Jag svarar gärna på din fråga, eftersom många knepiga hästar ofta sliter med mentala och fysiska obalanser och gärna dessutom är känsliga, överkänsliga på människans sätt och dom krav vi ställer.
Människor har en tendens gärna skylla på hästen när vi inte lyckas med det vi tänkt oss.
Kan hästen bli stabilare och mer harmonisk ifall den får andra förutsättningar? <- I många fall är nog svaret, ja.
Har man gjort en rättvis bedömning i huruvida hästen verkligen är lämpad till den uppgift den utför, eller är det en bidragande orsak till att den upplevs som problematisk?
Så, kommer då stoets problematiska sidor att nedärvas genetiskt och inte minst socialt av dess föl?
Jag har fått höra att ston som haft vissa "olater" (som vi så ofta kallar det) har oftast fått föl som beter sig likadant och det är därför dom många stabila, kanske lite mindre talangfulla ston har ansetts som bättre fölston.
Det har vid ett tillfälle gjorts ett försök på att adoptera bort fölet till ett annat sto i ett försök att undvika "olater", men det gick inte så bra eftersom fölet betedde sig som sin biologiska mor iallafall.
Jag tror att man bara till viss del kan få stoet mer harmonisk, reducera antalet negativa aspekter, och ge fölet bättre förutsättningar under sin sociala utbildning därför att genetiska anlag alltid finns med i bilden.
Detta bör inte underskattas, menar jag. Så länge man är klar över vad svagheterna är, så är det lättare att skapa gynsamma förutsättningar för både sto och föl om man nu vill avla på sitt sto.
Dom är precis som oss människor, olika individer med olika beteende och behov.