Ni som haft senskador på era hästar!

Isabelle L

Trådstartare
Min häst , en 3 årig quarter, har oturligt nog fått en senskada på böjsenan bak antagligen av en spark i hagen. Han var 2 gradigt halt och 3 gradigt halt vid böjprov. För 3,5 vecka sedan blev han behandlad med kortison in i böjsenan och det är nu totalt 8,5 vecka sedan han blev skadad. Han är inte längre märkbart halt men svullen på senan fortfarande. Jag har sedan behandlingen lett honom 30 min om dagen och han har gått i liten hage. Nu har han dock fått komma ut i större hage med sällskap eftersom han bröt sig ut ur sin sjukhage. Blev väl för tråkigt ;) Nästa vecka kommer vet. och gör ett nytt ultraljud och förmodligen blir det en kotisonbehandling till. Efter ultraljudet ska jag även börja med laser på honom (bestämt i samråd med vet.). Han står med back on track bandage på natten på sitt skadade bakben och på det andra bakbenet är han lindad med vanlig badd.

Nu till mina frågor :laugh:
1: Vad har ni haft för skada på er häst? Spark/förslitningsskada/uttöjning av senan.

2. Hur halta har era hästar varit och hur länge var dom halta?

3. Hur gamla är era hästar?

4. Vad har dom fått för behandling?

5. Hur har rehabeliteringen sett ut? Hur länge skulle dom vila, hur länge skulle ni leda dom och sen skritta dom uppsuttet?

6. Har dom haft boxvila/sjukhage eller gått i vanlig hage?

7. Hur lång tid tog det för dom att bli friska och när var dom sedan fullt igång?

Jättetacksam för svar :laugh:

Sv: Ni som haft senskador på era hästar!

Delvis knapplån. Min har troligen en lindrig uttöjning på senan fram efter att trampat av sig en sko. 1grads hälta om den inte berodde på ömfotad när jag sprang för veterinären.
Ingen synlig svullnad eller värme dock lite, lite tjockare i senskidan när man lyfter upp hoven och känner på det benet.
Har också släppt ut min efter några dagar på box. Hon är också tre.
Syns och känns det tydligt på din häst?
Är också nyfiken på fortsatt konvalesens och arbete då man väl ska vara försiktig med senskador?

Mitt 17-åriga fullblodssto lyckades skada sig på ytliga böjsenan (måttlig), djupa böjsenan och gaffelbandet (lindrig) i somras. Jag hittade henne blockhalt ute på betet den 20:e augusti i år. Som tur är hade jag redan veterinären inbokad dagen efter i annat ärende, så hon ultraljudades och kom under snabb behandling.
Ordinationen blev box på natten, liten sjukhage på dagen. Strikt vila, dvs inte ens små korta promenader. Metacam 10 dagar och hon stod lindad med zinklimbinda dygnet runt i 4 veckor (bytte var 3-4 dag) då det var dags för återbesök och nytt ultraljud. Fick beskedet att det är 6-12 månaders konvalecens på denna typ av skada:(.

Läkningen visade sig på andra ultraljudet gått bra, men inte helt ok ännu. Så fortsatt sjukhage och promenader 2*10 min/dag alt. 15 min 1 ggr/dag. Fick order om att hovis skulle vända på skon bak och fram för att minska genomtrampet och korta tån så mkt det gick för överrullningens skull.
Började vänja in henne på Back on track några timmar/dag och så köpte jag proffessional choice skydd att ha på på promenaderna, också detta för att minska risken att senan tänjs vid isättandet av hoven.

Igår vad det dags för ultraljud nr tre, 8,5 vecka efter att vi fick diagnosen. Av senskadorna syntes inte ett spår!! Veterinären vart helt paff (och jag lite smått chockad :D). Han sa att om han inte visste bättre så skulle han inte tro att det var rätt häst han besökte! Läkningen har gått rekordsnabbt:).
Så nu ska jag fortsätta stärka upp senan mha ridning/tömkörning, första veckan 20 min/dag för att sedan utöka till 45 min-1 timme och även lägga in lite trav. Fortsatt sjukhage i 3 veckor till, sen är det ultraljud igen. Om det ser bra ut och vi har jobbat på med "senstärkning" så får hon då komma ut i sin stora hage med polare igen:bump: Skon ska hon fortsätta ha bak och fram en skonig till.

Mitt sto var halt i ca en vecka, men jätteblockhältan försvann när metacamet sattes in. Har sedan dess inte ens markerat. Har heller aldrig varit synbart svullen, ingen värme. Iofs kan hon ha varit varm i början men svårt att veta eftersom hon hade zinklimbinda på sig dygnet runt;)
Hon har stått som en ängel i sin sjukhage, men tyvärr har hon varit lite väl glad i hatten på promenaderna, så jag ger henne vetranquil för att hon ska hålla sig på marken och inte fnatta runt. Det går åt lite:devil:

Hoppas det går bra med din häst!:)

Oj va fort din häst har läkt!! Va härligt!! :laugh: Min stod oxå på metacam 10 dagar först men det hjälpte ingenting. Det blir ju nytt ultraljud i veckan och jag hoppas verkligen att det har blivit nån förbättring. Han är fortfarande svullen på senan men har inte varit halt sedan han fick kortisonbehandlingen. Vet. sa att man alltid brukar få spruta 2 gånger så jag räknar med en behandling till denna veckan. Din fick inget kortison eller??

Min häst var jättehalt i början. Nu känns fortfarande lite svullnad men han är inte halt längre. :)
Igångsättandet av en senskada ska ske väldigt långsamt och med gradvis ökning. Sen får man vara nog med underlaget. Hårt och fast underlag är bäst. Lera och halka är absolut inte bra om man rehabeliterar hästen från en senskada.

Nä, inget kortison på min.

Du kankse ska prova zinklimbinda på din? Den håller svullnaden nere och motverkar inflammation. Är super på denna typ av skador:)

Jag hoppas det går bra på ultraljudet, håller tummarna för att läkningen går åt rätt håll!:)

Tack! :laugh: Hade för mig att man bara använder det när skadan är ny??
Tycker du att det har varit bättre än back on track?

Tyvärr så fick min historia inget lyckligt slut, men jag håller tummarna för att det ska gå bättre för dig. Mitt sto vrickade sig i hagen som 4½-åring. Hon hade veka bakkotor som väl gjorde henne extra utsatt för sådana skador redan från början, och det läkte heller inte som det skulle pga de långa och veka kotorna.

1: Vad har ni haft för skada på er häst? Spark/förslitningsskada/uttöjning av senan.
Gaffelbandets förgrening h bak, uttöjning.

Märktes som en svullnad över senan. När jag åkte in med henne var hon 0,5 grader halt, vid återbesök 2 grader.

Finadyne, lindade stödbandage varvat med back-on-track + kylning.

5. Hur har rehabeliteringen sett ut? Hur länge skulle dom vila, hur länge skulle ni leda dom och sen skritta dom uppsuttet?
6 veckor sjukhage + 6 veckor box.

Se ovan.

7. Hur lång tid tog det för dom att bli friska och när var dom sedan fullt igång?
Ja, det vet du ju redan.

Gaffelbandsskada som kom fråna ttt han sparkade sig själv i hagen

Han var i princip aldrig halt, bara svullen i ca en vecka

9 då, nu 10

Var först hos en vet. som sa att det var bara att vila, men när vi åkte på återbesök (hos annan vet.) och det inte var någon förbättring fick han stötvågsterapi (shockwave) tre gånger med tre veckor emellan och efter det var han i princip frisk

Han skadade sig i maj och han fick vila några veckor (vilket var fel för min häst) och sedan efter återbesöket fick han gå på minst två promenader per dag, om jag kommer ihåg rätt så började jag sätta igång honom i början/mitten av hösten

Han gick i en lite större sjukhage

han skadade sig som sagt i maj och det var en lång igång sättning, han var igång på senhösten men hoppade inte förrens januari.

kom på att behandling (spruta) inte ger effekt efter en vecka efter skadan, om jag inte missminner mig. när vi insåg att det var en senskada var det iaf försent för oss (en vecka efter). de sa för övrigt till mig att det skulle ta 9 månader innan det var läkt, men det var första vet. som också sa att han bara skulle stå vilket jag inte alls tror på. jag tror att de ska röra på sig så de får igång blodcirkulationen, men försiktigt såklart. vi hade också magnetpaddar, vet ju inte om det var dom som hjälpte men han blev ju bra iaf. varför vi använde det var för att det inte finns så mpnga blodkärl vid senan utan ett stort och blodgenomströmningen är ganska dålig.

Menar du att det är kortisonspruta som inte skulle ha någon verkan efter 1 v?? Kör oxå med back on track för att öka blodgenomströmningen :) Nån annan som använt laser??

det var det jag hörde iaf.. men alla har väl olika idéer. vad bra!:D använde som sagt shockwave, vilket är ljudvågor(?). är ju inte laser med det funkade för oss.

Min ponny har en inflammation i djupa böjsenans förstärkningsband.
Haltar mycket i traven.
Hon är 15 år
Varit hos en klinik och gjort ultrljud. Metacam, back on track, kyl liniment (lite)
Vila i 8 veckor sedan tillbaka till kliniken. Liten hage, större än boxstorlek. Ensam så att hon inte bråkar och springer. Promenad 15-20 min 5-4 ggr i veckan.
Lycka till alla som har skadade hästar. Det är tråkigt och ibland vill man bara sätta sig i boxen med hästen och stanna där. Men tänk att du inte är ensam och att det KOMMER att gå BRA!

Skadan uppkom akut under ridning

1-2 grader i ca 6 veckor

16 år

endast laserbehandling

Vila i liten sjukhage i tre veckor, därefter vanlig hage i 6 veckor, skritt uppsuttet

sjukhage i tre veckor därefter ut på bete i stora sommarhagen

[/B]
Det tog tre veckor att bli helt frisk från senskadan tack vare intensiv laserbehandling varannan dag, däremot uppstod andra hältor som gjorde konvalescenstiden lång

Gjorde du nåt ultraljud för att se om skadan blivit bättre eller var det bara hälutredning?

Senast ändrad:

Nu har vet. varit här och gjort ultraljud. Läkningen har gått mycket fortare än väntat och vet. var väldigt nöjd med resultatet!
Han behövde inte ens behandlas igen utan skall vila 4 v till och ledas 30 min/dag. Jag fick sitta på 5 min om dagen men risken fanns att rehab.tiden skulle ta längre tid då och det vill jag absolut inte riskera! Nu väntar 1 laserbahendling i veckan under 4 veckor oxå och om han är bra sen så får jag nog börja rida!! Det vore helt underbart!!! Han var inte halt längre på rakt spår men markerade lite på böjt spår och vid böjprov men förra gången var han 3 gradigt halt även på rakt spår så det är en jätteförbättring! Vet. trodde oxå att han borde bli helt återställd Mycket skönare nu när man ser ett slut på vilan. Då är det inga problem alls att leda för hand 4 veckor till!!

Vad roligt att höra att det gick så bra!:)

Vet precis hur du känner, det är lättare att härda ut när man vet att snart så..:)

Fortsatt lycka till till er!

Gjorde du nåt ultraljud för att se om skadan blivit bättre eller var det bara hälutredning?

Vi åkte in fyra dagar efter uppkommen skada, då ultraljudade vi och konstaterade senskada på ytliga böjsenan, diffusa "sprickor" i fibrerna. Såg ut som att hon fått en spark eller dylikt. (Jag tror dock att det uppkom vid ridning). Hon ordinerades egentligen 6 veckor i sjukhage men detta var i somras och det var outhärdigt för henne att stå i 30 plusgrader utan skugga med alla broms så jag flyttade fram besöket. Hon behandlades som sagt med laser varannan dag och efter tre veckor kunde inte veterinären se att det ens hade varit en skada på ytliga böjsenan vid ultraljud(!!!) Däremot var hon fortfarande halt vilket förbryllade veterinären. I vanliga fall försvinner hältan före svullnaden.

Jag tror hennes rekordsnabba rehabilitering beror på att jag kylde hennes ben med vattenslang i 30 minuter tre gånger om dagen de första fyra dagarna. Efter första ultraljudet fick hon zinkabandage som hon hade i nästan två veckor (hon skulle haft 14 dagar men det var så varmt ute så hon fick blistringsproblem..) Hon gick i en hage som hon kunde skritta runt i dessa tre veckor och jag tror vi promenerade en del också. Resten är tack vare lasern ;)

Att svullnaden gick bort först måste väl berott på intensiv laserbehandling (?). Det ökar ju blodflödet så att svullnaden går ner snabbare...
Ska försöka boka en tid i början på nästa vecka så att vi kommer igång med lasern. Vet. sa 1 gång i veckan i 4 veckor till mig...

Nån som vet om man kan lasra FÖR intensivt???

hejsan

mitt fullblod sparkade sig själv på galoppen och fick senskada

jag ägde honom inte då men vad jag har hört så hade han ganska stor hälta och ville inte ställa ner hoven :/

wonkan är 8år nu men va 6när han fick den

laser och smärtstillande fick han men något mer minns inte va de heter

han vilade i ett år, fick ledas ca 10min om dagen och så stog han inne för det mesta

sjukhage i början men med tiden när han började använda benet så kom han ut i sin hage

jag köpte ju wonkan för 6månader sen då hade han stått men dom som hade haft honom under skade tiden hande honom i träning efter ett år vad jag vet för korten som jag fick va han välmusklad och de va ett år efter skadan

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: animalasia
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
32 211
Senast: Gilette
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama