Ni som ger linfröolja till era eksemhästar!

B

Borkan

Hur tycker ni att det går? Sett någon skillnad?

Jag vet inte om det är linfröoljan eller vädret som gör att min pålle mår fint.
 
Sv: Ni som ger linfröolja till era eksemhästar!

Min kliar lite, har tunnat ur svansen också :(

Men inga stora släpp, inte heller sår eller maniskt kliande.

Han har också mycket mindra mjäll än annars.

Har läst att tvätta dem hjälper med jag tycker min kliar sig mer då. Men ska prova några gånger till. Använder också mjukgörande salva och Tinkur emot svansklåda för att hjälpa honom. Det tycker han är gott!
 
Sv: Ni som ger linfröolja till era eksemhästar!

Jag ger linfröolja, men kan inte säga om det är någon skillnad eftersom jag är ny på det här med eksemhäst! Hon fick sina eksem när hon flyttade till oss förra sommaren. I år får hon linfröolja i maten, vi smörjer med Equi-lotion och Equi-creme ibland också med Superbra hästsalva. Vidare tvättar vi henne med Hexocil med jämna mellanrum. Än så länge klarar hon sig utan täcke. Hon har kliat lite i manen och på svansen, men inte farligt. Hon hade insektstäcke ett tag men har mördat de två hon hade och nu verkar hon klara sig utan. Har beställt Prob-olja och shampo för att se om hon kan bli ännu bättre av det!
 
Sv: Ni som ger linfröolja till era eksemhästar!

95johsv:
Vad har du för shampo? Jag använder vanligt Head&Shoulder och ser en markant skillnad de närmsta 12 timmarna efter tvätt. Min pålle ÄLSKAR! att duscha, jag behöver i stort sett bara peka på spolspiltan så kliver han in och ställer upp sig :)


Jenny1:
Jag skulle oxå vilja testa probprodukterna men de får inte användas i samband med cortison o min pålle får det i ögonen under 1år frammåt, han höll på o bli blind! :eek:
Men sen ska jag testa dem har jag tänkt.
 
Sv: Ni som ger linfröolja till era eksemhästar!

Jag ger linfröolja till min eksemhäst för första gången i år, i övrigt har jag inte ändrat något sen tidigare år vad gäller skötsel.

Resultatet är att eksemsäsongen så här långt har varit mkt bra (kommit igång väldigt sent) men nu stod hon i och för sig på stall nattetid längre än vanligt samt att här har varit torrt och inte speciellt mkt knott förrän kanske sista veckan. Nu de sista dagarna har hon också börjat klia sig något mer och är kanske lite svullen men annars syns inget på henne. Tycker också att hon mjällar mindre i år.
 
Sv: Ni som ger linfröolja till era eksemhästar!

Jag använder Hexocil schampoo. Det hjälper bra emot mjäll etc det minskar dramatiskt!
 
Sv: Ni som ger linfröolja till era eksemhästar!

Jag tyckte det var så många som skulle testa med linfröolja, är det ingen mer som tycker nåt? :confused:
 
Sv: Ni som ger linfröolja till era eksemhästar!

Jag testar också linfröolja i år. Ger också ett specialfoder för eksemhästar + kiselgur. Det funkar jättebra. Har två eksemhästar som brukar klia av sig en del man och har mycket skorv under magen och vid juvren. De har inget eksem i manen och inget skorv under magen, endast lite vid juvren. De går ute dygnet runt med eksemtäcke. Till saken hör att vi har massor med knott här, rena invasionen vissa kvällar. Tar in hästarna en stund när det är som värst, annars har de ett vindskydd som de går in i.
 
Sv: Ni som ger linfröolja till era eksemhästar!

Linfröoljan botar ju inte eksem, men om hästen allmänt mår bättre i mag- och tarmsystemet av oljan är ju mycket värt för då påverkas ju hela hästen.
 
Sv: Ni som ger linfröolja till era eksemhästar!

Jag vet att linfröolja inte botar eksem - liksom ett eksemtäcke inte gör det men båda sakerna kan lindra eksemen och det är det jag är ute efter.
Nu funkar inte täcke på min häst så jag får prova mig fram på andra vägar istället.
Då har jag nu testat bland annat linfröolja.
Det jag ville veta i denna tråd är om fler än jag har tyckt sig se resultat (symtomlindring) av oljan.
Det var ju en låååånnnggg tråd om just linfröoljan innan sommaren och jag ville höra efter hur det gått.

Har du testat oljan och vad tycker du den ger för resultat - tycker du att du lika gärna kunde ha gett något annat "magmedel" till pållen/arna?

Fanns det någonting som botade min älskade skrutthäst hade jag ordnat fram det! Men så är det väl för de flesta på detta forum :crazy:
 
Sv: Ni som ger linfröolja till era eksemhästar!

Jag har en eksemhäst. Fast jag har aldrig hört det där med linfröolja.

Hon får 2½ dl aloe vera i maten 1 gång om dagen, jag smörjer henne med aloe vera propolis + gelly och sprayar henne med aloe vera där hon har eksem. Jag har även använt mig av probolj + schampo, tyvärr är oljan slut men jag har fortfarande schampo. Försöker kombinera aloe och probben då jag tror mycket på båda produkterna. Det är enorma summor som läggs ut, men helt klart värt det för henne.

Nu skadade hon sig i fredags och redan i lördags var hela manen full av eksem (fick eksem i samband med en skada), innan dess var hon nästintill symptomfri, och jag har slut på proboljan. *suck* Dessutom tog vattnet olyckligtvis nog slut i stallet, eller det finns så det räcker till deras vatten och familjen som bor där, men det räcker inte till en eksemtvätt om man säger så.

Jag kan i alla fall varmt rekommendera aloe vera kombinerat med prob-oljs+schampo. Eftersom din häst inte kan använda sig av prob så är aloe vera väldigt bra, att dessutom använda sig av själva "saften" är en långsiktligt process och ger inga direkta resultat i år, men till nästa år om man hållt i det ordentligt så bör det ge bra resultat hos hästen.

/ Anna
 

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: super
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
583
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har annons ute på fb angående mina växter som jag odlat upp från frö. Säljer dem mycket billigt vilket inte ger mig någon vinst...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
11 219
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 130
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp