Sv: Ni som fött barn
Slemproppen gick på måndagen (2,5 vecka innan BF). på onsdagen gick vattnet, på kvällen efter att jag varit i stallet som vanligt, och fått hjälp att hoppa min häst av en fd medryttare. Jag kånkade på bommar och hinderstöd, men inte så tunga sådana.. Strechade hästen osv..
Som sagt, vattnet gick på kvällen. Jag hade kännt på mig att "det börjar närma sig", men trodde att det skulle ha tagit 1 vecka längre.
Jag stod och väntade på att sambon skulle bli klar med maten, när vattnet gick. "Oj... Mats, jag kissade inte på mig, så det måste ha varit vattnet som gick..."
Duschade och klädde på mig. Så kom ännu mer vatten än förra gången.. Suck. Jaha, klä om igen.. På med en binda..
Satte mig och åt, sen gick jag upp för att skriva på sammetsmule (och här tror jag), att vattnet hade gått.. Och sen kom mer vatten. hoho, hur mkt som helst sammanlagt ju! Swoooch!
Ringde till förlossningen för att kolla läget. Skulle komma in när det var 5 minuter mellan värkarna (hade 40 min att åka till BB).
Väntade hemma några timmar, men åkte sen iväg på kvällen till BB för att "kolla läget", innan natten. Blev hemskickad med orden "ähh, det där är INGENTING, du kommer ha så oooooont sen!" och fick med mig en värktablett och en sömntablett..
Kunde inte sova mer än några minuter. Värkarna blev värre och värre. Ringde in till Förlossningen typ vid 3 för att höra med dem om något (fostervattnet?). hade oooont när värkarna kom, var tvungen att stå och luta mig vid spjälsängen. Kunde sen lägga mig och sova ett par minuter..
Åkte in på morgonen (hade bestämts dagen innan att vi skulle göra ny CTG på morgonen). Det var mellan 7 och 12 minuter mellan värkarna när vi åkte hemifrån.
Väl på BB så fick vi inget rum; det var fullt just då. 45 minuter senare, och med rejäla värkar var 5:e minut. Hängde med armarna om sambons hals för att ta mig igenom värkarna. Fick inte i mig någon frukost.
Kom in på ett rum, läkaren kände efter hur öppen jag var. 8 cm.. :O Inte konstigt att jag tyckte att värkarna gjort ont (BM hade ju skrämt slag på mig med det där om att hur jädra ont det skulle göra..).
Sen gick allt fort. Provade syrgas, men jag mådde illa och spydde, och den hjälpte inte mig (hade nog funkat bättre om jag fått ta den tidigare, så jag kunde lärt mig hur den funkade, bättre). Fick andas syrgas med den istället stundvis. en av personalen fick stryka mig över benet för hela benen hoppade och skakade :smirk: Hjälpte super när hon strök mig över benet.
Fick för mig att jag skulle ha en epidural, men den hanns inte med (inte akupunktur heller som BM föreslog). Så det blev utan smärtstillande.. Gick över försväntan. Andades lugnt och försökte vila mellan värkarna. Hade varit orolig över hur jag skulle klara andningen, eftersom jag brukar hålla andan när jag fåt ont och sådär.. Men det gick super; fick beröm
1,5 timme efter att vi fått tillgång till rummet så var Hanna född och jag fick upp henne på bröstet! Så UNDERBART! Vilket ögonblick!
Sprack ingenting (en liten "blodådra" hade "spruckit" så jag blödde en del just då, men det slutade väldigt fort). Kändes inte farligt att få ut moderkakan, och gjorde inte såå ont att bli klämd på (när livmoderns ska hjälpas att dras ihop). Fick en spruta för att livmodern skulle dras ihop ordentligt. Ammade!
Straxt efter reste jag på mig så de kunde bädda om i sängen. Somnade efter att ha ammat Hanna. Mats somnade också, som en stock.. sittandes i fotöljen brevid oss.
Duschade sen, massor med levrat blod :S Kände mig mörbultad såklart. Men redan på kvällen/dagen efter kändes det rätt ok.
Var kvar på BB 2 dagar.
13 dagar efter förlossningen var jag tillbaks på hästryggen. Dollar var överlycklig, och skötte sig exemplariskt!
Hade varit i stallet lite redan från dag 4 eller så (med betoning på lite/korta stunder). Hade klarat körkortet 6 dagar innan förlossningen, så 2 veckor efter förlossningen började jag åka (med Hanna, oftast), en stund till stallet. Innan dess åkte vi "allihop"; jag sambon och Hanna. Då fick sambon göra det mesta, och jag var med och träffade hästen i allmänhet bara.
http://www.mjkonsult.com/pyret/