Att göra sig av med det som är roligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har annons ute på fb angående mina växter som jag odlat upp från frö. Säljer dem mycket billigt vilket inte ger mig någon vinst alls.

För att jag inte orkar. Jag orkar inte det som skulle ge mig glädje. Och så tycker folk att mitt "orkar inte" betyder "jag vill inte".

Vem gör sig av med det som är roligt frivilligt?

Mina dagar går mest ut på att ligga på soffan. Och jag sover mycket. Försöker jag sova mindre så blir det ett ännu större helvete.

Jag tycker det är skillnad på "orkar inte" och "kan inte". Jag har aldrig sagt att jag inte kan om saker som kan om jag uppbådar all min viljestyrka och mitt pannben. När jag säger att jag inte orkar så innebär det att jag får anstränga mig mer än vad som är rimligt.

Mina träffar med arbetsterapeuten är tillfälligt satt på paus p.g.a. min trötthet. Tipsen jag får fungerar inte fastän jag försöker.
 

Jag gissar också, men jag tror att @Inte_Ung förhåller sig till allt det som TS själv har skrivit, när hon får uppmaningar/råd om att prioritera sin psykiska hälsa. Det är inte prio för TS, och vi är inte här i tråden som läkare eller psykologer, så för att hjälpa behöver vi antingen framhärda i rådet att försöka få behandling eller vädja till TS intellekt/rationalitet. Annars går det liksom inte att skriva nånting förutom "jag förstår att du mår dåligt nu". (Det är möjligt att det är det vi bör göra, jag vet inte.)

Jag kände själv samma sak igår när jag skrev att TS är perspektivlös när hon skriver att hon kommer svälta ihjäl. Jag förstår nånstans att det inte spelar nån roll att skriva så där TS är just nu i sitt mående, men man tänker ändå att det kanske kan dra henne upp ur det djupa hål hon just nu verkar befinna sig.

Jag förstår hur du menar, @manda , men jag tror verkligen inte att @Inte_Ung menar att psykisk ohälsa = ointelligent.
Nej det tror inte jag heller och därför är det så extremt onödigt att uttrycka sig så.
 
Jag gissar ju fortfarande och @Inte_Ung svarar såklart för sig själv, men @Wille har gjort detsamma mot sig själv.
Vad jag läst och förstått har @Wille hävdat att hon inte är dum och att det alltså inte är intelligensen som saknas när hon upplevt krav att kunna bättre än hon kan. Här sker samma resonemang emot henne men igen som att hon borde kunna bättre än hon kan. Inte ett skydd från varför hon trots allt inte kan bättre. Inte alls samma grej i mina ögon utan tvärt om.
 
Inköpet kostade för mycket. Jag förstår. Men då tycker jag du ska höra om bilfirman kan tänka sig att ta tillbaka den, att låta köpet återgå. Ska jag fråga dem om det när jag skickar till dem?
Jag måste ju ha en bil. Letade ju i två veckor utan att hitta annat. Och låter jag denna bil gå tillbaka så är det helt kört att handla mat eller åka på arbetsintervju, eller något annat som kräver att jag måste lämna hemmet.
Du vet att det inte kommer funka va? Samhället är rätt dåliga på att låta folk ligga och självdö av svält på sina köksgolv.
Men då får någon annan lösa problemet.

Hur många gånger på ett år kör du med släpkärra?
Är det värt en högre kostnad på bil eller hade det varit bättre att hyra bil de gånger du behöver köra med släp?
Jag har inte räknat hur många gånger det är. Men tillräckligt för att det inte är rimligt att hyra bil de gångerna. Blir ju ett helvete att administrera allt då också. Nu räcker det att jag stämmer av med någon annan om tid att komma med släpet när släpet är ledigt.
Så därför tänker du låta bli att köpa mat och lägga dig och svälta ihjäl på köksgolvet?
Det blir ju konklusionen.
I stället för att ha en liten bil som löser de viktigaste vardagliga sysslorna som att köpa mat och åka till läkare och arbetsintervjuer.

Du låter t.o.m. bli att åka den buss som finns för att åka och köpa mat.
Utan lägger dig hellre på köksgolvet och svälter ihjäl.

Men kom igen, du är ju intelligent, du borde se hur tokigt det låter.
Det går inte att åka buss för jag klarar inte av att vänta i flera timmar på att bussen ska gå tillbaka.

Jag hittade ingen liten bil när jag letade. Kunde heller inte leta överallt utan var tvungen att begränsa mig geografiskt. P.g.a. panikångest.
@Wille ärligt talat, om ingen lösning som finns för att handla mat fungerar för dig och du inte har råd med bil så är väl alternativet att flytta. Du radar ju upp massor av saker som gör att du inte kan bo sådär och dissar alla förslag på lösningar. Då återstår flytt. Det finns massor av människor som vill bo i hus men som inte kan det, då får man acceptera läget och på sikt hitta nåt annat än en skogsträdgård att leva för. Vad är viktigast: kunna handla mat eller bo i hus?

Obs! Det är inte andra som säger att ingen lösning för att bo kvar finns.
Men vart ska jag flytta då? Har ju sagt minst tusen gånger att jag inte kan bo i stan p.g.a. en miljard orsaker. Jag skulle mista exakt allt jag lever för och hamna i en outhärdlig miljö med ljud/buller, lukter m.m. Det är inte görbart. Jag skulle aldrig kunna gå ut för det finns inget att gå ut till. Enda gången jag skulle gå ut är när jag måste handla men jag kan inte vistas ute.
Jag har liten dragkrokslös bil, billig i skatt, försäkring och driftskostnad och fraktar typ allt i bilen, så länge längden inte överstiger 4 m.

Det är såpass extremt få gånger på ett år som jag behöver släpvagn, för att det ska vara en faktor när det kommer till bilköp, just för att det mesta går faktiskt att ta i bilen.
Jag fraktar saker på släp så pass ofta att jag behöver dragkrok.
 
Men vart ska jag flytta då? Har ju sagt minst tusen gånger att jag inte kan bo i stan p.g.a. en miljard orsaker. Jag skulle mista exakt allt jag lever för och hamna i en outhärdlig miljö med ljud/buller, lukter m.m. Det är inte görbart. Jag skulle aldrig kunna gå ut för det finns inget att gå ut till. Enda gången jag skulle gå ut är när jag måste handla men jag kan inte vistas ute.
Lägenhet behöver inte betyda ljud och buller. Enligt dig själv kan du ju inte bo där du bor nu heller eftersom du behöver bil för att handla mat och du inte har råd med bil?
 
Det här snacket om intelligens borde inte ens existera. För man styr inte sina förmågor och sin ohälsa med intelligens.

Jag har normal intelligens och tar man inte hänsyn till stödfunktionerna så ligger jag över genomsnittet. Min perceptuella förmåga är mycket god.

Men det tar inte bort svårigheter med exekutiva funktioner, fobi, panikångest m.m. Det tar inte bort autismen heller.
 
Lägenhet behöver inte betyda ljud och buller. Enligt dig själv kan du ju inte bo där du bor nu heller eftersom du behöver bil för att handla mat och du inte har råd med bil?
Det räcker att jag åker några km bort för att jag ska tycka utemiljön är otrevlig. För mycket folk och annat. Och hur fan ska jag ens klara av att gå i ett trapphus där rökare och överparfymerade människor går. Jag kommer att gå till angrepp för att jag inte står ut.
 
Den kostade för mycket och jag har fått panik över att sparkontot krympte så mycket.

Jag vet inte hur jag ska lösa det varje gång jag behöver köra något skrymmande om jag inte har dragkrok. Det händer då och då.
Jag tror faktiskt du får släppa tanken på att köra skrymmande ibland. Du kommer överleva utan att köra jord, du behöver mat. Nu får du faktiskt sätta dig ned och prioritera, du kan inte ha allt du vill just nu, det är bara att acceptera. Alla andra måste göra val utifrån ekonomiska och andra faktorer, det måste du också göra.
 
Det här snacket om intelligens borde inte ens existera. För man styr inte sina förmågor och sin ohälsa med intelligens.

Jag har normal intelligens och tar man inte hänsyn till stödfunktionerna så ligger jag över genomsnittet. Min perceptuella förmåga är mycket god.

Men det tar inte bort svårigheter med exekutiva funktioner, fobi, panikångest m.m. Det tar inte bort autismen heller.

OK jag sa att jag skulle lägga ner, och det ska jag. Men jag kan uppenbarligen inte låta bli. En enda sak: Nej, dina oförmågor och din ångest har noll och intet med din intelligens att göra. Känslorna är svåra att styra. Men du kan tänka att du t.ex. inte kommer att svälta ihjäl. Det är en känsla. Det är inte sanning. Nånstans vet du det också.
 
Det här snacket om intelligens borde inte ens existera. För man styr inte sina förmågor och sin ohälsa med intelligens.

Jag har normal intelligens och tar man inte hänsyn till stödfunktionerna så ligger jag över genomsnittet. Min perceptuella förmåga är mycket god.

Men det tar inte bort svårigheter med exekutiva funktioner, fobi, panikångest m.m. Det tar inte bort autismen heller.
Hade du lagt så mycket energi på att försöka hitta lösningar och välja att se det som fungerar istället för att hela tiden leta efter fel och anledningar till att inte behöva förändra dig så hade du kommit långt. Glöm inte att det tar mer eller mindre lika mycket energi att älta och fokusera på hur omöjligt allt verkar vara som det är att välja att fokusera på det som tar en framåt i livet. Du tänker dig så mycket sjukare än vad du behöver vara och du ser problem där det faktiskt inte finns problem, iallafall är det det intrycket jag fått från alla dina trådar.

Och jo, man är i större kontroll över sin egen psykiska ohälsa än vad man tror. Det är ingenting som är helt utom ens kontroll. Intelligensen i sej är ju dock inte avgörande men tankarna är otroligt avgörande för huruvida man ska bli friare från ångesten och komma ur den negativa spiralen av ältande.
 
Det räcker att jag åker några km bort för att jag ska tycka utemiljön är otrevlig. För mycket folk och annat. Och hur fan ska jag ens klara av att gå i ett trapphus där rökare och överparfymerade människor går. Jag kommer att gå till angrepp för att jag inte står ut.
Alla lägenheter har inte trapphus. Min förra gick jag in i direkt utifrån och den hade uteplats. Nuvarande bor jag en trappa upp och trappan är utomhus (och används av mig och två grannar).

Hur tänker du att det ska lösas då om du måste ha bil där du bor nu men inte har råd med det?
 
Jag måste ju ha en bil. Letade ju i två veckor utan att hitta annat. Och låter jag denna bil gå tillbaka så är det helt kört att handla mat eller åka på arbetsintervju, eller något annat som kräver att jag måste lämna hemmet.

Men då får någon annan lösa problemet.
Okej så du ska ha bilen kvar även fast du känner att du inte har råd? Bara så jag förstår.
 
Och hur fan ska jag ens klara av att gå i ett trapphus där rökare och överparfymerade människor går. Jag kommer att gå till angrepp för att jag inte står ut.
Det där är inte okej. Det där måste du jobba med. Även om man stör sig på personer så är det inte okej gå till angrepp pga att de luktar rök eller parfym.

Detta har inget med lägenhet att göra. Sådana människor finns på arbetsplatser, inom vården (!), hantverkare mm mm. Så det är något man måste lära sig hantera på ett konstruktivt sätt.
 
För att det är nödvändigt eller för att det är smidigare?
För att grejerna inte går in i bilen. Jag stoppar alltid in saker i bilen om det går. I andra hand sätter jag sakerna på takräcke. Om det inte heller går så blir det släp. Och jag använder alltså sista alternativet tillräckligt ofta för att inte vilja kompromissa med dragkrok.

Och ska jag ha en liten bil där jag inte kan använda alternativ 1 och 2 så blir det ännu viktigare med dragkrok.

Alla lägenheter har inte trapphus. Min förra gick jag in i direkt utifrån och den hade uteplats. Nuvarande bor jag en trappa upp och trappan är utomhus (och används av mig och två grannar).

Hur tänker du att det ska lösas då om du måste ha bil där du bor nu men inte har råd med det?
Det går inte att lösa.

Okej så du ska ha bilen kvar även fast du känner att du inte har råd? Bara så jag förstår.
Jag har inget val.
 
Det där är inte okej. Det där måste du jobba med. Även om man stör sig på personer så är det inte okej gå till angrepp pga att de luktar rök eller parfym.

Detta har inget med lägenhet att göra. Sådana människor finns på arbetsplatser, inom vården (!), hantverkare mm mm. Så det är något man måste lära sig hantera på ett konstruktivt sätt.
Bor man i lägenhet så kommer man inte undan. Jag vägrar uthärda det. Kan inte gå med mask som tar bort alla lukter.

Varför ska jag plågas för att andra är gränslösa?
 
Bor man i lägenhet så kommer man inte undan. Jag vägrar uthärda det. Kan inte gå med mask som tar bort alla lukter.

Varför ska jag plågas för att andra är gränslösa?
Menar du att du inte störs av det i affären, på vårdcentralen, om det är en hantverkare etc?

Jag har en granne mittemot som badar i parfym, och en granne nedanför som är så inrökt att man 30 min efter han gått i trappen fortfarande känner röklukten. Men dess stör ju mig lika mycket/lite om jag möter de i affären, på bussen eller liknande.

Oavsett plats är det aldrig nånsin rätt att gå till angrepp pga det. Punkt. Lugnt påtala osv är en sak. Angrepp helt oacceptabelt. Då är du mer gränslös än dem dessutom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 733
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp