Sv: Ni som haft senskador på era hästar!
Hur har det gått för din häst?
Är nyfiken då det är just detta som min häst åkt på
Verkar inte vara det vanligaste så det är ju jättebra ju mer info man kan få...
Och för att svara på frågorna:
1: Vad har ni haft för skada på er häst? Spark/förslitningsskada/uttöjning av senan.
Tenidit i djupa böjsenans förstärkningsband. Troligen en sparkskada.
2. Hur halta har era hästar varit och hur länge var dom halta?
Visat hälta vid enstaka tillfällen
3. Hur gamla är era hästar?
11 år, islänning
4. Vad har dom fått för behandling?
UL för att ställa diagnos, nu skall han stå på totalvila i 3-6månader. Nytt UL i November ca. Skall rådfråga vet på måndag lite mer, min vet skall få plåtarna från kliniken så skall vi gå igenom mer. Han får gå i liten sjukhage.
5. Hur har rehabeliteringen sett ut? Hur länge skulle dom vila, hur länge skulle ni leda dom och sen skritta dom uppsuttet?
Som ovan, kan inte säga så mkt mer ännu.
6. Har dom haft boxvila/sjukhage eller gått i vanlig hage?
Sjukhage
7. Hur lång tid tog det för dom att bli friska och när var dom sedan fullt igång?
Vet inte. Håller alla tummar för att kunna sätta igång honom till våren och att han kanske är igång till sommaren, men man vet ju inte
Ngn som har erfarenhet av Biolight? ´Jag har tillgång till det och får jag grönt av min vet. att andvända det så skall jag börja göra det regelbundet.
Erfarenhet av Back on track?
Försöker andvända det mkt, sen när hästarna kommer in på stall igen så skall han få ha det varje natt har jag tänkt. Det verkar som att svullnaden går ner tack vare BoT-paddarna
Ngn med samma skada eller liknande får mer än gärna pma, jag törstar efter kunskap på detta området känner jag!
Min ponny har en inflammation i djupa böjsenans förstärkningsband.
Haltar mycket i traven.
Hon är 15 år
Varit hos en klinik och gjort ultrljud. Metacam, back on track, kyl liniment (lite)
Vila i 8 veckor sedan tillbaka till kliniken. Liten hage, större än boxstorlek. Ensam så att hon inte bråkar och springer. Promenad 15-20 min 5-4 ggr i veckan.
Lycka till alla som har skadade hästar. Det är tråkigt och ibland vill man bara sätta sig i boxen med hästen och stanna där. Men tänk att du inte är ensam och att det KOMMER att gå BRA!
Hur har det gått för din häst?
Är nyfiken då det är just detta som min häst åkt på
Verkar inte vara det vanligaste så det är ju jättebra ju mer info man kan få...
Och för att svara på frågorna:
1: Vad har ni haft för skada på er häst? Spark/förslitningsskada/uttöjning av senan.
Tenidit i djupa böjsenans förstärkningsband. Troligen en sparkskada.
2. Hur halta har era hästar varit och hur länge var dom halta?
Visat hälta vid enstaka tillfällen
3. Hur gamla är era hästar?
11 år, islänning
4. Vad har dom fått för behandling?
UL för att ställa diagnos, nu skall han stå på totalvila i 3-6månader. Nytt UL i November ca. Skall rådfråga vet på måndag lite mer, min vet skall få plåtarna från kliniken så skall vi gå igenom mer. Han får gå i liten sjukhage.
5. Hur har rehabeliteringen sett ut? Hur länge skulle dom vila, hur länge skulle ni leda dom och sen skritta dom uppsuttet?
Som ovan, kan inte säga så mkt mer ännu.
6. Har dom haft boxvila/sjukhage eller gått i vanlig hage?
Sjukhage
7. Hur lång tid tog det för dom att bli friska och när var dom sedan fullt igång?
Vet inte. Håller alla tummar för att kunna sätta igång honom till våren och att han kanske är igång till sommaren, men man vet ju inte
Ngn som har erfarenhet av Biolight? ´Jag har tillgång till det och får jag grönt av min vet. att andvända det så skall jag börja göra det regelbundet.
Erfarenhet av Back on track?
Försöker andvända det mkt, sen när hästarna kommer in på stall igen så skall han få ha det varje natt har jag tänkt. Det verkar som att svullnaden går ner tack vare BoT-paddarna
Ngn med samma skada eller liknande får mer än gärna pma, jag törstar efter kunskap på detta området känner jag!