Ni som avlar.. hur tänker ni?

S

saxen

Vad har ni för tankar, målsättning, visioner med er avel..

Avlar ni för att få fram "den" hästen...
eller för att avkomman skall tävlas av en elitryttare..
eller för att få fram en trevlig allroundhäst som passar den stora massan..
Eller har ni bara tagit ett föl för egen räkning..

Som sagt vad är era mål med er avel?

Jag avlar med syfte att få fram friska sunda hästar som är extriörmässigt bra.
Bra psyke är väldigt viktigt och att dom är allrounda, bra steg men samtidigt att dom har bra hoppförmåga!
Visste skulle det vara kul att få föda upp en häst som nån gång kanske når eliten.
Det är väl alla uppfödares dröm att få ut sitt namn och vara "kända" att ha bra hästar och bra avkommor!

Det här är klippt ur min verksamhetsberättelse som jag skrev 2001.

Verksamheten kommer till största del bestå av avelsarbete för att få fram bra sporthästar inom dressyr. Jag använder mig av meriterade ston inom dressyr/hopp och med goda härstamning av Svenskt halvblod. Tyngdpunkten i min avel är att avkommorna ska få bra exteriör, gång , ridbarhet och temperament för att passa de flesta ryttare. Även en bra hoppteknik är viktigt för hästens rörlighet och spänst."

Lill / Stall Nöbbeled

Jag avlar för att få fram tävlingshästar inom hopp/fältävlan. Har samarbete med en mycket duktig ryttare som tävlar mina unghästar.
Det är viktigt med hög ridbarhet, bra hoppförmåga men även bra gångarter då vi har dressyr i fälttävlan.
Att avla fram allroundhästar är inte intressant för mig, det blir några sådana ändå, alla individer blir inte "superstjärnor". :) Hade det varit så så hade det varit lätt att avla. :D

Som jag kan se hitills så är det ändå mest hästar tänkta för tävling, hels på lite högre nivå som är målet.
Ett bra temprament anser jag själv vara ett viktigt mål i avel. Om jag inte får fram en ritigt bra häst eller inte lyckas få den riktigt bra hästen till en bra ryttare. Då vill jag ju att min uppfödning skall ha ett så pass hanterbart temprament att den kan ridas/hanteras av alla.

En hypotetisk fråga nu.. Om ni som uppfödare skulle ha tempramentet som avelsmål.. skulle ni resonera annorlunda i valet av avelsdjur?.. (Vi förutsätter att avelsdjuren har god exteriör)

Jag skulle inte ändra speciellt mycket på mitt avelsarbete eftersom jag inte enbart kan avla på prestation. Vad spelar det för roll om man föder upp "värdens bästa gångartshäst" om det inte går att sitt på den och få den att göra sitt bästa för dig!!!!

Jag har i dag två ston som jag är noga med att hingstlinjen ger stabilt psyke eftersom de båda är lite för känsliga för deras eget bästa. Sto nr 3 är klippan själv och där kan jag tänka mig att lägga på lite vassare hingst.

Jag tycker temperamentet är mycket viktigt eftersom jag behåller mina unghästar lite längre än tänkt :smirk: och vill kunna hantera dem utan problem!

Lill / Stall Nöbbeled

Vi avlar fram ponnisar som ska vara rastypade och med ett brett användingsområde, lämpade för barn och familj. Som körponny vill jag få fram en ponny med massa, elegans, gångarter och framför allt ett superpsyke. Med tanke på att det är barn som ska hantera de små ponnisarna så ska det naturligtvis vara ett bra temperament på dem. Welsharna försöker jag få mer som den äldre modellen med massa och gärna lite höjd på så barnen inte växer ur dem direkt, cobbarna vill jag ha en "smidig massa" som kan hävda sig både i hoppning och dressyr samt körning utan att bli för tung och långsam. Hitills har våra blygsamma uppfödningar visat att valt rätt avelsmaterial :) trevliga i temperamentet och bra exteriör med bra gångarter :)
Sammanfattning; En bra allroundfamiljeponny som alla i familjen kan hantera och tävla, en ponny som får stanna i familjen i många år!

:D Även den så småning om tilltänkta köparen, vill nog också kunna hantera den... Låter på mig som om du tänker lite i mina banor :D

Nästa hypotetiska tankegång... Du har ett mycket elegant sto.. bra stamm... enorma gångarter... men fullständigt puckad i planeten.. Enligt vissa ett faders arv.. bara att detta sto har fått det i kvadarat..Kan hanteras/ ridas med svårighet av mycket duktiga ryttare... Avlar du på det stoet??

Jag skulle definitivt ge stoet en chans som avelssto om hon verkligen bevisat att hon är bra exteriört och gångartsmässigt. Ofta är man hemmablid och tycker att sitt sto är jättebra och har talang långt utöver det vanliga eftersom man tycker om hästen.

Jag hade varit mycket noga med temperamentet på den tilltänkte fadern. Det är ju inte säkert att hennes temperament slår igenom.

Jag har en "puckad" märr som faktiskt slog om i huvudet efter att hon hade fått första fölet som 15 åring! Gissa om jag ångrar mig att jag inte försökte betäcka henne tidigare, då hade jag kanske haft en "ridbar" :o pålle tidigare.

Lill / Stall Nöbbeled

Jag avlar ju på två raser... :)
Kan väl börja med halvbloden:
Här är mitt avelsmål att få fram högklassiga hopphästar, där eliten naturligtivs är målsättningen. De får gärna vara lite vassare i temperamentet än en sällskapshäst, då jag tror att detta krävs för att de ska bli riktigt bra på tävlingsbanan. I begreppet högklassig hopphäst ingår ändamålsenlig exteriör, bra hoppteknik och kapacitet, bra ridbarhet och ffa en bra galopp. Sen gråter jag inte om de kan röra sig i trav också :p, vilket de faktiskt hittills kunnat. (min "guldklimp" rids f.n av en dressyrryttare som gärna skulle göra dressyrhäst av honom om hon fick... :D) Har ju hittills inte fått så många, men de jag fått har stämt in bra på mitt mål.

När det gäller shetland så är målet ett annat. Där avlar jag för att få fram rastypiska shettisar med bra gångarter och gott temperament. Min ena stolinje har visat sig lämna väldigt bra ponnytravare, men jag renodlar inte aveln mot travet bara därför utan fortsätter på mitt första avelsmål. Andra stolinjen har ett mildare temperament och är mer lämpade till barnponnyer. Och båda linjerna har lämnat bra avkommor, dpl-sto och 41-poängare på utställning samt årgångstopp i ponnytrav...

Generellt avlar jag för att få fram avkommor som jag själv skulle vilja ha. Men eftersom man inte kan lägga dem på hög så hoppas jag ju att även andra kan vilja ha dem när jag själv gillar dem...

Jag svarar gärna på din fråga, eftersom många knepiga hästar ofta sliter med mentala och fysiska obalanser och gärna dessutom är känsliga, överkänsliga på människans sätt och dom krav vi ställer.
Människor har en tendens gärna skylla på hästen när vi inte lyckas med det vi tänkt oss.

Kan hästen bli stabilare och mer harmonisk ifall den får andra förutsättningar? <- I många fall är nog svaret, ja.

Har man gjort en rättvis bedömning i huruvida hästen verkligen är lämpad till den uppgift den utför, eller är det en bidragande orsak till att den upplevs som problematisk?

Så, kommer då stoets problematiska sidor att nedärvas genetiskt och inte minst socialt av dess föl?

Jag har fått höra att ston som haft vissa "olater" (som vi så ofta kallar det) har oftast fått föl som beter sig likadant och det är därför dom många stabila, kanske lite mindre talangfulla ston har ansetts som bättre fölston.

Det har vid ett tillfälle gjorts ett försök på att adoptera bort fölet till ett annat sto i ett försök att undvika "olater", men det gick inte så bra eftersom fölet betedde sig som sin biologiska mor iallafall.

Jag tror att man bara till viss del kan få stoet mer harmonisk, reducera antalet negativa aspekter, och ge fölet bättre förutsättningar under sin sociala utbildning därför att genetiska anlag alltid finns med i bilden.
Detta bör inte underskattas, menar jag. Så länge man är klar över vad svagheterna är, så är det lättare att skapa gynsamma förutsättningar för både sto och föl om man nu vill avla på sitt sto.
Dom är precis som oss människor, olika individer med olika beteende och behov.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 944
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 523
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka