Sv: Ni som fött barn
Säger som flera andra, jag kanske inte borde skriva något, men nu har du ju trots allt bett om det.
Slemproppen började släppa en måndag, och från det att den börjat släppa så började jag känna av molande mensvärk. Det var ca 10 dagar innan bf. På fredagskvällen kände jag mig extra rastlös och började även få lite starkare förvärkar än jag hade haft tidigare, och det kändes verkligen som om det inte var lång tid kvar.
Jag kunde inte sova något, utan satt framför datorn (vad annars? ;-) ) och försökte fördriva tiden, och varvade det med att vanka omkring pga den rastlösa känslan i kroppen. Kändes även som om jag läckte fostervatten (vet fortfarande inte om jag gjorde det..) och det knakade och hade sig i magen.
Vid tre på natten satte värkarna igång lite smått, men helt hanterbart, och tio över fem gick vattnet med dunder och brak när jag ännu en gång gett upp tanken att sova och skulle resa på mig.
Efter det satte värkarna igång mer ordentligt och ett par timmar senare så åkte vi upp till förlossningen där värkarna självklart avtog.
Om man räknar från första värken så tog det ca ett dygn innan tösen kikade ut, men eftersom jag blev igångsatt med dropp pga mekoniumfärgat fostervatten och avstannat värkarbete så kanske man räknar från det att de satte droppen? Då tog det ungefär 11 timmar.
Jag använde mig till att börja med lustgas, sen väntade jag bara på att jag skulle ha öppnat mig tillräckligt för att få EDA, och det var underbart! Fick vila en stund innan det var dags att krysta. Enligt BM så biter inte EDAn på krystvärkarna (??) så då hade jag lustgasen i högsta hugg igen.
Efteråt... ja, först när bebis var ute så var det självklart underbart, det finaste i världen låg ju där på mitt bröst, men sen när BM började mummla om att jag spruckit lite så blev det mindre kul. Fick först bedövningsspray, visst svider den lite, men om man jämförde med resten jag var med om sen så var det ingenting.
Två bedövningssprutor satte de också och jag var nära att sparka BM i ansiktet.
Efter att ha försökt tråckla ihop mig i en timme så fick jag åka upp på operation istället och sys där i ytterligare 2 timmar...
Hade råkat ut för en total sfinkter ruptur plus en inre bristning på 10 cm...
Väl nere på BB så var jag bedövad från brösten och neråt i flera timmar, och det var inte roligt de första månaderna efter förlossningen.
Som tur är så är det väldigt få som spricker såpass mycket, så oroa dig inte för det, chansen är väldigt lite. Runt 2% har jag hört. "Tyvärr" blir det ingen andra vaginal förlossning för min del pga bristningen...