Ni som har 2-åringar, berätta!

Liselott76

Trådstartare
Jag har en tvååring (född maj-02) & har inte gjort mycket mer än att pyssla, leda, tömkört några gånger.. Har funderat på att löshoppa lite, är det för tidigt tror ni?
Vad gör ni andra med era 2-åringar?
Hur höga är dom? Min är ca 155 cm över manken, 158-159 över baken.
Snälla, berätta! :bow:

jag har en född 1 apr 2002.
min är 145 i manken. Högre bak dock.

Min har sedan föltiden (efter avänjning) gått promenader.
i början bara 5 min, nu går vi ca 20 min promenader.
ibland lite längre. Nu på vintern går vi kanske 1 g/vecka bara pga underlag. Och vid behov har hon fått uppehåll och smälta från "massa hantering". jag har tömkört en gång bara, longerat 3-4 ggr (eller ja visa henne runt på en volt typ 4 minuter så inte longera på det sättet, det är ju skadligt för växande ben) gått i terrängskog med hinder och gått över dessa. (låga såklart efter ledaren klampar över före). annars är det träsning, spänna gjordar, lagt sadel på (men dock ej spänt fast den ännu) pysslas själv i stallet utan andra hästar. även gå själv i hagen ibland, får inte bli beroende av andra lixom och hetsa upp sig.
och framförallt står vi mest och borstar och gosar :)

glömde; har lasttränat en del och åkt transport själv ovh med sällskap, men det var i våras/somras.

min bli 2 den 29 april... är 165 cm över manken, lite högra bak.

Pga en fraktur på hasbenet har hon haft boxvila i 4 månader. Innan detta gick vi 20-minuters promenader i skogen. Nu har hon sadel o träns utan problem! Lasttränad är hon oxå, jag lastar ut o in själv utan problem.

Nu när hon är frisk ska vi återuppta våra promendaer denna gång ed sadel o såsmåningom även träns.

Vår är född i juli och är väl ungefär som din höjdmässigt, kanske något mindre? Hon är dock inte överbyggd just nu.

Vi har inte gjort så speciellt mycket med henne. Hon står uppbunden vid borstning och går små promenader någon gång emellanåt. I somras lastade vi henne några gånger.

Till våren börjar det väl bli dags att vänja vid träns, tömköra lite, ta med som handhäst osv.
Löshoppa har vi inte gjort något "seriöst", hon har fått skutta över några småhinder någon gång. Mer målinriktad löshoppnig blir det vid den här tiden nästa år, och kanske någon gång till hösten.

Vill man pyssla och greja med de blivande tvååringarna är det väl utmärkt, men jag tycker inte att det är någon brådska än. Det finns fortfarande gott om tid.
:)

Min 2 åring håller vi på att tömköra för att köra in innan sommaren. När snön försvinner ska vi börja löshoppa 1ggr/m. I sommar blir det bara bete ( och utställning) sen ska det köras i höst igen! Hon är 133 just nu. ( welshponny av cobtyp :D)

Min är 160 cm (161 cm bak). Han har åkt transport ett halvdussin ggr (lasttränad dessutom), går på promenader ett par ggr i veckan, springer lös i paddocken 5-10 min 1 ggn veckan, har longerats ca 5 en handfull ggr, går ofta med tömkörningsgjord (ej tömkörd), tränsad ett par ggr. Han är löshoppad 3-4 ggr på ca 50 cm.

vänjs vid bettet nu, har longerats i grimma och leadrope och tränat på att byta varv och liknande. Gått promenader men det var länge sen sist nu. Täckar,lindar,sadlar och försöker vänja honom vid det mesta. Pga omfattande skada har han redan vcarit flera vändor till klinik och opererats, nu skall han in igen så han kan lastas m a o. Men tråkigt bara att han endast åker till veterinären hela tiden.Skall ta och ta honom till ett ridhus i vår och pröva på det.Han är 163 över manken men kraftigt högre där bak, det blir en stor en.Mamman som är 168 har ryggen lägre, så ddet är sjäva manken som är låg.

Min har haft träns, täcken, resår gjord, gott promenader. Mer än så har vi inte hunnit. Men hon är en riktig pärla. :)

Min hingst är f-020716, han är 160 och är jätte snygg nu. :love: Han har växt i sig själv och börjat få lite hingst karaktär. Han är mycket miljötränad. Han har åkt mycket transport och varit i 4 olika ridhus. Han är löshoppad 2 ggr dec 03 och 1 gång nu i år. Han är klumpig men har en ganska bra teknik men inte den direkta gnistan som man önskar. Han tömkörs rakt fram och vi ska sätta på skaklar i dag för första gången. Benskydd o lindor har vi oxå testat tillsammans med sadel o täcke. Han är helcool och nyfiken.

Sen har jag ett sto f-020528 som inte är lika mycket hanterad. Jag skyller mycket på att hon har varit så fruktansvärt överbyggd och "ful". Som mest har det skiljt 14 cm mellan manke o kors..... nu är det bara 6 cm....
Hon är vildare och nervösare till sättet. Hon är löshoppad 2 gånger i år "lågt" och hon visar ingen koncentration alls på det hon gör så jag tror att vi ska vänta lite med mer löshoppning.
Hon har bara åkt transport 1 gång själv ännu. Träns, sadel, sele och andra attiraljer är hon van vid men är inte alls lika mycket miljötränad.
Tyvärr har hon en egenhet att när hon blir rädd så ska hon hoppa upp i mitt knä!! och bli räddad vilket medför att allt nytt jag gör med henne utsätter mig för att få 400 kilo häst på mig. :( Annars är hon super att hantera. Hon ska oxå köras in här under våren-sommaren om hon bara blir lite jämnare i växten. Hon ser ut som en hare... korta framben o jättelånga bakben.. :)
Lill / Stall Nöbbeled

Verkat, borstat, avmaskat, stått uppbunden själv kortare stunder + åkt transport några gånger. Är en islandshäst så hon får fortsätta på samma sätt ett-två år till sen ska hon få gå med som handhäst. Hon går i stor unghästflock på sommaren och i liten flock (5 hästar) hemma på vintern så på sommaren är det ingen hantering förutom verkning och avmaskning.

Hon är mycket social och trevlig utan att vara fräck och väldigt cool i psyket (blir inte rädd för nåt). Mycket vilja tror jag. Har varit otroligt ful och överbyggd bak men börjar rätta till sig, hoppas hon blir bättre. Det känns ju tryggt att höra att det är fler tvååringar som ser såna ut. Min ska ju dessutom växa ordentligt i flera år till.

Vildvittra

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 220
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka