Ni som bytt ut galoppass

Glimfeather

Trådstartare
Är just i färd med att byta ut min hästs galippass till ett giltligt. Enligt den här tråden är det bara att skicka in passet och kopierade vaccinationsintyg. Behöver man skriva vad man vill eller fattar de att de ska byta ut passet när de får det? Är det öht nån som har bytt ut det ännu?

Sv: Ni som bytt ut galoppass

Jag pratade med dom och de vill att du skriver VAD som skall göras, och även HUR du vill att de inkluderar dina vaccinationer. du skall alltså ta kopia till DIG SJÄLV på vaccinationerna i passet, eftersom du ska skicka in hela passet med vaccinationer, och dessa skall vara i original. sen ska du specificera om du vill att de nitar in de gamla vaccinationerna i det nya passet, eller om du vill att vet ska överföra på egen hand i efterhand.

allt lät ganska mysko när jag frågade. tex tycker jag det verkar skumt att de säger att det är OK att de nitar in ett helt annat format och utseende på sidor med vaccinationer i ett nytt pass med annat format... jag menar: hur sjutton kan sånt se giltigt och legitimt ut, hur ska man veta att man inte nitat in nån annans vaccinationer osv? det andra alternativet är inte heller så lockande, att försöka få en veterinär att kopiera över alla gamla vaccinationer i ett nytt pass, även om den veterinären inte utfärdat dessa vaccinationer (jag har en hel sida fullproppad i mitt nuvarande pass från det hästen föddes tills nu....)

när jag ringde kostade det inget, men nu gör det tydligen det. 600 spänn nånting fick nån annan jag pratade med här på formuet betala.... De var inte överdrivet trevliga mot mig när jag ringde och mailade dem, jag hade en arg tråd ute om det :) de verkar inte ens ha koll på vad som gäller internt och sinsemellan, iallafall var det läget för en månad sen....

Senast ändrad:

Så du har inte bytt ut ditt ännu? Detta verkar ju jättekrångligt, men jag får väl skicka iväg det så får jag se vad som händer. Men det där med vaccinationerna verkar ju helt knäppt... Kan man inte få behålla dem i hästkortet i fortsättningen med. Alla uppgifter på hästen står ju redan där. Nä, det får bli till att nita in dem isf.

Tycker det är så löjligt att vi öht behöver byta ut det, men det finns ju intet att göra åt :/

...Näää jag har inte bytt än... blev lite osams med dem på telefon när 2 personer på samma kontor gav mig helt olika svar, och när jag krävde förklaring varför så sa de att "gör bara som vi säger" osv, och då blev jag lite sur.... :smirk: så jag tänkte ligga lågt ett litet tag tills de glömt bort mig, annars kanske de "tappar bort" mitt pass eller ngt, hehe :eek:

Ja vet, det är verkligen irriterande. Jag har ALLT i mitt dessutom då min häst är född 2000 - tecken beskrivning, signalement, vaccinationer, ALLT.... känns as löjligt att behöva byta.... och för så mycket pengar dessutom.

Ja, allt det finns ju med i mitt med, förutom vaccinationerna, men det finns plats om det skulle vara så... Men vad spelat det för roll om de sitter i hästkortet liksom... Jaja, får väl skicka in det och se vad som händer, finns inte så mkt annat att göra. Är bara rädd för att det skulle komma bort i posten eller där eller vad som helst.

ja jag vet.... skicka rekommenderat så har du säkrat en riktning iallafall... ochta kopior på alla sidor och behåll hemma typ...
de hade INGA bra svar på nåt när jag pratade med dom.. man kan höra att de hatar detta med hästpassen också och tycker det är skitjobbigt, därav deras sura humör tror jag.... :crazy:

Har också importerad "galoppör" dock står alla hans vaccinationer redan i passet tillsammans med konturdiagram o allt det andra. Dock är jag ej registrerad ägare enl. SGC, det är hans förförra ägare som står där.
Vad är fördelen med att ha pass från SGC istället för Svenska hästavelsförbundet?
Har funderat på att skicka allt dit istället men jag vet inte än.

Har ett gult pass till mitt fullblod...Är det ett sånt ni menar? "Allt" verkar finnas med i det: konturdiagram vaccinationer m.m men det måsta alltså endå bytas ut?

Var inne och läste på SGC sida om pass, enligt den skall man endast fylla i en blankett som även vet gör en konturdiagram på och skicka in. Är man registrerad ägare så står inte ett ljud om att man skall skicka med de gamla papperna utan endast att man skall skicka in denna blankett ifylld så kommer det ett nytt pass.... Undrar om detta funkar vore perfekt i så fall då jag inte har hans regpapper (som tidigare ägare slarvat bort) utan endast hans hästböcker. Har varit registrerad ägare på hästen i snart 10 år hos SGC så det är ju inga problem.Kollade med dem när jag köpte honom för 10 år sedan och då kostade det en hel del att få ut nya regpapper och då man ju faktiskt aldrig använder dessa så blev det aldrig av att jag ordnade ut nya. Skulle ju vara nimt om det räcker med blanketten som det stod där så slipper man klydda med dessa försvunna papper till pensionären här hemma. Svinigt pris däremot som de nu tar för passen 625:- + moms =781:- jämfört med ASVHs 350:- är det ju rätt dyrt....

Har ju redan konturdiagram. allt finns i passet förutom vaccinationer som finns i hästboken, men tydligen ska det bytas ut iaf :(

De har väl kommit på att de kan tjäna pengar på skiten också, för nogra månader sen kostade det tydligen inte nåt!

Har fått mitt pass utbyt inga problem alls, skickade bara in det till galoppförbundet fick tillbaka det i nitad version .Det var nitarna som saknades på min hästs pass svensk fött fullblod.Tog mindre än en vecka o kostade ingenting inte ens returportot . Skickade det rekommmenderat dit det var min enda kostnad. finns en tråd där jag lämnar denna info o kontaktperson på galoppförbundet.Blev mycket bra bemött via mail med klar o tydlig info .

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 624
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar