Sv: Ni som fött barn
Första förlossningen: Igångsatt i vecka 42+3.
Fick värkstimulerande dropp satt vid 10 tiden på förmiddagen. Värkarna startade och jag var uppe och gick. När det började bli jobbigt provade jag att bada, hjälpte en stund. Till slut bad jag om EDA - ryggbedövning. Det var underbart och jag kunde sova en stund.
Vid midnatt startade krystvärkarna och jag krystade i ca 1 timme innan hjärtljuden på babyn sjönk och barnmorskorna lade silikonsugklocka för att hjälpa babyn ut. Hjärtljuden hämtade upp sig men dom lyckades inte få ut barnet utan en läkare tillkallades, det var mitt i natten och det tog ca 15 minuter innan han kom. Han lade en metallsugklocka och gjorde ett snedklipp för att underlätta att få ut barnet.
Efter en tung extraktion + yttre press födde jag en gosse på 4395 g 55 cm lång och med ett huvudomfång på 37 cm kl 01.29.
I papprena står det sugklocka pga. hotande fosterasfyxi och sekundär värksvaghet.
Var rejält mörbultad efteråt och hade väldigt ont av klippet = en pina att sitta och framförallt att sätta sig.
Andra förlossningen: Startade spontant med värkar och vattenavgång i vecka 35+6. Värkarna började på sennatten och vi åkte in till BB vid åttatiden på morgonen. Jag provade varma rispåsar och akupunktur mot smärtan men tyckte inte att det hjälpte mycket. Bad om EDA och fick det och kunde sen vila en stund.
Krystvärkarna började 17.15 och 17.32 är pojken född.
2640 g 46 cm och huvudomfång 34 cm.
Sprack inte alls och var jättepigg efter förlossningen.
Tredje förlossningen: Vecka 39+5. Startade spontant med värkar på natten. Åkte till BB på morgonen och var tillräckligt öppen för att få EDA direkt vilket jag bad om ganska omgående. Hade vid mina tidigare förlossningar kommit fram till att om jag ändå vill ha smärtlindring fanns det ingen anledning att vänta och pinas i onödan.
Krystvärkar från 16.05. Fick värkstimulerande dropp. Kl 16.48 föds en flicka 3765 g, 50 cm lång, huvudomfång 35 cm.
Sprack lite men hade inte speciellt ont efteråt.
Fjärde förlossningen - för två veckor sen var inte riktigt lik dom andra... Vecka 40+2.
Värkar från 01.30 på natten. Strax efter kl 03.00 orkade jag inte ligga kvar längre utan gick upp, då hade jag ca 6-7 min mellan värkarna.
Maken undrade om han skulle starta bilen vilket han gjorde, det var nog klokt för vi hade 18 minusgrader ute.
Strax före 04.00 ringde jag förlossningen, då var det 4 minuter mellan värkarna och vi har ca 1 timmes resväg till BB. Jag var välkommen direkt och vi åkte hemifrån ca 04.10.
Vi hann knappt av gården förrän jag kunde räkna 3 minuter mellan värkarna och när vi åkt ca 20 minuter var jag nere på 2 minuter och började bli lite stressad... Maken körde på rätt bra kan sägas för ca 04.45 var vi framme.
En undersökning visade att jag var öppen 7 cm och jag insåg att min efterlängtade ryggbedövning nog var att glömma...
Fick en morfinspruta och var hård på lustgasen istället.
Vet inte riktigt när jag började krysta, jag såg till att bedöva mig så mycket jag bara kunde men 06.55 födde jag en kille på 4080 g, 51 cm lång, huvudomfång 36 cm.
Tycker att den sista förlossningen var den bästa faktiskt även om det inte blev som jag tänkt mig, kanske just därför
Nu två veckor senare känner jag knappt av att jag nyss fött barn.