Ni som haft senskador på era hästar!

Sv: Ni som haft senskador på era hästar!

Min ponny har en inflammation i djupa böjsenans förstärkningsband.
Haltar mycket i traven.
Hon är 15 år
Varit hos en klinik och gjort ultrljud. Metacam, back on track, kyl liniment (lite)
Vila i 8 veckor sedan tillbaka till kliniken. Liten hage, större än boxstorlek. Ensam så att hon inte bråkar och springer. Promenad 15-20 min 5-4 ggr i veckan.
Lycka till alla som har skadade hästar. Det är tråkigt och ibland vill man bara sätta sig i boxen med hästen och stanna där. Men tänk att du inte är ensam och att det KOMMER att gå BRA!

Hur har det gått för din häst?
Är nyfiken då det är just detta som min häst åkt på :(
Verkar inte vara det vanligaste så det är ju jättebra ju mer info man kan få...

Och för att svara på frågorna:
1: Vad har ni haft för skada på er häst? Spark/förslitningsskada/uttöjning av senan.
Tenidit i djupa böjsenans förstärkningsband. Troligen en sparkskada.

2. Hur halta har era hästar varit och hur länge var dom halta?
Visat hälta vid enstaka tillfällen

3. Hur gamla är era hästar?
11 år, islänning

4. Vad har dom fått för behandling?
UL för att ställa diagnos, nu skall han stå på totalvila i 3-6månader. Nytt UL i November ca. Skall rådfråga vet på måndag lite mer, min vet skall få plåtarna från kliniken så skall vi gå igenom mer. Han får gå i liten sjukhage.

5. Hur har rehabeliteringen sett ut? Hur länge skulle dom vila, hur länge skulle ni leda dom och sen skritta dom uppsuttet?
Som ovan, kan inte säga så mkt mer ännu.

6. Har dom haft boxvila/sjukhage eller gått i vanlig hage?
Sjukhage

7. Hur lång tid tog det för dom att bli friska och när var dom sedan fullt igång?
Vet inte. Håller alla tummar för att kunna sätta igång honom till våren och att han kanske är igång till sommaren, men man vet ju inte :cry:

Ngn som har erfarenhet av Biolight? ´Jag har tillgång till det och får jag grönt av min vet. att andvända det så skall jag börja göra det regelbundet.
Erfarenhet av Back on track?
Försöker andvända det mkt, sen när hästarna kommer in på stall igen så skall han få ha det varje natt har jag tänkt. Det verkar som att svullnaden går ner tack vare BoT-paddarna :)

Ngn med samma skada eller liknande får mer än gärna pma, jag törstar efter kunskap på detta området känner jag!

1: Vad har ni haft för skada på er häst? Spark/förslitningsskada/uttöjning av senan.
Häst 1: Sparkade sig själv när han ramlade i ett dike när en medryttare red honom.
Häst 2: Skadade sig mot ett träd, ramlade och slet sönder främre sträcksenan till 2/3.

Häst 1: Ingen hälta men en svullnad på senan
Häst 2: Satte inte ens ner benet, hoppade på 3 ben...

VAR...
Häst 1: var 16 år
Häst 2 var 4 år

Häst 1: skulle stå på box men blev galen av det så han fick vila i mindre hage i drygt 6 månader. Skadan fick alltså läka ut själv utan medikamenter. Endast en stödlinda.
Häst 2: Syddes och fick antibiotika p.g.a. sårskadan (mycket djup). Fick röra sig ute i mindre hage.

5. Hur har rehabeliteringen sett ut? Hur länge skulle dom vila, hur länge skulle ni leda dom och sen skritta dom uppsuttet?
Häst 1: Vila i 6 månader, sen skrittades han igång som brukligt är på rakt spår
Häst 2: Hältan ville aldrig ge med sig riktigt, dessutom visade det sig att hon hade svår patellaupphakning så hon gick tillbaka till ägaren som satte henne i avel :crazy:

Häst 1: Kunde inte stå på boxvila, fick gå i sjukhage och då vila i längre tid.
Häst 2: Ingen boxvila, lite sjukhage

7. Hur lång tid tog det för dom att bli friska och när var dom sedan fullt igång?
Häst 1: Full frisk efter 6 månader, i full gång efter 9 månader.
Häst 2: gick tillbaka till ägaren.

Vad har ni för erfarenhet av laserbehandling av senskador?
Skall in på kliniken och behandla på torsdag, får hoppas att det hjälper iaf ngt.
Veterinären hade iaf väldigt positiva erfarenheter av den typen av behandling så är bara att hoppas, tyvärr täckte inte försäkringsbolaget detta men men, man kan inte få allt.

Min Ls gaffelbandsfästen är ju lasrade. Svårt säga om det gett någon skillnad för man har ju inget att jämföra med, vem vet hur det varit utan liksom. Men det jag kunnat se var att efter första laseromgången så slutade han att fylla i/bli tjock i gaffelbandsfästena efter promenaderna.

(Dock har han nu lyckats med ngt jag inte alls begriper och står med rejält svullen och öm böjsena...:crazy:)

För min gick det inte bra alls, tänjde ut ytliga på vä.f såpass att den nästintill gick av vid ett för kraftigt genomtramp i kotan när han busade i hagen. Blockhalt, åkte in kliniken, fick lämna kvar mitt hjärta där. Han blev 20 år gammal.:cry:

Min blev också torrare i lederna efter lasern, nu är han dock jättetjock i bägge fram även där han inte är skadad :cry:
Veterinären skall ut imorgon och ta en titt så att allt läker som det skall samt köra en ny laserbehandling, hoppas verkligen det hjälper!

Det gör ju så ont i en hjärta när han ena dagen verkar hur pigg som helst och har jättetorra fina ben och skadad känns knappt alls, för att två dagar senare vara betydligt mer irriterad/slö och vara tjock och ha puls på skadan.
Han står i box eller i sjukhage och promeneras 10-15min/dag, så han kan ju inte överanstränga benet tycker man...
Han måste bli bra nu!
Blir ju inte bättre när folk fråga saker i stil med "vad händer om han inte blir bra", visst de menar väl men en sån sak vill man inte tänka på speciellt när det är lång konvalescents kvar.

Ngn som har erfarenhet av detta? Att skadan kan känna fin en dag och sämre en annan dag? Är det normalt?

är du säker på att han är lugn i sjukhagen? Annars kan han ju ha hoppat runt där och därför han är sämre?

Varken jag eller de som bor på gården har sett honom göra annat än att strosa runt, äta, vila eller bara stå och titta på hästarna i hagen bredvid, så nej det verkar inte så vad vi sett iaf.
Enda gången han är mer aktiv är när han får mat eller skall tas in då kan han gå lite runt grindöppningen, dock gå runt inte springa eller studsa.

Så verkar inte så :confused:

Okej, nej låter ju som han är lugn. Min var iofs också lugn 'jämt' när man kollade till honom, men 2 ggr studsade han lite vid intag. Endera någon av de två, eller ngn jag inte såg, så lyckades han ju dra upp sin skada än värre (så det är box för honom nu, de kan ju dock stöka i box med när ingen ser, så är han verkligen kolugn hela tiden när man ser och han kollas ofta är det väl ingen anledning arrestera på box).

Ang ursprungsfrågan så dessvärre inte varit med om förvärrade symptom om det inte varit förvärrad skada. Men jag håller tummarna det är falskt alarm för er del och det beror på ngt helt annat att han är svullen etc igen.

Sparkskada på yttre böjsenan

Endast halt vid enstaka tillfällen

4år

Box/sjukhage, skrittmaskin, Vitafloor, kyla och Bot på natten.

Vilade i box/sjukhage i ca 4v, sedan skrittades avsuttet i skrittmaskin i ca 2månader. Efter skritt kyla med vatten i 20 min och sedan kyllera på. Stog dagligen 2 x 30 min på Vitafloor.

I början stog hon bara på box och sedan i liten sjukhage

Fullt frisk efter ca 4 månader, fullt igång efter ca 7 månader

Ja, jag hoppas verkligen det är falskt alarm!
Blir intressant att höra vad veterinären har att säga imorgon.
Är lite svårare att känna nu med, islänning med vinterpäls =tjock päls!
Men när man känner ordentligt så känner man ju.

Uppdatering:
Veterinären tycker att han ser mycket bättre ut än sist hon såg honom, skönt!
Det är tydligen inget ovanligt att det går lite upp och ner utan det är bara att köra på som förr med sjukhage och korta promenader. Ngt långa tår tyckte hon så det blir att sko honom i det snaraste, har bara gått 5 veckor och han står bara... Han har helt galna hovar på att sticka iväg alltså! :crazy:
Men men vad gör man inte för sin ögonsten :love:

Kraftig uttöjning av peroneus tertius (liten sena i hasen), stor häst som halkade i hagen, 3 gr halt, sjukhage då han inte kan stå på box, veterinären trodde ca 3-4 månader i sjukhage,sen åb. blev ca 4 v i sjukhage sen 4 v simträning,därefter ÅB, och igångskrittning, fortsatte simma 1-2 gånger /veckan någon månad till,simmar fortfarande varannan vecka som träning. Han skadade sig i juli, arbetades fullt igen i november. Gick ovanligt fort,vet trodde det berodde på simträning,rörelse utan belastning specielt då detta är en stor kille (186 cm) med patellaupphakningar som gör det svårt med boxvila och han tappar så mkt när han inte jobbar.var musklad o fin hela tiden.
Hoppas det går bra med din pålle.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: animalasia
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
32 212
Senast: Gilette
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama