt år (unghäst under utbildning). Det var mitt försäkrings bolag Folksam som hjälpte mig med denna plan, de är super. Hoppas denna information hjälper!

Har inga dyra hästar men har ändå 50/50 i A1 och A2. Det blir inte billigt ändå...fast billigare än med allt i A1 i alla fall.

Har själv gjort en liten "riskkalkyl" efter hur mina hästar fungerar och då kändes detta som ett vettigt alternativ.
De kompisar jag har som har riktigt dyra hästar har en ganska liten del försäkrad i A1 och resten i A2, ibland är det dock inte försvarbart att ens försäkra för hela hästens värde, då blir premierna vansinniga.

Dom som är lite högre försäkrade har jag 50/50 A1/A2.

Kan ni förklara A1 och A2 försäkring?
Vad har man för försäkring annars?

Alla bolag har inte högre premier för fullblod.

A1= Du får ut hela summan om hästen inte längre kan användas till det du vill. Ex Hopphäst som inte längre kan hoppa pga skade etc men fungerar väl i övrigt.
A2= Du får ut hela summan om hästen måste avlivas (ej hälta)

Jag hade min (dressyrhäst) 50/50, så gick han och fick kotledsinfektion på kotledsinfektion, blev ut dömd men jag fick då bara summan jag hada i A1 :cry:

Jag har mina försäkrade 50/50 A1 , A2 + en extra veterinärvårds försäkring.
Nu försäkrade jag stot föl och fosterförsäkring vid 90 dagar dräktighet 20,000.
Om det händer något .
Dyrt är det med försäkringar. Men skulle det hända något så är det GÖR DYRT

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar