Att göra sig av med det som är roligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har annons ute på fb angående mina växter som jag odlat upp från frö. Säljer dem mycket billigt vilket inte ger mig någon vinst alls.

För att jag inte orkar. Jag orkar inte det som skulle ge mig glädje. Och så tycker folk att mitt "orkar inte" betyder "jag vill inte".

Vem gör sig av med det som är roligt frivilligt?

Mina dagar går mest ut på att ligga på soffan. Och jag sover mycket. Försöker jag sova mindre så blir det ett ännu större helvete.

Jag tycker det är skillnad på "orkar inte" och "kan inte". Jag har aldrig sagt att jag inte kan om saker som kan om jag uppbådar all min viljestyrka och mitt pannben. När jag säger att jag inte orkar så innebär det att jag får anstränga mig mer än vad som är rimligt.

Mina träffar med arbetsterapeuten är tillfälligt satt på paus p.g.a. min trötthet. Tipsen jag får fungerar inte fastän jag försöker.
 

Bor man i lägenhet så kommer man inte undan. Jag vägrar uthärda det. Kan inte gå med mask som tar bort alla lukter.

Varför ska jag plågas för att andra är gränslösa?
Kommer undan vad?
Tar bort lukter? Min lägenhet lukar inget särskilt.
Vad har du egentligen för förställning om lägenheter?

OBS jag menar inte att du ska flytta, men det är lite stötande att se att du insinuerar att jag skulle lukta eller sprida oönskade lukter som någon ska behöva stå ut med från min lägenhet eller i trapphuset.
 
Menar du att du inte störs av det i affären, på vårdcentralen, om det är en hantverkare etc?

Jag har en granne mittemot som badar i parfym, och en granne nedanför som är så inrökt att man 30 min efter han gått i trappen fortfarande känner röklukten. Men dess stör ju mig lika mycket/lite om jag möter de i affären, på bussen eller liknande.

Oavsett plats är det aldrig nånsin rätt att gå till angrepp pga det. Punkt. Lugnt påtala osv är en sak. Angrepp helt oacceptabelt. Då är du mer gränslös än dem dessutom.
Där går det att komma undan. Hemmet ska vara en fredad zon.

Och just lukter är en anledning till att lägenhetsboende är helt otänkbart. Jag kan inte stå ut. Jag står heller inte ut med ljud, varken ute eller inne. När jag måste besöka byn eller mataffären så måste jag stå ut, men hemma gör jag det definitivt inte.

Lukter och ljud gör det otänkbart att bo i tätort.

Men hur ofta flänger du omkring och fraktar prylar i strl spånskiva?
Jag har det inte antecknat. Men tillräckligt ofta.

Och, för att vara riktigt krass, hur ska du ha råd att köpa (?) stora grejer och köra omkring med när du enligt dig själv inte har råd med mat...?
Jag köper oftast inte de grejerna jag kör utan lånar dem. Just för att jag inte kan köpa dem så innebär det att jag måste låna desto oftare. Det har också hänt att jag behövt köra bort saker härifrån. Senast för en månad sedan då jag körde 4 lass med tallris från tomten. Eller så händer det att jag får saker jag behöver frakta på släp.
 
Kommer undan vad?
Tar bort lukter? Min lägenhet lukar inget särskilt.
Vad har du egentligen för förställning om lägenheter?

OBS jag menar inte att du ska flytta, men det är lite stötande att se att du insinuerar att jag skulle lukta illa i minlägemhet.
Det är utanför lägenheten som det kan vara ett problem. Jag kan inte sitta inlåst 24/7.
 
det ger ingen anledning att insinuera att psykisk ohälsa skulle grundas i frånvaro av intelligens eller kunna botas med rationalitet.)
Det första påstod jag inte.
Jag vet med säkerhet att @Wille är intelligent.
Därav den kommentaren.

Och den andra håller jag inte med om, även om botas inte är vad jag refererar till.
Jag är övertygad om att det är mycket lättare att hantera psykisk ohälsa om man är smart och har stor förmåga att tänka rationellt.
Att se hur tokigt som man tänker ger en större möjlighet att trassla upp situationen.
 
Det är utanför lägenheten som det kan vara ett problem. Jag kan inte sitta inlåst 24/7.
Ja du anklagar mig för att sprida lukter omkring mig och att du inte skulle stå ut med mig som granne av den anledningen.

Man tillbringar högt räknat några minuter om dagen i trapphuset, och för att komma upp till det får du nog gå in/ut 5-10 gånger. Det finns dessutom loftgångshus där du inte ens har ett trapphus att dela med folk eller som när jag bodde på 1:a våningen. Då tog det mig på 5-10 sekunder.
 
Men vart ska jag flytta då? Har ju sagt minst tusen gånger att jag inte kan bo i stan p.g.a. en miljard orsaker. Jag skulle mista exakt allt jag lever för och hamna i en outhärdlig miljö med ljud/buller, lukter m.m. Det är inte görbart. Jag skulle aldrig kunna gå ut för det finns inget att gå ut till. Enda gången jag skulle gå ut är när jag måste handla men jag kan inte vistas ute.
Men då så är det väl bättre att åka buss och handla.
Så löser sig ju det.
 
Det här snacket om intelligens borde inte ens existera. För man styr inte sina förmågor och sin ohälsa med intelligens.

Jag har normal intelligens och tar man inte hänsyn till stödfunktionerna så ligger jag över genomsnittet. Min perceptuella förmåga är mycket god.

Men det tar inte bort svårigheter med exekutiva funktioner, fobi, panikångest m.m. Det tar inte bort autismen heller.
Nej men det hjälper dig att hantera svårigheterna.
Det ger dig möjligheten att hitta lösningar på dina problem.

Man får liksom använda det som naturen har givit en och du fick intelligens.
Då så är det ju den som du har till ditt förfogande.
Det som du saknar kan du ju inte använda.
 
Nej men det hjälper dig att hantera svårigheterna.
Det ger dig möjligheten att hitta lösningar på dina problem.

Man får liksom använda det som naturen har givit en och du fick intelligens.
Då så är det ju den som du har till ditt förfogande.
Det som du saknar kan du ju inte använda.
Intelligens är klart överskattat när det gäller att hantera känslor. De allra flesta människor oavsett intelligens vet utmärkt att en orm på tv/bild inte kommer att bita en, men ormrädda ka vara rädda ändå.
 
Där går det att komma undan. Hemmet ska vara en fredad zon.

Och just lukter är en anledning till att lägenhetsboende är helt otänkbart. Jag kan inte stå ut. Jag står heller inte ut med ljud, varken ute eller inne. När jag måste besöka byn eller mataffären så måste jag stå ut, men hemma gör jag det definitivt inte.

Lukter och ljud gör det otänkbart att bo i tätort.


Jag har det inte antecknat. Men tillräckligt ofta.


Jag köper oftast inte de grejerna jag kör utan lånar dem. Just för att jag inte kan köpa dem så innebär det att jag måste låna desto oftare. Det har också hänt att jag behövt köra bort saker härifrån. Senast för en månad sedan då jag körde 4 lass med tallris från tomten. Eller så händer det att jag får saker jag behöver frakta på släp.
Att köra bort tallris från tomten är 100% onödigt i sammanhanget.
 
Intelligens är klart överskattat när det gäller att hantera känslor. De allra flesta människor oavsett intelligens vet utmärkt att en orm på tv/bild inte kommer att bita en, men ormrädda ka vara rädda ändå.

Jag tror att många liknande kommentarer skulle avhjälpas om TS uttryckte att hon vet att hon inte kommer att svälta ihjäl, men att det känns så. TS har förstås ingen skyldighet att göra det, men när hon inte gör det kommer folk att svara resonerande.

Om TS verkligen tror att hon kommer att svälta ihjäl och har resignerat inför det, då är det helt poänglöst för oss alla att skriva i tråden och då behöver nog TS akuthjälp av psykiatrin. (Vilket inte vore så dumt utifrån det som går att läsa här, men det är inte säkert att allt ska tolkas bokstavligt.)
 
Intelligens är klart överskattat när det gäller att hantera känslor. De allra flesta människor oavsett intelligens vet utmärkt att en orm på tv/bild inte kommer att bita en, men ormrädda ka vara rädda ändå.
Om man är smart så kan man då stänga av TVn.
Och kolla i tablån när det kan riskera att komma en orm på TVn nästa gång.

Med det så menar jag att man kan påverka situationen som man befinner sig i.
Med intelligens så hittar man lättare lösningar runt problemen.
Det är alltid lättare att vara smart oavsett annat i livet.
 
Jag tror att många liknande kommentarer skulle avhjälpas om TS uttryckte att hon vet att hon inte kommer att svälta ihjäl, men att det känns så. TS har förstås ingen skyldighet att göra det, men när hon inte gör det kommer folk att svara resonerande.

Om TS verkligen tror att hon kommer att svälta ihjäl och har resignerat inför det, då är det helt poänglöst för oss alla att skriva i tråden och då behöver nog TS akuthjälp av psykiatrin. (Vilket inte vore så dumt utifrån det som går att läsa här, men det är inte säkert att allt ska tolkas bokstavligt.)

Jag har tolkat tvärtom. Delvis pga denna tråden och delvis pga vad som sagts om ämnet i andra trådar.

Som jag förstår @Wille så är det inte så att hon inte ser absolut något sätt att inte svälta ihjäl. Men att hon orkar inte kämpa och bråka mer utan känner att hon lika gärna kan ge upp, sluta äta och lägga sig ner. Dvs inte "jag svälter ihjäl för det är inte en smula kvar i skåpet".
 
Menar du det här bokstavligen? Menar du att om du är i en miljö där andra gör saker som du reagerar på, så kommer du att gå till angrepp? Eller överdriver du för att vi ska förstå hur jobbigt det är?
Jag kommer att bli arg på de som inkräktar med ljud och lukter i mitt boende.

Eftersom jag vet om det här så kommer ett sådant boende inte att bli aktuellt.
Ja du anklagar mig för att sprida lukter omkring mig och att du inte skulle stå ut med mig som granne av den anledningen.

Man tillbringar högt räknat några minuter om dagen i trapphuset, och för att komma upp till det får du nog gå in/ut 5-10 gånger. Det finns dessutom loftgångshus där du inte ens har ett trapphus att dela med folk eller som när jag bodde på 1:a våningen. Då tog det mig på 5-10 sekunder.
Jag har ingen aning om vilka lukter du sprider omkring dig. Kom inte och påstå att jag anklagar DIG. Men det kanske var en öm tå?
Så därför tänker du lägga dig ner och svälta ihjäl.
Som att det skulle vara en lindrigare lösning.

Bättre att vara vrålhungrig än att behöva åka buss.

Det tror jag faktiskt inte på.
Det finns snabbare sätt också.
 
Om man är smart så kan man då stänga av TVn.
Och kolla i tablån när det kan riskera att komma en orm på TVn nästa gång.

Med det så menar jag att man kan påverka situationen som man befinner sig i.
Med intelligens så hittar man lättare lösningar runt problemen.
Det är alltid lättare att vara smart oavsett annat i livet.
Hade intelligens hjälpt mig så hade jag inte haft den mängd problem som jag har.

Sluta prata om intelligens som om det vore lösningen på allt. Det är det inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 733
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp