Ni som är veterinärer eller på väg att bli se hit!

Sv: Ni som är veterinärer eller på väg att bli se hit!

Jag tror inte du ska oroa dig så mycket för engelskan. Det är ju lite tid kvar innan du är klar att söka in. Mycket facklitteratur är på engelska på alla utbildningar på högskolan. Och du ska ändå lära dig en otrolig massa fackuttryck som du inte kan idag, det spelar ingen roll om du lär dej dem på svenska eller engelska. Synd att ge upp din dröm innan du ens har försökt. Jag kan inte uttala mig om veterinärutbildningen men generellt så är det nog inte själva räknandet från mattekurserna som du behöver utan träning i det tänkandet. Men det svåra blir att få betygen så att du kommer in - svårt, men inte omöjligt.

*knapplån*
Skit vad alla var heldeppiga och stöttande här då :angel:
(gäller ej lejonelle)

KLART att du klarar det, lägg manken till och PLUGGA man kan klara ALLT bara man tror på sig själv.

Du kan plugga.. få skitbra betyg.. jobba ett par år ( 5 ) göra högskoleprovet (2, 0 är inte alla rätt, de har en felmarginal)
De ska även göra om systemet och högskoleproven ska struktureras om.

Säg att du skriver 1,7 och får lägga till pga arbetsliverfarenhet (5 år) 0,3 poäng på provet.. Då har du helt plötsligt 2, 0 att konkurrera med.. Fast i en annan kategori så klart.

Inget är omöjligt, kämpa på..

Studentrepresentatör SLU

Mumin

jag tycker snarare att vi är realistiska.

har man inget mattehuvud blir matten, fysiken OCH kemin man behöver SVÅR.

jag har hyffsat bra mattehuvud, med 5a på högstadiet och MVG i matte A, men tyckte att C och D var ganska svåra. Jag tyckte inte det fanns ett endaste svårt moment med Matte A, och om man inte ens förstår den förstår jag faktiskt inte riktigt hur det ska gå till att lyckas med alla kurser- helst med MVG då eftersom man inte kan lita på att man får 2.0 på HP. (fast jag vet inte, jag känner ingen som inte är bra på matte som orkat ta sig längre än Bkursen).

sen ang arbetslivserfarenhet att lägga på HP så om jag inte minns fel så var det 2.2 på HP om man skulle komma in på HP+arbetslivserfarenhet 05.

Jag är lite i samma sits som du.. ska försöka plugga upp mina betyg för att senare kunna söka in till veterinär. Jag har inget mattehuvud, tyckte matteA var jättesvårt medan MaC+D var enkelt och tom roligt. Jag tror absolut att du kan klara det bara du lägger ner din själ i det och kommer in i tänket. Jag satt nog 3-4h/dag och pluggade matte.. men jag klarade det:)

Det jag oroar mig för är engelskan.. är så otroligt dålig på språk, att lyckas få ett mvg i engelska A+B är nog betydligt tuffare än matte/fysikdelen.. men tror som många anda att bara man vill tillräckligt mycket går det åxå!!

Hoppas vi ses på veterinärutbildningen i Uppsala!:)

Jag går i allvarliga funderingar på att utbilda mig till vetetrinär. Men jag har ett problem och de är att ja är fruktansvärt kass i både matte och engelska.. Ja tycker te x att matte A är krångligt:o

Men ja skall ge de en chans och försöka plugga upp mina betyg på komvux... men va tror ni är de en omöjlighet att Klara den svåra matten som kommer längre fram? Och är de mkt matte sen när man väl kommit in på Uppsala? är de MVG i alla ämnen som gäller eller hur är de egentligen?

Kanske kan jag ge dig litet uppmuntran vad gäller matten, åtminstone. Jag har själv gått igenom veterinärutbildningen, visserligen för ganska längesedan, även jobbat som lärare på SLU, så jag har väl hyfsad koll på läget. Kan lugna dig med att man absolut inte behöver vara något snille på matematik. Du kommer aldrig att utsättas för några avancerade matematiska övningar. Jag läste själv in matte, fysik och biologi för att komplettera mina betyg och jag var verkligen inte någon fena på matte eller fysik. Men det gick bra ändå, så kör hårt bara! Engelskan, däremot, måste du försöka förbättra. Föreläsningarna är på svenska, men en stor del av kurslitteraturen är på engelska. Det är bara att sätta igång och träna! Lycka till!

Det är ju det som är så irriterande, att matten, fysiken räknas så hårt men man behöver inte ens Eng B... Jag kämpar också nu, läser NV på komvux då jag inte läste det på gymnasiet. Jag är SÅ nära men kemin är som arabiska för mig... Blir nog inte större problem att få MVG i allt förruton kemin, där fick jag IG (!) på förra provet... Känns hopplöst just nu :cry:
Ska dock anmäla mig till högskoleprovet idag :) Håll tummarna!

Har en tjej i min klass som verkligen satsar på veterinärutbildning.
Så jag har hört rättså mycket om vad det egentligen är som krävs.
Förutom MVG i alla ämnen så ska man helst ha gjort ett par högskoleprov med BRA resultat, helst ska man ha praktiserat hos vet och dessutom så åker man på intervju.
Det är jättesvårt att komma in.
Men om du verkligen verkligen vil så klart att du ska försöka.

Personligen tyckte jag att Matte B var jättesvårt. Matte C som vi läser nu däreot är rätt okej, och hyfsat kul:D

Tror inte riktigt att det där stämmer. Intervjuv är väl under utredning, arbetslivserfarenhet (praktik) går väl under en egen kvot och det spelar väl ingen roll hur många gånger man gör HP, dock måste man ha minst 1,8 (står i SLU:s katalog).

Har en tjej i min klass som verkligen satsar på veterinärutbildning.
Så jag har hört rättså mycket om vad det egentligen är som krävs.
Förutom MVG i alla ämnen så ska man helst ha gjort ett par högskoleprov med BRA resultat, helst ska man ha praktiserat hos vet och dessutom så åker man på intervju.

fast där hade du inte många rätt, så antingen har du missförstått tjejen i klassen eller så har hon ingen större koll själv.

20,0 brukar krävas i betyg för att komma in på betyg ja, men du behöver inte ha gjort något högskoleprov alls. Har du däremot inte 20,0 i betyg kan du ju söka på högskoleprovet istället. 2005 var det 1,8 som var det lägsta antagna på högskoleprovsdelen. Du behöver inte ha praktiserat hos någon veterinär och inte ha någon arbetslivserfarenhet alls.

Intervju fanns förut, då hade man chans att komma in fastän man inte hade toppbetyg eller toppresultat på HP, sista året för det var 03 eller 04 om jag inte minns fel. Man pratar nu om att återinföra intervjuerna, men när det blir vet man inte.

Liten trådkapning, ursäkta!

Jag funderar på att gå naturvetenskapligt basår nästa år, eftersom jag gärna vill komma in på veterinär-utbildningen i Köpenhamn senare. Vads är egentlgien behörigheten för att komma in på vet.utb., alltså, förutom upp till matte D, vad krävs?

Är det någon här inne som gått naturvetenskapligt basår? Hur tufft är det egentligen?

Tacksam för svar!

jag har gått naturbasåret. om du inte är beredd att plugga hela tiden och verkligen älskar kemi och fysik så läs det inte:idea: jag tyckte att det var jättetufft och orkade inte med att läsa det. mer än halva klassen hoppade av...

var inne på att söka till veterinär men det har jag lagt på is ett tag.

jag tyckte inte att basåret var tufft alls faktiskt. jag pluggade knappt alls och klarade alla ämnen ändå. några hoppade av men dom flesta i klassen gick hela året och jag tror inte vi hade någon som inte klarade kurserna, visst var några på håret, men inga IGn vad jag vet.

behörigheten är såhär i sverige:
Grundläggande behörighet för högskolestudier och särskild behörighet enligt följande:
- Matematik D
- Fysik B
- Kemi B
- Biologi B
- Svenska B/Svenska 2B
- Engelska A

Jag gick ett naturvetenskapligt basår -99. Tyckte att det var ganska lugnt och lätt. Under gymnasietiden så hade jag ganska svårt för matte i allmänhet, men två år utan någon matte samt en mycket kompetent lärare på basåret insåg jag att matte (upp till D-nivå) var ganska logiskt och lätt.
Men, tycker man att basåret är jobbigt så kan jag bara säga att det blir betydligt jobbigare på universitetet om man väljer att fortsätta dit.

Okej, tack för svaren (från er alla tre!)!! :bow:

Jag har hört någonstans att, om man har läst naturkunskap B, så behöver man inte läsa kemi, eller fysik B, kommer inte ihåg vilket det nu var.. Stämmer det?

En fråga till bara; Måste man ha läst matte B, innan man söker in på detta basår? Vissa säger att man måste, andra säger att man inte måste, jag vet inte!

Tack än en gång!

om inte Bkursen ingår i basåret där du ska söka så måste du ha godkänt betyg i matte B innan du börjar basåret. vad som ingår är säkert lite olika på olika ställen, i gbg ingick inte matte b.

sen angående naturkunskapen så tror jag att det i såfall är biologin om något du inte behöver läsa. för naturkunskapen tar inte upp ens en bråkdel av kemin eller fysiken, så att det ska räcka kan inte stämma.

Tur jag har dig som svarar så flitit på alla mina frågor, haha.. Du är bättre än Studievägledaren på skolan jag gick på, haha..

Tack för hjälpen, ska kolla upp hur det ser ut på högskolan där jag hade tänkt gå, annars får jag väl läsa matte-B på flex-vux innan det är dags för basåret.

Man kan ju undra om man inom vetrinäryrket har nytta av matte upp till kurs D osv. Kanske kunde dom vid uttagningen gå mer på djurkunskaper....bara en fundering.:angel:

KL
Haka inte upp dig FOR mkt pa matten, visserligen behover du ju upp till matte D for att vara behorig, men bara for att du just nu tycker matte A ar jobbigt behover det inte betyda att det inte gar att forbattra dig! Nar jag laste matte A tyckte jag matte var det varsta av allt (forutom fysiken da...) och det gick i arlighetens namn inte speciellt bra. Men jag ryckte upp mig och det slutade med MVG pa matte E kursen, sa visst gar det! Betraffande fysik och matte pa sjalva kursen kan jag inte tanka mig att det skulle vara sa himla mycket pa utbildningen, har sjalv last medicin och det var inte speciellt manga matematiska grejer, lite pa farmakologin och viss fysik pa fysiologin. Men detta var inte svarare an nagot man laste pa gymnasiet.

Lycka till du och kampa pa sa gar det nog!

det va skönt att höra med nåt så positivt:) jo de är ju de med matten.. men ja har även problem med engelskan.. och är utbildningen på engelsa större delen så kan de ju bli svårt att hänga med? tror du inte? Man skulle haft en privatlärarare som kunde hjälpa en med matten o engelskan.. då kanske man hade fixat det, frågan är bara vart man hittar sådana:confused:

ja har vart långtidspraktikant som veterinär assistent räknas de?

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 348
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 460
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025