Att göra sig av med det som är roligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har annons ute på fb angående mina växter som jag odlat upp från frö. Säljer dem mycket billigt vilket inte ger mig någon vinst alls.

För att jag inte orkar. Jag orkar inte det som skulle ge mig glädje. Och så tycker folk att mitt "orkar inte" betyder "jag vill inte".

Vem gör sig av med det som är roligt frivilligt?

Mina dagar går mest ut på att ligga på soffan. Och jag sover mycket. Försöker jag sova mindre så blir det ett ännu större helvete.

Jag tycker det är skillnad på "orkar inte" och "kan inte". Jag har aldrig sagt att jag inte kan om saker som kan om jag uppbådar all min viljestyrka och mitt pannben. När jag säger att jag inte orkar så innebär det att jag får anstränga mig mer än vad som är rimligt.

Mina träffar med arbetsterapeuten är tillfälligt satt på paus p.g.a. min trötthet. Tipsen jag får fungerar inte fastän jag försöker.
 

Du köpte ju nyss bilen. Vad har ändrat sig med ekonomin sen du köpte den eftersom det är katastrof att ha en bil nu?
Kan du sälja den eller låta köpet gå tillbaka och kanske köpa en billigare mindre bil så du kan åka till affären men då inte kunna dra släp osv. Det är väl ändå inte prio nu med släp utan prio är att kunna leva och äta
 
1. Du behöver inte åka till någon affär idag. När du ska det har du förhoppningsvis en bil. Eller ordnat hemkörning.

2 det där med att du inte har andra alt att ta dig till affären kan du arbeta med. Att försöka minska ångest och fobi. Så jag FÖRSTÅR att läget känns låst. Men det är inte det. problemet är att du måste vilka jobba för förändring själv.

(Strunta i arbetsintervjuer ett tag, helt ärligt verkar du ha fullt nog med att fungera i vardagen. Fokusera på att få igång den, sjukskriv dig. Av det du skrivit senaste dagarna är du inte förmögen att arbeta just nu, och hur ska du orka gå på en intervju när ringa ett samtal är för mycket. Lägg energin där den behövs bäst och släpp resten en stund! Och säg inte att du inte har råd att vara sjukskriven. Du har inte råd att fortsätta må som du gör nu heller!)
Jag har gett upp. Ångesten och fobin blir inte bättre. Jag har misslyckats så många gånger nu.
 
@Wille du köpte bilen förra veckan. Vad är det som gör att du nu "plötsligt" känner att nej det går verkligen inte med bil? Vad har förändrats hos dig på denna veckan?
Den kostade för mycket och jag har fått panik över att sparkontot krympte så mycket.
Du köpte ju nyss bilen. Vad har ändrat sig med ekonomin sen du köpte den eftersom det är katastrof att ha en bil nu?
Kan du sälja den eller låta köpet gå tillbaka och kanske köpa en billigare mindre bil så du kan åka till affären men då inte kunna dra släp osv. Det är väl ändå inte prio nu med släp utan prio är att kunna leva och äta
Jag vet inte hur jag ska lösa det varje gång jag behöver köra något skrymmande om jag inte har dragkrok. Det händer då och då.
 
Den kostade för mycket och jag har fått panik över att sparkontot krympte så mycket.

Jag vet inte hur jag ska lösa det varje gång jag behöver köra något skrymmande om jag inte har dragkrok. Det händer då och då
Inköpet kostade för mycket. Jag förstår. Men då tycker jag du ska höra om bilfirman kan tänka sig att ta tillbaka den, att låta köpet återgå. Ska jag fråga dem om det när jag skickar till dem?
 
Den kostade för mycket och jag har fått panik över att sparkontot krympte så mycket.

Jag vet inte hur jag ska lösa det varje gång jag behöver köra något skrymmande om jag inte har dragkrok. Det händer då och då.
Hur många gånger på ett år kör du med släpkärra?
Är det värt en högre kostnad på bil eller hade det varit bättre att hyra bil de gånger du behöver köra med släp?
 
Jag vet inte hur jag ska lösa det varje gång jag behöver köra något skrymmande om jag inte har dragkrok. Det händer då och då.
Så därför tänker du låta bli att köpa mat och lägga dig och svälta ihjäl på köksgolvet?
Det blir ju konklusionen.
I stället för att ha en liten bil som löser de viktigaste vardagliga sysslorna som att köpa mat och åka till läkare och arbetsintervjuer.

Du låter t.o.m. bli att åka den buss som finns för att åka och köpa mat.
Utan lägger dig hellre på köksgolvet och svälter ihjäl.

Men kom igen, du är ju intelligent, du borde se hur tokigt det låter.
 
Senast ändrad:
Den kostade för mycket och jag har fått panik över att sparkontot krympte så mycket.

Jag vet inte hur jag ska lösa det varje gång jag behöver köra något skrymmande om jag inte har dragkrok. Det händer då och då.
Att du skulle behöva köra något skrymmande är väl det minsta problemet i ditt liv just nu. Och att köpa en bil dyrare än du behöver bara för något som händer "då och då" är ju rent ut sagt heltokigt. Varje gång du letar "ny" bil har du en lista så lång att man inte kan förstå hur någon bil kan passa in på alla de kraven. Och så ser det faktiskt ut på många områden i ditt liv. Massor med krav och extremt lite flexibilitet i dina tankar. Det kan ju t.ex. jämföras med att du vill göra något för planeten och klimatet. Det finns massor med förbättringar du skulle kunna göra men den ENDA aktiviteten du kan tänka dig är att anlägga en tidskrävande, energikrävande och pengakrävande skogsträdgård.

Kan ta mig själv som exempel. Jag älskar att skriva. Men jag har inte råd med allt det som jag borde göra för att mina böcker ska bli tipp-topp. Jag borde anlita professionell lektör, redaktör och korrekturläsare. Summan där blir flera tiotusentals kronor. Jag skulle ju kunna låta bli att skriva, men det vill jag inte. Så jag ber folk bli testläsare mot en liten gåva. Jag låter min mor korrekturläsa. Självklart blir inte boken lika proffsig som om jag skulle ha anlitat alla dyra tjänster, men det BLIR en bok/böcker! Jag får utlopp för min kreativitet istället för att bara se alla hinder och låta bli att skriva för att resultatet inte blir "perfekt".
 
Senast ändrad:
Jag vill ju plantera för ökad kolinlagring.
Du behöver inte plantera något alls för just ökad kolinlagring, det duger precis lika bra med det som växer där innan- det är inte så att plantering gör att kol lagras in mer det duger precis lika bra med ex sälg om man skulle vilja plantera något enkom just för kolinlagring- bara dra upp ett rotskott från nåt dike så slipper du slita på resurser som krävs om man köper en planta.
 
Men kom igen, du är ju intelligent, du borde se hur tokigt det låter.
Psykisk ohälsa har exakt ingenting med intelligens att göra eller med att inse/inte inse graden av rationalitet i ens känslor och upplevelser. Vilket sunkigt uttalande.

(Jag håller med om att utifrån så ser en liten bil ut som ett rimligt lösningsalternativ, men det ger ingen anledning att insinuera att psykisk ohälsa skulle grundas i frånvaro av intelligens eller kunna botas med rationalitet.)
 
Ja men att kontrastera det så mot psykisk ohälsa gjorde @Inte_Ung alldeles själv.

Jag gissar också, men jag tror att @Inte_Ung förhåller sig till allt det som TS själv har skrivit, när hon får uppmaningar/råd om att prioritera sin psykiska hälsa. Det är inte prio för TS, och vi är inte här i tråden som läkare eller psykologer, så för att hjälpa behöver vi antingen framhärda i rådet att försöka få behandling eller vädja till TS intellekt/rationalitet. Annars går det liksom inte att skriva nånting förutom "jag förstår att du mår dåligt nu". (Det är möjligt att det är det vi bör göra, jag vet inte.)

Jag kände själv samma sak igår när jag skrev att TS är perspektivlös när hon skriver att hon kommer svälta ihjäl. Jag förstår nånstans att det inte spelar nån roll att skriva så där TS är just nu i sitt mående, men man tänker ändå att det kanske kan dra henne upp ur det djupa hål hon just nu verkar befinna sig.

Jag förstår hur du menar, @manda , men jag tror verkligen inte att @Inte_Ung menar att psykisk ohälsa = ointelligent.
 
@Wille ärligt talat, om ingen lösning som finns för att handla mat fungerar för dig och du inte har råd med bil så är väl alternativet att flytta. Du radar ju upp massor av saker som gör att du inte kan bo sådär och dissar alla förslag på lösningar. Då återstår flytt. Det finns massor av människor som vill bo i hus men som inte kan det, då får man acceptera läget och på sikt hitta nåt annat än en skogsträdgård att leva för. Vad är viktigast: kunna handla mat eller bo i hus?

Obs! Det är inte andra som säger att ingen lösning för att bo kvar finns.
 
Jag vet inte hur jag ska lösa det varje gång jag behöver köra något skrymmande om jag inte har dragkrok. Det händer då och då.

Jag har liten dragkrokslös bil, billig i skatt, försäkring och driftskostnad och fraktar typ allt i bilen, så länge längden inte överstiger 4 m.

Det är såpass extremt få gånger på ett år som jag behöver släpvagn, för att det ska vara en faktor när det kommer till bilköp, just för att det mesta går faktiskt att ta i bilen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 733
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp