Att göra sig av med det som är roligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har annons ute på fb angående mina växter som jag odlat upp från frö. Säljer dem mycket billigt vilket inte ger mig någon vinst alls.

För att jag inte orkar. Jag orkar inte det som skulle ge mig glädje. Och så tycker folk att mitt "orkar inte" betyder "jag vill inte".

Vem gör sig av med det som är roligt frivilligt?

Mina dagar går mest ut på att ligga på soffan. Och jag sover mycket. Försöker jag sova mindre så blir det ett ännu större helvete.

Jag tycker det är skillnad på "orkar inte" och "kan inte". Jag har aldrig sagt att jag inte kan om saker som kan om jag uppbådar all min viljestyrka och mitt pannben. När jag säger att jag inte orkar så innebär det att jag får anstränga mig mer än vad som är rimligt.

Mina träffar med arbetsterapeuten är tillfälligt satt på paus p.g.a. min trötthet. Tipsen jag får fungerar inte fastän jag försöker.
 

Om man är smart så kan man då stänga av TVn.
Och kolla i tablån när det kan riskera att komma en orm på TVn nästa gång.

Med det så menar jag att man kan påverka situationen som man befinner sig i.
Med intelligens så hittar man lättare lösningar runt problemen.
Det är alltid lättare att vara smart oavsett annat i livet.
1 Att hitta lösningar har med kreativiet och fantasi att göra, inte intelligens. Vist det krävs ett visdt mått, men inte så man utmärker sig som intelligent.
2. Jag menar att känslor övertrumfar de mesta. Rationellt tänkande, fantasi mm fungerar inte ritigt som de ska om man fastnar i en stark känsla. Det är rätt oviktigt att man är intelligent nog att inse att man kan få barn när man har sex om käleken regerar. Eller att man blir oförmögen till mycket om man är riktigt rädd/deprimerad/fast i ångest.

Du har alltså inte samma tillgång till din intelligens när du flyr i panik eller har panikångest eller är kär för den delen. Att hänvisa till den är i bästa fall meningslöst men kan också uppfattas som stötande eller förnedrande.
 
Jag kommer att bli arg på de som inkräktar med ljud och lukter i mitt boende.

Eftersom jag vet om det här så kommer ett sådant boende inte att bli aktuellt.

Jag har ingen aning om vilka lukter du sprider omkring dig. Kom inte och påstå att jag anklagar DIG. Men det kanske var en öm tå?

Det finns snabbare sätt också.
Men du bor väl lika lite i trappuppgången som på apoteket eller i affären. Där kanske du får träna in dig på att se din lägenhet (okej jag menar inte att du ska flytta men om) som din men trappan eller gården som vilken miljö som helst.
 
1 Att hitta lösningar har med kreativiet och fantasi att göra, inte intelligens. Vist det krävs ett visdt mått, men inte så man utmärker sig som intelligent.
2. Jag menar att känslor övertrumfar de mesta. Rationellt tänkande, fantasi mm fungerar inte ritigt som de ska om man fastnar i en stark känsla. Det är rätt oviktigt att man är intelligent nog att inse att man kan få barn när man har sex om käleken regerar. Eller att man blir oförmögen till mycket om man är riktigt rädd/deprimerad/fast i ångest.

Du har alltså inte samma tillgång till din intelligens när du flyr i panik eller har panikångest eller är kär för den delen. Att hänvisa till den är i bästa fall meningslöst men kan också uppfattas som stötande eller förnedrande.
Verkligen! Håller med! När känslorna är ”på” och stressen hög så har vi inte alls samma tillgång till frontalloben (där intelligensen sitter till stor del) så det spelar liksom ingen roll hur smart och kunnig man är, man har inte så mycket tillgång till det. Sen när man är lugn och man inte har stresspåslag kan det förstås hjälpa jättemycket i att hitta lösningar.

Det finns en anledning till varför psykologer har egna psykologer, man är ofta ganska dålig på att hjälpa sig själv/se klart. Så det är viktigt för alla att ha andra som kan stötta! Sen är det ju inte lätt när känslorna gör att man blir oflexibel för då går det ju bara runt runt i tankarna, som här tex!
 
@Wille det där med liten vs stor bil. Jag tittade lite i tråden för bilköp och det verkade väldigt viktigt där att bilen skulle ha en hygglig dragkapacitet. Då är ju småbilarna bortsorterade. Det kanske inte var riktigt så du ville få fram det?
 
1 Att hitta lösningar har med kreativiet och fantasi att göra, inte intelligens. Vist det krävs ett visdt mått, men inte så man utmärker sig som intelligent.
2. Jag menar att känslor övertrumfar de mesta. Rationellt tänkande, fantasi mm fungerar inte ritigt som de ska om man fastnar i en stark känsla. Det är rätt oviktigt att man är intelligent nog att inse att man kan få barn när man har sex om käleken regerar. Eller att man blir oförmögen till mycket om man är riktigt rädd/deprimerad/fast i ångest.

Du har alltså inte samma tillgång till din intelligens när du flyr i panik eller har panikångest eller är kär för den delen. Att hänvisa till den är i bästa fall meningslöst men kan också uppfattas som stötande eller förnedrande.
Men med intelligens så kan man både förbereda sig och planera.
Alltså det är inte under den värsta paniken som den hjälper bäst.
Det är före och efter.

Före eftersom man kan skaffa sig strategier för att inte hamna i panik och efter för att det gör det lättare att reda upp röran som paniken har skapat.
 
Men med intelligens så kan man både förbereda sig och planera.
Alltså det är inte under den värsta paniken som den hjälper bäst.
Det är före och efter.

Före eftersom man kan skaffa sig strategier för att inte hamna i panik och efter för att det gör det lättare att reda upp röran som paniken har skapat.
Men det där ormexemplet du gav, att kolla tv-tablån. Jag är extremt ormrädd. Visst vet jag med mig att naturprogram är en risk men inte att ena karaktären i en film har en orm i terrarium, går in i djurbutik eller vad det nu kan vara. Det är ju inte så att man varnas. Jag blir inte heller varnad för att vissa knepiga scenarier ska dyka upp och rubba min värld med känsloreaktioner som följd heller. Däremot anser jag själv att jag är ganska bra på att hantera det. Ett läkemedel hade självmord som biverkan. Jag var medveten om biverkan samtidigt som jag hade något mantra i form av "jag vet att det är medicinen, jag har läkarbesök nästa vecka. Inte ställa dig framför tåget Amha. Det kommer gå över." Trots min intelligens osv är det överjävligt att hantera.
 
Om man är smart så kan man då stänga av TVn.
Och kolla i tablån när det kan riskera att komma en orm på TVn nästa gång.

Med det så menar jag att man kan påverka situationen som man befinner sig i.
Med intelligens så hittar man lättare lösningar runt problemen.
Det är alltid lättare att vara smart oavsett annat i livet.
Kan du räkna upp de program det garanterat inte kommer ormar? Min lista blir ganska kort, det är typ sport program. I alla filmer, serier, nyhetsprogram mm finns det ingen garanti. Nu är det ganska sällan i och för sig.

Nu lyckades du i och för sig missa min poäng. är man starkt påverkad av känslor så blockeras det rationella och logiska i en. Man blir tillfälligt "dum". Har man inte tillgång till sitt intelligenta jag (eller snarare kreativa och fantasin) så är man i stunden inte så värst smart.
 
Jag vill egentligen inte ge mig in i hela sörjan om intelligens, psykisk ohälsa och vem som bör göra vad på vilket sätt.
Men jag känner ändå behov av att tillföra en påminnelse om att det i grunden för det hela finns en funktionsnedsättning.

Enligt min mening är det en hyfsad del av det som skrivs som underskattar eller förbiser den betydelse som det har, och hur samverkan mellan funktionsnedsättningen och de övriga svårigheterna kan förstärka och komplicera varandra.

Jag känner att en del av det som skrivs lite utgår ifrån att @Wille tros kunna/borde kunna fungera som om funktionsnedsättningen inte fanns. Både vad gäller det som avhandlas kring livssituationen, och hur TS kommunicerar i själva tråden.

Säkert oreflekterat och omedvetet som det sker, och jag vill inte peka ut någon eller något som skrivits. Men (generellt talat, utan att säga hur det är för TS) kan sådant lätt upplevas som krav eller press om att omvandla sig till att bli normalfungerande, eller att lyckas med att prestera eller presentera sig själv utåt som om funktionsnedsättningen inte existerade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 733
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp