Isabelle L
Trådstartare
Min häst , en 3 årig quarter, har oturligt nog fått en senskada på böjsenan bak antagligen av en spark i hagen. Han var 2 gradigt halt och 3 gradigt halt vid böjprov. För 3,5 vecka sedan blev han behandlad med kortison in i böjsenan och det är nu totalt 8,5 vecka sedan han blev skadad. Han är inte längre märkbart halt men svullen på senan fortfarande. Jag har sedan behandlingen lett honom 30 min om dagen och han har gått i liten hage. Nu har han dock fått komma ut i större hage med sällskap eftersom han bröt sig ut ur sin sjukhage. Blev väl för tråkigt Nästa vecka kommer vet. och gör ett nytt ultraljud och förmodligen blir det en kotisonbehandling till. Efter ultraljudet ska jag även börja med laser på honom (bestämt i samråd med vet.). Han står med back on track bandage på natten på sitt skadade bakben och på det andra bakbenet är han lindad med vanlig badd.
Nu till mina frågor
1: Vad har ni haft för skada på er häst? Spark/förslitningsskada/uttöjning av senan.
2. Hur halta har era hästar varit och hur länge var dom halta?
3. Hur gamla är era hästar?
4. Vad har dom fått för behandling?
5. Hur har rehabeliteringen sett ut? Hur länge skulle dom vila, hur länge skulle ni leda dom och sen skritta dom uppsuttet?
6. Har dom haft boxvila/sjukhage eller gått i vanlig hage?
7. Hur lång tid tog det för dom att bli friska och när var dom sedan fullt igång?
Jättetacksam för svar
Nu till mina frågor
1: Vad har ni haft för skada på er häst? Spark/förslitningsskada/uttöjning av senan.
2. Hur halta har era hästar varit och hur länge var dom halta?
3. Hur gamla är era hästar?
4. Vad har dom fått för behandling?
5. Hur har rehabeliteringen sett ut? Hur länge skulle dom vila, hur länge skulle ni leda dom och sen skritta dom uppsuttet?
6. Har dom haft boxvila/sjukhage eller gått i vanlig hage?
7. Hur lång tid tog det för dom att bli friska och när var dom sedan fullt igång?
Jättetacksam för svar