Barbabelle
Trådstartare
Hur är det att bo där uppe i Norrland? Trivs ni där? Det är ju väldigt långa avstånd till typ allt och om man tex ska tävla då är det väldigt långa avstånd. Är det inte väldigt jobbigt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilken reklam!nu bor jag inte i Kiruna men likväl i norrland...ja, det är långa avstånd, kallt, mörkt, ingen vår och mygg hela somrarna....naturen förutom fjällen är aptrist. Hade det inte varit för mina barn hade jag flyttat för länge sen.
Haha... redan när jag läste TS inlägg tänkte jag att det blir intressant att se vart tråden tar vägen..Vilken reklam!
Är du uppvuxen där uppe, eller har du flyttat ditt på eget bevåg? (Bara nyfiken.)
Nä...jag är uppväxt i Stockholms län. Så jag är inflyttad 08:a, så det kan nästan inte bli värre. Och sen avskyr verkligen skoteråkning också så det blir inte många rätt här inte. Å andra sidan gillar jag det norrländska kynnet mkt! Så det gör nog att jag står ut trots alla minuspoäng.Vilken reklam!
Är du uppvuxen där uppe, eller har du flyttat ditt på eget bevåg? (Bara nyfiken.)
Jamen ärligt, åka tio mil till närmsta håla och bara se tall, gran, tall, gran, skruttet ödehus, tall, gran, mera tallar...kul, not so much.Haha... redan när jag läste TS inlägg tänkte jag att det blir intressant att se vart tråden tar vägen..
Jamen ärligt, åka tio mil till närmsta håla och bara se tall, gran, tall, gran, skruttet ödehus, tall, gran, mera tallar...kul, not so much.
Mm, man måste nog vara väldigt intresserad av skogsvård för att trivas i norr eftersom det mesta är gran och tall. En gång i tiden fanns det faktiskt mycket mer lövskog häruppe men de stora skogsbolagen ville tjäna pengar så då blev det dessa stora öar med skog. Det tycker jag verkligen är synd. Jag saknar ängar (har gått ned mig i surmyrar mer än en gång) och ekar och lindar och höga träd. Jag saknar också kulturbygder och gamla hus som inte är gjorda av trä. Det finns ju såklart uppodlad mark men inte på samma sätt som söderut. Om jag fick drömma fritt skulle jag bosätta mig i Östergötland eller Småland, men det är i dagsläget inte möjligt. Men om några år flyttar jag nog. Jag kommer definitivt inte att tillbringa min tid här efter pensionen, så mycket är säkert.Och jag och min man i bilen mellan två "hålor":
"Här var fin skog"
"Oj vad tätt, varför har dom inte gallrat??"
"Undra hur dom ska plantera det där hygget?"
Osv osv
Som jag sa tidigare, ser man bara avstånden så är set ju klart man inte trivs.
För mig också fast jag är född och uppvuxen i Skåne, kanske för att en del av min släkt kommer norrifrån. Ända sen jag var liten var jag fångad av berättelser från norr och när jag själv fick möjlighet att resa på egen hand åkte jag till nordkalotten. Fast jag är genuin skåning känns det ändå varje gång som jag kommer hem när jag reser norrut, ett andra hem skulle man kunna säga.Jag är visserligen inte Kiruna-bo (svårt att jämföra övriga Norrland med den nordligaste biten...) men född och uppvuxen i Skellefteå. Jag bor i Skåne nu, men saknar just detta som många anser så ödsligt och deprimerande - granskogen, myrarna, tystnaden.... Att kunna gå rakt ut och bara fortsätta. Jag saknar vissa fåglar, vissa växter (!) vissa dofter..... De ljusa sommarnätterna, den djupa snön om vintern. Sol på gnistrande skare i mars.
Men jag misstänker att det beror på att jag just växte upp med detta, det är liksom inprogrammerat i min själ. Idag skulle jag nog inte vilja bo där hela tiden, men jag måste ändå få åka upp och känna alltsammans då och då för att inte längta ihjäl mig.
Mm, man måste nog vara väldigt intresserad av skogsvård för att trivas i norr eftersom det mesta är gran och tall. En gång i tiden fanns det faktiskt mycket mer lövskog häruppe men de stora skogsbolagen ville tjäna pengar så då blev det dessa stora öar med skog. Det tycker jag verkligen är synd. Jag saknar ängar (har gått ned mig i surmyrar mer än en gång) och ekar och lindar och höga träd. Jag saknar också kulturbygder och gamla hus som inte är gjorda av trä. Det finns ju såklart uppodlad mark men inte på samma sätt som söderut. Om jag fick drömma fritt skulle jag bosätta mig i Östergötland eller Småland, men det är i dagsläget inte möjligt. Men om några år flyttar jag nog. Jag kommer definitivt inte att tillbringa min tid här efter pensionen, så mycket är säkert.
Nä...jag är uppväxt i Stockholms län. Så jag är inflyttad 08:a, så det kan nästan inte bli värre. Och sen avskyr verkligen skoteråkning också så det blir inte många rätt här inte. Å andra sidan gillar jag det norrländska kynnet mkt! Så det gör nog att jag står ut trots alla minuspoäng.
Jamen ärligt, åka tio mil till närmsta håla och bara se tall, gran, tall, gran, skruttet ödehus, tall, gran, mera tallar...kul, not so much.
Jag tror många har sådana där drömmar om känslan av ett hem så att säga, en plats där man känner sig hemma. Många bär på en längtan efter något annat. Jag är livrädd för skåne och skåningar, jag tror att de flesta är Sverigedemokrater och adliga, typ. (Jag vet ju såklart att det inte sant).För mig också fast jag är född och uppvuxen i Skåne, kanske för att en del av min släkt kommer norrifrån. Ända sen jag var liten var jag fångad av berättelser från norr och när jag själv fick möjlighet att resa på egen hand åkte jag till nordkalotten. Fast jag är genuin skåning känns det ändå varje gång som jag kommer hem när jag reser norrut, ett andra hem skulle man kunna säga.
Att behöva åka 2 mil för att komma till närmsta bensinmack kändes väl sisådär...
För mig också fast jag är född och uppvuxen i Skåne, kanske för att en del av min släkt kommer norrifrån. Ända sen jag var liten var jag fångad av berättelser från norr och när jag själv fick möjlighet att resa på egen hand åkte jag till nordkalotten. Fast jag är genuin skåning känns det ändå varje gång som jag kommer hem när jag reser norrut, ett andra hem skulle man kunna säga.
Såklart inte, men det var ändå en av sakerna jag ogillade med att bo där. Räknas inte det så borde inte någons "det är långt till allt"-motivering räknas?Det där är väl ingen särskilt konstig sak även om man bor nere i de södra delarna? Jag bor på gränsen mellan Skåne och Småland och har ca 1,5 mil till närmsta bensinmack....