Ni som gått över från ponny till häst

Miljon

Trådstartare
Vad var det som var det avgörande för er att gå över?
Förutom det självklara om man vuxit ur sin ponny och passar på att köpa stor häst i samband med det.
Men annars, ni som inte är/varit för långa för er ponny men ändå valt att sälja och skaffa stor häst. Varför? Hur kom ni fram till att det var dags?
Var det i samband med att ni föll för åldersstrecket för tävling? Ville ni mer än ponnyn, eller ponnyn mer än er? Yttre påverkan som fick er att byta?
Nyfiken på att höra hur andra resonerar då jag känner flera ponnyekipage som står där i gränslandet :)

Förutom det självklara om man vuxit ur sin ponny och passar på att köpa stor häst i samband med det.
Men annars, ni som inte är/varit för långa för er ponny men ändå valt att sälja och skaffa stor häst. Varför? Hur kom ni fram till att det var dags?
Var det i samband med att ni föll för åldersstrecket för tävling? Ville ni mer än ponnyn, eller ponnyn mer än er? Yttre påverkan som fick er att byta?
Nyfiken på att höra hur andra resonerar då jag känner flera ponnyekipage som står där i gränslandet :)

Jag valde att behålla min ponny när jag blev för gammal. Han betydde mer för mig än tävling. Och var av för "trist" modell tävlingsmässigt att det iaf aldrig varit därför jag hade honom just.
När han var något/några år över 25 skulle jag skaffa en till häst som jag kunde utvecklas på.
Ponnyn var begränsad fysiskt. Men framför allt ville man inte pressa en äldre häst. Så jag kunde knappt underhålla min ridning och absolut inte utvecklas på honom.
IOM att jag nu jobbade som tränare vore det länpligt att köpa ngt jag kunde tävla om jag skulle vilja framöver.
Jag funderade på PRE/Lusitano. Men fick sen erbjudande om att köpa loss ett halvblod jag hade i träning.
Han var ett projekt och var billig. Jag var förtjust i hästen och utmaningen och det blev vi.

Jag är ju 172 lång. Så jag passar ju bättre på stor häst. Min ponny var monstergrov. Så jag var inte för stor för honom så det blev skadligt på ngt vis.

Ponnyn togs bort då han var 30 år. Nu har jag bara halvblodet på 165.

Nu är jag visserligen "bara" 162 cm/ca. 55 kg, så teoretiskt sett skulle jag kanske kunna rida en maxad D-ponny också. Men min främsta anledning att till stor del gå över till storhäst, redan som 14 åring, var min långa överkropp. Min överkropp är nämligen som på en normal 180 cm-person. Så pratar vi inte typ högrest/maxad D-ponny så blir det för instabilt tycker jag..... Så nu har jag en "ponny" på 162 cm ist :D

Jag var 16 år då jag gick över på stor häst. Hade en väldigt fin ponny som jag hade stora problem med. Ponnyns beteende (ett välkänt beteende sedan innan -detta ledde till en rättslig tvist då fd ägarna var mycket väl medvetna om detta...) var tillräckligt farligt för att vi inte trodde att vi skulle lösa det och ja -ponnytiden höll på att ta slut.
Köpte en unghäst och började rida den vid sidan av ponnyn. Redde till slut ut ponnyn tillräckligt för att vi skulle kunna komma ut och tävla det sista året och sen skulle han säljas när jag fyllde 18 - men det slutade med att ponnyn aldrig såldes utan pensionerades hemma på gården.

Så som sagt - gick över på stor häst som 16-åring då ponnytiden ändå såg ut att vara "körd".

För mig blev det naturligt, jag hade min ponny med mig på gymnasiet och började då rida stora hästar på skolan. Började också rida och tävla en bekants storhäst. Min ponny visade sig ha spatt så vår resa tog slut andra året i gymnasiet. Jag trivdes betydligt bättre på dem stora hästarna än jag gjorde på ponny så det blev liksom naturligt. Längd- och viktmässigt hade det funkat med ponny men det var liksom mer min grej att rida storhäst.

Det var väl mest åldern. Jag var 16 när vi skaffade min häst efter att vi lämnat tillbaka vår D-ponny till ägaren (vi hade han på foder). Visst kollade vi på några D-ponnyer men eftersom jag planerar att ha min häst läänge så kändes det onödigt att skaffa ponny.

Jag har dock alltid gillat små hästar mer/ponnyer och skulle aldrig kunna tänka mig en större häst. Tycker inte de är lika i personligheten och de är för "seriösa" i sättet. När vi köpte Hugo var han 152cm i mankhöjd och 4 år, nu har han växt lite till på höjden men han kommer aldrig bli särskilt stor av sig (2 år senare). ;)
Jag har dock alltid varit lång, men slutade växa när jag blev 168cm. Jag väger dessutom lite och når inte ens ner under magen på lilla Hugo, så på det viset spelar storleken ingen roll. Men mindre hästar är charmigare.

Jag började rida stor häst parallellt med ponny redan som fjortonåring. Tränade och tävlade seriöst båda från sexton. Jag är bara 1,57 så det var helt och hållet normen att över arton = stor häst som talade.

Av olika skäl blev det inte så i slutänden. Jag sitter idag, nio år senare, på en ponny i gränslandet mellan C- och D-ponny. Som jag tävlar. Jag har inte ångrat en sekund att jag gick tillbaka till ponny. Det är underbart att kunna sadla, hantera, hoppa upp utan pall om något skulle hända ute, vilket var grejer jag inte redde ut smärtfritt med halvblodet.

Tack alla för svar!

Av olika skäl blev det inte så i slutänden. Jag sitter idag, nio år senare, på en ponny i gränslandet mellan C- och D-ponny. Som jag tävlar. Jag har inte ångrat en sekund att jag gick tillbaka till ponny.

Nyfiken fråga, vad tävlar du och ponnyn? Tävlar du den som storhäst då?

Vi hade inga ponnys på min första ridskola. Alla sjuåringar började på svenska halvblod direkt, den lägsta lektionshästen där var 160 någonting, så jag blev aldrig inskolad på ponny som nybörjare. Har aldrig haft någon dramatiskt känsla av "övergång".

När jag bytte klubb några år senare så fanns det ponnys, så jag red shettis och B-C-ponnys ett tag där, varvat med storhäst på lektioner, och träning på medisponny. När jag skaffade egen någonstans i mitten av tonåren blev det en SWB.

Har alltid varit kort och slank, 157 cm till 55 kg idag, och kan rida ponnys men ser inte riktigt syftet. Min nuvarande Gamling på 170 är perfekt för mig. Håll hästen lydig och lär dig rida ordentligt så blir det inga drag-och-spark-turer, då är mankhöjden inte något problem. :)

Tack alla för svar!

Nyfiken fråga, vad tävlar du och ponnyn? Tävlar du den som storhäst då?

Jag/vi tävlar dressyr mot stora hästar. Inser att det hade varit svårare om det var hoppning som hade varit mest intressant, men dressyren går helt okej.

Höll på med hoppning under min "riktiga" ponnytid. Ännu en bidragande orsak till varför jag ändå gick upp på stor häst relativt tidigt. Behöll dock min gamla ponny hela tiden, så jag har aldrig helt slutat rida ponny/bara ridit stor häst, utan har i perioder ridit båda. Bytte tillbaka till enbart ponny januari -11.

Jag slutade rida ponny för alltid när jag var 14 och fick/köpte min första storhäst. Vet inte varför men jag tyckte att det var mycket roligare att rida hästar :) Började på familjens C-ponny som bebis, fick en egen när jag var 6 och gick sen upp rätt tidigt till D. Storleksmässigt skulle jag säkert se okej ut på en D-ponny fortfarande...är kort i rocken :D Har dock aldrig längtat efter att rida ponny igen, det kändes som att jag var färdig med det rätt tidigt av någon anledning.

Jag och min d-ponny var jämnåriga och jag behöll honom och tävlade bland stora hästar i några år till. Jag köpte dock en stor häst i samma veva som jag fyllde 18.
Nu drygt 20 år senare har jag köpt d-ponny igen. Det gjordes innan jag blev gravid, tanken nu är att behålla honom åt dottern, vi får se om hon blir intresserad. Annars rider och tävlar jag nog honom själv.

jag red på ridskolan när jag gick upp till storhäst då jag var typ 14år, var väldigt varierande något år med vad jag red då, ibland b ponnyer, ibland c-d och ibland hästar på 160+ cm i mkh.så var mest läraren som bestämde åt mig, blev dock stora storhästar när jag sen köpte egna, då jag jobbade i stall och hade bestämt mig för att ha en hopphäst att tävla med och vant mig vid att rida stora halvblod.
hade innan tänkt mig ngt mindre runt 150 i mkh att lulla runt på hemma :angel:.

har nu en liten fjord ponny nu på typ 145 cm i mkh, lite liten men är grov och bär upp mig bättre än tunnare hästar som är en dm högre.

ska man inte tävla och bli typ världsbäst så spelar hästens storlek inte någon större roll bara man trivs med den. men man måste inte ha antingen eller, går ju utmärkt att rida/tävla ponny och storhäst samtidigt om man nu vill det.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?